• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fałszywe przywileje dla aut "na prąd"

Michał Jelionek
9 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Bezpłatne korzystanie ze stacji szybkiego ładowania - to póki co jedyny przywilej dla posiadaczy eko-samochodów z Gdańska. Bezpłatne korzystanie ze stacji szybkiego ładowania - to póki co jedyny przywilej dla posiadaczy eko-samochodów z Gdańska.

Na naszych drogach sukcesywnie przybywa samochodów z napędami hybrydowymi i elektrycznymi. Niektóre polskie miasta, w tym Gdańsk i Sopot, premiują właścicieli samochodów przyjaznych środowisku. Na jakie korzyści mogą liczyć posiadacze takich pojazdów w Trójmieście? W porównaniu do innych miast, niestety na niewielkie.



Czy właściciel auta "na prąd" powinien być zwolniony z poboru opłat w strefie płatnego parkowania?

Symboliczne abonamenty albo całkowite zwolnienie z opłat za parkowanie w SPP (strefa płatnego parkowania), darmowe korzystanie ze stacji szybkiego ładowania, przejazd buspasami czy wjazd do wybranych stref ograniczonego ruchu - to kilka przywilejów przysługujących właścicielom aut hybrydowych i elektrycznych w wybranych miastach Polski.

Do programu nagradzania kierowców dbających o środowisko przystąpiło kilka aglomeracji, m.in. Warszawa, Wrocław, Kraków, Toruń, Katowice czy Gdańsk. Każde miasto indywidualnie ustala zakres udogodnień dla eko-samochodów. Sprawdziliśmy, na co mogą liczyć kierowcy z Trójmiasta.

Z takim też zapytaniem zgłosił się do nas Pan Jacek, czytelnik portalu Trojmiasto.pl. Właściciel samochodu z napędem hybrydowym zapoznał się z treścią uchwały i osobiście zgłosił się do gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni po specjalny identyfikator zwalniający go z opłat za parkowanie. Został odesłany z kwitkiem.

- Zgodnie z uchwałą chciałem uzyskać plakietkę uprawniającą do parkowania samochodu bez opłat. Udałem się do biura ZDiZ w Gdańsku. Na miejscu dowiedziałem się, że nie wyznaczono miejsc do bezpłatnego parkowania aut elektrycznych oraz hybrydowych, i w zasadzie uchwała nie działa - zakomunikował czytelnik.
To niestety prawda. Na terenie Gdańska właściciele samochodów "na prąd" mogą liczyć wyłącznie na korzyść w postaci bezpłatnego korzystania ze stacji szybkiego ładowania. Żeby uzyskać dostęp do trzech gdańskich terminali ładujących (na ul. Karwieńskiej zobacz na mapie Gdańska, Partyzantów zobacz na mapie GdańskaZawodników zobacz na mapie Gdańska) najpierw należy zgłosić się ZDiZ po specjalną kartę.

We wspomnianej uchwale nr. XLVI/1033/13 z dnia 28 listopada 2013 roku czytamy:
"Ustala się zerową stawkę opłaty dla kierowców unieruchamiających pojazdy elektryczne i hybrydowe na specjalnie wydzielonych stanowiskach postojowych w SPP - na podstawie identyfikatora zerowej stawki opłat lub dokumentu wydanego na podstawie świadectwa homologacyjnego zawierającego informacje właściwe dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych".

Fragment opublikowanej uchwały budzi spore wątpliwości i wprowadza zainteresowanych kierowców w błąd. Mówi przecież o zwolnieniu z opłat w miejscach, które nie istnieją. Brzmi absurdalnie. Jak udało się ustalić, "specjalnie wydzielone stanowiska postojowe w SPP", o których mowa w powyższej treści, dopiero powstaną, ale będą to wyłącznie terminale ładujące. Zatem o bezpłatnym parkowaniu (na miejscu parkingowym, nie na stanowisku ładującym) w SPP właściciele eko-pojazdów muszą zapomnieć.

Czytaj także: Stacje ładowania aut na prąd powstają w Gdańsku

- Obecnie kierowcy posiadający auta hybrydowe i elektryczne mogą za darmo korzystać ze stacji ładowania w Gdańsku. A w momencie kiedy takowe stanowiska powstaną wewnątrz strefy płatnego parkowania, w trakcie postoju na ładowanie, również będą zwolnieni z opłat. Taki jest plan i polityka miasta. Póki co, przywilejem jest jedynie darmowe ładowanie na istniejących stacjach - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ Gdańsk.
Nieco inaczej sytuacja wygląda w Sopocie. Osoby posiadające samochody hybrydowe albo elektryczne mogą zgłosić się do ZDiZ po specjalny identyfikator, który zezwala bez ograniczeń parkować w płatnych strefach. Warunek jest jeden: należy być zameldowanym w Sopocie. "Przepustka" wydawana jest na rok, a aktualnie z takimi plakietkami porusza się 15 aut.

Miejsca

Opinie (92) 2 zablokowane

  • (10)

    hybryda to nie auto elektryczne tylko z dodatkiem - prądu ... jak będzie miał Pan auto w 100% elektryczne to warto walczyć - hybrydą nie da się jeździć bez benzyny.

    • 57 3

    • bez benzyny jedziesz gdy tylko włączysz tryb EV

      • 0 0

    • Co prawda nie jestem specjalistą (1)

      Ale mi się wydaje, że w hybrydach można wybrać pomiędzy benzyną, prądem i benzyną ze wspomaganiem elektrycznym

      • 1 2

      • To zależy w jakich

        Są różne konstrukcje takiego silnika.

        • 0 0

    • (5)

      Mało tego, hybryda np. Lexus NX300 zużywa 2x więcej paliwa niż mały samochód np. Toyota Aygo. Nie rozumiem więc dlaczego hybrydy mają być premiowane?

      • 18 0

      • porównujesz SUVa do smarta? (2)

        • 2 10

        • Nie porównuje tylko raczej objaśnia, (1)

          że określenie "hybryda" nie musi dotyczyć pojazdów które charakteryzują bardzo małą emisją spalin. Promując hybrydy ze względu na ich ekologię dajemy korzystniejsze warunki posiadaczowi pojazdu którego spalanie nawet porównując do pojazdów o podobnych parametrach, wcale nie jest mniejsze.

          Będąc na czasie jestem ciekawy czy to jest zgodne z konstytucją? :-)

          • 4 1

          • No to już żeś trochę pojechał

            Z Twojego wywodu wynika, że silnik w porównaniu z podobnym spalinowym jest nawet mniej ekologiczny. W takim razie po co hybryda? W opisywanym przypadku ten mały silniczek elektryczny ma za zadanie zwiększyć wydajność spalinowego i jest to właśnie wyraźnie osiągane w jeździe miejskiej. Ten silnik pomimo swojej dużej pojemności wyprodukuje mniej spalin niż odpowiedni bez "wspomagania".

            • 0 1

      • (1)

        żeby bogatym żyło się lepiej, a ty biedaku jeździj aygo

        • 5 5

        • własnie powiem Ci że jeden typ w Gdańsku przerabia samochody na elektryki - z tego co wstępnie mi wiadomo to koszt rzędu 20 tyś + buda z zawieszeniem i elektryką, Bardzo poważnie się zastanawiam nad tym tematem, chłop daje gwarancje na silnik i robotę. Później do wymiany zawieszenie jak w zwykłym aucie i akumulatory żelowe co parę lat.

          • 2 2

    • Hybryda

      Zszedł Pan z tematu. Nasi Radni uchwalili, m.in. w Pana imieniu (jeżeli jest Pan z Gdańska), że hybrydy i auta na prąd mogą parkować za darmo w strefie płatnego parkowania. I o to się rozchodzi Panie Inżynierze.

      • 0 1

  • Wszystkich zainteresowanych zagadnieniem aut elektrycznych zapraszam do dyskusji i do zadawania pytań.

    Tomek,
    Doradca online Instytutu Ochrony Środowiska

    elektromobilnapolska.pl

    • 0 0

  • To wszystko bzdiey

    • 0 0

  • Polski prąd jest z węgla. (7)

    Tak sobie myślę, więc czemu mówią eko ?

    • 42 14

    • (5)

      Problemem miast jest smog, elektrownie węglowe działają w oddaleniu od aglomeracji, mają więc mniejszy wpływ (aczkolwiek i tak za duży) na złą jakośc powietrza niż samochody w centrum miasta.

      • 5 10

      • Okej rozumiem Twoją myśl, jednakże Dwutlenek i tak jest produkowany tak czy tak. (1)

        Eko to wg. mnie by były na wodór lub wodę. Ale na prąd ? Dalej nie przekonywuje mnie to. No i co potem ze zużytymi bateriami ? Jak wygląda ich utylizacja.

        • 6 0

        • Elektroliza wody jako źródła wodoru

          jest wykorzystywana w raptem 3-4%. W 50% wodór uzyskuje się w procesie reformingu metanu parą wodą, w trakcie którego powstaje wodór i dwutlenek węgla. Póki co jest to najekonomiczniejsza metoda.

          • 0 0

      • w jakiem ku... oddaleniu od miast??? (2)

        wiedz gdzie w Gdańsku jest elektrownia?? prawie w centrum.

        • 12 6

        • (1)

          Gdzie w Gdańsku znajduje się elektrownia....

          • 1 2

          • Elektrociepłownia Wybrzeże S.A.

            Swojska 9

            • 0 1

    • węgiel jest naturalny

      a wiec ekologiczny hehehe no i można kupić eko groszek, a to już sama natura hehehh

      • 9 1

  • Niestety (5)

    promowanie takich aut stoi w sprzeczności z interesami producentów ropy naftowej.
    Podobnie jak wszystkie inne napędy, typu na wodę, na holzgaz, na rzepak.

    • 32 8

    • (2)

      Samochód na wodę?

      • 2 0

      • (1)

        jest coś takiego, de facto silnik jest na wodór, a woda jest jego najłatwiejszym do zdobycia źródłem

        • 1 1

        • No dobrze

          ale czy ten wodór jest wytwarzany z wody w aucie? Bo jeśli nie i tankuje się bezpośrednio wodór to mówienie o aucie na wodę jest nadużyciem. To tak jakby powiedzieć o autach elektrycznych, że są na węgiel bo przecież prąd jest u nas w kraju głównie z niego wytwarzany.

          • 2 0

    • co mają producenci ropy naftowej do władz miasta i ZDiZ? (1)

      • 3 4

      • może Lobbing ?

        • 1 0

  • Panie redaktorze Jelionek . (3)

    Proszę opisać silnik hybrydowy, bo to zupełnie nowy "silnik" . A może ktoś inny podejmie ten dziwny temat. SILNIK HYBRYDOWY, to coś zupełnie nowego.

    • 3 5

    • leniwy jestes (2)

      poczytaj sobie
      https://pl.wikipedia.org/wiki/Nap%C4%99d_hybrydowy

      • 2 3

      • Wiem co to jest i jak działa napęd hybrydowy . (1)

        Chcę poznać zasadę działania silnika hybrydowego .

        • 1 2

        • Hybryda

          To połączenie czegokolwiek z czymkolwiek, połączenie benzyna gaz też jest hybrydowe, kanapka z serem i szynką to też swego rodzaju hybryda ;)

          • 0 0

  • Nic na siłę (1)

    Auta na prąd nie powinny być promowane. Potencjalnych nabywców powinna zachęcać cena pojazdu, jego użyteczność, koszty eksploatacji i wygoda ładowania.

    To nie lobby paliwowe blokuje rozwój takich pojazdów, ale brak standardu akumulatorów, które można szybko wymienić na stacji i jechać dalej. Takie akumulatory powinny pasować do auta dowolnego producenta i spełniać normy, dzięki którym będzie wiadomo, że po włożeniu 1 baterii przejedziemy np. 200 km, z prędkością 70 km/godz, w bezwietrzny dzień, przy temperaturze 0*C.

    Na razie szansę mają jedynie hybrydy, które umożliwiają jazdę na benzynę, kiedy skończy się prąd.

    Jeśli miasto coś funduje, to znaczy, że jego mieszkańcy zrzucają się na coś. Jak skorzystam na tym, że ktoś z drugiego końca miasta będzie sobie jeździł za moje pieniądze?

    • 21 8

    • Cena?

      Ciekawe, nie wiedziałem, że hybrydy i elektryczne mogą (narazie) zachęcić ceną, nawet OC jest droższe (ale tylko w Polsce), bo innych części do tego trzeba, i auta mają maksymalny moment obrotowy dostępny od razu, więc to też się polskim ubezpieczycielom nie podoba,

      • 0 0

  • marze o czerwonej tesli ;)

    • 1 0

  • Tak własnie uczy się ludzi przestrzegania prawa. Ustawa sobie, życie sobie. A przy okazji, czy pobieranie opłat za parkowanie jest legalne? Był jakiś problem, że miejsca powinny być wyznaczone...czy coś?

    • 0 0

  • A co z Gdynią? (2)

    jak można ją pominąć?

    • 0 6

    • Jak? Szybko!

      • 2 0

    • gdynia wioska rybacka

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku w Polsce wprowadzono białe tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane