• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fiat Tipo: włoski strzał w dziesiątkę

Michał Jelionek
14 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Fiat Tipo w wersji hatchback. Fiat Tipo w wersji hatchback.

Interesujący wygląd, sporo wolnej przestrzeni w środku, dobrze znane jednostki silnikowe i przede wszystkim atrakcyjne ceny - tak w wielkim skrócie można zrecenzować Fiata Tipo. Zdaje się, że Włosi własnie ustrzelili dziesiątkę, a kompakt oferowany w trzech wersjach nadwozia wyraźnie podniesie słupki sprzedażowe Fiata. My przetestowaliśmy 5-osobowego hatchbacka.



Co myślisz o nowym Fiacie Tipo?

Pamiętacie jeszcze premierową generację Fiata Tipo, która wjechała na salony w 1988 roku? Tak, to ten samochód, który nieźle namieszał na rynku, a za to całe zamieszanie otrzymał nawet nagrodę Europejskiego Samochodu Roku 1989. Warto podkreślić słowo "namieszał", bo mamy wrażenie, że historia właśnie zatacza koło. Po dwóch dekadach od zakończenia produkcji pierwszej odsłony Tipo - Fiat wskrzesił generację numer dwa. To samochód, który jest na dobrej drodze żeby pójść śladami swojego poprzednika.

Nie sztuką jest stworzenie taniego auta, które rzeczywiście jest nieco kiczowate - sztuką jest zbudowanie samochodu budżetowego, które wcale na takie nie wygląda. Wypisz, wymaluj nowe Tipo. Cennik włoskiego hatchbacka otwiera kwota 49 900 zł. W tej cenie otrzymamy naprawdę zgrabnie wyglądający i dobrze jeżdżący samochód.

W ostatnich latach stylistykę oferowaną przez Fiata oceniało się przez pryzmat w zasadzie tylko jednego modelu. Mowa oczywiście o Fiacie 500 w przeróżnych wariantach nadwozia. Pojawienie się ofercie Tipo dało długo wyczekiwany powiew świeżości. I trzeba przyznać, że hatchback z wyrazistym grillem i ciekawym tyłem - prezentuje się naprawdę korzystnie.

W najbogatszej wersji wyposażenia Lounge otrzymamy m.in. światła LED do jazdy dziennej oraz światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów.
W najbogatszej wersji wyposażenia Lounge otrzymamy m.in. światła LED do jazdy dziennej oraz światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów.
Jakie jest nowe Tipo? Jest przede wszystkim przestronne jak na tę klasę samochodów. Autem spokojnie może podróżować czterech pasażerów. Miejsca na nogi jest wystarczająco. Wolnej przestrzeni nie zabraknie również nad głowami, bo Tipo należy do tych stosunkowo wysokich hatchbacków (1495 mm). Dużo miejsca jest również w bagażniku, który legitymuje się pojemnością 440 l. Dla porównania, konkurencja może pochwalić się bagażnikami o pojemności: Ford Focus - 363 l, Hyundai i30 - 395 l, Kia Ceed - 380 l, Honda Civic - 478 l, Skoda Rapid Spaceback - 415 l.

Samo wnętrze Tipo - jak na tę cenę - jest przyjemne i komfortowe. Można się przyczepić do jakości niektórych materiałów, z których zostało zrobione. W szczególności w oczy rzuca się tandetny plastik na drzwiach i desce rozdzielczej. Jednak coś za coś, nie można mieć wszystkiego.

Niestety, 7-calowy "tablet" dostępny jest jedynie w najbogatszej wersji wyposażenia. Niestety, 7-calowy "tablet" dostępny jest jedynie w najbogatszej wersji wyposażenia.
W jakimś stopniu słabą jakość materiałów rekompensuje nam całkiem bogate wyposażenie podstawowe (Pop), które zawiera m.in. klimatyzację manualną, radio z czterema głośnikami oraz portami USB i AUX, centralny zamek z pilotem w kluczyku, elektrycznie sterowane szyby przednie, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne czy system monitorowania ciśnienia powietrza w oponach (TPMS).

My przetestowaliśmy Tipo w najbogatszej wersji Lounge. Tutaj lista wyposażenia jest zdecydowanie dłuższa. Za dopłatą kilkunastu tysięcy złotych w samochodzie znajdą się m.in. dotykowy ekran multimedialny o przekątnej 7 cali oraz system Bluetooth, światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, LED-owe światła do jazdy dziennej, jednostrefowa klimatyzacja automatyczna czy tempomat.

Za dodatkową opłatą samochód można doposażyć w podgrzewane fotele przednie (800 zł), tylne czujniki parkowania (1450 zł) czy kamerę cofania (1350 zł). Kamera niestety jest bardzo kiepskiej jakości.

Trzeba przyznać, że włoskie Centrum Stylu FCA, które zaprojektowało Fiata Tipo - spisało się bardzo dobrze. Trzeba przyznać, że włoskie Centrum Stylu FCA, które zaprojektowało Fiata Tipo - spisało się bardzo dobrze.
Sporym atutem Fiata Tipo jest jednostka napędowa, która również trafiła do testowanego egzemplarza. To benzynowy T-Jet o pojemności 1.4 litra i mocy 120 KM (215 maksymalnego momentu obrotowego). Zrywny silnik na rozpędzenie hatchbacka od 0 do 100 km/h potrzebuje 9,8 s., a prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Niestety, motor nie należy do najoszczędniejszych. Przy "cięższej stopie" średnie spalanie może przekroczyć 10 litrów paliwa na 100 km. Poza tym, jednostka bardzo efektywnie współpracuje z 6-biegową manualną skrzynią. Dodatkowo, silnik T-Jet jest dostępny z instalacją LPG (dopłata 4 tys. zł).

Alternatywą dla wspomnianego silnika są dwa inne benzyniaki: 1.4 o mocy 95 KM oraz 1.6 o mocy 110 KM. Miłośnicy jednostek wysokoprężnych mają do wyboru dwa silniki MultiJet: 1.3 o mocy 95 KM i 1.6 o mocy 120 KM.

Ceny Fiata Tipo z bazowym silnikiem benzynowym 1.4 rozpoczynają się od 49 900 zł. Brzmi bardzo atrakcyjnie. Niestety, lepiej doposażony model to już zupełnie inne pieniądze. Testowany przez nas egzemplarz, który posiadał niemal wszystkie dodatki, wyceniono na 76 800 zł. Dodajmy tylko, że Tipo oferowane jest również w wersji Sedan (ceny od 44 700 zł) i Station Wagon (53 400 zł).

Reasumując, naszym zdaniem Fiat Tipo w wersji hatchback to naprawdę niezły samochód, który dobrze wygląda, i jeszcze lepiej się prowadzi. Co prawda, po przejechaniu kilkuset kilometrów ciężko ocenić jaka będzie jego wytrzymałość i po jakim czasie po raz pierwszy zagościcie w serwisie, jednak coś nam mówi, że Tipo będzie w naszym kraju hitem sprzedażowym. To na pewno dobry wybór dla osób, które poszukują auta z salonu do 60-65 tys. zł.

Fiata Tipo do testów udostępniła firma Auto Plus z Gdańska.

  • Godna polecenia jednostka benzynowa T-Jet o mocy 1.4 litra i mocy 120 KM.
  • Wnętrze Fiata Tipo.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.

Miejsca

Opinie (137) 6 zablokowanych

  • Co za (2)

    c..j te ceny wymyslił????

    • 2 0

    • 12 koła euro... 4 trochę lepsze pensje w cywilizowanym kraju... więc z czym masz problem?

      • 0 0

    • Przecież ceny tego auta są najniższe na rynku za tego typu auto. Główny konkurent skoda Rapid zaczyna a się od ok 60tys. W czym więc problem? Skoro ten ok 20 tys tańszy. Cena adekwatna. Wartość 4 metrów kwadratowych mieszkania. Uczciwa propozycja.

      • 2 0

  • wielka sesja a ani jednego zdjęcia z boku
    co ma mi o tym aucie powiedzieć fotka reflektora czy znaczka z napisem fiat
    jesteście żenujący

    • 3 2

  • Tylko spalanie do kitu... (1)

    wypozyczylem ostatnio i jechałem z modilna do gdanska draga nr 7, pomimo 6 biegow spalanie wyszlo prawie 9l na 100KM, przy predkosci nie przekraczającej 130km/h

    • 4 0

    • Przyczepka z ziemniakami i cebulą troche waży...

      • 5 1

  • Do jednego kubła wsadzili Focusa, i30 i Rapida (3)

    Rapid to segment b, Octavia to ta sama klasa co Focus, i30 czy testowany tu Tippo.

    • 3 2

    • dokładnie, Rapida zbudowanego na platformie Polo

      istny czeski film, co do Włocha, świetna cena, wróżę sukces.

      • 2 2

    • (1)

      Oj ignoranci. To jest ten sam segment C.

      • 1 1

      • Tippo tak Rapid nie, Rapid podobnie jak Fabia jest w segmencie B.

        • 1 1

  • Włoski szcz*ł w dziesiątkę (1)

    • 0 0

    • Tipo, to taki wyrób samochodopodobny

      Tipo, to taki wyrób samochodopodobny dla specyficznego klienta, czyli aspirującej do klasy średniej odmiany Seby.
      To miłość zaszczepiona już od kołyski, bo razem z tatkiem Januszem cmokali przecież nad Sienką w gazie.
      Ma być salonowa, duża ale tania fura, duże fele, niski profil, navi i rzecz jasna koniecznie LPG a jeśli fiat zaleci cichcem dotrysk benzyny,
      to każdy cwany kutwa i tak go sobie wyłączy, bo oczywiście wie lepiej.

      Ponieważ w tym śmiesznym kraiku cena czyni cuda, więc Tipo zaczeło się sprzedawać jak przysłowiowe bułki w markecie. Słupki szły w górę a fanboje odlatywali.
      I choć wydawało się, że cebula będzie rządzić generując niemal nieograniczone ssanie na rynku, to jednak obecnie nastąpiło spore tąpnięcie w sprzedaży.
      To twarde fakty spowodowały tę korektę postrzegania - pomijam tutaj nosaczy, którym brandzlowanie się pod nową zabawkę odebrało zdolność logicznego myślenia.

      • 0 1

  • 10l/100km przy 1.4 turbodoładowanym to norma (1)

    VW bierze podobnie, także Megana 1.2, żadna rewelacja ani przegięcie.
    Podczas toczenia się spala 6l, podczas jazdy 10l a podczas dynamicznej powyżej 12l a na autostradzie przy 180km.h pali 18l/100 km

    • 1 2

    • Bzdury

      Ktoś kto pisze 10l/100km jest idiotą, albo nie potrafi jeździć samochodami. Na dotarciu palił powyżej 7 litrów. Teraz średnia 6,5 l/100km. TIPO SW 120 kM.

      • 1 1

  • Konkurencja jest duza za podobne pieniadze

    Jest Opel astra, seat Leon, skoda Rapid, r. Megane, p. 308, hiunday i 30, Kia ceed. Pytanie jest co ma takiego ten fiat żeby go wybrać spośród ten gamy

    • 0 0

  • Git

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane