Wiadomości

stat

Dodge Ram: wielki, luksusowy pick-up

Dodge Ram to ikona pick-upów. Teraz dostępna jest także na polskim rynku. Cennik otwiera kwota niemal 320 tys. zł.
Dodge Ram to ikona pick-upów. Teraz dostępna jest także na polskim rynku. Cennik otwiera kwota niemal 320 tys. zł. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

Jest amerykańskim wołem roboczym z luksusowo wykończoną i przestronną kabiną, ma prawie sześć metrów długości, a pod jego maską pracuje silnik HEMI o pojemności 5,7 litra, generujący moc 395 KM - poznajcie króla pick-upów, czyli potężnego Dodge'a Rama 1500.



Na początku kwietnia poinformowaliśmy naszych czytelników o możliwości zakupienia nowych modeli z gamy Dodge'a od trójmiejskiego dealera Auto-Mobil. Dzięki oficjalnemu kanałowi dystrybucji potencjalni nabywcy nie muszą organizować sprowadzenia auta ze Stanów Zjednoczonych we własnym zakresie, teraz zrobi to za nich importer. Ponadto, klient ma możliwość konfiguracji swojego egzemplarza i - co bardzo istotne - otrzymuje pełne wsparcie serwisowe oraz trzyletnią gwarancję (z limitem 100 tys. km).

Kilka dni po ogłoszeniu tej informacji na parkingu przed salonem dealera pojawiły się pierwsze egzemplarze demonstracyjne przeznaczone do jazd testowych dla klientów. Mieliśmy okazję sprawdzenia możliwości Dodge'a Rama 1500 w wersji wyposażenia Laramie.

Opis wrażeń zacznę jednak nietypowo - od największego minusa nowego Rama, czyli ceny. Myślę sobie, że cennik może odstraszyć wielu potencjalnych nabywców. Auto dostępne jest w pięciu wersjach wyposażenia: Big Horn, Rebel, Laramie, Longhorn i Limited. Bazowy wariant oferowany jest od kwoty 319 800 zł, natomiast testowany przez nas egzemplarz został wyceniony na 406 500 zł (kwoty brutto). To dużo, a nawet bardzo dużo, ale kiedy już wsiądziecie za stery tego kolosa, to z każdym przejechanym kilometrem będziecie utwierdzać się w przekonaniu, że ten samochód rzeczywiście wart jest tej ceny.

Przed jazdami testowymi powiedziałem: paliwożerny, olbrzymi pick-up z USA za 400 tys. zł? To przecież kompletna abstrakcja. Dziś, po przejechaniu ponad 400 km, śmiało mogę powiedzieć, że to genialne auto, ale o tym za chwilę.

Trójmiejskie salony samochodowe


Nowy Dodge Ram 1500 w wersji Crew Cab, czyli z większą kabiną, a mniejszą skrzynią ładunkową, mierzy 5916 mm długości, 2084 mm szerokości i 1972 mm wysokości. Rozstaw osi to aż 3673 mm. Auto waży 2404 kg.

Paka jest prawie kwadratowa i ma wymiary 1712 mm na 1687 mm. Wysokość burt wynosi 543 mm. Dopuszczalna masa przewożonego ładunku to 816 kg. Warto również wspomnieć, że otwierana klapa skrzyni bez problemu udźwignie do 200 kg. Uciąg na haku holowniczym wynosi maksymalnie 3,5 tony.

Klasa X: Mercedes wśród pick-upów


Dwa słowa o silniku. To oczywiście sprawdzone V8 - jednostka HEMI o pojemności 5,7 litra i mocy 395 KM (556 Nm maksymalnego momentu obrotowego). Silnik współpracuje z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Moment obrotowy przekazywany jest na wszystkie koła, ale istnieje możliwość przełączenia napędu jedynie na tylną oś. Prędkość maksymalna wynosi 175 km/h.

Spalanie - jak na taki gabaryt - nie jest aż tak przerażające. Przy dynamicznej jeździe w cyklu mieszanym musicie liczyć się ze średnim spalaniem powyżej 20 litrów paliwa na 100 km. Ale przy spokojniejszej jeździe można zejść nawet do 17 litrów. Zbiornik paliwa pomieści 98 litrów.

Warto zaznaczyć, że testowy egzemplarz został wyposażony w instalację LPG marki Prins. Przyznam, że nie odczułem większej różnicy między jazdą na benzynie i gazie. Montaż układu LPG to opcja oferowana przez dealera. Koszt instalacji ze 100-litrowym zbiornikiem gazu wynosi 13 600 zł.

Toyota Land Cruiser: bestia w akcji


Prowadzenie Rama daje ogromną frajdę. Pomimo sporych rozmiarów, nie mamy poczucia, że siedzimy w niemal ciężarówce. Dynamiczne, bardzo przyjemnie brzmiące HEMI to swego rodzaju wisienka na torcie. Duży wpływ na właściwości jezdne pick-upa ma pneumatyczne zawieszenie, które oferuje kierowcy cztery poziomy wysokości. Przy żwawej jeździe automatycznie się obniża. Prześwit - w zależności od trybu - wynosi od 170 mm do 273 mm.

Ram 1500 to wół roboczy przeznaczony do pracy w wymagających warunkach. Na bezdrożach czuje się jak ryba w wodze. W efektywniejszym przemieszczaniu się po nieutwardzonych drogach pomagają m.in. elektroniczna blokada tylnej osi oraz asystent zjazdu z góry.

Jeep Wrangler: pełnokrwista terenówka


Przyznam szczerze, że obawiałem się wykończenia wnętrza Rama. Jak się później okazało... zupełnie bezpodstawnie. W tej kwestii Amerykanie zrobili ogromny progres, bo przecież wnętrza aut zza wielkiej wody kojarzone były raczej z... plastikiem. W kabinie tego pick-upa poczujecie się jak w luksusowej limuzynie z wysoką jakością elementów wykończeniowych.

W oczy rzuca się gigantyczny, 12-calowy ekran w konsoli środkowej. To centrum dowodzenia multimediami. I tutaj warto wyróżnić 19-głośnikowy system audio Harman Kardon. Nagłośnienie w kabinie Rama brzmi genialnie. Duży ekran jest bardzo pomocny przy parkowaniu, bo wyświetla się na nim obraz z kilku kamer. Szczególnie praktyczna jest kamera 360 stopni.

Kabina testowanego egzemplarza została wyposażona w aż sześć siedzeń. Dwa środkowe fotele w obu rzędach mogą posłużyć również jako ogromne podłokietniki ze schowkami. Zresztą tych schowków we wnętrzu Rama jest cała masa, ale to akurat domena "amerykańców". Jak wspominałem wcześniej, kabina jest bardzo przestronna. A szczególne wrażenie robi drugi rząd.

W wyposażeniu Rama znajdziecie m.in. grzane i wentylowane fotele, panoramiczny dach, aż pięć portów USB i dwa gniazda elektryczne, automatycznie otwierane okno w tylnej szybie czy LED-owe reflektory.

Ram 1500 mierzy blisko 6 metrów długości.
Ram 1500 mierzy blisko 6 metrów długości. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Jak wygląda realizacja zamówienia u dealera Auto-Mobil? Firma, jako jeden z czterech polskich przedstawicieli marki Dodge, korzysta z ogólnoeuropejskiej puli aut. Te samochody zaparkowane są na placu w niemieckim Bremerhaven, nieopodal portu, do którego przypływają ze Stanów Zjednoczonych. Wybór aut jest ogromny, bo aktualnie samych Ramów, w różnych wariantach wyposażenia, stoi na parkingu ponad 300. Po złożeniu zamówienia u trójmiejskiego dealera realizacja zamówienia trwa około trzech tygodni.

Samochód do jazd testowych udostępniła firma Auto-Mobil.

Wydarzenia

Sprawdź się

Jedynym trójmiejskim przedstawicielem marki Audi jest firma: