• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: Cięcia w komunikacji to strzał we własną stopę

Józef
26 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Mniej kursów to mniejsze zainteresowanie komunikacją publiczną i kolejny spadek przychodów. Czy to nie błędne koło? Mniej kursów to mniejsze zainteresowanie komunikacją publiczną i kolejny spadek przychodów. Czy to nie błędne koło?

- W styczniu w Gdyni wprowadzono do ruchu aż 30 fabrycznie nowych autobusów, dofinansowanych przez UE - aby zwiększyć znaczenie komunikacji miejskiej. Już dwa miesiące później redukuje się kursy w rozkładach jazdy. Czy ZKM naprawdę nie boi się, że UE każe zwrócić pieniądze przekazane na rozwój transportu publicznego? Gdyż tego rozwoju w praktyce nie ma. Chwilę po przecięciu wstęg przy wprowadzaniu nowych autobusów, mamy zamach na komunikację miejską w naszym mieście - pisze nasz czytelnik, pan Józef.



Wierzysz, że Gdynia wspiera transport publiczny?

W środę, 25 marca, ujawniliśmy, że ZKM w Gdyni ogranicza kursowanie na wielu liniach, ponieważ miasto o 3 mln zł zmniejszyło wydatki na komunikację miejską. Nasz artykuł wywołał duże emocje, ponieważ skala cięć zaskoczyła mieszkańców.

Po publikacji artykułu otrzymaliśmy wiele maili od czytelników. Publikujemy jeden z nich, w którym pan Józef (nazwisko znane redakcji) zastanawia się nad konsekwencjami takich cięć.

Oto jego spostrzeżenia

Piszę do państwa jako rodowity gdynianin, głęboko poruszony niebywałymi zmianami, jakie mają obecnie miejsce w komunikacji miejskiej w Gdyni. Jestem przedstawicielem tej grupy obywateli, która słucha przekazu władz miasta i w codziennych podróżach korzysta głównie z transportu publicznego, świadomie rezygnując ze stresu związanego z podróżą samochodem. Jestem jednak głęboko przerażony obłudą i jednocześnie odwagą oraz nonszalancją władz miasta, które w styczniu chełpiły się wprowadzeniem do ruchu aż 30 fabrycznie nowych autobusów dofinansowanych przez UE, aby zwiększyć znaczenie komunikacji miejskiej w przewozach, już dwa miesiące później bezdusznie redukując kursy w rozkładach jazdy. Wygląda to na kpinę z Unii Europejskiej!

Czy doświadczenie z lotniskiem w Kosakowie nie nauczyło władz miasta pokory wobec instytucji wspierających rozwój Gdyni? O ile jednak lotnisko można uznać za fanaberię dotyczącą elit, o tyle gmeranie w rozkładach jazdy komunikacji miejskiej dotkliwie odczują już szerokie rzesze mieszkańców naszego miasta.

Z tekstu w Trojmiasto.pl wynika, że jedyną przyczyną tak drastycznych cięć - przypomnę, że już kolejnych - jest chęć zaoszczędzenia 3 milionów zł. Z innych artykułów wiem, że autobusy i remonty przystanków UE dofinansowała kwotą kilkudziesięciu milionów zł. A więc tłumaczenie zmian koniecznością oszczędności wygląda jak kolejna zabawa miasta Gdyni z instytucjami UE w granie sobie na nosie. Jak pokazuje decyzja o zwrocie 100 mln zł - zabawa bardzo ryzykowna.

Jestem w dojrzałym wieku, dość często odwiedzam ulicę Witomińską. Najczęściej korzystałem z linii 190. Warunki podróży nie były już komfortowe, często w autobusach był tłok. Zdaję sobie sprawę, że część pasażerów nie płaciła za przejazd, ale przecież płaci za nich miasto - finansując ulgi, albo prawa do przejazdów bezpłatnych. Przeprowadzona niemalże likwidacja linii 190 w niektórych porach to zmuszanie pasażerów do podróży w bydlęcych warunkach, urągających godności ludzi.

Kolejna bulwersująca sprawa to zmiany na liniach obsługujących najmłodsze i ciągle rozwijające się dzielnice naszego miasta. Chcąc odwiedzić np. w sobotę dzieci mieszkające na osiedlu Sokółka, będę miał do dyspozycji tylko linię 147 z o wiele mniejszą liczbą kursów, niż w dzisiejszym rozkładzie jazdy na liniach 147 i 160. Czy ZKM naprawdę nie boi się, że UE każe zwrócić pieniądze przekazane Gdyni na rozwój transportu publicznego? Gdyż tego rozwoju w praktyce nie ma.

Chwilę po przecięciu wstęg przy wprowadzaniu nowych autobusów mamy prawdziwy zamach na komunikację miejską w naszym mieście. Nie mogę zrozumieć dlaczego w Gdańsku i innych miastach w naszym kraju można rozwijać transport publiczny i cieszyć się, że przejmuje coraz więcej ruchu w mieście, podczas gdy w Gdyni stawia się tylko znicze nad trumnami kolejnych linii. Co ciekawe, zmiany wprowadzane są wyjątkowo perfidnie, gdyż nie likwiduje się żadnych linii, tylko na wielu zostawia się po 2-3 kursy dla zmylenia frajerów czyli pasażerów.

Liczę, że mój głos, będący wyrazem opinii wielu mieszkańców Gdyni, dotrze do pana prezydenta, przebijając się przez propagandę ZKM-u, że wciąż wszystko jest ok. Gdyni potrzeba rozwoju. Bardzo cieszyłem się z nowych autobusów, jak większość mieszkańców, ale dziś wiem, że było to zagranie obłudne - dać coś, aby zabrać znacznie więcej. Bardziej wolałbym stare mercedesy i utrzymanie kursów, których już nie będzie od kwietnia.
Józef

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (300) 2 zablokowane

  • A w Kościerzynie... (2)

    od 1 kwietnia wprowadzają darmową komunikację autobusową. Nowy burmistrz uznał że skoro i tak miasto musi dokładać 120k miesięcznie na autobusy które jeżdżą puste, to woli dołożyć jeszcze 30k na darmowe i zachęcić tym mieszkańców do przejazdów komunikacją miejską. Może choć trochę się korki w mieście zmniejszą.

    • 6 2

    • (1)

      Następny, co wyjeżdża z tą Kościerzyną. Tam jest jedna linia o długości ok. 4 km, całe to miasto można przejść z buta w 15-20 minut, więc nic dziwnego, że nawet ten jeden autobus wozi powietrze. Poza tym, skoro dofinansowanie i tak jest na poziomie 80% oraz przy tak słabo rozbudowanym systemie komunikacji (bo większy nie jest potrzebny) to żaden problem dołożyć te 20% kosztów funkcjonowania, bo w przeliczeniu na mieszkańca to wyjdą relatywnie niewielkie kwoty.
      Poza tym o jakich korkach w Kościerzynie bredzisz? Przecież tam nie ma korków a ta linia autobusowa jest po to aby skomunikować dworzec z resztą miasta dla tych, którym się nie chce/nie mogą iść piechotą i dla pacjentów szpitala aby ci co maja problemy z chodzeniem mogli dojechać.
      Jedyne zatory jakie się robią w Kościerzynie, to na przelotówce i powodują je samochody jadące tranzytem przez Kościerzynę, dlatego jest budowana obwodnica Kościerzyny.

      • 0 0

      • ATENY

        ciut większe niż Koscerzna
        miasto jest dochodowe, to państwo jest upadłe

        Ceny w EUR. Bilet jednorazowy kosztuje 1 i jest ważny na wszystkie środki komunikacji (trzy linie metra, tramwaje, trolejbusy, gęsta sieć autobusów, wiele Solarisów) przez 1,5 godziny od godziny wydrukowanej przez kasownik. Z wyjatkiemlinii na lotnisko,gdzie jeleniow kroja 6 euro. 24-godzinny bilet ważny na wszystkie środki komunikacji miejskiej kosztuje 3. Tygodniowy bilet kosztuje 10 , miesięczny 35

        Ateńczycy zarabiają ok 2-6 razy więcej niż my, ale za swoją komunikację płacą mniej niż my.

        A teraz piękne, metro jest za darmo w godzinach 5-6:30. DARMO. Biedacy i robole mogą wstawać wcześniej i legalnie jechać friko.

        • 0 0

  • zkm

    pan dyrektor zkaemu jest juz tak stary ze nie moze zrozumiec co do niego sie mowi a czasu dla petentow nigdy nie ma rozpedzic to towarzystwo

    • 1 0

  • Jedno tylko pytanko... (27)

    Na jakiej podstawie Pan Józef pisze, że jego głos jest wyrazem opinii wielu mieszkańców Gdyni?! Wypraszam sobie takie nadużycia

    • 68 450

    • Pan Józef wyraźnie napisał, że liczy że jego głos będzie wyrazem opinii innych (1)

      Także tego, nie rób scen.

      • 28 2

      • Czytanie ze zrozumieniem...

        Po pierwsze, do autora wątku, Pan Józef nie napisał, że jego list jest wyrazem opinii wszystkich mieszkańców. To, że ktoś się z nim nie zgadza nie oznacza jeszcze, że brakuje osób, by podzielać pogląd Pana Józefa. Dlatego ma prawo twierdzić, że to opinia wielu osób.

        Po drugie, do autora komentarza, Pan Józef napisał: "Liczę, że mój głos, _będący_ wyrazem opinii wielu mieszkańców Gdyni (...)". Nie "Liczę, że mój głos _będzie_ wyrazem opinii (...)".

        Po trzecie, do innych - nie macie wrażenia, że czytanie ze zrozumieniem zanika? Społeczeństwo najwidoczniej nam idiocieje... -_-

        • 3 1

    • za to ja, jako kierowca, (12)

      będę mówił za miliony

      • 60 8

      • (2)

        Miasto najpierw namawia do jazdy komunikacja miejska, inwestuje w tabor, rozbudowuje siec, a teraz ciecia, ciecia, ciecia. Whats going on?

        • 53 1

        • Liczba pasażerów spadła o 10% (1)

          Dotacja z Gdyni wynosi 76 mln zl
          Może gdyby prąd z Energii nie byl najdroższy w Polsce to cięcia nie byłyby konieczne?

          • 8 20

          • OZE (wiatraki) musza kosztowac

            W innych grupach energetycznych takie instalacje sa sladowe to i cena za energie nizsza.

            • 1 0

      • A wójt Szemudu w weekendy i święta nie chce w ogóle autobusów (8)

        Tzn. chce aby kursowały, ale tylko tam gdzie mieszka on, jego teść, albo radni z jego listy. Reszta się nie liczy. Pan Józef nie ma tak źle, bo jakieś kursy mu zostały...

        • 41 9

        • hmm...jak ci utną nogę to też nie masz tak źle

          bo jakaś ci została...

          • 9 0

        • Wójt (3)

          to wielka "persona" na pipidówce i robi co chce , wszystko po staremu !!!!

          • 16 1

          • Było wybrać kogoś innego. (2)

            • 12 3

            • Tak jak w Gdansku (1)

              Ludzie lemingi

              • 8 11

              • w gdyni ludzie szczury

                • 22 4

        • Szemud w weekendy i święta

          Pomyliłeś komunikację zbiorową z taksówką.

          • 6 2

        • A w Mozambiku... (1)

          Po co tym Szemudem spamujesz pod kolejnym artykułem o komunikacji w Gdyni? Nic nie wnosisz do tematu.

          • 31 8

          • 80% komentarzy nic nie wnosi

            Jest o frustratach gdanskich lub gdynskich. A tobie taki dotyczący stricte komunikacji linii autobusowych obsługiwanych przez ZKM Gdynia przeszkadza? Nie chcesz to nie czytaj. Albo zmień portal.

            • 12 13

    • przecież nie napisał "wszystkich", więc co masz do wypraszania?

      a jak prezydent składa kondolencje w naszym imieniu, to też oprotestujemy, że nas nie pytał?

      • 1 0

    • (1)

      Pan Józef to zapewne Pisior :)

      • 0 31

      • Skoro "Pan"...

        ... to zapewne pisiorka ma... :P żeby nie być gołosłownym, przytoczę tu pewne liczby : jest po 40, 17dł. / 5 obwód

        • 4 0

    • G..o mnie obchodzi - rowniez jako gdynianina - co sobie wypraszasz, a co nie.

      • 0 3

    • 182 (1)

      Likwidacja linii 182 w soboty. Między godziną 8 a 17 brak połączenia z Obłuża do centrum Gdynii (128, jedzie na około czas przejazdu nie do przyjęcia, 109 odjeżdża z przystanku oddalonego o ok kilometr, jazda przez morską też wydłuża czas przejazdu). Natomiast po 17 zaczyna kursować 282 z częstotliwością co 20 minut. Paranoja.

      • 14 1

      • Masz 141, 150, 152, 109, 209,....

        • 1 12

    • na takiej podstawie że pan Józek korzysta z komunikacji i jest wyrazicielem opinii współpasażerów

      ...w przeciwieńswie do ciebie 'rurkarzu' w służbowej fabii

      • 22 1

    • Nie napisał przecież "wszystkich mieszkańców" wiec nie wiem o co się burzysz.

      • 13 2

    • Nie podoba się, to do taxówek!

      • 4 26

    • Wyrazem mojej opinii jest. A myślę, ze jest nas więcej.

      • 22 2

    • chyba narcyzie (1)

      nie pomyślałeś że wypowiada się za Ciebie,co?
      Józef ma rację. Czy tak trudno sprawdzić frekwencję i dołożyć kursów tam gdzie autobusy jeżdżą przepełnione? Oszczędności poszukajcie gdzie indziej.

      • 54 4

      • Dla ciebie Pan Józef

        • 24 6

  • Cięcia w komunikacji w gdyni

    Panie józefie do prezydenta już nic nie trafia.
    on całkowicie odleciał i jest już w innej rzeczywistości.
    teraz interesuje go zakup gondoli ,aby mógł sobie razem zę stępą
    polatać w przestworzach.
    powtarzam wybraliście ich to teraz macie i to tylko początek.
    są tak nabuzowani, że nie wiadomo co jeszcze wymyślą , może
    kosmodrom w gdyni?

    • 5 0

  • Zgadzam się (3)

    linię 182 też drastycznie zredukowano

    • 26 1

    • A co ma powietrze wozić? (1)

      • 0 12

      • Obłuże tam mieszka najwięcej mieszkańców

        i same bloki,wieżowce.

        • 0 0

    • ale jeździ 103

      • 0 2

  • Szczurolandia się cofa. (2)

    W krajach zachodnich jeżdżą zadbane , dobrze serwisowane autobusy i inny tabor w których to nawet w godzinach szczytu są wolne miejsca. A u nas ścisk, brud i smród nawet w nowych autobusach. Firmy takie jak PKM, PKA, PKT oszczędzają na wszystkim , (Podkreślam, NA WSZYSTKIM) Tylko chyba prezesi są zadowoleni. Ale przecież my nie jesteśmy chyba jeszcze zachodem. Prawda?

    • 9 1

    • to świadczy.....

      tylko o pasażerach wymagają czystości a po sobie zostawiają śmieci i niepożądek

      • 0 2

    • No chyba dawno nie jeździłeś autobusami za granicą... Ścisk wszędzie taki sam w godzinach szczytu, a czystości i dbania o tabor mogliby się od nas uczyć...

      • 2 1

  • gDYNIANIN

    JESZCZE WIĘCEJ CHAMSTWA W ZKM, A PRZESTANIEMY W OGÓLE JEŹDZIĆ.

    • 7 0

  • Czytam te wszystkie opinie i nie wierzę własnym oczom. (2)

    Jak wielki musi być burd... i brak współpracy, pomiędzy miastem Gdynia, a ZKM-em, Skm-ką i przyszłą PKM-ką.
    Miasto pasażerów nie słucha w ogóle, a ZKM chyba tym bardziej.
    Udział miasta w tworzeniu spójnego i wspólnego systemu z organizatorami przewozów jest chyba żaden. Po ZKM-ie też za bardzo tego nie widać.
    Udział procentowy miasta w spółce SKM ma wymiar symboliczny, w wysokości chyba jakichś 1,5 procent. Udział miasta w budowie infrastruktury przyszłej i nowoczesnej PKM jest jak na razie żaden, CAŁKOWICIE ZEROWY.
    O co tutaj chodzi, niech władze naszego miasta Gdynia nam odpowiedzą.

    • 22 0

    • Mylisz sie: wszyscy ze soba rewleacyjnie wspolpracuja przelewajac kase i majac w najglebszym (ale to naj-gleb-szym) powazaniu spoleczenstwo, to "stado baranow" jak nazywaja miedzy soba.

      • 0 1

    • Słucha,jak trzeba ,karać kierowców,słuch i wzrok mają wyostrzony.

      • 2 0

  • Rzetelność artykułu na miarę NYT. (2)

    Pozdrowienia dla pana Mikołaja!

    • 0 3

    • podaj szczegóły ? (1)

      to jest artykuł z serii co mnie gryzie :)

      • 1 0

      • myj się

        to cię nie będzie gryzło

        • 0 0

  • wszystko jest przykrywką ..... (2)

    nikt się nie zainteresuje tym iż w spółkach miasta miły następujące zmiany

    prosiłbym trojmiasto.pl o wyjaśnienie sprawy

    PKM Gdynia

    Prezes Zarządu Spółki - Bogusław Stasiak (od 18.03.2015 r.)
    Członek Zarządu Spółki - Piotr Topolewicz ( od 5.05.2014 r.)
    obaj panowie mianowani na to stanowisko bez konkursu. Jak to możliwe ?
    w załączeniu telefon do spółki pomoże szybciej wyjaśnić tę sprawę
    Sekretariat Tel.: (58) 622 00 71
    PKA Gdynia

    Prezes Spółki - Lech Żurek
    kolejny przykład żę prezesem spółki miejskiej można zostać bez konkursu
    jak to możliwe że pan Lech został prezesem - nawet związki zawodowe w PKA nie miały nic do powiedzenia a teraz sam prezes często występuje przeciw kierowcą

    Sekretariat tel: 58 623 05 76 tel: 58 663 03 96

    oczywiście nikt tego nie jest w stanie wyjaśnić pozdrawiam cała redakcję trojmiasto.pl

    • 22 0

    • Taube misiu to ty?

      • 0 1

    • Co trzeba zrobić by ktoś to skontrolował? Np NIK albo prokurator

      a przy okazji lotnisko i inne inwestycje

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do przystanku Westerplatte dostaniemy się autobusem linii:

 

Najczęściej czytane