• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi śmierci

dk
26 listopada 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
- Milion osób ginie co roku na świecie w wypadkach drogowych, w krajach Unii Europejskiej - 40 tys. W Polsce co roku wypadki drogowe kosztują życie 8 tys. ludzi. Krajowy program bezpieczeństwa ruchu drogowego ma do 2010 r. zmniejszyć tę liczbę o połowę - mówi wojewoda Jan Ryszard Kurylczyk. O bezpieczeństwie na drogach dyskutowano wczoraj, podczas cotygodniowego posiedzenia kolegium wojewody pomorskiego.

Program "Gambit" zakłada, że w roku 2010 ofiar na polskich drogach będzie nie więcej niż 4 tys. "Gambit Pomorski" - program odpowiadający lokalnym potrzebom - powstał przy udziale naukowców z Politechniki Gdańskiej.

- Pomorskie daje dobry przykład - uważa prof. Ryszard Krystek, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej PG. - Wskaźnik osób zabitych w wypadkach jest tutaj poniżej średniej krajowej. Działania muszą zmierzać przede wszystkim do ograniczenia prędkości - to główna przyczyna wypadków. Najlepszym sposobem jest budowa barier, które uniemożliwiają szybką jazdę i nie dopuszczają do rozwinięcia prędkości, która zabija.

Prof. Krystek przyznaje, że największą bolączką są fundusze.

- Program został zaakceptowany rok temu, a jeszcze nie zostały przydzielone do końca środki na jego realizację - mówi. - Część pieniędzy znajduje się już jednak w poszczególnych resortach - infrastruktury, zdrowia, edukacji. Po za tym są pieniądze z Banku Światowego na usprawnienie ruchu drogowego przy szkołach.

Lech Kardasiński z Fundacji "Bezpieczni w ruchu drogowym" podkreśla, że najważniejsza jest edukacja dzieci.

- Trzeba inwestować w najmłodszych - mówi Kardasiński. - Dorośli są już "straceni" jeżeli chodzi o możliwość edukacji. Dzieci, uczone od najwcześniejszych lat o bezpieczeństwie, mogą wyrosnąć na odpowiedzialnych kierowców, poruszających się po drogach ostrożniej.
Głos Wybrzeżadk

Opinie (4)

  • czyli co

    Czyli co dokładnie zakłada ten projekt, bo nie wyczytałem tego ?

    • 0 0

  • w jak głupim kraju my żyjemy

    skoro co chwila trzeba czytać coś takiego:
    " prof. Ryszard Krystek, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej PG. - Działania muszą zmierzać przede wszystkim do ograniczenia prędkości - to główna przyczyna wypadków. Najlepszym sposobem jest budowa barier, które uniemożliwiają szybką jazdę i nie dopuszczają do rozwinięcia prędkości, która zabija."
    Tak! Pobudujcie nam wszędzie progi zwalniające, będziemy jeździli po 30 km/h i na pewno nam sie nic nie stanie. Tylko po co używać wtedy auto.
    Dziwne że w tak rozwiniętym kraju jak Niemcy nikt nie przesadza ze stawianiem ograniczeń, ani nie są one tak durnie poustawiane jak u nas.

    Ja bym wolał mimo wszystko proste, równe, drogi o bezpiecznym otoczeniu, bez wystających albo zapadających sie 10 cm w dół czy w górę studzienek, bez zakrętów na drogach których wyrzuca auto przykażdej prędkości >50km/h, bez drzew na poboczach, z siatką przeciwko zwierzętom, gdy droga przebiega w lesie.

    Tacy jak "prof. dziekan" zapewne projektowali również obwodnicę, a szczególnie ostatni prawy zakręt przed zjazdem na Chylonię, który debilnie wyprofilowany jest niebezpieczny i wypadki zdarzają się co kilka tygodni.

    z życzeniami dobrego samopoczucia dla budowniczych dróg

    • 0 0

  • Bez Wypadkow

    Moi drodzy, budowac sobie mozecie wszedzie, zabezpieczenia, i myslicie ze to w czyms pomoze?
    Zludna nadzieja. Chyba nie wiecie ze jadac nawet 30/h mozna spowodowac smiertelny wypadek. Jedno co moge doradzic: robcie cos z tymi ktorzy biora lapowki za zdane prawo jazdy, i moze zwiekszcie wiek w ktorym owy dokument mozna otrzymac. Robcie cos co ulatwi wyeliminowanie kierowcow ktorzy nie maja wyobrazni i nie potrafia tak naprawde jezdzic, a nie utrudniajcie innym. Sama jestem juz dlugoletnim kierowca i nie raz widzialam, przezylam, sytuacje gdzie gowniarze ktorym brakowalo wyobrazni mogli zrobic cos, co pozniej wywolaloby na ich twarzy skruche ze slowem "ale ja nie chcialem".Nie zawsze mamy tyle szczescia jakie mialam ja. Czasem jest juz za pozno.

    • 0 0

  • zmniejszyć liczbę wypadków może monitoring jezdni miejskich, patrole nieoznakowanych radiowozów-pilnujących aby poza prędkością baczyć na "linie ciągłe, wymuszenia pierwszeństwa, ITP. Lepiej zainwestować w to pieniądze których" niema"niż robić z drogi "tor przeszkód".

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Street Show 2024 (3 opinie)

(3 opinie)
79 - 99 zł
widowisko / show, zlot

Trójmiejski Grill Motocyklowy Moto-Zone

w plenerze

Sprawdź się

Sprawdź się

Car-sharing to:

 

Najczęściej czytane