Fiat 126 (produkowany od 1972 do 2001) (198 opinii)

To auto "zmotoryzowało" Polskę. Nie spełniający obecnie podstawowych standardów bezpieczeństwa (o komforcie nie wspominając), jednak wciąż obecny na drogach i umożliwiający wielu kierowcom realizację marzenia o posiadaniu "czterech kółek". Tani w eksploatacji, o dokładnie znanych wadach, nadający się zarówno do codziennego użytku jak i amatorskiego sportu motorowego. Po prostu "Maluch".

Popularność Fiata 500 we Włoszech (4 mln sprzedanych egzemplarzy) skłoniła firmę do kontynuowania produkcji małych samochodów. Jesienią 1972 r. na salonie w Turynie zaprezentowano Fiata 126, a już rok później, w z dodatkową literką "p" wszedł on do produkcji w Polsce w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej. Początkowo wyposażony w silnik o poj. 594 cm3, od 1977 był powoli zastępowany jednostką o pojemności 652cm3 (silnik 594cm3 montowano jeszcze rok później). Wtedy też miały miejsce pierwsze zmiany nadwozia. W 1981 roku został wyprodukowany "milionowy" Polski Fiat 126p. 1987 rok to rozpoczęcie produkcji wersji "Bis" o pojemności 700cm3, z inaczej ułożonym silnikiem niż dotychczas (co utrudnia dostęp do niego, ale jednocześnie wyodrębnia mini-przestrzeń bagażową za tylną kanapą). W maju 1993 roku "fiacik" osiąga liczbę 3 mln sprzedanych ezgzemplarzy, a rok później modernizuje się jego nadwozie, tworząc wersję "el" w oparciu o podzespoły z Cinquecento. Popularność autka i wiele nazw jego określających zostają uwieńczone nadaniem mu oficjalnej nazwy Maluch w 1997 roku, również wtedy auto zyskuje katalizator spalin. Ostatnie zmiany następują pod koniec produkcji: kanapa tylna jest wyposażana w zagłówki. W październiku 2000 roku produkcja Fiata 126 zostaje zakończona - ostatni egzemplarz w kolorze żółtym trafia do Muzeum Fiata w Turynie.

W sumie w Polsce wyprodukowano 3 mln 318 tys. 674 sztuki Fiatów 126, (Bielsko-Biała - 1.152.325, Tychy - 2.166.349). We Włoszech wytworzono ich 1.352.912 egzemplarzy. W latach 1975-92 wyeksportowano z Polski ponad 897 tysięcy tych aut, odbiorcami były kolejno Włochy, Jugosławia, RFN, Węgry, Francja, Chiny, Wielka Brytania, Czechosłowacja, Kuba, Belgia, Bułgaria, Szwajcaria, Grecja, Austria, Holandia, Dania, Cypr, Chile i Nowa Zelandia.

Zaletami autka są niewątpliwie jego niewielkie wymiary zewnętrzne, niskie koszty zakupu i eksploatacji, łatwa obsługa, przeciętne zużycie paliwa oraz duża zwrotność, przydatna w jeździe miejskiej. Wady "malucha" to: niski komfort jazdy (w 4 osoby szczególnie), głosna jednostka napędowa, mała pojemność bagażnika (albo właściwie jego brak), słabe hamulce, wysoka awaryjność, bardzo niskie bezpieczeństo bierne oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h, które wymaga aż... 56 sekund.

I można chyba zarykować stwierdzenie, że zdecydowana większość polskich kierowców chociaż raz w życiu prowadziła to auto!

Dane techniczne:

Silniki: 594 ccm, 23 KM przy 4800 obr/min., 652 ccm, 24KM przy 4500 obr/min., 705 ccm, 25 KM przy 4600 obr/min

niezawodność
3.9
komfort
3.1
ekonomia
3.8
wrażenia z jazdy
4.2
Średnia ocen
3.8

Foto Moto

    Opinie (198)

    Dodaj opinię

    Dodaj opinię

    Odpowiedz

    Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
    zamknij

    Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

    - jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

    Wydarzenia