• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

EQB - kolejny w pełni elektryczny Mercedes

Michał Jelionek
10 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB. Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.

Elektryczna rodzina Mercedesa powiększyła się o kolejny model. To EQB, czyli kompaktowy SUV z miejscem nawet dla siedmiu osób. Poznajcie go bliżej.



Czy podoba ci się elektryczny Mercedes EQB?

Całkiem niedawno mieliśmy przyjemność przetestować jednego z bardziej luksusowych i zaawansowanych technologicznie "elektryków" dostępnych na rynku. Mowa oczywiście o Mercedesie EQS. Tym modelem włodarze niemieckiego giganta mocno naprężyli muskuły. Wskazują pewne trendy i rozwiązania, na których bazować będą pozostałe auta elektryczne z gamy Mercedesa, w tym także bohater tego artykułu - EQB.

Dodajmy, że elektryczna rodzina Mercedesa szybko się powiększa. Już teraz liczy pięć modeli, a za moment dołączy do nich szósty EQE. Skupmy się jednak na najświeższym debiutancie, którego wzięliśmy na warsztat.

  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
Mercedes EQB to oczywiście elektryczna wersja znanego już wcześniej modelu GLB. Elektryczny SUV dostępny jest w trzech wersjach: 250, 300 4MATIC i 350 4MATIC. Dealer BMG Goworowski przekazał nam do testów środkową wersję. "Trzysetka" napędzana jest silnikiem elektrycznym, który generuje moc 228 KM i 390 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Auto oferuje napęd na wszystkie koła 4MATIC i automatyczną przekładnię. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8 sekund, a prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 160 km/h.

Na papierze przyspieszenie do "setki" nie powala, ale pamiętajmy, że w tym aucie moment obrotowy dostępny jest natychmiastowo, dlatego też masywny SUV do 50-60 km/h rozpędza się bardzo szybko. Dynamikę EQB trzeba ocenić bardzo pozytywnie, podobnie jak same wrażenia z jazdy. Na pewno nie można zarzucić nowemu "elektrykowi" ociężałości. To, na co zwróciłem uwagę, to dość sztywno zestrojone zawieszenie. Cierpi na tym nieco komfort podróżowania, ale zyskuje pewność prowadzenia.

Czytaj także:

GLB - absolutna nowość Mercedesa



  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
W wersjach 4MATIC zapotrzebowanie na siłę napędową pomiędzy przednią a tylną osią jest inteligentnie regulowane, w zależności od sytuacji drogowej, nawet 100 razy na sekundę. Koncepcja napędu Mercedes-EQ skupia się na optymalizacji zużycia prądu poprzez jak najczęstsze wykorzystywanie tylnego silnika elektrycznego.

Więcej artykułów na temat aut elektrycznych



  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
Pojemność baterii w testowanym egzemplarzu wynosi 66,5 kWh. Według producenta przy takiej pojemność EQB jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu nawet 420 km. Podczas jazd testowych w cyklu mieszanym średnie zużycie energii oscylowało w granicach 23 kWh na 100 km. Gdyby owe "spalanie" utrzymało się do wyczerpania energii zmagazynowanej w baterii - przejechalibyśmy około 290 km. Całkiem przyzwoicie. Żeby osiągnąć deklarowany przez Mercedesa zasięg... trzeba się mocno postarać.

Bardzo dobrze podczas jazdy sprawuje się asystent Eco Assist, który podpowiada kierowcy, kiedy warto zwolnić nogę z pedału przyspieszenia, np. z powodu zbliżania się do strefy z ograniczeniem prędkości. Poza tym asystent wspiera kierującego takimi funkcjami, jak chociażby żaglowanie czy rekuperacja. Samo odzyskiwanie energii działa bardzo efektywnie.

Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB. Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
Na podstawie obrazu sytuacji na drodze ECO Assist decyduje, czy poruszać się z najmniejszym oporem, czy też zintensyfikować rekuperację. W swoich zaleceniach bierze pod uwagę zjazdy i wzniesienia oraz ograniczenia prędkości, przebieg drogi (zakręty, skrzyżowania, ronda) oraz odległość do poprzedzających pojazdów.

Kierowca manualnie przy pomocy łopatek za kierownicą może dobrać siłę rekuperacji. Dostępne są cztery opcje: D Auto (rekuperacja zoptymalizowana przez Eco Assist), D+ (żaglowanie), D (słaba rekuperacja) i D- (średnia rekuperacja).

  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
Ile czasu potrzeba na naładowanie EQB? Korzystając z bardzo szybkich ładowarek prądem stałym DC o mocy 100 kW ładowanie od 10 do 80 proc. zajmie zaledwie 32 min. (15 min. ładowania wystarczy, aby komputer pokładowy wyświetlił 150 km zasięgu). Pytanie tylko, kto ma dostęp do tak szybkich ładowarek? No właśnie.

Przy wykorzystaniu wallboxów (prąd przemienny AC, moc 11 kW) czas ładowania do pełna wyniesie 5 godz. 45 min. Pełne ładowanie przy użyciu gniazdka domowego to już kilkanaście godzin oczekiwania.

Trójmiejskie salony samochodowe


  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
EQB, choć bazuje na modelu GLB, ma nieco inne wymiary. Rozstaw osi i szerokość są identyczne, natomiast "elektryk" jest o 5 cm dłuższy i minimalnie wyższy. Co ważne, ten kompaktowy SUV jest naprawdę przestronny i jest w stanie pomieścić nawet siedem osób, jednak jak podkreśla sam producent, rząd siedzeń w bagażniku jest przeznaczony raczej dla dzieci.

Kolejna istotna informacja jest taka, że EQB względem GLB nie straciło wiele na pojemności bagażnika. Przy standardowej konfiguracji siedzeń bagażnik pomieści 495 litrów. To zaledwie o 75 litrów mniej niż w przypadku spalinowej odmiany.

  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
Zaglądamy do środka. Jak już wspomniałem wyżej - to naprawdę przestronne wnętrze. Sam wygląd to w zasadzie kopia kokpitu ze spalinowego GLB. Nie będę się nad nim rozwodził, bo w mojej ocenie Mercedes od lat komponuje naprawdę świetnie wyglądające, ergonomiczne i dobrej jakości wnętrza.

Oczywiście znakiem rozpoznawczym wnętrz najnowszych Mercedesów jest rozpościerająca się na ponad pół kokpitu tafla z dwoma ekranami. Każdy mierzy ponad 10 cali. Ten bezpośrednio przed oczami kierowcy to pełni funkcję wirtualnych zegarów, natomiast centralny odpowiedzialny jest za multimedia.

  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
Ceny Mercedesa EQB rozpoczynają się od kwoty 228 tys. zł (wersja EQB 250). Testowany egzemplarz EQB 300 został wyceniony na 299 tys. zł.

Samochód do jazd testowych użyczyła firma BMG Goworowski.

Miejsca

Opinie (91) 5 zablokowanych

  • Boże widzisz to i nic nie robisz (9)

    Suw elektryk. Tylko wolnossąca benzynka

    • 14 10

    • A spalanie 12l/100km (5)

      Jak już to ON, osiągi i mała konsumpcja.

      • 5 2

      • (4)

        do tego smród, klekot i x dodatkowych części, które mogą się zepsuć.

        • 1 7

        • Przestań żyć latami 90 tymi

          I zejdź na ziemię

          • 4 1

        • bo elektryk się nie psuję (2)

          wieżą w to tylko ci co go nie mieli nigdy / nie użytkowali i mówię to jako użytkownik przechwalonej Tesli 3...

          • 4 0

          • na Teslę wystarczyło, (1)

            a na słownik języka polskiego już nie?

            • 1 2

            • popieram

              do której szkoły chodziłeś synu?

              • 0 0

    • Czasami widać na autostradzie auto za pol banki (1)

      70 na godzinę żeby dojechać do Tczewa

      • 2 0

      • Tak, też nie lubię kapeluszników i niedzielnych kierowców, szczęśliwie na autostradzie łatwo wyprzedzić.

        • 0 0

    • to chyba w latach 90 szukasz wymarzonych pojazdów

      ewentualnie jakąś mazdę albo używaną corollę. Bo z USA jak dolar ponad 4 zyble już się nie opłaca ściągać

      • 0 0

  • oprócz roweru

    to bardzo rozsądna propozycja

    • 3 6

  • ogólnie fajna jest linia nowych Merców

    ale ten jest brzydki. W wersji spalinowej ma równie zdziwioną facjatę jak Jeep Renegade

    • 8 5

  • Ale olej nadal śmierdzi i jest lepki ?

    W hamulcach ?

    • 4 2

  • (5)

    Ciekawa alternatywa dla paliwa po 7 zł, a niedługo po 10 zł / litr.

    • 6 11

    • nie zwiastuję rewelacji, zwłaszcza że podwyżki cen kwh jeszcze przed nami

      • 13 0

    • a prąd będzie za darmo .....prosze sobie sprawdzić ile wychodzi przejechanie 100km na prądzie (2)

      ...w lato może taka zabawka ma sens ale nie jesień-zima

      • 15 1

      • w lecie tak samo kiepsko jak zimą - latem klimatyzacja zżera baterie

        • 2 0

      • 15,6 zł na 100km jak wynika pomiarów

        niemniej żeby ta różnica względem benzyny się zwróciła to trzeba mega dużo jeździć

        • 2 0

    • chwilowe. Natomiast jak mało jeździsz to dla kilkuletniej używki w dieslu za 40 tys. nie masz elektrycznej alternatywy

      • 7 1

  • To jest mercedes?? Taka linia??

    • 6 0

  • (5)

    A jaki zasięg bo nie doczytałem czy nie napisali

    • 2 0

    • na długość przedłużacza

      • 3 0

    • (2)

      producent podaje 420, ale zmierzyli tu w teście i wyszło 290

      • 4 0

      • Czyli 200 realnie. (1)

        No chyba że jedziesz autostradą 90 km/h pomiędzy tirami.

        • 2 0

        • no realnie to 290, tak jak zmierzyli w normalnej jeździe

          aż tak źle z nimi nie jest by tylko 200 zasięgu miały

          • 1 0

    • Nie doczytałeś

      • 0 0

  • Kolejna bateryjka? :D Nie, dziękuję.

    • 12 2

  • (4)

    pochwalcie lepiej konfigurator. Jest wspaniały, można stracić kilka godzin na jego rozkminianiu po czym po upakowaniu auta za sporą kasę okazuje się, że nie ma składanych lusterek, odpala się z klucza a podłączenie telefonu wymaga jakiegoś angielskobrzmiącego "pakietu" za kilkanaście tysięcy złotych. Co więcej, każda taka "podstawa" wymaga innego "pakietu", który z automatu wyrzuca nam połowe wcześniej wybranych dodatków (ale nie informuje co dokładnie usunięto). W wyniku tego zamawiamy praktycznie w ciemno, nie wiadomo co odbierzemy. Ostatecznie ceny bazowych modeli są niekiedy katalogowo śmiesznie niskie, ale wyposażenie na poziomie bazowego hyundaia wymaga dorzucenia ze sto tysięcy.

    • 20 1

    • Hahaha, dokładnie.

      Te pakiety to jakis sen wariata.

      • 7 0

    • (2)

      I to jest powod dla ktorego mimo, ze bym chciala nowy to mam uzywany. Dlaczego nie mozna z listy po prostu kliknac tego co sie chce tylko d**ilne pakiety. Nie chce radian z dwudziestoma usb - chce by mialo cd, nie chce d*pereli - chce konkrety a z tych w kazdym pakiecie jest z 1-2 w porywie 3.

      • 5 0

      • (1)

        A po co ci radio z CD? IMO radio służy do słuchania muzyki, więc CD jest tu nieprzydatny, bo nie ma już muzyki na CD.

        • 2 5

        • Jak to nie ma?

          Każdy wykonawca dalej wydaje na cd.
          A w serwisach ie wszystko jest.
          Ja lubię słuchać z płyt i chcę mieć cd w aucie.

          • 3 0

  • ekologia jest na wojnie (1)

    czołg pali 300 litrów na 100km a w terenie x2
    wiec po co tyłek spinać na ekologie jak reszta ma to w d

    • 16 2

    • ale czołgów za wiele nie ma i w całym swoim życiu jak przejadą na własnych gąsienicach 1000km to będzie dobrze

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h kierowca straci prawo jazdy na okres:

 

Najczęściej czytane