• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Egzamin na prawo jazdy coraz częściej zdawany za pierwszym razem

Michał Jelionek
2 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Coraz częściej motocykliści zdają egzamin praktyczny na prawo jazdy za pierwszym razem. Coraz częściej motocykliści zdają egzamin praktyczny na prawo jazdy za pierwszym razem.

Średnio trzech na dziesięciu kandydatów zdaje egzamin na prawo jazdy kat. B przy pierwszym podejściu. Ta statystyka utrzymuje się na podobnym poziomie od kilku lat. A jak jest w przypadku pozostałych kategorii? Okazuje się, że z roku na rok zdawalność za pierwszym razem innych kategorii prawa jazdy rośnie.



Ilu podejść potrzebowałe(a)ś do zaliczenia egzaminu na prawo jazdy?

Jakiś czas temu informowaliśmy o nietypowym zachowaniu egzaminatora, który najpierw niesłusznie oblał kandydata na kierowcę, a następnie chciał naprawić swój błąd łamiąc obowiązujące zasady. Tym razem z Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego napływają dobre informacje. Ku uciesze wielu, a w szczególności osób podchodzących do egzaminu, słupki zdawalności egzaminów praktycznych w kategoriach AM, A1, A2, A i C idą w górę.

Przypomnijmy, że 19 stycznia 2013 roku w systemie egzaminacyjnym zaszły dwie istotne zmiany. Po pierwsze, test wielokrotnego wyboru składającego się z 18 pytań został zastąpiony testem jednokrotnego wyboru z ograniczonym czasem na każde pytanie. Po drugie, zmienił się również egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A. Na liście zadań egzaminacyjnych pojawiły się m.in. slalomy - wolny i szybki - oraz omijanie przeszkody przy prędkości najazdowej minimum 50 km/h. Zmiany budziły spore kontrowersje, ale jak pokazał czas, nie miały negatywnego przełożenia na zdawalność egzaminów, szczególnie przy pierwszym podejściu.
EGZAMIN PRAKTYCZNY ZDANY ZA PIERWSZYM RAZEM:
20132014201520162017
AM, A1, A2, A 30%35%32%40%53%
B29%30%33%31%33%
C42%49%54%52%59%
C+E40%45%47%54%52%
D56%70%73%69%68%

 

Wzięliśmy pod lupę statystyki zdawalności egzaminów praktycznych kategorii: AM, A1, A2, A, C, C+E i D (dla porównania w naszej tabeli uwzględniliśmy również najpopularniejszą kategorię B).

Największy wzrost zdawalności egzaminów praktycznych odnotowano w kategoriach motocyklowych: AM, A1, A2 i A. Jak wynika z uśrednionych rezultatów wszystkich czterech kategorii jednośladów, w pierwszym kwartale 2013 roku egzamin za pierwszym podejściem zdało 30 proc. kandydatów. W analogicznym okresie roku 2016 ta zdawalność wyniosła 40 proc., a w roku 2017 podskoczyła do 53 proc.

Coraz częściej egzamin praktyczny za pierwszym razem zdają osoby ubiegające się o prawo jazdy kategorii C, która uprawnia kierowców do prowadzenia pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, z wyjątkiem autobusów. W roku 2013 zdawalność przy pierwszej próbie wyniosła 42 proc., natomiast cztery lata później egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii C za pierwszym razem zdało 59 proc. kandydatów.

Porównując lata 2016 z 2017, widzimy, że PORD odnotował dwa niewielkie spadki zdawalności egzaminów praktycznych przy pierwszym podejściu. Mowa o kategoriach C+E oraz D. W przypadku kategorii D (autobus) procentowy spadek specjalnie nie dziwi, bo tendencja spadkowa utrzymuje się od 2015 roku. Wówczas zdawalność za pierwszym razem wyniosła aż 73 proc., ale od tamtego momentu regularnie pikuje.
EGZAMIN TEORETYCZNY ZDANY ZA PIERWSZYM RAZEM:
20132014201520162017
AM, A1, A2, A60%47%53%63%65%
B56%50%59%65%60%
C55%37%45%63%70%
D67%51%52%70%84%

 

Ze statystyk PORD-u wynika, że wzrost zdawalności odnotowano również w egzaminach teoretycznych. Największy awans zaliczyła kategoria D. W 2013 roku zdawalność za pierwszym razem wyniosła 67 proc. Rok później, w analogicznym okresie, spadła do 51 proc. Z kolei w roku 2016 odnotowała wyraźny skok w górę, do 70 proc. Najświeższe, tegoroczne dane wskazują, że aż 84 proc. osób podchodzących do egzaminu teoretycznego na prawo jazdy kat. D zdało go przy pierwszej próbie.

- Bez wątpienia do podwyższenia zdawalności egzaminów teoretycznych przyczyniły się ośrodki szkolenia kierowców, które położyły duży nacisk na zajęcia teoretyczne podczas kursów nauki jazdy. Wiedza przekazywana przez instruktorów w sposób atrakcyjny, z wykorzystaniem wielu środków multimedialnych, na pewno przyczynia się do wzrostu zdawalności - tłumaczy Jerzy Rudziński, zastępca dyrektora do spraw egzaminowania.
Względem roku 2016, nieznaczny wzrost odnotowano w kategoriach AM, A1, A2 i A (wzrost o 2 proc.) oraz w kategorii C (wzrost o 7 proc.). Nie jest tajemnicą, że egzamin teoretyczny na prawo jazdy kategorii B nie należy do łatwych. Zresztą doskonale obrazują to statystyki. W porównaniu do pierwszego kwartału roku ubiegłego, najpopularniejsza kategoria prawa jazdy zaliczyła 5-procentowy spadek.

Miejsca

Opinie (56)

  • Nie każdy nadaje się na kierowcę, a teraz jest kosmiczne wręcz parcie na kierownicę (2)

    I przodują w tym... kobietki... a potem dramat, bo zupełnie nie ogarniają instytucji parkowania swoimi (wypasionymi SUVami) autami.

    :)

    • 13 8

    • Faceci tez jeżdżą jak c*oty w rurkaxh

      Wiec to kwestia charakteru i umiejętności a nie pkci

      • 9 4

    • u mnie na osiedlu non stop domofony dzwonią,że facetka woła o pomoc żeby wyjechać z pomiędzy zaparkowanych aut,koszmar.

      • 3 2

  • (1)

    Zgadzam się z opinią przedmówcy... Myślę że bardzo dużym problemem jest właśnie absolutne olewanie pracy przez instruktora. Tak się składa że w grudniu rozpocząłem kurs kat C w dużej szkole nauki jazdy na Zaspie. Biuro i formalności sprawnie, e-learning w domu teoria zdana na 100%. Zaczęła się praktyka i koszmar zarazem. Miałem wrażenie że to wypożyczalnia samochodów. Tekst..."niech wsiada w dafa i jeździ po placu" i tak jeździł sam, bo albo instruktorzy zajęci sobą, albo trzech kursantów i jeden instruktor!!! Dwóch na plac wtedy i z jednym miasto... Wymęczyłem swoje godziny dokupiłem dwie w innej szkole i zdałem... Ale jeszcze kat CE, kursy kwalifikacji... Zmiana szkoły na inną... (tam gdzie dokupiłem jazdy) zwrot o 180 stopni, instruktor na każdej nauce jazdy z kursantem obecny non stop... Nigdy sam sobie nie byłem zostawiony. Naprawdę jakość o niebo lepsza i uważam jak na początku napisałem, główny problem to styl i sposób pracy instruktora.

    • 8 2

    • Trzeba było robić prawko u siebie w Pruszczu

      • 0 0

  • 99% skodziarzy jeździ tak, jakby prawko w chipsach znalezli (3)

    • 4 6

    • Mam Skode... (2)

      .. umiem parkować, znam przepisy, nie obijam drzwi innym, mogę Cię kolego wielu rzeczy dotyczących samochodu nauczyć. Prawko zdawałem na Zuk-u, kat C Star 28 skrzynia biegów niesynchronizowana, coś jeszcze ??

      • 5 0

      • wole nową skode (1)

        niż starego paska

        • 1 1

        • mondry inaczej

          • 0 0

  • Recepta na zdanie prawka jest jeżdżenie bez prawka na 3 lata przed egzaminem ewentualne mandaty za brak uprawnień są takie same jak kurs czyli 1500zł i ja jestem tego przykładem bo zdałem prawko w 2012 za pierwszym razem było mi dużo łatwiej na egzamie czułem się pewniej i od 2013 pracuje jako kierowca na busach.. Można mozna frajerzy!

    • 1 6

  • Prawko dzisiaj to koszmar. (3)

    ja robiłem prawko w 1983 roku,mając 17 lat.Egzamin miałem,objechać przystanek autobusowy w koło,wjechać do bramy,wyjechać i wrócić 50m. do WORD.Urzędnik mnie uściskał i od tamtej pory nie spowodowałem żadnego wypadku,z bagażem przejechanych 1mln.km na koncie.Dobre to czasy były.

    • 3 2

    • zapomniałem dodać,urzędnik jak mnie uściskał to dodał
      "synu staraj się przez całe twoje życie , jak dzisiaj się starałeś"

      • 0 0

    • (1)

      Milion przez tyle lat?? Ja od 2012 mam ponad 700 tys jesteśchyba niedzielnym kierowcą dom kościół dom:D

      • 1 3

      • 1 mln.km

        zgadza się koluniu,do kościoła miałem 50 km. w jedną stronę.

        • 1 0

  • To jest i tak za wysoka zdawalność

    patrząc codziennie na występy tzw. kierowców. Dramat na drogach to mało napisane!

    • 3 1

  • Egzaminy na prawo jazdy są zdecydowanie za łatwe! Za dużo gamoni jeździ po drogach. Jestem młodym kierowcą (3 letni staż, 21 lat) i sam dobrze wiem, że dużo osób w moim wieku prawa jazdy mieć nie powinno i stwarzają zagrożenie dla innych. Niestety wiele moich rówieśników lubi sobie poszpanować (ja nie, dla mnie bezpieczeństwo na drodze jest ważniejsze niż szpan szybką jazdą) przed innymi często powodując niebezpieczne sytuacje na drodze.

    • 1 1

  • badania psychologiczne i prawko. (1)

    Powinno się kłaść nacisk na stan psychologiczny przyszłego kierowcy.Kierować pojazd można się nauczyć,lecz zachwiań psychicznych nie da się kontrolować.Zapewniam że 50% kierujących nie powinno znalezć się na drodze.

    • 4 0

    • To prawda, ale badani powinni być wszyscy. Zarówno kursanci jak i obecni kierowcy

      • 2 0

  • driver (1)

    tylko barany I niemoty zdaja egazamin po kilka razy.jak ktos potrafi jezdzic I to czuje to zdaje za pierwszym podejsciem poniewaz jazdy samochodem nie mozna sie nauczyc.albo sie potrafi albo nie.koniec amen

    • 1 6

    • Bzdura

      • 1 1

  • 4

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Alpina produkuje auta na bazie marki:

 

Najczęściej czytane