• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ford Puma przeobraził się z coupe w crossovera

Michał Jelionek
5 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowa Puma nie jest już małym coupe, to teraz kompaktowy crossover. Nowa Puma nie jest już małym coupe, to teraz kompaktowy crossover.

Po 18 latach przerwy model o nazwie Puma ponownie trafił do oferty Forda. Tym razem w zupełnie nowej odsłonie - nie jest już małym coupe, teraz jest miejskim crossoverem ze sportowym zacięciem. Sprawdziliśmy, co potrafi nowa Puma.



Czy podoba ci się nowy Ford Puma?

W 2002 roku zakończyła się trwająca raptem pięć lat produkcja Forda Pumy. To niewielkie coupe nie spełniło pokładanych w nim nadziei, dlatego też włodarze koncernu zdecydowali się zakończyć jego produkcję. Gdy pojawiły się pierwsze przecieki o planowanym wskrzeszeniu Pumy - raczej pewne było, że nazwy nie odziedziczy małe, ciasne, dwudrzwiowe coupe. To nie miałoby sensu, przecież dziś kupuje się auta praktyczne, z przestronną kabiną, większym prześwitem, pojemnym bagażnikiem i sportowym charakterem.

W zasadzie już teraz, na samym początku rynkowej przygody nowego modelu, niemal pewne jest, że reaktywowana Puma namiesza na rynku zdecydowanie bardziej niż wspomniane coupe.

  • Niektórzy uważają, że Puma wyglądem przypomina małego SUV-a od Porsche.
  • Nowy Ford Puma
  • Nowy Ford Puma
  • Nowy Ford Puma
  • Nowy Ford Puma
Pod styczniowym artykułem, w którym informowaliśmy o pojawieniu się Forda Pumy w gdyńskim salonie FordStore Euro-Car, pojawiło się sporo komentarzy czytelników, według których Puma przypomina... mniejszego brata Porsche Macana. Trzeba przyznać, że to dość odważna teza. Z drugiej strony widząc w lusterku wstecznym pomykającą Pumę, można przez moment pomyśleć, że to SUV ze stajni Porsche właśnie. Mnie osobiście Puma bardziej przypomina aktualną generację Kii Sportage.

Nie zmienia to jednak faktu, że projektanci Forda stanęli na wysokości zadania. Stylistyka jest atrakcyjna, nowoczesna, dynamiczna i dość młodzieżowa.

  • Nowy Ford Puma może pochwalić się atrakcyjną sylwetką.
  • Nowy Ford Puma
  • Nowy Ford Puma
Mały crossover Forda został zbudowany na powiększonej płycie podłogowej Fiesty. Puma mierzy 4,19 m długości i jest o 15 cm dłuższa od wspomnianego przedstawiciela segmentu B. Ma też dłuższy o 9 cm rozstaw osi i o 7 cm szerszy rozstaw kół. Jak te rozmiary przekładają się na przestrzeń kabiny? Nie jest źle. Oczywiście od drugiego rzędu siedzeń nie można wymagać zbyt wiele, ale jak na tę klasę aut jest całkiem przestronnie.

Puma o klientów powalczy m.in. z Oplem Crossland X, Seatem Arona, Volkswagenem T-Cross, Hyundaiem Kona i Nissanem Juke.

MegaBox to 80-litrowy kufer w bagażniku, w którym możesz przewozić np. brudne rzeczy. Schowek łatwo umyć wodą, bo został wyposażony w korek spustowy. MegaBox to 80-litrowy kufer w bagażniku, w którym możesz przewozić np. brudne rzeczy. Schowek łatwo umyć wodą, bo został wyposażony w korek spustowy.
Dużym plusem nowej Pumy jest naprawdę pojemny - jak na ten segment samochodów - bagażnik. Przestrzeń bagażowa pomieści 456 litrów. Ciekawostką jest tzw. MegaBox, czyli umieszczony pod podłogą 80-litrowy kufer. To bardzo praktyczne rozwiązanie, dzięki któremu w bagażniku można przewieźć np. mierzącą do 115 cm roślinę. Można także przewozić w nim brudne rzeczy, bo konstrukcja z tworzywa sztucznego i korek spustowy umożliwiają łatwe umycie schowka wodą.

Salony samochodowe w Trójmieście


  • Cennik Pumy startuje od kwoty 69 900 zł za wersję wyposażenia Trend.
  • Nowy Ford Puma
  • Nowy Ford Puma
Kolejną ciekawostkę znajdziecie pod maską Pumy. Testowany egzemplarz został wyposażony w tzw. układ miękkiej hybrydy (mHEV). To coraz bardziej popularny zabieg stosowany przez producentów, który ma na celu zredukować zużycie paliwa, a przy okazji dać kierowcy większą frajdę z jazdy.

W Pumie technologia EcoBoost Hybrid opiera się na trzycylindrowym silniku benzynowym 1.0 EcoBoost o mocy 155 KM (220 Nm maksymalnego momentu obrotowego), który do życia budzony jest przez znajdujący się między jednostką napędową a skrzynią biegów, pracujący w 48-woltowej sieci, rozrusznik-alternator. Układ pozwala "żeglować" z wyłączonym silnikiem spalinowym oraz odzyskiwać energię podczas hamowania, która następnie trafia do akumulatora litowo-jonowego.

155-konna hybryda nie jest demonem prędkości, ale nie można jej odmówić dynamiki. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 9 s, a prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Dodam tylko, że moment obrotowy przekazywany jest wyłącznie na przednią oś, a jednostka napędowa została zestrojona z sześciobiegową skrzynią manualną.

Bagażnik nowego crossovera pomieści 456 litrów. Bagażnik nowego crossovera pomieści 456 litrów.
Czy współpraca silnika benzynowego z elektrycznym generatorem rzeczywiście obniża zużycie paliwa? Podczas moich jazd testowych po mieście wskaźnik średniego spalania pokazywał 7,5 litra paliwa na 100 km. Gdy wyjechałem na autostradę, diametralnie apetyt Pumy na paliwo wzrósł. Średnie spalanie przekroczyło 9 l na 100 km. To dość dużo.

Przy spokojnej jeździe Puma odwzajemni się oszczędnym poborem paliwa. Silnik został wyposażony w system wyłączania jednego cylindra. Dzieje się to kompletnie bezszelestnie. Praca na dwóch cylindrach nie brzmi co prawda imponująco, ale najwyraźniej daje pożądany efekt, bo jest prawie niezauważalna. Moim zdaniem litrowy silnik Forda to aktualnie jedna z lepszych "trzycylindrówek" dostępnych na rynku.

Przy autostradowych prędkościach w kabinie robi się dość głośno. Pewną rekompensatą są właściwości jezdne, bo zwinny crossover - jak na Pumę przystało - jest całkiem zwinny i prowadzi się pewnie.

  • Ośmiocalowy ekran centralny do obsługi multimediów.
  • Nowy Ford Puma
  • Nowy Ford Puma
  • Nowy Ford Puma
  • Nowy Ford Puma
Jak wypadło wnętrze "młodzieżowego" crossovera? Jest raczej proste, bez zbędnych fajerwerków, ale zarazem dość nowoczesne i odpowiednio doposażone. W oczy rzucają się trzy elementy: centralny ekran multimedialny o przekątnej 8 cali, cyfrowe zegary o przekątnej 12,3 cala oraz duże, mięsiste koło kierownicy.

Puma to także bezpieczeństwo, o które dba m.in. system 12 czujników ultradźwiękowych, trzech radarów oraz dwóch kamer, które zostały rozmieszczone dookoła auta. Informacje o sytuacji drogowej gromadzi system Ford Co-Pilot 360, który zapewnia ochronę, wspomaganie kierowcy i łatwiejsze parkowanie.

Układ miękkiej hybrydy został wyposażony w system wyłączania jednego cylindra. 
Układ miękkiej hybrydy został wyposażony w system wyłączania jednego cylindra.
Na sam koniec - tradycyjnie - cena. Cennik nowego Forda Pumy startuje od kwoty 69 900 zł (wersja wyposażenia Trend). Demonstracyjny egzemplarz, który do jazd testowych przekazała firma FordStore Euro-Car z Gdyni, został wyceniony na kwotę ponad 122 tys. zł (wersja ST-Line).

Miejsca

Opinie (85) 6 zablokowanych

  • Ten egzemplarz

    sprawia wrażenie jakby był bity w bok od strony kierowcy. Krzywo spasowane drzwi i uszczelki. Chyba ze Ford zszedł tak z jakością wykonania

    • 2 1

  • dla mnie sie nie podoba (1)

    szkoda ze nie ma juz sportowego charakteru

    • 3 2

    • Co tam słychać na Podlasiu?

      • 6 4

  • bagażnik 456l to jest to co wyróżnia go na rynku crossoverów

    crossover to nie moja bajka ale ten bagażnik to mocny argument dla tych, którym podoba się crossover i jednocześnie kilka razy w roku chcieliby się do niego zapakować z rodziną

    • 2 3

  • No ładne ale 70k?? (1)

    Za tyle to można mieć np kie Sportage. Dałbym za to max 50k

    • 2 0

    • Masz rację tyle jest warta

      ale dla kogoś te 50 tys to 15 wypłat a dla innego to może 3 wypłaty.
      Z drugiej mańki ktoś kto za 3 miesiące może kupić sobie taki samochód to takiego nie kupi bo woli dać 5 x tyle na auto bo go stać.
      To jest zwykłe miejskie wozidło z przestrzeloną ceną!

      • 1 0

  • Pod tym wiaduktem brakuje jeszcze grupki żuli i płonącego śmietnika. Byłoby bardziej amerykańsko!

    • 5 0

  • (2)

    Z crossoverów to u mnie c-hr jest na pierwszym miejscu. Jego nadwozie wygląda świetnie ;)

    • 3 4

    • zbyt ostentacyjne, zero elegancji

      • 0 1

    • Żeby jeszcze jeździło...

      • 1 0

  • Eco(idiologia)

    Trzy cylindry z mozliwoscia wylaczania jednego . Brawo ,tak trzymac. Nastepny bedzie mial mozliwosc wylaczania wszystkich cylindrow a samochod bedzie mial na wyposazeniu wysuwany maszt z zaglem.

    • 8 0

  • Forum zdominowane przez kierowców skody i dacii lub jakichś innych huyndai

    Nie stać to trzeba shejtować , to ich filozofia

    • 0 5

  • (1)

    Autko ciekawe, podobne z przodu do Porsche Macana !
    ALE.......
    po co???! Pan projektant, podwładny Pana Jim Hackett'a,
    umieścił komputer pokładowy, jako "doklejany tablet" na samej górze!, który pasuje w tym miejscu
    jak świni sidło... zamiast umieścić telewizorek do sterowania, w panelu centralnym,
    czyli nieco ponad pokrętłami klimatyzacji.
    Ten pseudo!!! trend nie dotyczy oczywiście tylko Pumy, ale też innych modeli Forda
    i nie tylko marki Ford... :ppp

    • 0 0

    • ej no

      ale akurat wysoko panel nawigacji umieszczony jest wygodniejszy niż tam gdzie kiedyś popielniczka

      • 3 0

  • Eco boost - czyli cooling system boost.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Lexus?

 

Najczęściej czytane