Ford Focus III (2010-teraz) (produkowany od 2011)

Wprowadzana obecnie na rynek przez Ford Motor Company nowa generacja samochodów kompaktowych otwiera przed nabywcami szeroki wybór najnowszych rozwiązań technologicznych oraz nowoczesnego wyposażenia, oferowanych w dostępnych cenach.
Nowe modele charakteryzuje ogromna staranność wykonania i jeszcze niższe zużycie paliwa. Niezależnie od tych atutów, Ford Focus nadal pozostaje niekwestionowanym punktem odniesienia w segmencie samochodów kompaktowych pod względem jakości jazdy.

Najnowszym modelem zaprezentowanym opinii publicznej jest Ford Focus kombi. Podczas Salonu Samochodowego Genewa 2010 model ten miał swoją światową premierę i został zaprezentowany obok sportowej 5-drzwiowej wersji hatchback Forda Focus, która także pojawi się na rynku w 2011 roku.

Równie interesująco zapowiada się włączenie do oferty rynkowej nowego C-Max i Grand C-Max – bliźniaczych kompaktowych minivanów, które trafią do europejskich salonów Forda w drugiej połowie bieżącego roku.

Nowy Ford Focus jest najważniejszym modelem zbudowanym na nowej globalnej platformie podwoziowej dla samochodów kompaktowych Forda. Jak przystało na model o prawdziwie globalnym charakterze, Ford Focus ma być oferowany w ponad 120 krajach świata, przy czym proporcja części wspólnych dla wszystkich rynków ma sięgać aż 80%.

Produkcja nowego Forda Focus rozpocznie się jednocześnie w Europie i Ameryce Północnej pod koniec 2010 roku, a nowe modele pojawią się w sprzedaży na początku 2011 roku. Nieco później ruszy produkcja w innych częściach świata.

Kolejnymi modelami zbudowanymi na bazie globalnej kompaktowej platformy podwoziowej Forda są dwa nowe kompaktowe minivany (MAV): Ford C-Max i nieco większy Ford Grand C-Max. Oba modele pojawią się w sprzedaży na rynku europejskim w drugiej połowie 2010 roku. 7-miejscowy Ford Grand C-Max wejdzie także na rynek północnoamerykański, gdzie sprzedaż ma ruszyć pod koniec 2011 roku.

„Opracowując nasze nowe globalne modele segmentu aut kompaktowych, nie pozwalamy sobie na absolutnie żadne kompromisy, a entuzjastyczne przyjęcie, z jakim spotkał się nowy Ford Focus podczas niedawnego Salonu Samochodowego w Detroit jest dowodem na to, że się nie pomyliliśmy - zaznacza John Fleming, prezes i dyrektor generalny Ford of Europe. „Przede wszystkim jednak, jesteśmy przekonani, że nasza najnowsza rodzina modeli obejmująca Forda Focus i Forda C-Max podbije ten niebywale trudny segment bezkonkurencyjnym połączeniem najnowszych, innowacyjnych rozwiązań i elementów wyposażenia oraz wyśmienitą jakością jazdy.

Ford Focus – Technologie godne lidera w swojej klasie
Wdrażanie większej niż kiedykolwiek dotąd liczby nowatorskich rozwiązań w samochodach tego segmentu staje się ekonomicznie uzasadnione dzięki globalnej skali programu wprowadzania na rynek nowej generacji kompaktowych modeli Forda.

Bardzo długi katalog najnowszych i niezwykle atrakcyjnych rozwiązań przygotowanych dla nowego Forda Focus oraz Forda C-Max i Grand C-Max predestynuje te modele do objęcia pozycji niekwestionowanych liderów w segmencie aut kompaktowych. Należy podkreślić, że wiele z proponowanych przez Forda rozwiązań i elementów wyposażenia do tej pory można było znaleźć tylko w samochodach większych i bardziej luksusowych.

„Wyraźnie postawiliśmy sobie za cel udostępnienie użytkownikom samochodów kompaktowych na całym świecie większej liczby przydatnych, dostępnych cenowo i jednocześnie innowacyjnych rozwiązań technicznych oraz wyposażenia - zapowiada Derrick Kuzak, wiceprezes ds. rozwoju globalnych produktów. „Ale nie wprowadzamy tych nowinek dla samego ich wprowadzania. Nasze wysiłki idą w kierunku tego, aby życie z Fordem Focus było łatwiejsze, żeby jazda nim była bezpieczniejsza i kosztowała mniej niż w przypadku jakiegokolwiek innego samochodu klasy kompaktowej. I oczywiście, chcemy, aby – w zgodzie z tradycją Forda Focus – samochód ten był zdecydowanie najlepszy w prowadzeniu”.

Nowe funkcje i elementy wyposażenia w zamyśle konstruktorów mają być proste i intuicyjne w użyciu, a przy tym niedrogie w zakupie. Ich wybór został podyktowany przede wszystkim dążeniem do zwiększenia komfortu i wygody korzystania z samochodu, poprawy bezpieczeństwa oraz dalszego obniżenia kosztów użytkowania.

Wystarczy spojrzeć na imponującą listę rozwiązań i elementów wyposażenia, które już niedługo będą dostępne w kompaktowych modelach Forda (w zależności od modelu, wersji wyposażeniowej oraz rynku), aby przekonać się, że duże nadzieje, jakie Ford wiąże z nowymi modelami są jak najbardziej uzasadnione:
• MyFord – Najważniejszą innowacją w miejscu pracy kierowcy jest wprowadzenie nowej generacji systemu MyFord, interfejsu umożliwiającego kierowcy komunikowanie się z systemami pojazdu. Dzięki systemowi MyFord kierowca mający do dyspozycji zestaw przycisków, przełączników i wyświetlaczy, jest w stanie sterować niektórymi funkcjami pojazdu oraz urządzeniami zewnętrznymi podłączonymi do samochodu. W samochodach z najbogatszym wyposażeniem, mających rozbudowane wersje nawigacji satelitarnej, system jest montowany w wersji MyFord Touch, współpracującej z 8-calowym ekranem dotykowym. Umożliwia on kierowcy kontrolowanie funkcji urządzeń pokładowych za pośrednictwem czytelnego i intuicyjnego kolorowego wyświetlacza.

• SYNC – Uzupełnieniem systemu MyFord jest interfejs SYNC nowej generacji, który – dzięki swoim dużym możliwościom – obejmuje sterowanie urządzeniami pokładowymi za pomocą poleceń głosowych, funkcję Bluetooth oraz system nawigacji satelitarnej, a także dodatkowe gniazda przeznaczone do podłączania urządzeń zewnętrznych oraz odtwarzaczy. System Ford SYNC pojawi się na rynku europejskim wraz z nowym Fordem Focus na początku 2011 roku.

• Częściowo automatyczny układ ułatwiający parkowanie wzdłuż krawężnika w miejscach o ograniczonej przestrzeni – W odróżnieniu od wielu kosztownych rozwiązań wykorzystujących kamery, działanie systemu Active Park Assist Forda opiera się na czujnikach rozmieszczonych wokół samochodu, współpracujących z elektrycznym układem wspomagania kierownicy (EPAS). System ułatwia parkowanie wzdłuż krawężnika, w miejscach o ograniczonej przestrzeni, mierząc najpierw długość i szerokość wolnego miejsca do zaparkowania. Jeżeli okazuje się, że miejsca jest dosyć, system sygnalizuje to kierowcy. W takim przypadku układ kierowniczy jest sterowany automatycznie, podczas gdy kierowca koncentruje się na operowaniu gazem, hamulcem i na zmianie biegów.

• Układ poprawiający stabilność na zakrętach (Torque Vectoring Control) – Układ poprawiający sprawność, z jaką pojazd porusza się po zakrętach, z reguły spotykany w droższych samochodach sportowych. Układ wykorzystuje hamulce samochodu, imitując działanie mechanizmu różnicowego działającego na zasadzie wektorowania momentu napędowego. System stale dokonuje podziału momentu między oba przednie koła, w sposób optymalnie dostosowany do warunków jazdy i nawierzchni. W szczególności, podczas przyspieszania na łukach, układ przyhamowuje koło poruszające się po wewnętrznej, dzięki czemu większy moment jest przekazywany na koło po zewnętrznej. W efekcie zwiększa się przyczepność i samochód lepiej trzyma się drogi. Działanie systemu nie tylko powinno dostarczać dużej satysfakcji kierowcom z większym doświadczeniem lub żyłką sportową, ale także ułatwiać zadanie kierowcom mniej doświadczonym, dając im znacznie większą pewność prowadzenia, szczególnie w trudniejszych warunkach drogowych.

• System przeciwdziałania kolizjom przy małych prędkościach – System wykorzystuje czujnik radarowy przeszukujący obszar przed samochodem i wykrywający przeszkody na drodze pojazdu. Jednocześnie system nieustannie (50 razy na sekundę) oblicza wielkość siły hamowania niezbędnej do uniknięcia kolizji. W zależności od odległości od przeszkody i własnej prędkości pojazdu, system automatycznie uruchamia hamulce. W przypadku gdy skalkulowana niezbędna siła hamowania przekracza pewną określoną wartość i gdy brak jest reakcji kierowcy, system uznaje kolizję za nieuniknioną i automatycznie zmniejsza otwarcie przepustnicy oraz jeszcze bardziej uaktywnia układ hamulcowy. System działa przy prędkościach poniżej 30 km/h i jest sprzymierzeńcem kierowcy, pomagając w uniknięciu kolizji podczas manewrów przy małych prędkościach.

• Inteligentny tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) – Ta rozbudowana wersja klasycznego tempomatu umożliwia nie tylko utrzymywanie zaprogramowanej prędkości, ale także zapewnia utrzymywanie bezpiecznej odległości od pojazdów jadących z przodu. W chwili pojawienia się przed samochodem innego pojazdu, system automatycznie zmniejsza prędkość, utrzymując zaprogramowaną, bezpieczną odległość. Kiedy droga przed samochodem jest znowu wolna, inteligentny tempomat przyspiesza i powraca samoczynnie do wybranej wcześniej prędkości.

• Nastawny ogranicznik prędkości ASLD (Adjustable Speed Limiter Device) – System ma za zadanie chronić kierowców przed bezwiednym przekraczaniem ograniczeń prędkości na drodze (np. na autostradzie lub w mieście). Po zaprogramowaniu określonej prędkości granicznej przez kierowcę, układ sterowania pracą silnika uniemożliwia przyspieszanie powyżej wybranego progu. Odpowiednia informacja na wyświetlaczu przypomina kierowcy, o ograniczeniu prędkości, jednak w sytuacjach nagłych możliwe jest skasowanie nastawy poprzez zdecydowane naciśnięcie pedału przyspieszenia.

• System ułatwiający utrzymanie samochodu na właściwym pasie ruchu – Specjalna kamera przez cały czas śledzi drogę przed samochodem i ocenia jego pozycję względem znaków poziomych na drodze. W przypadku gdy koła pojazdu zbliżają się do linii wyznaczającej pas ruchu, układ alarmuje kierowcę za pomocą wibracji kierownicy, co pozwala na szybką reakcje i korektę kierunku jazdy. Z kolei system ułatwiający utrzymanie samochodu na właściwym pasie ruchu delikatnie ściąga kierownicę, sygnalizując w ten sposób kierowcy, iż konieczna jest korekta, aby nie dopuścić, by samochód zjechał na inny pas ruchu. W przypadku gdy kierowca włącza kierunkowskazy lub gdy inne manewry wskazują na zamiar zmiany pasa ruchu, sygnały ostrzegawcze są wyłączane. W zależności od preferencji kierowcy, dostępne są dwa poziomy czułości systemu oraz trzy poziomy intensywności sygnałów ostrzegawczych. System wyłącza się samoczynnie przy prędkościach poniżej 70 km/h, przez co nie działa podczas jazdy w mieście. Funkcję można także wyłączać ręcznie.

• System sygnalizujący pojawienie się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy – Ta łatwe w użyciu funkcja wykorzystuje fale radarowe, ostrzegając kierującego o innych pojazdach, które mogą być niewidoczne w lusterkach. W przypadku pojawienia się innego pojazdu w strefie martwego pola widzenia lusterek wstecznych po jednej lub drugiej stronie pojazdu, kierowca jest odpowiednio wcześnie o tym informowany właczoną lampką ostrzegawczą umieszczoną na danym lusterku bocznym, tym samym zmiany pasa ruchu i wyprzedzanie stają się znacznie bezpieczniejsze. Lampki ostrzegawcze są umieszczone w taki sposób, że nie rozpraszają uwagi kierowcy podczas normalnej jazdy. System zaczyna działać po przekroczeniu prędkości 10 km/h.

• Automatyczne sterowanie światłami drogowymi – Funkcja znacząco poprawia widoczność podczas jazdy w nocy. Wykorzystując kamerę skierowaną do przodu, system wykrywa źródła światła znajdujące się przed samochodem. Zmiana świateł drogowych na światła mijania następuje automatycznie w przypadku pojawienia się samochodu jadącego z przeciwka, co pozwala unikać oślepiania innych kierowców. Światła drogowe są także automatycznie wyłączane w obszarach miejskich.

• Funkcja ostrzegania kierowcy Driver Alert – Urządzenie w inteligentny sposób oblicza poziom uwagi kierowcy i na życzenie pokazuje jego wartość na tablicy wskaźników. Tak zwany poziom uwagi kierowcy jest obliczany na drodze analizy statystycznej zmian pasa ruchu (rejestrowanych przez kamerę) oraz odchyleń od zamierzonego toru jazdy samochodu. Oprócz tego, jeżeli uwaga kierowcy spadnie poniżej pewnego określonego poziomu, np. gdy jest zbyt zmęczony lub grozi mu zaśnięcie, urządzenie emituje odpowiedni sygnał ostrzegawczy.

• System rozpoznawania znaków drogowych – System rejestruje znaki drogowe umieszczone po prawej i po lewej stronie drogi i pokazuje je na wyświetlaczu informacyjnym kierowcy. Rozpoznawane są znaki dotyczące ograniczeń prędkości i zakazu wyprzedzania i następnie pokazywane są jednocześnie na wyświetlaczu w zestawie wskaźników.

• Elektrycznie sterowany układ wspomagania kierownicy z kompensacją sił ściągających i szarpnięć pochodzących od układu jezdnego – Zaawansowane sterowanie układem wspomagania przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa, natomiast dodatkowe funkcje kompensacyjne w dużym stopniu eliminują wpływ niepożądanych czynników na pracę układu kierowniczego.

• Sygnalizator optymalnego momentu zmiany biegu – Lampka, której zaświecenie się informuje kierowcę kiedy najlepiej zmienić bieg, co pomaga oszczędzać paliwo.

• Wlew paliwa Ford EasyFuel – Nowatorskie rozwiązanie wlewu paliwa, w którym zrezygnowano z tradycyjnego odkręcanego korka. Konstrukcja wlewu zapobiega zatankowaniu niewłaściwego rodzaju paliwa – rozwiązanie to zostało wyróżnione specjalnymi nagrodami.

• Centralny zamek Ford Keyless i elektryczny przycisk rozrusznika Ford Power – Innowacyjne i proste w użyciu rozwiązania, które pozwalają otwierać drzwi samochodu bez użycia kluczyka oraz uruchamiać silnik jednym naciśnięciem przycisku rozrusznika.

• Elektryczna blokada zamków tylnych drzwi – Funkcja, która za pomocą prostego wyłącznika umożliwia kierowcy elektroniczne włączanie lub zwalnianie blokady zamków tylnych drzwi, zabezpieczająca przed otwarciem drzwi przez dzieci.

• Sygnalizator niezapiętych pasów przy wszystkich fotelach – Funkcja pozwala na monitorowanie zapięcia pasów bezpieczeństwa w pierwszym, drugim i trzecim rzędzie foteli. W przypadku niezapięcia pasów z przodu pojawia się akustyczny i optyczny sygnał ostrzegawczy, natomiast niezapięcie pasów przy tylnych fotelach jest sygnalizowane lampkami ostrzegawczymi na tablicy wskaźników. Dodatkowy sygnał ostrzegawczy jest emitowany w przypadku, gdy którakolwiek z osób odepnie pas podczas gdy samochód jest w ruchu.

• Kamera cofania – Ford Focus może być wyposażony w kamerę cofania, umieszczoną na drzwiach tyłu nadwozia. Kamera ułatwia bezpieczne cofanie, przekazując wyraźny obraz z tyłu pojazdu na ekran wyświetlacza na centralnej konsoli.

• Mobilny system nawigacji Ford – System umożliwia kierowcy wykorzystywanie kompatybilnego smartfonu jako urządzenia nawigacyjnego.

Dane techniczne:

Silniki: 1.6 EcoBoost 150/182 KM, 1.6 TDCi 95 KM

Foto Moto

    Opinie

    Dodaj opinię

    Dodaj opinię

    Odpowiedz

    Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
    zamknij

    Wydarzenia