• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dopłaty do "elektryków" będą, ale jeszcze nie teraz

mJ
21 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Proces przyjmowania wniosków został odroczony. Realny czas rozpoczęcia naboru to luty 2020 roku. Proces przyjmowania wniosków został odroczony. Realny czas rozpoczęcia naboru to luty 2020 roku.

11 grudnia miał ruszyć pierwszy nabór wniosków na dofinansowanie zakupu aut elektrycznych przez osoby fizyczne. Miał, ale nie ruszył. Na przeszkodzie stanęła dość poważna luka w rozporządzeniu. Kiedy zatem będzie można ubiegać się o dopłatę do "elektryka"? Prawdopodobnie w pierwszym kwartale 2020 roku.



Czy wierzysz w przyszłość aut elektrycznych?

Dopłata... opodatkowana



Przypomnijmy, że jeszcze w tym roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej miał rozpocząć przyjmowanie wniosków na dopłatę do "elektryka". W pierwszej turze do rozdania jest 19 mln zł, które dofinansują zakup aut elektrycznych dla 500 osób. Maksymalna kwota dopłaty wynosi 37,5 tys. zł na jeden samochód i będzie przyznawana tylko w przypadku modeli, których cena nie przekracza 125 tys. zł.

Póki co osoby przymierzające się do zakupu samochodu na prąd muszą obejść się smakiem dopłaty. Dlaczego? Okazało się, że rozporządzenie ma poważne niedociągnięcie, bo nie wyjaśnia kwestii opodatkowania dopłat z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Niebywałe, że nikt o tym nie pomyślał w trakcie tworzenia projektu. Osoby, które otrzymałyby dofinansowanie, mogłaby spotkać bardzo niemiła niespodzianka w postaci konieczności zapłacenia kilku tysięcy podatku.

37,5 tys. zł dopłaty do auta elektrycznego


Projekt do poprawki



Kilka dni temu do sejmu wpłynął projekt nowelizacji Ustawy o podatku PIT i CIT. Dzięki wprowadzeniu zmian możliwe będzie zwolnienie dopłat na zakup samochodów elektrycznych z podatku dochodowego od osób fizycznych i firm.

Co dalej? Trzeba czekać. Proces legislacyjny już ruszył, ale w związku z przerwą świąteczną prace zostaną wznowione dopiero po Nowym Roku. Realny termin rozpoczęcia przyjmowania wniosków to luty 2020 roku.

Test: elektrycznym Mercedesem EQC z Warszawy do Gdyni

mJ

Opinie (106) 4 zablokowane

  • (3)

    jak ze wszystkim byle jak.
    Czekamy na prom z Polskiej stoczni.

    • 25 8

    • Niedawno dopiero kupili projekt. Z zagranicy. Bo w PL niedałosie.
      A stępka (wzgl. bliżej nieokreślona stalowa część fragmentu elementu) nadal rdzewieje.

      • 3 0

    • (1)

      co to za cyrk z tymi dopłatami, zamiast obwodnice budować to takie jaja, przecież każdy wie że te elektryki do żadna ekologia, bo wyprodukowanie samej baterii to zanieczyszczenie rzędu 200tyś dla spalinowego, a gdzie do tego prąd z węgla, no co za jaja

      • 5 1

      • węgiel

        czemu niby prąd z węgla? to tylko nasza decyzja skąd prąd "tankujemy"

        • 2 1

  • Jazda samochodem elektrycznym generuje więcej dwutlenku węgla niż jazda starym dizlem. (35)

    Tylko spaliny wydostają się do atmosfery kilka kilkaset kilometrów dalej.
    Ludzie nie dajcie nabijać się w butelkę!

    • 53 31

    • Tak działa ekoterroryzm (20)

      Na siłę wciskane są wszystkie zalety aut elektrycznych, ale nikt nie mówi o tym, że prąd do ładowania w zdecydowanej większości pochodzi z węgla (tak, w Polsce około 80% energii to właśnie węgiel).

      • 18 14

      • a ile takie auto zużyje energii w stosunku do auta spalinowego na 100 km (14)

        to już nie pomyślałeś Einsztejnie :)

        • 8 14

        • Energii zużyje tyle samo

          Albo podobnie. Zależy od masy pojazdu, wiatru, oporów powietrza i toczenia,

          • 6 1

        • (12)

          TO bardzo prosta analiza, 1 kg węgla to 8 kw h, żeby go spalić ekologicznie potrzeba 8m3 powietrza, 1 litr benzyny to 10 kw h żeby ja spalić potrzeba 15,27 kg powietrza, 1kg powietrza to 0,83 m3 Wiec dostarczając prąd do gniazdka musimy doliczyć straty w przesyłowe głownie są straty cieplne dość duże głownie w transformatorach które zmieniając prąd na 220. A wiec z 1kg węgla tak naprawdę mamy 4-5 kwh w gniazdku. A wiec samochody elektryczne nie są takie ekologiczne nie wytwarzają spalin w mieście na tym ich ekologia się kończy. Spaliny z elektrociepłowni nie znikają, dostają się do atmosfery i migrują z wiatrem. Żadna energia powstająca ze spalania paliw nie jest ekologiczna

          • 6 1

          • (11)

            OOOOO rany to wychodzi ze energia elektryczna jest najbrudniejsza.

            • 3 1

            • elektryczna ze spalania paliw kopalnych wypada gorzej niż ON w silniku (10)

              sprawność elektrowni węglowej max 50%, przesył straty w Polsce liczone na 12%. Sprawność akumulatora litowego ze 97 %. Diesel ma sprawność jakieś 50% plus darmowe ogrzewanie w zimie samochodu z ciepła odpadowego. Jedyna zaleta elektryka to odzysk energii w czasie hamowania. Zwłaszcza w mieście. Widać to po spalaniu w hybrydach. Ale na trasie szału nie ma. Jak byś domowy prąd ładował do samochodu to do paliwa wyjdzie jakoś 1/2 ceny. Ale jak do prądu dowalą akcyzę jak w paliwie to co wtedy ?

              • 5 2

              • (1)

                Tylko do tego bilansu dodaj jeszcze energię potrzebną na wydobycie, transport z drugiego końca świata, rafinację i dostawę do stacji ON.

                • 3 6

              • węgiel też trzeba wykopać

                a jak przejdziemy na elektryki to rząd zrezygnuje z obecnej 30 miliardowej akcyzy na paliwo? A bez tej akcyzy to koszt energii z paliwa czy prądu byłby porównywalny w samochodzie. Wiec koszta produkcji są porównywalne, bo raczej ropy charytatywnie nikt nie wozi i nie przerabia.

                • 3 3

              • jarku (7)

                jeżdżę elektrykiem, tankuję tzw zielony prąd, a auto pali 17kWh na 100km. czyli odpowiednik 2ł paliwa na 100km. w mieście! to jest 2x? akcyzy się nie boję, jak ją dołożą to uznam że szybciej mi się fotowoltaika zwróciła ;) no i też za serwis nie płacę. zamiast kupować auto spalinowe za np 150tys kup za 120tys elektryka i zrób instalację fotowoltaiczną do auta. jeździsz za free. technologia aut elektrycznych dopiero raczkuje. krytykując coś, co dopiero powstaje jakby stawiasz się ponad fizykami, wynalazcami i konstruktorami :) a co do odzysku z hamowania to nie dość, że zyskujesz energię to hamulców nie zużywasz. nie napisałeś też o tzw żeglowaniu praktycznie niewykonalnym dla spalinówek (ktoś się chwalił, ale nikt nie widział)

                • 2 3

              • jak uwazasz że to taki dobry interes elektryk to podaj koszt całkowity (2)

                Ja ci podam koszt mojego byłego samochodu. Kupiłem od rodziny Passata 10 letniego i nim jeździłem 10 lat. Koszt wszystkiego zakupu napraw serwisów przeglądów olejów, bez paliwa 16031zł. Przejechałem ponad 130 tysięcy km koszt paliwa 53009zł. Jeżeli chcesz porównywać ekonomię to chętnie posłucham. Elektryków nie krytykuję tylko nie lubię jak mi się na siłę wciska że to taka tania rewelacja. Tak samo jak fotowoltaika która nigdy się nie zwróci.

                • 2 3

              • fotowoltaika

                7 lat. tyle wychodzi przy cenie 60g za kWh. sprawdzone na .... sobie. jeśli negujesz zwrot z inwestycji w fotowoltaikę to sorry, nie chcę mi się z tobą dyskutować. pozdrawiam z innego świata

                • 0 0

              • kupno samochodu 10letniego

                z założenia jest nieporównywalne nawet do 2-3 latka, a co dopiero do nowego...argument z czapy.

                • 0 0

              • (2)

                Rachunek jest prosty 17kwh z gniazdka to 26m3 spalin w elektrociepłowni. powtarzam 26M3 spalin,żadna energia powstająca ze spalania paliw nie jest ekologiczna. Tym bardziej z węgla to najtańsze paliwo

                • 1 0

              • czytaj (1)

                czytaj z uwagą nim się wypowiesz. mam prąd z dachu.

                • 0 3

              • A ja wygiel z piwnicy

                • 0 0

              • lol,

                wszystko pięknie, ale elektryk za 120k to jak benzyniak za 60k, więc, czemu chcesz porównywać do takiego za 150k? bo elektryk porównywalny do benzyniaka za 150k będzie kosztował >200k ( i dopłat stanowczo nie będzie.
                ot logika fanów.
                sam zastanawiam się, czy za 2-4 lata nie sprawię sobie elektryka, ale liczę się z tym, że będzie sporo kosztował...

                • 0 0

      • Zryty dekiel (4)

        A spogląda ile ludzi ma panele na dachu?

        • 3 4

        • 200 w z metra kwadratowego (3)

          tesla 80 KWh akumulator 5 godzin ładowania to 80 metrów kwadratowych paneli latem. Pokaż mi kto ma?

          • 6 1

          • (2)

            No właśnie - latem. W Polsce prąd ze słońca można produkować tylko przez 1/8 roku. A co potem?

            • 3 1

            • zostaje węgielek

              • 2 2

            • Produkuje się cały rok

              Szkoda że tylko w dzień, ale to zrównoważą power banki i same samochody.

              • 0 0

    • (2)

      No to zawsze coś. Niech spaliny powstają w elektrowni, a nie smrodzą w środku miasta.

      • 7 8

      • Ty tak serio? (1)

        Powstają w elektrowni i może jeszcze powiesz, że tam też zostają...

        • 8 6

        • Serio

          Wyobraź sobie magiczną rurę ze spalinami od każdego samochodu do jednego miejsca (elektrowni). Wolę żeby te spaliny ogarnąć raz a porządnie w jednym miejscu, a nie zostawiać w środku miasta. Kiedyś były rynsztoki wypełnione zawartością nocników, dziś mamy kanalizację i oczyszczalnię ścieków i jest jakby czyściej w mieście.

          • 3 3

    • fake- nie słuchać taksówkarza (7)

      podaj jakieś konkretne dane to pogadamy rozklekotany mercedesiku. Np średnie 16 kWh/100 km to wg ciebie downie mniej ekologicznie niż spalone 10 l ropy? ręce opadają

      • 7 4

      • jaki samochód pali 10l /100km ? (2)

        to jakiś bus a porównujesz do pierdziawki 16 kWh/100k. Porównaj podobne gabarytowo. i włącz klimę albo ogrzewanie

        • 5 2

        • Jaki bus? W mieście 10 to norma

          Mój kompakt z silnikiem 2.0 pali 15 na dojazdach do pracy...

          • 0 0

        • moje 1,8 ma średnią 14 w mieście,

          na trasie 7 przy 80, 8-9 przy 100-120 i 10-11 przy 140. chyba, że jeżdżę agresywnie bez tempomatu:)
          masa 1,4 t

          • 0 0

      • parę dni temu (3)

        Średnie zużycie na 430-kilometrowej trasie wyniosło 33,2 kWh na 100 km, a średnia prędkość to 110 km/h.

        Czytaj więcej na:
        https://moto.trojmiasto.pl/Test-elektrycznym-Mercedesem-z-Warszawy-do-Gdyni-n140566.html#tri

        • 1 3

        • ten minus bo trójmiasto kłamie?

          • 0 2

        • umiejętność (1)

          elektrykiem trzeba umieć jeździć. pierwszą trasę zrobiłem paląc 2x więcej jak palę teraz. nie sposób tego wytłumaczyć na forum. pojeździsz to zrozumiesz. prawda też, że elektryk to nie jest jeszcze auto na trasy, poza tym merc jest skrajnym przykładem bo waży 2,5t. leaf np pali 15kWh

          • 0 0

          • z paliwem jest analogiczne.

            nie każdy udowadnia światu jak się oszczędnie jedzie.

            • 0 0

    • O mędrzec

      Spaliny z wiatraka czy z moich paneli na dachu?! d**il. Nie stać to siedzi cicho

      • 0 8

    • tylko spaliny elektrowni przechodzą przez wysokowydajne, elektrostatyczne filtry wyłapujące praktycznie wszelkie zanieczyszczenia stałe.
      A spaliny z diesla lecą przez wycięty katalizator i DPF prosto do płuc mieszkańców.

      • 1 0

    • Jakieś dane, badania, a może instytut danych z d*py? Nie neguję tego, że produkcja samochodów elektrycznych generuje sporo zanieczyszczeń, proszę tylko o potwierdzenie danymi, że "stary diesel" jest mniej szkodliwy niż samochód elektryczny.

      • 0 0

  • Bardziej ekologicznym paliwem jest LPG. (6)

    Mogłyby być dopłaty do instalacji LPG.

    • 48 7

    • chyba najtańszym (1)

      w polsce to jednak januszeria na zawsze

      • 2 18

      • Zwykła benzyna na wtrysku z sprawnym katalizatorem i egr zasilana lpg ma norme spalin euro5

        • 4 1

    • I co z tego że obecnie lansuje się elektryki ? (1)

      Jak się pojawiły pierwsze samochody z LPG to państwo uznało je za ekologiczne i obniżyło ówcześnie obowiązujący podatek drogowy i ceny ubezpieczeń również były niższe . Jak dzisiaj wygląda sytuacja właścicieli pojazdów z instalacją LPG ? Żadnych udogodnień i przywilejów . Wniosek nasuwa się sam - jak elektryki się upowszechnią to przywileje też będą ginęły a kierowcy będą traktowani jak zaraza . Obecnie władze szczególnie samorządowe wypowiedziały wojnę zmotoryzowanym obywatelom zamiast budować sensowne rozwiązania drogowe a poziom organizacyjny komunikacji zbiorowej woła o pomstę do nieba . Zbiorkom zamiast zachęcać do pozostawiania samochodów pod domami robi wszystko żeby jak najmniej ludzi z niego korzystało .Oferowana usługa komunikacyjna charakteryzuje się bardzo dużym pożeraniem czasu a podróż w ścisku a często również nie można się dostać do przepełnionego zbiorkomu .

      • 3 0

      • jak to żadnych przywilejów?

        LPG jest paliwem droższym niż benzyna w produkcji.
        Natomiast państwo obniżyło na LPG podatki tak dalece, że mimo tego że jest to paliwo droższe, to na stacjach kosztuje połowę, bo nie jest tak obciążone podatkami jak benzyna.

        • 1 0

    • lepiej nie bo wszyscy w leb dostaną

      poczekaj jak lpg beda promowac w tv to spodziewaj sie podwyzki cen

      • 1 0

    • Ani lpg ani elektryki, obecnie hybrydy jakie ma toyota. Do tego powinni dopłacać, te auta nie czerpią prądu z sieci elektrycznej tylko odzyskują np. z hamowania

      • 1 0

  • :-( (3)

    W ten oto sposó biedni swoimi podatkami sfinansują zabawki bogatym

    • 52 5

    • 500+ nie jest opodatkowane (1)

      I jak myślisz, kto je finansuje?

      • 4 3

      • Jak to kto?

        Rząd Prawa i Sprawiedliwości.

        • 1 4

    • bez przesady z tym "bogatym"

      • 0 1

  • Jak zwykle - pisane na kolanie i przepychane w nocy? (1)

    Klasyka tematu. No ale czego innego można się spodziewać po miłościwie nam panującym?

    • 26 7

    • Hahaha

      • 0 0

  • (2)

    Niech lepiej eliminują niesprawne złomy na stacjach diagnostycznych i wprowadzą podatek progresywny od niskich kategorii emisji spalin (EURO 3,4,5,6). 20-30% aut powinno być wyeliminowana od ręki.

    • 16 5

    • No właśnie

      Chociaż euro 3 i 4 to repy, więc ich powinni opodatkować.

      • 1 4

    • Nie "lepiej" tylko "oprócz"

      Skąd pomysł że jedno wyklucza drugie

      • 0 0

  • Dopłaty dla najbogatszych! (4)

    Pseudoekologia!
    Eurokołchoz nas wykończy z tym szaleństwem, ale chyba o to chodzi.

    • 22 12

    • Przynajmniej odbiorą sobie to co płacą na socjal (2)

      Jak bogaci finansują 500+ to dobrze, a jak coś dostaną to źle, tak?

      • 7 7

      • Najbogatsi płaca najmniejsze podatki (1)

        Jeśli o tym nie wiesz to znaczy ze jesteś biedny i nie masz pojęcia o optymalizacji podatkowej....

        • 8 4

        • To nie takie proste

          Optymalizację mogą sobie robić prezesi dużych firm, którzy mogą takie samochody kupić i bez dopłat. Normalni dobrze zarabiający (rzędu 100-150k rocznie) nie bardzo mają jak optymalizować.

          • 3 2

    • napisz postulat do Matołuszka

      o dopłaty do węgla dla wszystkich popierających PiS dzielców

      • 3 3

  • nawet pani Greta Thunberg jeździ elektrykiem

    też kupie!

    • 1 14

  • które marki ? (6)

    ... orientuje się ktoś które samochody elektryczne mają cenę poniżej 125000 PLN ?

    • 4 1

    • (1)

      Jest w poprzednim artykule opisane. M.in. peugeot, Opel i nissan

      • 4 1

      • Pytał o samochody, a nie autka zabawki ;)

        • 7 1

    • Leaf i Renault

      • 3 0

    • (1)

      skoda citigo

      • 0 0

      • City GO albo UP to bardziej wózek golfowy

        niż auto i do tego bardzo drogie. W USA elektryczna tesla model 3 - auto większe i zasięg lepszy kosztuje 36 tys USD - czyli 136 000 zł. W Europie oclone i ovatowane to już ponad 200 000 zł. Trzeba chronić Niemców ....

        • 4 0

    • Jasne,

      Melex się łapie

      • 2 0

  • Nie zgadzam się aby z moich podatków były dopłaty do tej ściemnianej ekologii (4)

    • 30 16

    • (1)

      to nie glosuj na PIS

      • 9 4

      • a na co na pokemony?

        • 2 2

    • a ja patologio niezgadzam sie by zmoich podatków robiona dla ciebie parkingi bezplatne przygłupie

      zatruwający ludzi spalinami

      • 2 7

    • Twój brak zgody dotarł już na pewno do właściwego urzędu

      Na dopłaty pójdzie z podatku sąsiada, a Twój pójdzie na premię dla Marszałka Senatu, chyba że wolisz Sejmu.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Abarth nadaje sportowy charakter której marce aut?

 

Najczęściej czytane