• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duży Fiat ma już 50 lat

Michał Jelionek
30 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny. Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.

Kredens, bandzior, kant czy po prostu kwadrat - to popularne przydomki dobrego znajomego polskich kierowców, czyli Fiata 125p. Niegdyś obiekt westchnień i niedoścignione marzenie wielu polski rodzin, a dziś 50-letnia legenda. A wy jak wspominacie dużego Fiata?



Jak wspominasz dużego Fiata?

Pół wieku temu, dokładnie 28 listopada 1967 roku, w warszawskim Żeraniu rozpoczęła się produkcja Fiata 125p. Z taśm produkcyjnych Fabryki Samochodów Osobowych zjechał pierwszy duży Fiat, który otworzył kilkudziesięcioletnią historię tego modelu.

W roku 1965 włodarze FSO zdecydowali się na podpisanie wartej około 40 mln dolarów umowy z Fiatem. Na jej mocy Włosi przekazali polskiej fabryce licencję na produkcję modelu z nadwoziem i układem hamulcowym najnowszego wówczas Fiata 125. Nasz krajowy produkt nie był jednak kopią eleganckiego sedana rodem z gorącej Italii - był raczej uboższym kuzynem z bloku socjalistycznego.

Więcej motoklasyki na portalu Trojmiasto.pl

  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
Produkcja ruszyła pełną parą pod koniec listopada 1967 roku. W ciągu miesiąca zmontowano 1 tys. egzemplarzy, a w ciągu całego kolejnego roku z fabryki wyjechało już ponad 7 tys. aut. Jako, że popyt na dużego Fiata był olbrzymi, producent zmuszony był wprowadzić tzw. asygnaty, czyli przedpłaty.

Początkowo auto produkowane było jako 4-drzwiowy sedan. W 1972 roku ofertę wzbogaciło nadwozie kombi, a trzy lata później pick-up. W tym samym roku produkcja przekroczyła 120 tys. egzemplarzy.

Produkcję zakończono 29 czerwca 1991 roku. Łącznie w ciągu 24 lat z fabryki w Żeraniu wyjechało 1,44 mln egzemplarzy 125p w różnych wariacjach nadwozia. Następcą dużego Fiata był Polonez.

Duży Fiat to synonim prymitywnej konstrukcji i technologii z wykorzystaniem podzespołów zapożyczonych z modelu 125, a także nieco starszego Fiata 1300/1500. To niby Fiat, ale tak naprawdę miał niewiele wspólnego z szykowną, włoską limuzyną. Nie zmienia to jednak faktu, że był to samochód skrojony na miarę naszych możliwości, ale i potrzeb. Dla polskiej motoryzacji był wielkim przełomem, bo licencja z Fiatem pozwoliła FSO przeistoczyć się z zaściankowej fabryki w nowoczesne przedsiębiorstwo.

Czytaj także: Taxi PRL, czyli kredensem do celu

Taxi PRL na ulicach Gdańska.

Opinie (59) 1 zablokowana

  • a zgoda na zdjecie na prywtnym terenie

    jakim jest parking na ul Jana z Kolna 5 była ??

    • 2 17

  • lata lecą (1)

    W 1972 zrobiłem prawko na warszawie m20 i przesiadłem się do nówki 125,to była bajka!

    • 14 2

    • Nowka w 72 roku... po zrobieniu pj... ciekawe po jskim układzie

      • 8 1

  • ojj jaka tesknota za bieda...te wspominki... (3)

    dziadostwo na 4 kolach. bylo i jest.
    na Pante z tym zalosnym zlomem.
    co tu wspominac dziadostwo?
    Rumple az smierdzi a Polacy maslane oczy robia

    • 7 26

    • Racja (1)

      W tym czasie kiedy w tej nedzy klepali fiaty na zachodzie produkowali samochody. O japoncach nawet nie wspomne. Klima automaty elektryczne lusterka regulowane zawieszenia juz w latach 70 i 80 byly czyms naturalnym w cywilizzowanych krajach. Siermiezne dziadostwo z epoki PRL nie ma sie czym podniecac.

      • 4 5

      • A tak poza tym to szkoda ze osoby

        Odpowiedzialne za wypuszczenie takiego badziewia na drogi nigdy nie beda pociagniete do odpowiedzialnosci. Nie tylko za zmarnowanie potencjalu i mozliwosci rozwoju przemyslu motoryzacyjnego ale i za niezliczone ofiary wypadkow ktorych moglo nie byc gddyby nie zakute partyjne lby i ich decyzje. Kto wie ile dzieci stracily ojcow ile matek stracilo dzieci wbtych topornych jezdzacych trumnach podczas gdy na swiecie np w szwecji rozmyslano przedewszystkim nad bezpieczenstwem strefami kontrolowanego zgniotu itp... Nie ma sie czy chwalic !! Wstyd i hanba zmarnowany czas surowce i potencjal produkcyjny!!!

        • 3 5

    • Ty sam jestes rumplem najgorszym

      A 125p pewnie nie miałeś nigdy.

      • 6 2

  • (2)

    Mialem takiego po dziadku. Przebieg tylko 18 tys. Dziadek rzadko jezdzil. Mial folie na siedzeniach jeszcze. Piekny egzemplarz jak nowy. Pachnial fabryka. Zima garazowany.
    Zamienilem go na Passata B5 TDI z Niemczech

    • 5 6

    • Tez z folią na siedzeniach?

      • 6 1

    • "..Zamienilem go na Passata B5 TDI z Niemczech..." Że co? Po jakiemu to? Co z Niemczech zamieniłeś?

      Bajkopisarze fantaści, co mieli "takiego" po dziadku, i zamieniali na pasaerati z Niemczech.

      • 2 4

  • kredensik

    jak było wilgotno wyciągałem przewody od świec zapłonowych.Nigdy nie miałem problemu z odpaleniem. Poprzedni pojazd jakim jeździłem to Wartburg z instalacją 6 Voltową , nie wiem czy ktoś to jeszcze pamięta. Kredens to była bajka w stosunku do enerdowca

    • 13 0

  • za lekki na jazdę zimą. Pamiętacie naklejki z TAXI : "NIE TRZASKAĆ DRZWIAMI ! " :-))

    Trzeba było z dwa worki do bagażnika włożyć dla poprawy jazdy zimą no i palił za dużo.

    Stówka to była jego prędkości premium.

    I te kłopoty z zamykaniem drzwi :p zamki - tragedia.... Jak już części od rzemieślnika montowano w tego Fiata czy Malucha albo Poloneza to trzeba było je wymieniać częściej od oleju np tłumik...

    ale... Per Saldo Nie było źle i wspomnienia są bardzo miłe :-)

    Na talony 186.000 a na Giełdzie 500.000 :-) Taksiarz dostał talon i świat był jego...

    • 6 1

  • (1)

    A ja takiego wygrałem w loterii Błyskawica w kiosku Ruchu. Zapłaciłem 20 zł, bo jeden los był pusty. Jeździłem szczęśliwie naście lat i gdyby nie moda na sprowadzane z zachodu może jeszcze bym go miał jako pamiatkę. Jedyna wada, gdy wjechało się w większą kałużę zaczynał kichać i stawał - do gniazd w których były świece dostała się woda. Trzeba było wytrzeć do sucha / co w deszczu nie było łatwe/ i jazda! Ten charakterystyczny gwizd gdy dało się kitę.A zimą / bo wtedy były zimy! / się jeździło w najgorszych czasach na każdym kole inna kupowana jako używana opona, żadnych tam zimówek. Jeździło się z głową.

    • 17 0

    • Taaa
      z głową
      Ruch 10x mniejszy, a toczyłęś się na 30 km/h.
      A jak się spóźniełeś do roboty lub w ogóle nie dojechałeś... to w sumie nie problem.

      • 4 4

  • Nie moze miec 50 lat cos czego juz nie ma

    Takie sformulowanie byloby poprawne gdyby nadal byl produkowany.

    • 0 4

  • (1)

    Odezwali się goście, którzy nigdy nie mieli 125. Pierwszy który poznałem, jeszcze z silnikiem włoskim palił na trasie 7 /100.
    Z trzecim zbudowałem 2 domy (Tak załadowany ze bagażnik na asfalcie). Dajcie dzisiaj samochód w którym można w garażu zmienić pompę paliwowa

    • 13 2

    • wymienić?

      po co wymieniać coś co się nie psuje przez 200-300tys. km?
      naprawa główna silnika przy 120000km,
      Zmodyfikowane nadwozie włoskiego 125 ze starym silnikiem i zawieszeniem.
      łada była nowocześniejsza.
      Tylko sentyment uzasadnia dobre zdanie o tym samochodzie.

      • 3 1

  • Właściciel 125p 1500 MR '77

    Pozdrawiam wszystkich właścicieli 125p i nie tylko, oponentów zachęcam do chwili refleksji, a wszystkim, którzy mieli okazję z tym modelem mieć do czynienia na dobre i złe, w ten czy inny sposób, na przestrzeni lat - serdecznie pozdrawiam.
    Michał

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma JD Kulej to przedstawiciel marek:

 

Najczęściej czytane