• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Gdynia rozważają e-kontrolę w strefie płatnego parkowania

Szymon Zięba
12 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.

Samochody w strefie płatnego parkowania mogą być kontrolowane automatycznie. System umożliwiający to rozwiązanie jest już gotowy i wraz z początkiem nowego roku zostanie uruchomiony w Warszawie. Niewykluczone, że pionierski pomysł wdrożony zostanie również w Trójmieście: analizują go gdyńscy i gdańscy urzędnicy.



Samochód parkuję:

Strefa płatnego parkowania w Trójmieście systematycznie się powiększa. W Gdańsku obejmuje około 6 tysięcy miejsc, w Gdyni - niemal 3 tysiące. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

Zautomatyzowanie kontroli znacząco by je przyspieszyło. Z takiego założenia wyszli warszawscy urzędnicy, którzy wraz z początkiem roku zamierzają uruchomić nowatorski w skali kraju pomysł e-kontroli SPPN (w Warszawie funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego).

Umożliwią to auta wyposażone w specjalne kamery, które są w stanie odczytać numery rejestracyjne zaparkowanego samochodu.

Jak to działa w praktyce? Stołeczni urzędnicy tłumaczą, że auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w SPPN samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.

Takie materiały następnie trafiają do bazy ZDM (Zarządu Dróg Miejskich), w której system analizuje czy postój auta został opłacony. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników będzie przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Samochody za ponad milion złotych



Warszawscy urzędnicy informują, że koszt całej umowy, w której skład wchodzi stworzenie systemu, jego obsługa oraz zakup wyposażonych dwóch samochodów, wynosi ok. 1 mln 100 tys. złotych.

- E-kontrolę rozpoczynamy od stycznia przyszłego roku. W tej chwili Zarząd Dróg Miejskich ma dwa auta wyposażone w kamery do odczytywania tablic rejestracyjnych samochodów znajdujących się w Strefie Płatnego Parkowania. W ramach zawartej umowy możemy kupić kolejny pojazd - mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
W Warszawie system e-kontroli zostanie uruchomiony w przyszłym roku. Wdrożenie go analizowane jest w Gdyni i w Gdańsku. W Warszawie system e-kontroli zostanie uruchomiony w przyszłym roku. Wdrożenie go analizowane jest w Gdyni i w Gdańsku.
Jak wynika z testów stołecznych urzędników samochód tylko w ciągu dziesięciu minut jest w stanie zeskanować 254 rejestracje (człowiekowi zajmuje to ok. godziny). W ciągu dziesięciu godzin (czyli w czasie funkcjonowania SPPN w Warszawie), e-kontroli poddanych mogą zostać około trzy tysiące pojazdów.

- Kontrola SPPN będzie przebiegać hybrydowo. W sytuacji gdy samochód nie będzie mógł wjechać w jakiś obszar albo tablice rejestracyjne będą nieczytelne, zaparkowane auto sprawdzone zostanie w tradycyjny sposób - tłumaczy Karolina Gałecka.

Potrzebne będą zmiany w przepisach



Zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Rozwiązanie wdrażane w Warszawie - mimo kosztów i niezbędnych zmian - jest jednak na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają się mu gdyńscy i gdańscy urzędnicy.

  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
- Mamy w Gdyni 2900 miejsc w Strefie Płatnego Parkowania, 197 parkomatów, które posiadają funkcjonalność pozwalającą kierowcom na wprowadzenie numeru rejestracyjnego. Co oznacza, że nasz system jest przygotowany do wprowadzenia e-kontroli. Na razie analizujemy, przyglądamy się takiej opcji jako formie uszczelnienia naszego systemu - tłumaczy Hanna Wyszyńska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni
W podobnym tonie wypowiada się Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Zastosowanie takiego pojazdu jest absolutnie zasadne. Na początku 2020 roku planujemy wizytę u operatora strefy w Warszawie, który jako pierwszy w Polsce zaczął używać specjalnych pojazdów kontrolnych. Doświadczenia te z pewnością ułatwią podjęcie decyzji o sposobie kontroli w Gdańsku - mówi urzędniczka.

Problem z parkowaniem poza strefą



Tymczasem palącym i niestety wciąż nierozwiązanym problemem w Trójmieście pozostaje parkowanie poza strefą. Samochody nierzadko zajmują chodniki czy pobocza dróg, nawet pomimo zakazów czy akcji strażników miejskich.

Przypomnijmy: w październiku informowaliśmy, że Zarząd Transportu Miejskiego musiał zawieszać przystanek autobusowy Politechnika SKM przy ul. Trubadurów w Gdańsku. Powód za każdym razem był ten sam: zaparkowane na poboczu wąskiej drogi auta, które uniemożliwiały przejazd autobusu.



I choć służby obiecały interwencję, kłopot udało się rozwiązać tylko tymczasowo. Z sygnałów docierających do naszej redakcji wynika bowiem, że samochody wciąż w tym miejscu są pozostawiane.

Z kolei rok temu w Gdyni po naszej interwencji kierowcy przestali parkować na końcowym przystanku przy pętli na Kaczych Bukach. Teraz mieszkańcy okolicy, którzy skontaktowali się z naszą redakcją alarmują, że problem znowu wrócił.

Miejsca

Opinie (367) ponad 20 zablokowanych

  • demokracja

    konstytucja konstytucja konstytucja konstytucja

    • 3 0

  • A tak się tylko zapytam ...

    wiem, co mówi kodeks drogowy o czytelności tablic rej., ...ale jeżeli komuś akurat sie tak trafi, że będą zabłocone i nieczytelne, to co? Urzędas wyjdzie ze szmatką i mi je wyczyści (czego mu nie wolno robić, bo to moja własność), a na karanie za nieczytelność ...nie ta służba.

    • 2 2

  • Chore pomysły kleptomanów

    lepiej zacznijcie kontrolować jak wydawana jest nasza kasa, którą dostajecie z podatków i z której płacimy wam pensje.

    • 5 2

  • Fajnie

    Teraz będą skanowac wszystkie samochody w strefie te stojące i jeżdżące i kto udowodni że jechałeś lub stałeś ,byłeś w strefie więc płać.
    Kto wybiera tych pajacow do rady?

    • 6 0

  • A jeśli samochody są zaparkowane tzw równoleglę, prawie

    zderzak w zderzak, to jak te ustrojstwo odczyta te tablice aut od przedostatniego do przodu?

    • 2 1

  • A gdzie jest RODO? (9)

    Nie życzę sobie, aby ktokolwiek skanował mój nr rejestracyjny... A automat, który to będzie robił potraktuję paralizatorem...

    • 7 3

    • Haha, w pieluche narobisz co najwyzej maluszku

      • 3 0

    • (4)

      Ale przecież teraz wszyscy widzą twoj nr rejestracyjny i wiedzą gdzie jest samochód o każdej porze, mogą notować i robić zdjecia do woli więc o co chodzi? Przecież rejestracje dokładnie po to są.

      • 1 1

      • (3)

        Tablicę może widzieć każdy, ale już taki urzędnik jednym klikiem może zobaczyć dane osobowe właściciela tablicy.

        • 1 0

        • (1)

          Czyli dokładnie tak jak teraz kiedy zna numer rejestracyjny. Wiec nic się nie zmienia poza wydajnością i skutecznością.

          • 1 1

          • Zmienia się, bo teraz przetwarza nr rejestracyjny w momencie gdy ktoś nie wniósł opłaty. Gdy bedzie obowiazek podawania nr rej. do parkomatów, będą przetwarzać wszystkie numery rejestracyjne, mimo że nie mają do tego uprawnień.

            • 0 0

        • Zapłać za parkowanie i nikt nie będzie sprawdzał czyj to samochód .

          • 0 1

    • (2)

      RODO szanowny panie to ustawa o ochronie danych osobowych.No tak ale ty masz paralizator, haubice sobie kup!

      • 0 1

      • (1)

        Rodo to ochrona każdych danych, których złe przetwarzanie może prowadzić do naruszenia danych osobowych.

        • 0 0

        • poczytaj sobie o Pegasusie

          • 0 0

  • 500 tys za jedno auto!

    A ile miasto rocznie ściąga obecnie z opłat dodatkowych? Tym bardziej, że jednym autem, to oni mogą (...)!

    • 5 1

  • Komplikowac proste rzeczy

    Co za problem pobrać bilet? Nie trzeba kupować samochód za milion, trzeba uruchamiać system który może zadziała a może nie, trzeba jeździć następnym samochodem zamiast wysłać parkingowych by sprawdzali miasto. Widzę że Rabiej a teraz Dulska ma pomysly

    • 5 0

  • a czy w systemie jest możliwa baza "wybrańców"?

    • 3 0

  • kij z tym gdanskiem tu sie nie da zyć

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h kierowca straci prawo jazdy na okres:

 

Najczęściej czytane