- 1 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 2 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (314 opinii)
- 3 Ktoś "przeparkował" wrak... bez kół (113 opinii)
- 4 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (41 opinii)
- 5 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (400 opinii)
- 6 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (70 opinii)
E10 - rząd chce wprowadzić nowy rodzaj benzyny
E10 - nowe paliwo na stacjach? Rząd planuje wprowadzić od 2024 r. nowy rodzaj benzyny o podwyższonym udziale biokomponentów - informuje Polska Agencja Prasowa. Mowa o paliwie E10, które zawiera 10 proc. domieszki bioetanolu. Tego typu benzynę można od lat tankować w wielu krajach Europy. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie silniki są przystosowane do benzyny E10.
Benzyna E10 w Polsce: rynek paliwowy ulega zmianom
W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów ukazała się zapowiedź rozpoczęcia prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, wprowadzająca regulację krajowego sektora biopaliw w odniesieniu do obowiązku stosowania biokomponentów dodawanych do paliw transportowych.
Jak wyjaśniono, w związku z inwazją Rosji na Ukrainę oraz wprowadzaniem przez UE sankcji rynek paliwowy ulega dużym zmianom, w szczególności w obszarach łańcuchów zaopatrzenia zarówno w ropę naftową, jak też w gotowe paliwa ciekłe: olej napędowy oraz benzynę.
W tej trudnej sytuacji, zwłaszcza dla sektora transportu, wartościowe są wszelkie sposoby, których wdrożenie może ograniczać fluktuacje cen paliw dla transportu oraz potrzebę ich importu - podkreślono.
Nie tylko na Orlenie promocja na paliwo. Tańsze tankowanie także na Lotosie i BP
Paliwo E10 w Polsce od 2024 r.?
Proponowanym rozwiązaniem w projekcie jest "regulacja krajowego sektora biopaliw dla okresu 2023 r. w odniesieniu do możliwości i obowiązków stosowania biokomponentów dodawanych do paliw transportowych".
Dodano, że regulacji wymaga też kwestia zmniejszenia zależności od importu surowców kopalnych z Rosji, zwłaszcza w kontekście wdrożonego przez UE szóstego pakietu sankcji.
Rozwiązaniem proponowanym w tym zakresie jest wdrożenie benzyny silnikowej typu E10, tj. o podwyższonym udziale biokomponentów - poinformowano.
Z wykazu wynika, że taki rodzaj benzyny miałby się pojawić od 2024 r.
Czym jest E10?
E10 to nowy rodzaj paliwa, który zawiera 10 proc. domieszki bioetanolu (spirytus wyprodukowany z surowców roślinnych) i 90 proc. tradycyjnej benzyny bezołowiowej. Jest to zatem paliwo o zmniejszonej zawartości paliw kopalnych, co ma wpłynąć na ograniczenie emisji dwutlenku węgla.
W naszym kraju dostępna jest aktualnie benzyna E5, czyli z pięcioprocentowym dodatkiem biokomponentu (alkoholu etylowego).
Benzynę E10 można tankować w wielu krajach za granicą
Benzynę E10 można zatankować w kilkunastu krajach na Starym Kontynencie. Do tej pory na wprowadzenie nowego paliwa zdecydowały się: Belgia, Bułgaria, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Holandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Niemcy, Rumunia, Słowacja, Węgry i Wielka Brytania.
Nie wszystkie samochody są przystosowane do benzyny E10
Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie silniki są przystosowane do benzyny E10. W kolejnym artykule opublikujemy listę modeli i silników, którym E10 nie zaszkodzi.
Ile litrów paliwa za minimalną krajową kupi Polak, a ile Niemiec?
Opinie wybrane
-
2022-07-19 10:23
(5)
jak będzie po 5pln/ L to można lać jak cena nie będzie konkurencyjna to sobie mogą wsadzić głęboko w obajtki
- 81 10
-
2022-07-19 11:37
Ale dlaczego miałoby kosztować 5pln? (4)
Zwykłe paliwo kosztuje dużo przez akcyzę, podatki i marżę rafinerii, a nie dlatego że "wydobycie jest drogie", więc jeżeli udział biokomponentów zmieni się z 5% na 10% to cena nie będzie się różniła prawie wcale.
- 6 1
-
2022-07-19 12:13
(3)
Jeszcze 10 lal temu w Ameryce Poludniowej 1 litr benzyny kosztowal w przeliczeniu 1 (slownie: jednego) centa amerykanskiego i nadal sie oplacalo sprzedawac. Dlatego mowi sie "czarne zloto" - ropa jest bardzo tania w wydobuciu, natomiast marza dochodzi do dziesiatkow tysiecy procent. W ten sposob dy*a sie cale spoleczenstwa.
- 10 1
-
2022-07-20 09:53
Serio? Sprzedaż jednego litra benzyny za 1 centa się opłacała? (1)
W sensie, że Wenezuela na tym zarabiała? I większość łapek pod tym postem w górę? To jest naprawdę tępy naród...
- 0 1
-
2022-07-21 10:29
nie zarabiała ale tak było, z resztą obecnie cena benzyny w Wenezueli przeliczająć na dolce też jest chyba najniższa na całym świecie, co z tego jak ludzie głodują
- 1 0
-
2022-07-19 16:50
cena jest uzależniona od cen energii
na wodę instalacje nie działają. Ameryka Południowa mogła by być bogatsza od Emiratów - nie jest bo zbyt wielu zależy na tym aby tam toczyły się wojenki i miszmasz przy władzy, wtedy można kraść na wielką skalę .
- 1 0
-
2022-07-20 15:54
Wystarczy aby marża Orlenu została zredukowana o 50 % (1)
I będzie ok
- 14 2
-
2022-07-24 09:53
A ile wynosi marża Orlenu?
Pochwal się, skoro taki doinformowany ;-)
Powiem tak - porównajcie ceny paliw w krajach UE. tylko kraje które jeszcze biorą ropę od Rosjan mają je tańsze niż my. Gdyby to Obajtek doił ludzi, paliwa w innych krajach UE byłyby tańsze. A nie są.
Za skok cen podziękujcie Putinowi.- 0 0
-
2022-07-19 15:58
(13)
Super większa moc ;) dzięki etanolowi biorę w ciemno.
- 3 9
-
2022-07-20 12:59
nie kazdy tez wie, ze stare silniki 8V i niektore 16V z lat 1990-2000 (3)
mogą jeżdzic na metanolu z domieszką 15% benzyny E95. Zbiornik 1000litrow kupiony hurtowo w hurtowni chemicznej to koszt okolo 1500zł. Łatwo policzyc 1000 litrow metanolu plus 150 litrow etyliny, to koszt spalania zamyka sie w cenie ponizej 2,20zł na 100km. Czemu o tym sie nie mowi? Bo chodzi o pieniadze ... wiadomo pieniadze dla budzetu (akcyza),
mogą jeżdzic na metanolu z domieszką 15% benzyny E95. Zbiornik 1000litrow kupiony hurtowo w hurtowni chemicznej to koszt okolo 1500zł. Łatwo policzyc 1000 litrow metanolu plus 150 litrow etyliny, to koszt spalania zamyka sie w cenie ponizej 2,20zł na 100km. Czemu o tym sie nie mowi? Bo chodzi o pieniadze ... wiadomo pieniadze dla budzetu (akcyza), monopol rafinerii, ktora chce zarobic. Tymczasem prawie cała Ameryka Poludniowa od lat 60-tych poprzedniego wieku jezdzi na takiej kombinacji metanolu az do dzisiaj. Tam nawet koncern VAG robi specjalny model Golfa, ktory tam zwie się GOL, silnik sa te same, róznia sie kilkoma elementami, który srednio uzdolnione manualnie dziecko samo zrobi na podworku. Na szczescie dla posiadaczy takich aut (jak ja i pol mojej rodziny) wiekszosc z was to wasko specjalizowane melepety z przerostem ego nad trescia, wiec jeszcze jakis czas polatam na metanolu zanim sie budzet kapnie, ze mozna na to nalozyc taaaaaaka akcyzę, że nie oplaci sie tego lac (co jest prawdopodobne, bo tak samo bylo z LPG zanim oakcyzowano gaz).
- 5 0
-
2022-07-21 10:28
(2)
tak, tylko z tym metanolem nieprzeznaczonym jako paliwo bym uważał bo może mieć dużą zawartość wody i wtedy korozja w układzie gotowa
- 0 0
-
2022-07-21 15:13
a tak na marginesie w kwestii wody i korozji w ukladzie
weź sobie 1 litr zwyklej E95, wlej do starej butli po propanie, zakrec solidnie bez dostepu tlenu, a w korku osadz zwykłą rurkę destylacyjną z nadzianym na nią przewodem paliwowym i na koncu jakaś przeżroczystą gruszką do oceny ilosci pary wodnej. Podgrzej butle do 55% stopni ii obserwuj ile wody w paliwie sprzedaje ci przecietna stacja benzynowa.
weź sobie 1 litr zwyklej E95, wlej do starej butli po propanie, zakrec solidnie bez dostepu tlenu, a w korku osadz zwykłą rurkę destylacyjną z nadzianym na nią przewodem paliwowym i na koncu jakaś przeżroczystą gruszką do oceny ilosci pary wodnej. Podgrzej butle do 55% stopni ii obserwuj ile wody w paliwie sprzedaje ci przecietna stacja benzynowa. Bedziesz zaskoczony ile tego jest. Zatem mowienie tu o korozji układu w przypadku metanolu to zwykła wymowka , z metanolu nawet tego 70% tyle wody co z benzyny nie dostaniesz, ze juz nie wspomnę, ze metanol po zamontowaniu w kolektorze dolotowym wstepnego podgrzewacza (takiego jak w passatowym silniku 8-zaworowym o oznaczeniu ABS) zanim trafi do cylindra to odparuje nadwyzkę wody i do gara trafil juz tylko mieszanka do spalenia. Korozja owszem istnieje ale to inna "korozja", tutaj problemem są uszczelnienia z gumy i silikonów oraz paliwowe przewody aluminiowe. Wiec jesli sprawdzisz wszystko od wlewu paliwa az do cylindra i zamienisz na plastiki odporne na alkohole, uszczelnienia polipropylenowe albo przewody mosiezno-miedziane (te same co doprowadzaja płyn hamulcowy) to zapomnisz o korozji zwiazanej z alkoholami w ukladzie. Cena takich przerobek to max 100zł na metr długosci auta wliczajac wszystkie elementy po drodze, wiec niech kazdy zada sobie pytanie czy go stac na E95 czy jednak pokusic się o metanol.
- 0 0
-
2022-07-21 14:50
bierzesz ten prawie 100procentowy, czesto nazywany laboratoryjnym, cena nieznacznie wyzsza od technicznego
- 0 0
-
2022-07-19 23:45
niższa, przecież nie trzeba być inteligentnym by sobie to z tabelki odczytać
- 1 0
-
2022-07-19 16:20
(7)
Czy masz już wybranego dobrego mechanika od silników?
- 3 2
-
2022-07-20 00:57
koledzy szanowni on chyba żartował ;] "że etanol" to alkohol do picia ;] (1)
a tu już napinka pełna z jakimiś tabelkami i mechanikami :D
- 3 0
-
2022-07-21 10:27
niektórych sarkazm i ironia omijają w życiu codziennym tak jak ominęła ich kolejka po rozum
- 0 0
-
2022-07-19 17:32
E85, 260 000 przebiegu... i nic (4)
Pytania?
- 4 3
-
2022-07-19 23:44
owszem, etanol ma niższą wartość opałową (3)
Więc pytanie jest takie: o ile ci spadła moc i dlaczego tego nie sprawdziłeś oraz dlaczego zaraz będziesz kłamał że byłeś na hamowni i sprawdziłeś że wcale ci nie spadła a wręcz wzrosła? Fizyka nie kłamie. Pewnie pół sekundy nie poczujesz, ale to jest fakt.
- 4 0
-
2022-07-20 00:47
ekhm... (2)
no ale co z tego, że spadła moc? :D
litr paliwa - 8zł
litr bio-etanolu* - 50gr nawet przy obecnej cenie prądu ;]
*) z ziemniaków śmierdzący, bez rektyfikacji, na szybko ;]- 1 0
-
2022-07-21 10:26
no z tą ceną bioetanolu to poleciałeś :) wyprodukowanie litra spirytusu kosztuje w Polsce około 2 zł.
- 0 0
-
2022-07-20 00:59
Na podlasiu już otwierają fabryki ;]
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.