• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Francuski Cactus. Citroën zawsze oryginalny

BachbaS
19 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Citroen Cactus. Konsekwentnie oryginalny.



Citroën C4 Cactus to... No właśnie, co? Odpowiedź na to pytanie może być trudna. Cactus to hatchback gdzieś pomiędzy segmentem B i C? Crossover? A może wszystko po trochu, czyli taki motoryzacyjny gulasz? C4 przyciąga wzrok niecodziennym wyglądem, ma więc charyzmę, która w dość udany sposób nawiązuje do tradycji, najsłynniejszego masowego auta spod znaku "dwóch zębatek", kultowego 2CV.



Przód Cactusa niby przypomina nieco C3 Picasso, ale w ostatecznym rozrachunku widać zupełnie nowy pas przedni. Kabinę, której bliżej designem do crossoverów, pozbawiono zbędnych elementów. A wszystko to ubrane w dość niecodzienne rozwiązania. Citroën C4 Cactus jest zapowiedzią rewolucyjnych zmian, jakie czekają koncern PSA. Firma wdroży je w całej swojej gamie produktowej. Innowacyjne technologie mają zapewnić łatwość użytkowania, a kompaktowe wymiary w stylowych nadwoziach zagwarantują niepowtarzalność konstrukcji, a także, a może przede wszystkim, przestronność i komfort w kabinie. Citroën na nowo zdefiniował samochód, pokazał, że niektóre powszechne rozwiązania można zrobić lepiej lub na nowo. Przykładem może być poduszka pasażera, przeniesiono ją w podsufitkę, dzięki czemu wygospodarowano miejsce na spory schowek w desce rozdzielczej - genialne, ale nikt inny na to nie wpadł.

Kolejny przykład to inny detal Cactusa, który od razu rzuca się w oczy:AirBumps - poduszki chroniące drzwi przed drobnymi obcierkami lub obiciami. Element ze wszech miar praktyczny, a do tego pełni rolę ozdobną. Dostępny w czterech kolorach może łatwo odmienić wygląd naszego auta. Oczywiście, takie ozdobienie drzwi nie każdemu musi się podobać, jednak musimy uznać jednocześnie, iż jest to praktyczne rozwiązanie.

C4 Cactus, jak sama nazwa nam podpowiada, jest bliźniakiem Citroëna C4. Auto jest bowiem od "konwencjonalnej" kompaktowej C4 mniejsze. W rzeczywistości płyta podłogowa pochodzi od mniejszego C3 Picasso i na potrzeby Cactusa została przebudowana. Mierzy 4157 mm długości (ponad 170 mm mniej), 1729 mm szerokości (60 mm mniej) i 1480 mm wysokości (9 mm mniej). Rozstaw osi wynosi 2595 mm i jest o 13 mm mniejszy niż w zwykłym C4 5d.

  • Citroën Cactus
  • Citroën Cactus
  • Citroën Cactus
  • Citroën Cactus
  • Citroën Cactus
  • Citroën Cactus
  • Citroën Cactus


Wnętrze auta jest równie zaskakujące, jak jego wygląd zewnętrzny. W oczy rzucają się dwa wyświetlacze, z których jeden przypomina tablet, to akurat ukłon w stronę młodszej klienteli - ten sam ekran z pod-menu znajdziemy m.in. W Peugeocie 308. Rolę luksusowego akcentu pełnią skórzane paski pod klamkami, przy pomocy których zamykamy drzwi, może przypominają nieco pionierskie czasy 2CV, ale podobne rozwiązania znaleźć można w egzotycznych limuzynach. Fotele, tak wyglądem jak i poziomem komfortu przypominają trochę te z 2CV - na szczęście nie znajdziemy tu tapicerki naciągniętej na kilka drutów jak w powojennym 2CV.

Po kuzynie C4 spodziewalibyśmy się nieco więcej miejsca we wnętrzu, zwłaszcza w tylnej części pasażerskiej. Auto jest o 170 mm krótsze i ma o prawie 20 mm mniejszy rozstaw osi. Mniej miejsca mają zarówno pasażerowie jak i bagaż. Pojemność bagażnika jest mimo wszystko spora - 358 litrów w 5-osobowej konfiguracji i 1040 litrów przy złożonej tylnej kanapie to akceptowalny wynik na poziomie kompaktu (np. Golf 7).

W podstawowej odmianie wyposażenia klient otrzymuje na pokładzie sześć poduszek powietrznych, systemy ABS/REF/AFU/ESP/ASR, regulator i ogranicznik prędkości, światła do jazdy dziennej LED, czujnik ciśnienia w ogumieniu, centralny zamek, wskaźnik optymalnego przełożenia biegu, wspomaganie kierownicy, elektrykę szyb przednich, dotykowy wyświetlacz 7″, radio z MP3 + 4 głośniki, port USB/AUX i sterowanie zestawem audio z kierownicy.

Podczas jazdy pojazd nie daje powodu do narzekania. Wrażenia związane z obcowaniem z ekstraordynaryjną konstrukcją są jak najbardziej pozytywne. Dynamika niewielkiej jednostki jest dobra tylko wtedy, gdy trzymamy ją na wysokich obrotach. Dane producenta o spalaniu brzmią nad wyraz optymistycznie. Średnia spalania katalogowa 4,6 w praktyce okazała się o prawie 1,5 litra wyższa. W mieście zamiast deklarowanych 5,6 było blisko 7 litrów, za to w trasie auto paliło średnio 4,4 litra, co prawie pokrywało się z danymi fabrycznymi. Nie ma najmniejszych zastrzeżeń do zawieszenia C4 Cactusa i jego układu kierowniczego. Są one dokładnie takie, jakie być powinny czyli przewidywalne. Zdecydowanie lepiej jeździłby ten samochód, gdyby miał większy silnik, ale to recepta, którą można zastosować do każdego pojazdu.

Cactusa możemy kupić w jednym z czterech poziomów wyposażenia: Start, Live, Feel i Shine. Do wyboru mamy dziewięć kolorów nadwozia, cztery wersje kolorystyczne paneli bocznych AirBump, a w kabinie - pięć kolorów tapicerki oraz wykończeń deski i drzwi. Podstawowa odmiana Cactusa jest nieco mniejsza, ale kilka tysięcy tańsza od klasycznego C4 i kosztuje od około 51 900 zł. Wersje topowe wyceniono na ponad 82 tysiące złotych.

Samochód udostępniony do testów przez Citroën Polska


Nowy czy używany? Sprawdź, gdzie w Trójmieście kupisz Citroëna
BachbaS

Opinie (40) 6 zablokowanych

  • Dane producenta o spalaniu :)) zaniżone o 2 litry - średnio. (3)

    Tak robią wszyscy producenci nie tylko Citroen, bo procedura testów fabrycznych jest nierealna. Generalnie to co producent podaje jako zużycie miejskie można w przybliżeniu przyjąć jako zużycie mieszane.

    • 26 0

    • I tak i nie. Pytanie czy piszący potrafił jeździć w mieście ekonomicznie (a tak mierzą spalanie). Czy (w skrajnym przypadku) sprawdzał auto od świateł do świateł czy toczył się jak emeryt. Pomiedzy tymi dwoma skrajnościami jest gdzieś ta norma...

      • 2 3

    • Bo oni to mierzą na hamowni bez warunków zewnętrznych typu wiatr, opory toczenia, podjazdy, styl jazdy kierowcy.

      • 6 2

    • W mieście trudno o miarodajne wyniki, bo tu dużo zależy od warunków na drodze i dynamiki jazdy. Trudno jednak jest zejść poniżej 7 litrów w benzynie.

      Jednak wynik poza miastem daje do myślenia - jest po prostu bardzo dobry. Ale znowu pytanie - jakie byłoby spalanie, gdyby do tego włączyć jazdę po autostradzie na wysokich prędkościach?

      • 3 0

  • Citroen (5)

    Mam codziennie styczność z wieloma markami aut bo pracuję w wypożyczalni ale Citroeny to jedno z większych badziewi jakie produkują. Więcej czasu spędzają w warsztacie niż na ulicy.

    • 15 40

    • Zapewne.
      Twój maks styczności z samochodem to jazda w niedzielę do oszona golfem 3 w tedeiku na trzyliterowej blaszce, a golf jako to golf NIGDY się nie psuje, co potwierdzi każdy Janusz.

      • 19 6

    • chyba wypozyczalni kajakow

      pracujesz

      • 11 4

    • Brednie (2)

      Jakie Citroeny wypozyczasz? AX? Citroen C5 to byl najlepszy samochod jaki mialem do tej pory i zaluje ze przesiadlem sie do innego auta. Przed Citroenem mialem niemca i japonczyka, obecnie znow japonczyka - Citroenowi do felg nie dorastaja.

      • 2 2

      • też miałem kiedyś cytryne

        I żeby sie łożyska w mocowaniu amortyzatora psuły co 50 tyś. to jest dopiero kuriozum. W furach z 6 razy wiekszymi przebiegami mi sie takie rzeczy nie działy

        • 2 0

      • Bzdura. Ja jezdze teraz 2 letnim c5 i jest to wielkie nieporozumienie. Noech bedzie tylko o wnetrzu - Poczawszy od trywialnych rzeczy takich jak brak uchwytu na kubek (bo to co jest w podlokietniku do niczego sie nie nadaje - zeby wlozyc kubek trzeba wszystko wyjac z podlokietnika, a po wlozeniu nie mozna juz go zamknac do jazdy), idiotycznemu rozwiazaniu z przelacznikiem wycieraczek w ktorym zeby wylaczyc czasowke trzeba najpierw wlaczyc "do gory" bieg ciagly, a nastepnie liczac ilosc biegow wycieraczek w dol, znalezc pozycje zero, ulokowaniem wlacznika awaryjek do ktorego nie da sie dosiegnac z fotela kierowcy (chyba ze sie jest dlugorekim), drzacymi reflektorami w wersji z xenonami, nieczytelnym radiem w ktorym aby przelaczenie z trybu radio do USB wymaga wykonania 5 krokow w menu i to tylko z pozycji panelu radia, bo panel na kierownicy obsluguje tylko ciszej/glosniej i do przodu/do tylu. Inne funkcje sa niedostepne.
        Po pierwszych 30 tkm serwis wymienil (co prawda na gwarancji):
        - Oba tylne amortyzatory hydrauliczne - awaria w trasie, wiec pomoc drogowa
        - lewe lusterko (przestla dzialac elektr regulacja)
        - fotel kierowcy (mial wade fabryczna i klinowal sie w szynach)
        - silownik tylnej prawej szyby (przestal dzialac)
        - zamek tylnej klapy combi ktora sama z siebie sie otwierala na postoju. Co ciekawe po wymianie zamka nadal sama sie otwiera, ale juz nie mam sily na to.
        - maly kamyczek spod kola zbil przednia szybe - mozna uznac ze to z mojej winy, ale wielokrotnie jadac kamien spod kola uderzyl wszybe i w poprzednich samochodach nie bylo takiego efektu.
        Aha - cieknke podczas silnego deszczu polaczenie drzwi-karoseria od strony kierowcy i mimo wymiany uszczelki takze tego nie usunieto.

        ASO jest makabryczne i nie mile.
        Nigdy wiecej zadnego Citroena mial nie bede. To jest pewne.

        • 4 1

  • Zdecydowanie odradzam zakup u gdańskiego przedstawiciela Citroena. (5)

    Możecie spodziewać się kilkumiesięcznych opóźnień w odbiorze auta, innej konfiguracji auta niż ustalone a nawet innego koloru auta!

    Usterkowość francuzów jest znana a na gwarancji ciężko wyegzekwować naprawę. Będziecie zbywani i będą wam wmawiać, że tak ma być. Często tu centrala sieci umywa ręce a inne marki w takich przypadkach organizują akcje serwisowe.

    • 18 16

    • A Ty prowadzisz jakieś statystyki, że masz taka szeroką wiedzę?

      • 9 4

    • Odradzam

      Salon w Gdańsku porażka w obsłudze. Zdecydowanie odradzam. Fatalne doświadczenia.

      • 13 0

    • a ja mam wręcz przeciwnie bardzo dobre doswiadczenia

      • 1 11

    • popieram

      też miałem nowego citroena z gdańska (jeszcze oliwa)... same problemy

      • 3 0

    • Zdecydowanie odradzam zakup u gdańskiego przedstawiciela Citroena.

      mam nadzieję że to nie prawda bo już tam kupiłem cactusa!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • ) (5)

    Nie podaliście najważniejszego. Silniki 1.2 i 80KM, a więc start na światłach gorszy od Tico. Przy tej masie auta silnik powinien mieć min. 140KM. Jak ma mniej to strata pieniędzy.

    • 21 16

    • (1)

      Do miasta to minimum V6 i 250KM.
      Jeszcze szybciej startuje się spod świateł, byle tylko na następnychświatłach zdążyć wyhamować.

      • 15 4

      • Chyba nie zrozumiałeś.

        Oni podali info w stylu: Silnik V6 110KM.

        • 1 1

    • (1)

      Stratę pieniędzy osiołku to ponieśli Twoi rodzice.

      • 3 4

      • powiedziała Pani Multipla

        • 4 1

    • przesadzasz. auto waży niewiele ponad 1000 kilo wiec tyle ile średnia w klasie B

      ten silnik zapewnia 13 s do stówy. Rakieta to to nie jest ale do miasta styknie. Tico miało z 18s

      • 0 0

  • Brzydactwo pokroju Juke'a i Multipli. (4)

    • 21 25

    • (3)

      Nie ma to jak wagon SKM, co nie?

      • 11 6

      • uhu...wyczuwam wzburzenie (2)

        ...czyżbyś powoził jeden z tych trzech 'oryginalnych' pojazdów?

        zawsze możesz się zapisać na jakies fan-forum, na którym bedziesz meształ się po dzyndzlach z innymi 'zachwyconymi' użytkownikami

        ja jednak pozostane przy S-Max'ie :)

        • 4 7

        • S-max i tak słabo...
          Zazwyczaj tacy jak ty piszą, że mają V6/V8.
          A na fora nie mam czasu.

          • 4 1

        • hehe ty jesteś tym który powozi jeden z czterech tuzów

          o wszystkich 4 sam wspomniałeś

          • 1 0

  • Mój kaktus (5)

    1,6 Disel automat wersja feel. Odebrałem 22 grudnia. Póki co zrobiłem 1500 km. Wygodne dynamiczne autko. Minusy skrzynia ma martwy punkt co po innych automatach było z początku irytujące, zmiana temp wymaga operacji na tablecie ..ale można przywyknąć. Ogólnie jestem zadowolony.

    • 19 7

    • Jak silnik 1.6d w minivanie moze byc dynamiczny? (2)

      Ludzie, ktorzy kupuja citroeny, nie znaja sie na samochodach. To najbardziej cenna cecha dla producenta tych samochodow.

      • 2 5

      • ...

        To mój osmy samochód. Wszystkie egz. kupione w salonie. Mam porównanie min z Alfa czy Oplem. Ten ostatni tez 1,6 automat i był żółwiem w porównaniu z Kaktusem.

        • 4 1

      • Normalnie, może być

        przy 1,6 moment obrotowy jest na poziomie 220-260 Nm w zależności od osprzętu, co przy masie auta poniżej 1T daje zupełnie dobrą dynamikę. To nie jest F1, to jest auto do codziennej jazdy.

        • 2 1

    • Nigdy bym w tym się nie pokazał

      • 0 5

    • kaktus to może być na pustyni

      • 1 1

  • Innowacyjny wygląd.... kiedyś. (1)

    Kiedyś citroen był mistrzem we wprowadzaniu nowych technologii, skrętne reflektory, zawieszenie hydrauliczne aktywne, stabilizacja aktywna (Xantia activia) i wiele innych wynalazków, a dziś tylko C5 ma jeszcze hydroactiv. Szkoda.. Cóż, globalizacja...

    • 10 1

    • chyba dawno nie byłeś w salonie citroena

      idź pooglądaj

      • 1 0

  • Ciekawe co będzie z rdzą za kilka lat? (2)

    Szczególnie pod tą gumową wycieraczką przyklejoną do drzwi...

    • 3 4

    • Nic. (1)

      Cytryny mają podwójny ocynk.

      • 1 2

      • nic ci nie da jak woda pod tą gumą będzie stała. Oby to było zawsze szczelne

        swoją drogą podoba mi sie ta fura

        • 3 0

  • fajny

    Citroen robi ładne i dosyć niesztampowe auta, poza nielicznymi wyjątkami. Ten model, to chbna konkurencja dla śkody yeti.
    Jedyne, czego mi brakuje w nowych cytrynkach, to kontynuacja tradycji hydrozawieszenia. To jest naprawdę świetna i bezawaryjna rzecz. Aż się prosi, by crosover miał regulowaną wysokość zawieszenia. Jedyne, co wypadałoby poprawić w hydro, to zapewnienie dobrego resorowania przy zwiększonym prześwicie i zwiększenie wytrzymałości standardowych elementów zawieszenia przedniej osi, by wytrzymały większe naprężenia po podniesieniu samochodu. W tym segmencie nie byłoby drugiego takiego "transformera".

    • 5 0

  • Najlepsze kaktusy

    to są w doniczkach ;)

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile maksymalnie punktów karnych za jedno wykroczenie może otrzymać kierowca?

 

Najczęściej czytane