Wiadomości

Ford Focus. Stabilny, stateczny i nie tylko

Ford Focus - jeden z najlepiej sprzedajacych się samochodów segmentu C
Ford Focus - jeden z najlepiej sprzedajacych się samochodów segmentu C Fot. Marcin Tymiński

Przez pewien czas był bodaj najpopularniejszym samochodem na świecie. Tytuł samochodu roku nadano mu zarówno w USA, jak i w Europie. Sprzedał się już w milionach egzemplarzy. Przez chwilę wahaliśmy się, czy może rzeczywiście fordowi udało się stworzyć samochód prawie idealny? Takiego szczęścia byłoby chyba zbyt wiele. Dawno jednak nie jeździliśmy tak udanym autem.


Rekordzista pod względem rozstawu osi  (264 cm) jak i długosci nadwozia (434 cm)
Rekordzista pod względem rozstawu osi (264 cm) jak i długosci nadwozia (434 cm)
Przemyślanie zaplanowane miejsce pracy kierowcy - zegary i deska rozdzielcza podświetlana na czerwono
Przemyślanie zaplanowane miejsce pracy kierowcy - zegary i deska rozdzielcza podświetlana na czerwono
Focus może pochwalić się imponującą pojemnoscią przedniego schowka
Focus może pochwalić się imponującą pojemnoscią przedniego schowka
Projektując Focusa, ford chciał jak najszybciej zapomnieć o Escorcie. Tak bardzo, że tworząc nowy model, zdecydował się nawet na nadanie mu zupełnie innej nazwy. Escorta spokojnie zjadała konkurencja w postaci chociażby Golfa czy Astry. I wtedy pojawił się On.

Pierwsza generacja Focusa okazała się stylistycznym strzałem w dziesiątkę. Niczym nie skrępowana wyobraźnia projektantów przyniosła efekty, których chyba nawet sami nie oczekiwali. Mogli po prostu pójść na całość... Druga generacja auta nie jest już tak odważna, a konstruktorzy stwierdzili chyba, że zamiast wywoływać kolejną rewolucję, lepszą drogą będzie ewolucja. ford Focus więc ewoluował. W całkiem dobrym kierunku.

To co proponuje ford, firma określa mianem "kinetic design". Auto ma być zarówno piękne, jak i dynamiczne, co podkreślać mają praktycznie wszystkie elementy zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz auta. W przypadku Focusa taka filozofia to nie tylko marketingowy chwyt. Niezwykle udana jest chociażby dźwignia zmiany biegów. Idealnie ergonomiczna, doskonale pasująca do dłoni, aż chce się co chwilę zmieniać biegi. Te zresztą wchodzą płynnie i precyzyjnie.

Focus posiada bardzo wygodne, spore fotele o dużym zakresie regulacji. Miejsce pracy kierowcy zaplanowano tak, by ten wsiadając do auta, nie musiał się niczego uczyć. Wszystkie elementy są logicznie umieszczone i w zasięgu rąk kierowcy.

O ile z przodu nikt nie będzie narzekał na brak miejsca, o tyle z tyłu przydałoby się kilka dodatkowych centymetrów na kolana, zwłaszcza jeżeli z przodu siedzi ktoś wysoki. Focusem jednak bez żadnego uszczerbku dla komfortu podróżować może pięć dorosłych osób. Do dyspozycji mają 385-litrowy bagażnik. Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa wzrasta do 1530 litrów.

Kilka minut w Focusie i już czujemy się jakbyśmy jeździli tym autem od dawna. Gdyby jeszcze plastiki na desce rozdzielczej były nieco lepszej jakości i nie kojarzyły się z koreańską wieżą stereo...

To co jednak przede wszystkim zwraca uwagę we wnętrzu, to gigantyczny wręcz schowek na konsoli środkowej. To nie jest półeczka na jedną puszkę z colą i kilka płyt cd. W schowku Focusa naprawdę się dużo zmieści. Nawet po włożeniu sześciu puszek napoju zostanie jeszcze sporo miejsca na różne drobiazgi. Dla tych, którzy uwielbiają "zaśmiecać" samochód i wozić ze sobą wiele niekoniecznie przydatnych przedmiotów, taki schowek to po prostu coś fantastycznego.

Już pierwsza generacja Focusa była znana z bardzo dobrych właściwości jezdnych. Nowy Focus tylko potwierdza tę klasę. Zawieszenie idealnie wybiera każdą dziurę, Focusa prowadzi się łatwo i niezwykle przyjemnie. Auta praktycznie nic nie jest w stanie wyprowadzić z równowagi. Układ kierowniczy jest też niezwykle precyzyjny. Czyżbyśmy znowu zahaczali o coś bliskiego ideału?

Niestety określenie "przeciętny" dość dobrze oddaje dynamikę fordowskiego silnika 1,6 o mocy 100 KM. Ze względu na dość sporą masę auta, by jeździć dynamicznie, silnik trzeba wkręcać na wysokie obroty, a to przekłada się na zużycie paliwa. Agresywniejsza jazda sprawia, że Focus spala w mieście nawet powyżej 10 litrów na każde sto kilometrów. Kto jednak chce jeździć spokojnie, dla tego już ten silnik będzie całkowicie satysfakcjonujący. Miłośnikom agresywniejszej jazdy wypada tylko polecić jednostki forda o większej pojemności, zarówno te benzynowe jak i diesle.

Można się zastanawiać co Focus ma takiego w sobie, że wciąż ujmuje kolejnych kierowców? fordowski przepis na bestseller zdaje się prosty. Najpierw model rewolucyjny - pierwsza generacja Focusa, potem auto "postrewolucyjne", w którym awangarda gdzieś wyparowała i pozostał stonowany, stateczny i stabilny samochód. Naprawdę, bardzo udany samochód.

Ford Focus 1,6
Dane techniczne:

Pojemność (ccm): 1596
Moc (KM/obr/min): 100/5500
Moment obrotowy (Nm/obr/min): 150/4000
Przyspieszenie (0-100 km/h, sek.): 11,9
Prędkość maksymalna (km/h): 180
Średnie zużycie paliwa (l/100 km): 6,7 (dane producenta)

Wymiary:
Długość: 434,2 cm
Szerokość: 184 cm
Wysokość: 144,7 cm
Rozstaw osi: 264 cm
Bagażnik: 385/1530 l

Opinie (10) 1 zablokowana

  • bardzo dobre auto

    piekny, brak konkurencji w cenie/segmencie

    • 3 0

  • Bez przesady z tymi peanami.

    Foczka ma fajne zawieszenie, sporo miejsca w środku.
    Ale silniki forda.. ten 1,6 to już słaby. A diesle Forda nie lubią naszego wspaniałego paliwa i są dość awaryjne.
    Poza tym:Ruda lubi Forda a Ford lubi Rudą. Drzwi wymieniane są nawet jeszcze przed upływem dwóch lat.

    • 0 0

  • mega auto bo mega trakcja.

    • 0 0

  • ej, stare Focusy może i były pożywką dla Rudej ale nowy Focus to naprawdę nowy Focus - całkowicie zmieniony (nowe blachy, wyposażenie i w ogóle). wystarczy poczytać na różnych stronach - polecam!!!

    • 0 0

  • Może tak, ale jak byłem w salonie..

    .. przymierzając się do Mondeo- to sprzedawca przyciśnięty do ściany potwierdził, że problem w Fordach dalej jest i wymieniają.
    To było 1,5 roku temu.

    • 0 0

  • moja hania B16A2 pali tez 10 w miescie ale focusa objezdzam lewym nosem

    • 0 1

  • swietny z silnikiem 115KM

    Polecam, jezdze nim od listopada 2007- kupiony od dilera, silnik benzyna 1,6 115KM, trzyma sie drogi - szczegolnie na zakretach jak chyba zaden inny w tej klasie. Troche slaba widocznosc do tylu (czujniki cofania w standardzie bylyby bardzo na miejscu). Zero usterkowosci. Sprawdza sie w miescie i na polskich trasach tak samo dobrze.

    • 1 0

  • nie polecam !!!

    czyży tylko mi trafil sie fordowski bubel i przeboje z dealerem????? Szczerze odradzam zakup tego auta. Niestety w moim przypadku powiedzenie FORD H... WORT sprawdzilo sie w 100%. Ale dlaczego mi???

    • 0 2

  • a nie znasz powiedzienie że nie każda mor*a pasuje do Forda? :)

    • 5 0

  • hahah padłam :D

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Cayenne i Macan to modele aut którego producenta?