• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duży Fiat ma już 50 lat

Michał Jelionek
30 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny. Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.

Kredens, bandzior, kant czy po prostu kwadrat - to popularne przydomki dobrego znajomego polskich kierowców, czyli Fiata 125p. Niegdyś obiekt westchnień i niedoścignione marzenie wielu polski rodzin, a dziś 50-letnia legenda. A wy jak wspominacie dużego Fiata?



Jak wspominasz dużego Fiata?

Pół wieku temu, dokładnie 28 listopada 1967 roku, w warszawskim Żeraniu rozpoczęła się produkcja Fiata 125p. Z taśm produkcyjnych Fabryki Samochodów Osobowych zjechał pierwszy duży Fiat, który otworzył kilkudziesięcioletnią historię tego modelu.

W roku 1965 włodarze FSO zdecydowali się na podpisanie wartej około 40 mln dolarów umowy z Fiatem. Na jej mocy Włosi przekazali polskiej fabryce licencję na produkcję modelu z nadwoziem i układem hamulcowym najnowszego wówczas Fiata 125. Nasz krajowy produkt nie był jednak kopią eleganckiego sedana rodem z gorącej Italii - był raczej uboższym kuzynem z bloku socjalistycznego.

Więcej motoklasyki na portalu Trojmiasto.pl

  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
  • Fiat 125p właśnie obchodzi swoje 50. urodziny.
Produkcja ruszyła pełną parą pod koniec listopada 1967 roku. W ciągu miesiąca zmontowano 1 tys. egzemplarzy, a w ciągu całego kolejnego roku z fabryki wyjechało już ponad 7 tys. aut. Jako, że popyt na dużego Fiata był olbrzymi, producent zmuszony był wprowadzić tzw. asygnaty, czyli przedpłaty.

Początkowo auto produkowane było jako 4-drzwiowy sedan. W 1972 roku ofertę wzbogaciło nadwozie kombi, a trzy lata później pick-up. W tym samym roku produkcja przekroczyła 120 tys. egzemplarzy.

Produkcję zakończono 29 czerwca 1991 roku. Łącznie w ciągu 24 lat z fabryki w Żeraniu wyjechało 1,44 mln egzemplarzy 125p w różnych wariacjach nadwozia. Następcą dużego Fiata był Polonez.

Duży Fiat to synonim prymitywnej konstrukcji i technologii z wykorzystaniem podzespołów zapożyczonych z modelu 125, a także nieco starszego Fiata 1300/1500. To niby Fiat, ale tak naprawdę miał niewiele wspólnego z szykowną, włoską limuzyną. Nie zmienia to jednak faktu, że był to samochód skrojony na miarę naszych możliwości, ale i potrzeb. Dla polskiej motoryzacji był wielkim przełomem, bo licencja z Fiatem pozwoliła FSO przeistoczyć się z zaściankowej fabryki w nowoczesne przedsiębiorstwo.

Czytaj także: Taxi PRL, czyli kredensem do celu

Taxi PRL na ulicach Gdańska.

Opinie (59) 1 zablokowana

  • "Następcą dużego Fiata był Polonez."

    Polonez nie był następcą, bo przez długi czas produkowano oba auta jednocześnie. Po prostu Poldka FSO modyfikowała w nieskończoność zanim zakończyli produkcję.

    • 2 0

  • Polska jest jedynym krajem któras kiedys była potega motoryzacyjną i dlatego POlitycy zniszczyli ją całkowicie (3)

    We współpracy z komunistami wyprowadzili majątek firm sprzali za grosze ale ze sporymi łapówkami dla siebie!!Bo to była za wielka konkurencja dla zachodu.Na szczescie jest juz powoli odbudowywany i ztego powodu zdrajcy narodu dostaja czerwonej gorączki

    • 5 9

    • kiedy to Polska była potęgą motoryzacyjną?

      Ile aut produkowała Polska rocznie przed 1989 rokiem? Albo przed 1939 rokiem? Ile własnych autorskich pojazdów zostało wdrożonych do produkcji i ile ich egzemplarzy wyprodukowano? Warszawa M20, Fiat 125, 126, 127? Te "licencyjne" hity to jest oznaka polskiej dominacji? Śmiechłem.

      • 5 1

    • Polska była potęgą motoryzacyjną?

      głupi,głupszy,pisowiec

      • 4 1

    • Ohoho radio z Torunia ci glowe wypralo.

      • 2 0

  • Najbardziej klimatycznym i legendarnym kredensem był...

    ...WPT 1313!

    • 1 0

  • Prawko na takim sprzęcie się zdawało w 1993 czy 1995 (1)

    Już nie pamiętam kiedy. Na Węglowej. Jazdy po Gdyni Rumi Rewie Sopocie,to były czasy. Maszyna 125p super wymiatała inni na kaszlakach zdawali a to była padaka że niby lepiej w rękawie na placu bo taki mikrus...

    • 1 0

    • Kurs na prawo jazdy robiło się na kaszlakach, bo po prostu było najtaniej - a wcale łatwo się nie jeździło, zwłaszcza jak dany egzemplarz bvł dobity.
      W 1995 to już były Polonezy - wtedy zaczynałem kurs na prawo jazdy i w Gdańsku 125p na kursach już raczej się nie pojawiał.

      • 0 0

  • Miałem dwa

    Super auta.

    • 1 0

  • Była wtedy alternatywa?

    Tak, tak 125p to złom, szrot i całe zło PRL. A co ludzie mieli kupowac? Kupiłem za $ Renault 6. było ok do czasu małej stłuczki. Trzeba było kupic nowe reflektory, szybę i kierunkowskazy, błachy wyklepali. Za te światła zapłaciłem majatek. Trzeba było z Berlina zach. sprowadzać. Następny był 125p, potem Skoda, Polonez. Tych czasów nie mozna porównywać.
    Mój kolega, który mieszka w USA juz wiele lat pyta :"Dlaczego tu w Polsce macie takie małe samochody?" No własnie dlaczego?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile maksymalnie punktów karnych za jedno wykroczenie może otrzymać kierowca?

 

Najczęściej czytane