- 1 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 2 Ktoś "przeparkował" wrak... bez kół (113 opinii)
- 3 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (314 opinii)
- 4 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (41 opinii)
- 5 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (400 opinii)
- 6 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (70 opinii)
Dopłata do "elektryka". Dużo wniosków z błędami
Rządowy program "Mój elektryk" działa od wielu miesięcy. Problem w tym, że tylko niewielka część osób, która złożyła wniosek, otrzymała dotacje do zakupu auta elektrycznego. Nawet co drugi wniosek był cofany z powodu błędnego wypełnienia. Na co zatem zwrócić uwagę przy składaniu wniosku o dofinansowanie?
Dopłata zachęci do zakupu "elektryka"?
Jak wynika z oficjalnych danych, po naszych drogach jeździ aktualnie 25 tys. aut elektrycznych. Nie są to duże liczby, ale program "Mój elektryk" ma zachęcić Polaków do kupowania samochodów na prąd. Organizatorem zaplanowanego na pięć lat projektu jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
W ramach rządowego programu wsparcia można otrzymać dofinansowanie na zakup lub leasing auta elektrycznego w kwocie nawet do 27 tys. zł. Maksymalna kwota dotacji przewidziana jest dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny (co najmniej troje dzieci).
W przypadku dużych rodzin nie ma górnej granicy cenowej "elektryka". Limit obowiązuje przy podstawowej dopłacie w wysokości 18 750 zł. Przy takiej dopłacie cena auta nie może przekroczyć 225 tys. zł.
Oczywiście o dopłatę do auta elektrycznego mogą ubiegać się także przedsiębiorcy, i to głównie na nich skupimy się w tym artykule. Również w ich przypadku maksymalna kwota dotacji na elektryczny samochód osobowy wynosi 27 tys. zł. Warunki są dwa: cena pojazdu nie przekroczy 225 tys. zł i wnioskodawca zadeklaruje minimum 15 tys. km rocznego przebiegu. Przy braku tej deklaracji dopłata wynosi 18 750 zł.
Czytaj także:
Zakup używanego auta elektrycznego - na co uważać?
Ile czeka się na przyznanie dotacji?
Na dofinansowanie w ramach programu "Mój elektryk" czeka się około czterech tygodni, ale w niektórych przypadkach auto można odebrać przed otrzymaniem decyzji o dopłacie.
Wnioski przyjmujemy od stycznia i widzimy olbrzymie zainteresowanie dopłatami. W ciągu pierwszych czterech miesięcy przyjęliśmy ich prawie 1 tys. Samochody elektryczne największą popularnością cieszą się wśród przedsiębiorców - wnioski w tej grupie klientów stanowią aż 98 proc. wszystkich złożonych za naszym pośrednictwem - mówi Maciej Matelski, dyrektor ds. rynku samochodów osobowych w PKO Leasing.
Zdecydowana większość klientów chce finansować elektryki w leasingu lub wynajmie długoterminowym. Przedsiębiorcy mają obawy przed zakupem na własność, bo boją się spadku wartości auta oraz kosztów ewentualnych napraw - dodaje Marcin Sotomski, dyrektor działu zakupów i rozwoju biznesu w Masterlease.
Czytaj także:
Auto elektryczne za niecałe 60 tys. zł? To możliwe. Lista najtańszych "elektryków"
Błędy, które wydłużają przyznanie dotacji
Zainteresowanie dotacjami jest spore, ale duża część składanych wniosków jest odrzucana przez błędne wypełnienie. W zasadzie tylko idealne wypełnienie wniosku daje możliwość otrzymania dofinansowania.
Aby otrzymać dofinansowanie samochodu w leasingu lub wynajmie długoterminowym, po wyborze pojazdu składa się jednocześnie dwa wnioski: o finansowanie w wybranej formie oraz o dopłatę z "Mojego Elektryka". Wniosek o dotację trafia do BOŚ za pośrednictwem firmy leasingowej.
Rozpatrywanie zgłoszenia w BOŚ trwa około 20 dni roboczych. Ten czas może się niestety wydłużyć, jeśli wniosek zostanie błędnie wypełniony. Klienci powinni naprawdę uważnie podejść do formalności, bo dopłaty wypłacane ze środków publicznych poddawane są bardzo drobiazgowej weryfikacji. Widzimy na przykład, że przedsiębiorcom najwięcej trudności sprawia poprawne wprowadzenie kodu gminy zgodnego z prowadzoną przez GUS bazą TERT, podanie kwalifikowanej kwoty podatku VAT oraz kosztu kwalifikowanego przedsięwzięcia - dodaje Marcin Sotomski.
Czytaj także:
Nowe znaki drogowe wskażą miejsce ładowania "elektryków"
Samodzielne uzupełnienie powyższych pól w formularzu często może prowadzić do błędów formalnych. Klienci mogą jednak zwrócić się o wsparcie np. do firmy leasingowej, której doradcy pomogą przejść przez całą ścieżkę proceduralną, mają dostęp do bazy TERT i dysponują kalkulatorami kosztów kwalifikowanych. Grupa PKO Leasing chwali się, że mają 95-procentową skuteczność poprawnie wypełnionych wniosków.
Podczas wypełniania wniosku warto zwrócić także uwagę na: kwotę wnioskowanej dotacji, dane wnioskodawcy, kompletność wniosku przekazywanego do banku, spójność danych w sprawozdaniu i wniosku, parafowanie wszystkich stron wniosku, model pojazdu (musi być zgodny ze sprawozdaniem i wnioskiem).
Standardowa procedura ubiegania się o środki z programu obejmuje: złożenie wniosku o dotację, podpisanie umowy leasingowej, podpisanie umowy o dotację, rejestrację i ubezpieczenie samochodu i płatność pełnej kwoty za auto (opłatę wstępną pokrywa dotacja). Następnie klient odbiera pojazd i znakuje go specjalną naklejką. Powyższy proces trwa około 20 dni roboczych.
Salony samochodowe - Gdańsk, Gdynia, Sopot
Doradcy leasingowi - Gdańsk, Gdynia, Sopot
Opinie wybrane
-
2022-06-04 08:52
(11)
Po pierwsze - wydobycie surowców do produkcji auta elektrycznego oraz późniejsza jego utylizacja szkodzi środowisku nieporównanie bardziej niż w przypadku spalinówek
Po drugie - dopóki nie mamy w Polsce elektrowni jądrowych, prąd do tyh "cudeniek" bedzie pochodził z elektrowni węglowych. OZE nie zapewni nam znaczącej dywersyfikacji.
Czyli - jak zwykle. Szwindel pod "zielonymi" hasłami, żeby paru bogatych misiów wzbogaciło się jeszcze bardziej. A ekodurnie to łykają jak pelikany.- 115 18
-
2022-06-05 18:50
w samo sedno , nic dodać nic ująć, pozdrawiam mądrych Polaków
- 4 0
-
2022-06-04 21:33
(1)
Masz racje. Ale temat elektrykow jest napedzany tak naprawde oszczedzaniem ropy naftowej, ktorej zasob mamy na ziemi do 30-40lat. Warto tez sprawdzic, kto trzyma najlepiej rokujace/ o najwiekszych zasobach zloza ropy. I nie sa to stany zjednoczone;)
- 1 6
-
2022-06-04 21:59
Kiedy byłem w podstawówce (a daaaawno to było), głośny był tzw. raport Klubu Rzymskiego. Wieszczył on np. wyczerpanie światowych zasobów ropy naftowej, wg najbardziej optymistycznych modeli, gdzies ok. 2020r a według (jak się wówczas wydawało) bardziej realistycznych - jeszcze przed końcem XXw. Zatem wisz-rozumisz, jak to jest z tymi prognozami...
- 13 0
-
2022-06-04 18:31
(3)
Typowa wypowiedź typowego cebulaka, jeśli czegoś nie mogę mieć to wmówie wszystkim, że to jest szkodliwe, niszczące itd. Jeździjcie dalej spalinowymi autkami, po 8 zł za litr na pewno nie zbankrutujecie. Trzeba być skończonym i**otą żeby zmuszać ludzi do ciągłego wydobywania ropy i gazu nic nie dając w zamian.
- 3 24
-
2022-06-05 20:08
(2)
A ten prąd w Poslce, to nie z wyngla przypadkiem ?
- 12 0
-
2022-06-05 22:43
(1)
Sam jesteś z "wyngla". Co to ma do rzeczy? Lepiej kupować ropę od ruskich i wspierać wojnę?
- 0 9
-
2022-06-06 07:10
ta, tyle że węgiel tez od nich kupujemy...
- 6 0
-
2022-06-04 10:22
Jak zawsze meduza umysłowa nie zmarnuje okazji by sie głupotą pochwalic ! (3)
Dzbanku samochody elektryczne opanowuja cały swiat i przemysł motoryzacyjny .Ale ty jestes w koncu bardziej inteligentny od naukowców prezesów najwiekszych firm motoryzacyjnych itp.
Jak zawsze nie brakuje tych od teori spiskowych trafiaja na podatny grunt tacy jak ty twierdza ze ziemia jest płaska a Kopernik był kobietą :)- 6 43
-
2022-06-06 13:43
A jakieś argumenty? Czy umiesz tylko wyzywać?
- 3 0
-
2022-06-04 12:28
"samochody elektryczne opanowuja cały swiat"
Taaa, oczywiście. Po samej Polsce jeździ przecież już milion wyprodukowanych przez Matiego.
- 26 1
-
2022-06-04 11:53
Naukowcom i prezesom trzeba wierzyć! Przecież nie robią tego dla zysku tylko by zbawić ludzkość. Mengele w końcu był doktorem.
- 33 2
-
2022-06-04 06:30
Dopłaty do czegokolwiek (5)
są złe. Rozdawnictwo prowadzi do zwiększonej inflacji.
- 122 7
-
2022-06-04 10:23
Gdyby głupota potrafiła latac latał bys :) gdyby niebyło doplat to meduzo ciebie by nie było tutaj (1)
- 0 17
-
2022-06-04 16:58
Gdyby głupota potrafiła latać
to byłbyś Concordem
- 6 0
-
2022-06-04 07:13
(1)
Psuje rynek i przede wszystkim relacje państwo-obywatel. Wszystkim socjalistom przypomnę, podatki są zrzutką na działanie państwa, a nie środkami do transferu między obywatelami!
- 33 0
-
2022-06-04 18:44
Na całym świecie są dopłaty
za elektryki
- 0 9
-
2022-06-04 07:13
ciekawe ilu ludzi kupi auto po 2032 roku ?
- 13 0
-
2022-06-06 08:57
Jaki jest sens tworzenia tak skomplikowanych wnioskow?
Albo państwo chce realnie promować zakupy elektryków i ułatwia proces wniskowania jak to tylko możliwe, albo cała zabawa nie ma sensu. Inna sprawa, że najprościej byłoby obniżyć podatki na elektryki i tak zbic ich ceny, bo są ciągle zbyt drogie.
- 15 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.