- 1 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (186 opinii)
- 2 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (147 opinii)
- 3 "Leżący policjant" na... polnej drodze (89 opinii)
- 4 Czytelnik: mały niesmak po zlocie klasyków (73 opinie)
- 5 Zakończył się remont ulicy za 11 mln zł (46 opinii)
- 6 Kolejne drogi w Gdyni do naprawy po zimie (73 opinie)
Inteligentne przejście dla pieszych w Gdańsku. Przydałoby się ich więcej
Kamery, detektory ruchu i kierunkowe oświetlenie - to nie wyposażenie luksusowego auta, lecz część infrastruktury zainstalowanej na przejściu dla pieszych przy Trakcie św. Wojciecha w Gdańsku. Wkrótce podobnie mogą wyglądać także inne "czarne punkty" na mapie Trójmiasta.
Do niedawna jednym z najniebezpieczniejszych dla pieszych miejsc w Trójmieście było przejście na al. Hallera między wiaduktem kolejowym a Operą Bałtycką. Po licznych i dramatycznie wyglądających wypadkach z udziałem pieszych zamontowano tam progi zwalniające, zwężono jezdnię, wprowadzono ograniczenie prędkości i stworzono dodatkowe oświetlenie (tzw. kocie oczka), co zwiększyło bezpieczeństwo pieszych i ograniczyło liczbę wypadków.
Zobacz więcej: Przejście dla pieszych: zatrzymać się czy jechać?
Jesienią z kolei przekonaliśmy się podczas naszego testu, że widoczność pieszego potrafią zwiększać zwykłe opaski odblaskowe. Są też rozwiązania bardziej śmiałe, ale też budzące kontrowersje, np. trójwymiarowe malowanie pasów na przejściu.
Niektóre pomysły już są wdrażane. Od kilku lat w ramach uspokajania ruchu - głównie na drogach osiedlowych - skrzyżowania i przejścia dla pieszych są przebudowywane i podwyższane.
Nowością jest za to rozwiązanie zastosowane na Trakcie św. Wojciecha, gdzie tuż przy Zaroślaku powstało tzw. inteligentne przejście. Co to takiego?
- System składa się z zespołu dwóch lamp wyposażonych w urządzenia analizujące obraz wideo, które są zamontowane na przeciwległych krańcach przejścia. Obraz z urządzeń, pobierany w odstępie 0,2 sekundy, dostarczany jest do systemu analizującego strumień - wyjaśnia Jakub Dusza z biura prasowego Grupy Energa, która wdrożyła inteligentne przejście. - Algorytm porównuje kolejno pobrane obrazy i w przypadku wystąpienia różnicy określa wielkość obiektu, który różnice spowodował. Na tej podstawie system identyfikuje przechodnia, odróżniając go od innych "obiektów" (np. zwierzęcia czy samochodu). Oprawy kierunkowe LED emitują zogniskowany strumień światła, aby pomalowane na biało pasy były kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni.
porównać
Jak to wygląda w praktyce? Gdy z przejścia chce skorzystać przechodzień, system automatycznie zwiększa natężenie oświetlenia, powodując, że sylwetka osoby pokonującej pasy jest bardziej widoczna, nawet przy bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych.
Na razie takie inteligentne przejście zainstalowano w Trójmieście tylko na Trakcie św. Wojciecha, ale w planach jest stworzenie kolejnych, także na Kaszubach - m.in. w Kartuzach i Pucku. O kosztach instalacji i potencjalnych lokalizacjach spółka nie chce mówić. Jak słyszymy, te kwestie uzgadniane są z gminami "indywidualnie".
Wiadomo za to, że przejścia można realizować w kilku wariantach: droższym (z matami spowalniającymi i kocimi oczkami, defibrylatorem) i tańszym, pozbawionym tych udogodnień.
Oświetlone przejścia pojawiły się też w Sopocie
Wideo archiwalne
Opinie (111) 2 zablokowane
-
2018-02-10 08:14
lepiej niech system
zapali czerwone światło przed przejściem
- 2 0
-
2018-02-10 09:52
Szczególnie te "kocie oczka" na Hallera poprawiły bezpieczeństwo...
odpadły po miesiącu, zostały dziury
Podstawą jest dobre oświetlenie przejścia.- 1 2
-
2018-02-12 19:45
Inteligentne
Szkoda, że się zaraz zepsuje. Zwykłe dedykowane oświetlenie LED przejść dla pieszych 3 x razy tańsze, a w eksploatacji pewnie 10 x tańsze.
- 0 1
-
2018-02-13 08:43
fajne
- 0 1
-
2018-02-20 15:33
technika do przodu
To też dobre rozwiązanie i mogłoby podnieść jakość jazdy a w tym poziom bezpieczeństwa. Jak wypożyczałem ostatnio jeden z rocznych modeli w Panek to też wyposażony był w ciekawe rozwiązania technologiczne, które znacznie podnosiły komfort jazdy. Ale takie rozwiązanie też byłoby dobre.
- 1 0
-
2018-02-22 19:36
Przejście kokoszki
A przejście na kokoszkach nie oświetlone miasta nie stać na 2 lampy
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.