• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inteligentne przejście dla pieszych w Gdańsku. Przydałoby się ich więcej

Maciej Korolczuk
9 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Kamery, detektory ruchu i kierunkowe oświetlenie - to nie wyposażenie luksusowego auta, lecz część infrastruktury zainstalowanej na przejściu dla pieszych przy Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wkrótce podobnie mogą wyglądać także inne "czarne punkty" na mapie Trójmiasta.



Co w największym stopniu zwiększa bezpieczeństwo pieszych na przejściach bez sygnalizacji świetlnej?

Aktywne czy - w zależności od nazewnictwa - inteligentne przejścia dla pieszych z każdym rokiem zyskują na popularności. Ich głównym zadaniem jest ograniczenie liczby wypadków z udziałem pieszych, poprawa ich widoczności na zebrze w okolicy przejścia oraz ułatwienie im przedostania się w bezpieczny sposób na drugą stronę jezdni.

Do niedawna jednym z najniebezpieczniejszych dla pieszych miejsc w Trójmieście było przejście na al. Hallera zobacz na mapie Gdańska między wiaduktem kolejowym a Operą Bałtycką. Po licznych i dramatycznie wyglądających wypadkach z udziałem pieszych zamontowano tam progi zwalniające, zwężono jezdnię, wprowadzono ograniczenie prędkości i stworzono dodatkowe oświetlenie (tzw. kocie oczka), co zwiększyło bezpieczeństwo pieszych i ograniczyło liczbę wypadków.

Zobacz więcej: Przejście dla pieszych: zatrzymać się czy jechać?

Jesienią z kolei przekonaliśmy się podczas naszego testu, że widoczność pieszego potrafią zwiększać zwykłe opaski odblaskowe. Są też rozwiązania bardziej śmiałe, ale też budzące kontrowersje, np. trójwymiarowe malowanie pasów na przejściu.

Czy lekiem na wypadki na przejściach mogą być trójwymiarowe pasy? Zdania są podzielone. Czy lekiem na wypadki na przejściach mogą być trójwymiarowe pasy? Zdania są podzielone.
Niektóre pomysły już są wdrażane. Od kilku lat w ramach uspokajania ruchu - głównie na drogach osiedlowych - skrzyżowania i przejścia dla pieszych są przebudowywane i podwyższane.

Nowością jest za to rozwiązanie zastosowane na Trakcie św. Wojciecha, gdzie tuż przy Zaroślaku powstało tzw. inteligentne przejście. Co to takiego?

- System składa się z zespołu dwóch lamp wyposażonych w urządzenia analizujące obraz wideo, które są zamontowane na przeciwległych krańcach przejścia. Obraz z urządzeń, pobierany w odstępie 0,2 sekundy, dostarczany jest do systemu analizującego strumień - wyjaśnia Jakub Dusza z biura prasowego Grupy Energa, która wdrożyła inteligentne przejście. - Algorytm porównuje kolejno pobrane obrazy i w przypadku wystąpienia różnicy określa wielkość obiektu, który różnice spowodował. Na tej podstawie system identyfikuje przechodnia, odróżniając go od innych "obiektów" (np. zwierzęcia czy samochodu). Oprawy kierunkowe LED emitują zogniskowany strumień światła, aby pomalowane na biało pasy były kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni.
Przesuń aby
porównać

Jak to wygląda w praktyce? Gdy z przejścia chce skorzystać przechodzień, system automatycznie zwiększa natężenie oświetlenia, powodując, że sylwetka osoby pokonującej pasy jest bardziej widoczna, nawet przy bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych.

Na razie takie inteligentne przejście zainstalowano w Trójmieście tylko na Trakcie św. Wojciecha, ale w planach jest stworzenie kolejnych, także na Kaszubach - m.in. w Kartuzach i Pucku. O kosztach instalacji i potencjalnych lokalizacjach spółka nie chce mówić. Jak słyszymy, te kwestie uzgadniane są z gminami "indywidualnie".

Wiadomo za to, że przejścia można realizować w kilku wariantach: droższym (z matami spowalniającymi i kocimi oczkami, defibrylatorem) i tańszym, pozbawionym tych udogodnień.

Oświetlone przejścia pojawiły się też w Sopocie



Wideo archiwalne

Opinie (111) 2 zablokowane

  • Gdzie infrastruktura dla rowerów??? (10)

    To powinien być nadrzędny priorytet!!!

    • 19 130

    • Lycra

      Nadrzędnej infrastruktury dla rowerzystów szukaj w sklepach z bielizną.

      • 0 0

    • Rowery mają swoje światła. (1)

      A jak nie mają, rowerzysta sam się prosił

      • 4 1

      • czy mogliby te rowery robić z gumy lub innego miękkiego tworzywa

        bo muszę cięgle klepać moją beemkę..........

        • 0 1

    • kolejny frustrant na rowerze co mysli ze zawsz ema pierwszeństwo a kiedys sie zdziwi :P

      • 2 1

    • priorytetem w mieście powinna być infrastruktura dla pieszych

      infrastruktura dla rowerów już w wielu miejscach miasta jest: to są jezdnie niewielkiego i uspokojonego ruchu.

      Widzialna infrastruktura dla rowerów: specjalne drogi dla nich powstają, ale ich sieć długo jeszcze nie będzie spójna (a szkoda!).

      W każdym razie infrastruktura do szybkiej jazdy samochodem w mieście nie powinna być priorytetem.

      • 0 1

    • Ogranij się

      znajdź sobie inny temat pieniaczu

      • 0 2

    • Najlepiej bajkostrada pod same drzwi mieszkania.

      • 4 1

    • w Pszczólkach - przez nią ludzie już nie mogą jeździć pociągami bo rozebrano tory .

      • 4 1

    • zwłaszcza zimą

      • 3 2

    • Artykuł o czym innym

      A droga techniczna (rowerowo-piesza) jest na wale

      • 18 3

  • Przejście kokoszki

    A przejście na kokoszkach nie oświetlone miasta nie stać na 2 lampy

    • 1 0

  • technika do przodu

    To też dobre rozwiązanie i mogłoby podnieść jakość jazdy a w tym poziom bezpieczeństwa. Jak wypożyczałem ostatnio jeden z rocznych modeli w Panek to też wyposażony był w ciekawe rozwiązania technologiczne, które znacznie podnosiły komfort jazdy. Ale takie rozwiązanie też byłoby dobre.

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Inteligentne przejście dla pieszych w Gdańsku

    fajne

    • 0 1

  • Inteligentne

    Szkoda, że się zaraz zepsuje. Zwykłe dedykowane oświetlenie LED przejść dla pieszych 3 x razy tańsze, a w eksploatacji pewnie 10 x tańsze.

    • 0 1

  • PARANOJA NA HALLERA (3)

    Zamiast wybudować kładkę albo tunel czy wręcz zlikwidować przejście tak jak koło Teatru (przejście jest 70m dalej przy wiadukcie)Miniatura - to z chorą zajadłością spowolnili ruch. Kierowcy mają inżynierów za chamów i idiotów - a piesi nadal mają strach przechodząc.

    • 8 3

    • (1)

      dzięki temu kierujący tramwajem także potrafi się zatrzymać przed przejściem dla pieszych

      • 2 0

      • Nie ma to jak

        Jadący obok pojazd który nagle postanawia się zatrzymać przed przejściem A kierowca tramwaju jedzie dalej bo ma wielokrotnie dłuższą drogę hamowania na śliskiej szynie i ze względu na swoją masę A ostro też tego nie może zrobić wozac ludzi A typ obok zdziwiony co za pirat drogowy to prowadzi.

        • 1 0

    • nadużywasz obelg koleś

      miasto dla ludzi to miasto spokojnego ruchu i przejść na poziomie jezdni.

      Samochodem lekceważąc limity prędkości możesz się wyżywać poza terenem zabudowanym - tam tylko siebie i innych takich jak ty narażasz na ryzyko wypadnięcia z drogi na drzewo lub na innego kierowcę.

      W mieście piesi mają się czuć bezpiecznie - dzięki uspokojeniu ruchu nawet na głównych arteriach.

      • 1 0

  • Inteligentne wszystko (2)

    Wszystko coraz bardziej inteligentne, tylko ludzie coraz głupsi...

    • 93 4

    • piesi i rowerzyści coraz głupsi

      • 2 0

    • Ludzi głupich procentowo i mądrych procentowo jest tyle samo co było zawsze. Tyle że ogólna ich liczba się zwiększyła, a dodatkowo dostali oni do ręki świetne narzędzie żeby się swą głupotą pochwalić. Mam na myśli internet. Do czasów wynalezienia internetu i web 2/3, o czyjejś głupocie wiedzieli najwyżej sąsiedzi.

      • 16 0

  • Tak zaraz popsują, albo ukradną (2)

    • 6 30

    • Mi z perspektywy kierowcy (1)

      Najbardziej przeszkadza niedoświetlenie przejść dla pieszych,dodatkowo zaparkowane samochody przy samych przejściach co skutecznie ogranicza widoczność na przejścia.Trzecim czynnikiem wypadków z udziałem pieszych są sami piesi,tzn ich bezmyślność wchodząc na pasy z łbem w telefonie i słuchawkami na uszach.

      • 8 0

      • dlatego ja wjeżdzając na przejście zawsze włączam wycieraczki

        bo brzydzę się krwi na szybie............

        • 0 0

  • (4)

    Brawo energa brawo PiS. Dobra zmiana

    • 39 41

    • Brawo, jedno przejście na całe Trójmiasto! (3)

      • 2 0

      • (2)

        Nie martw się, przyjdzie PO to wszystko to będzie niemieckie

        • 0 1

        • czy można takie coś zainstalowac przy moich mieszkaniach?

          • 0 0

        • tabletki odstawione?

          • 0 1

  • (2)

    Dlaczego w ankiecie o tym co poprawia bezpieczeństwo na przejściach nie ma słowa o tym aby piesi bardziej uważali na przejściach, samochód jadący nawet 40 km/h nie jest w stanie zatrzymać się w miejscu.

    • 15 8

    • kierowca samochodu jadącego 40 km/h ma dość czasu na reakcję jeśli widzi pieszego na przejściu

      zwłaszcza jeśli przejście jest dobrze oświetlone.

      Takie teksty to tylko wymówki by się usprawiedliwiać przed samym sobą jak się grzeje po mieście nie zwracając uwagi na znaki lub traktując je jako tablice informacyjne o dolnej graniczy dopuszczalnej prędkości jazdy.

      • 0 0

    • dlaczego ty jestes idiotą zapytaj sie kogos mądrego

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

BMG Goworowski to trójmiejski przedstawiciel marek:

 

Najczęściej czytane