• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk przetestuje pojazd bez kierowcy

Michał Jelionek
25 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Autonomiczny mikrobus będzie testowany na ulicach Gdańska. Autonomiczny mikrobus będzie testowany na ulicach Gdańska.

Za dwa lata na ulice Gdańska ma wyjechać pojazd bez kierowcy. Wszystko dzięki temu, że miasto bierze udział w europejskim projekcie poświęconym rozwojowi pojazdów autonomicznych. Pojazd Ligier EZ-10 może pojawić się w Gdańsku w 2019 r. To póki co melodia przyszłości, ale kto wie, być może za kilka lat te samojezdne wynalazki zastąpią na naszych drogach klasyczne autobusy.



To część projektu SOHJOA Baltic, którego założeniem jest opracowanie planów obsługi i promocji inteligentnego autonomicznego transportu ostatniej mili dla obszaru Morza Bałtyckiego. Projekt ma wykazać, że w pełni zautomatyzowany transport publiczny pozwoli ograniczyć emisję CO2, a także obniżyć koszty operacyjne oraz zwiększyć wydajność komunikacji publicznej. Aktualnie opracowywane są wytyczne, które muszą zostać spełnione, aby takie pojazdy mogły poruszać się po drogach publicznych w ramach transportu zbiorowego.

Inicjatorem pomysłu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach. Finowie testy na drogach publicznych rozpoczęli już w 2015 roku, kiedy to na ulice miasta Vantaa wyjechały pierwsze egzemplarze samojezdnego EZ-10. Rok później autonomiczne busy można było spotkać w Helsinkach, Espoo i Tampere. Pilotażowa operacja zakończyła się w listopadzie.

Finowie, którzy mają aspiracje zostać liderem autonomicznej mobilności, wznawiają testy. Pojazdy ponownie wyjadą na ulice Helsinek, Tallina i Konsberg. Mieszkańcy tych miast mieli już okazję sprawdzić działanie innowacyjnych mikrobusów. W kolejnych latach nieco mniej zaawansowane testy zostaną przeprowadzone w Gdańsku, duńskim Vejle oraz łotewskim regionie Zemgale.

- Testy planowane są dopiero w 2019 roku, ale już teraz Referat Mobilności Aktywnej czeka duże wyzwanie, gdyż musimy bardzo dobrze przygotować się do tych badań. Chcemy sprawdzić samojezdny pojazd pod każdym możliwym kątem i wycisnąć z testów jak najwięcej. Wielowymiarowy projekt badawczy ma za zadanie wskazać w praktyce jakie korzyści niesie za sobą zautomatyzowanie transportu zbiorowego. Będziemy przy tym korzystać z wiedzy innych krajów, w tym przede wszystkim Finlandii, która jest najbardziej doświadczona w tej dziedzinie. Jesteśmy przekonani, że zastosowanie takich rozwiązań na świecie to już tylko kwestia czasu, również w Polsce - tłumaczy Cyprian Maciejewski z biura prasowego Miasta Gdańsk.
Trzeba przyznać, że autonomiczny pojazd prezentuje się dość specyficznie, bo tak naprawdę nie wiadomo gdzie jest jego przód, a gdzie tył. EZ-10 mierzy 4 m długości, 2 m szerokości i 2,75 m wysokości, a rozstaw osi to 2,8 m. Takie wymiary pozwalają przewieźć sześciu pasażerów w pozycji stojącej. Ponadto mikrobus został wyposażony w podest ułatwiający podjazd wózkowi inwalidzkiemu.

Niewielki samojezdny pojazd pomieści sześć osób. Niewielki samojezdny pojazd pomieści sześć osób.

Opinie (115) 7 zablokowanych

  • A nie prościej i zdrowiej przejść ostatnią milę pieszo?

    Po co komplikować proste sprawy?

    • 0 0

  • Ale trzeba tez brac pod uwage zagrozenia terroystyczne i mozliwe zamachy.

    w przypadku tramwajow to ma sens i podobnie w pociagach.

    • 0 1

  • Tramwaje do zweryfikowania też (1)

    Mogliby też zrobić autonomiczne darmowe tramwaje które jeździłyby bez przerwy w każdy dzień tygodnia tak samo. Infrastruktura wstępnie jakaś jest. Niepotrzebne byłoby też szatkowanie linii na tak krótkie odcinki jak to obecnie jest.

    • 4 0

    • w przypadku tramwajow to ma sens

      podobnie w pociagach. Ale trzeba tez brac pod uwage zagrozenia terroystyczne i mozliwe zamachy.

      • 0 1

  • (1)

    Tak sobie myślę, że nie dorośliśmy do takich wynalazków. Skoro dziś nie umiemy zachować kultury na drodze, bo kilku ignorantów potrafi zepsuć cały dzień to co w sytuacji gdy pojazd będzie bez kierowcy? Biorąc pod uwagę priorytet jakim jest bezpieczeństwo taki pojazd będzie miał masę zabezpieczeń by unikać kolizji. Zatem Asy kierownicy, championy prostej, mistrzynie makup'u czy konektory łączności komórkowej będą bez skrupułów wymuszać i zajeżdżać drogę takim pojazdom. Bo kto zatrąbi? Nie ma kierowy, nie ma problemu wg, takich osobników...

    • 5 2

    • doroslismy ale takie pojazdy moga miec inne zastosowanie.

      jako wozy bojowe, jako pociagi. a nie jako pojazdy z ogolnym ruchu.

      Ogolnie przerost formy nad trescia i niepotrzebne babranie sie finansowe w takich niezyciowych projektach.

      • 0 0

  • (19)

    Ponoć największym problemem jest zachowanie się w sytuacji krytycznej np. na ten elektryczny pojazd który jedzie prawidłowo. Nadjeżdża nieprawidłowo inny samochód ciężarowy (kierowca stracił przytomność) i chce go staranować. Program musi wybrać czy unika katastrofy i zjeżdża na chodnik z pieszymi czy zderza się z tą ciężarówką
    W zasadzie to problem natury moralnej.
    Znacie jakieś sensowne rozwiązanie w takie i podobnych sytuacjach, wariantów może być do woli.

    • 29 8

    • jest prosty wybor

      wyslac te wszystkie wozy autonomiczne na poligony.

      • 0 0

    • (2)

      ten od minusa, to jaki wybór trzech pieszych czy trzech pasażerów?

      • 7 1

      • Bo przecież każdy kierowca

        zareaguje odpowiednio w przeciągu sekundy w takiej sytuacji. To jak postąpi ten autobusik zależało będzie od zaimplementowanego algorytmu czyli też od człowieka - im mądrzejszy i bardziej przewidujący będzie programista tym lepiej zachowa się autobusik.

        • 0 0

      • Najlepiej zarówno pieszych, jak i pasażerów ;)

        • 1 0

    • Niech losuje.

      Lub może policzyć, biorąc pod uwagę liczbę ludzi zagrożonych w obu przypadkach, to że piesi nie są niczym chronieni, a pasażerowie mają (powinni mieć) pasy, poduszki itp., prędkości pojazdów, statystyczną przeżywalność w podobnych przypadkach. Czynników uwzględnianych może być bardzo dużo, a efekt różny, zależnie od sytuacji.

      • 2 0

    • Pasażerowie przeżyją. (2)

      Dlaczego? Bo przecież nikt nie napisze kodu "Zabij się". Ja sam bym tak nie robił, i najwazniejszy czynnik, to ominąć wielką ciężarówkę.
      Piesi, mają czas na reakcję i ewentualnie na przeżycie, w końcu ten busik jest wolny i lżejszy niż taka ciężarówka, plus ciężarówka spychając nas, może nas odrzucić i tak na pieszych, zwiększając swój zasięg rażenia. Bezsensu byłoby jechać na czołówkę...

      No i najważniejsze. Nikt nie kupi samochodu, który będzie ważył życie innych ponad życiem kupującego..

      • 6 0

      • (1)

        To zależy jaki "pakiet" wykupisz, kupując auto. W bieda wersji dostaniesz własną śmierć gratis. Życie pasażerów będzie dopiero w wersji Pro.

        • 7 0

        • Parkowanie równoległe jako DLC, a prostopadłe jako płatna miesięczna subskrypcja ;)

          • 4 0

    • (2)

      Moralny wybór tylko w teorii. Człowiek nie ma czasu na morały w ułamku sekundy.

      • 5 5

      • (1)

        tutaj inna sytuacja, tu trzeba postanowić wcześniej ja w takiej sytuacji postąpić, tu na zimno trzeba wpisać aby zjechał na chodnik albo aby postąpił inaczej
        Wybranie co ma zrobić to decyzja programisty - czyli według mnie ma on problem moralny a czsu dosyć

        • 5 1

        • Nie tyle programista, co szef programisty, a może nawet polityk? Inne będzie zachowanie automatycznego samochodu, gdy na chodniku będzie szedł polak, a inne gdy będzie szedł... ciemnoskóry imigrant?

          • 3 4

    • (3)

      Gdzieś czytałem, że wybór będzie taki, jaki dokonałby człowiek-kierowca. Czyli zapewne ratuj się sam.

      • 4 0

      • (2)

        nie
        wybór będzie taki jaki uzna programista

        PS a jak spotkają się dwa pojazdy na drodze ograniczonej z jednej strony skałą a z drugiej przepaścią?

        • 5 1

        • Nie zrozumiałeś. Napisałem, że wybór będzie taki, jakiego dokonałby człowiek. Czyli programista, na podstawie "badań" napisze kod tak, aby odpowiadał typowemu zachowaniu Kowalskiego. A że Kowalski jest jaki jest, to wybierze własne życie nad życiem innych.

          • 1 0

        • jak nie będą skomunikowane

          to oba wybiorą przepaść :)

          • 2 0

    • jest jeszcze trzecia opcja (1)

      działo szybkostrzelne albo granatnik na dachu tego malucha zrobi z ciężarówki sito i utoruje drogę. Etycznie i ekonomicznie to najbardziej opłacalne rozwiązanie.

      • 2 1

      • GAU-8, jak w A-10, żeby świetne efekty dźwiękowe były ;)

        • 1 0

    • a co jak wyjedzie mu rowerzysta? (1)

      przejedzie rowerzystę czy ucieknie na drzewo zabijając pasażera?

      • 3 0

      • Najpierw rowerzysta, później drzewo ;)

        • 1 0

  • (5)

    Pojazd bez kierowcy jest jak...

    • 12 6

    • Ten pojazd wbrew pozorom ma kierowcę (1)

      tylko nie jest nim człowiek a komputer.

      • 1 2

      • ile mu placa?

        • 0 0

    • jak miejsce pracy

      bez pracownika

      • 0 0

    • Więzień bez kuli u nogi

      Człowiek to najgorszy element w każdym pojeździe...

      • 1 0

    • Mizeria bez ogórków..

      Suomi ;D

      • 13 1

  • (8)

    Zaraz go albo ukradną albo rozkradną, albo, w najlepszym wypadku, ... zanieczyszczą ... Taki kraj, tacy ludzie, taka karma.

    • 101 46

    • kierowcy zawodowi beda niszczyc

      to przeciew wbrew ich interesom

      • 0 0

    • powinni zainwestować w elektryczne pojazdy (2)

      a nie takie małe busiki. opłaca się w ogóle kierowcy wozić tylko 6 pasażerów? no i co z inwalidami? oni chyba też mają prawo jeździć!

      • 0 12

      • Ty czytałeś w ogóle ten artykuł

        czy tak pitolisz aby pitolić?

        • 1 0

      • No właśnie

        Co z inwalidami?? Jak mają wjechać po tej platformie dla niepełnosprawnych do pojazdu...

        • 3 0

    • Blachary zamienią go w biba-bus

      • 1 0

    • jezeli nie wpuscimy do niego ludzi z wyborczej to nie bedzie chlewu

      • 1 1

    • Racja

      Dziki kraj, dzicy ludzie.

      • 1 1

    • jeśli będziesz w domu i nie wsiadał do niego to jestem spokojny że autobus cały i czysty będzie dalej jeździł

      • 7 4

  • pojazdy autonomiczne maja przyszlosc ale

    jako wozy bojowe.

    • 0 1

  • i fajnie (3)

    • 13 7

    • i kierowcy straca prace
      a wiec i zmaleja stawki wynagrodzen.

      • 0 0

    • niech powiedzą kiedy nie wychodzić z domu (1)

      • 2 1

      • Olo

        Za dwa lata jełopie

        • 1 2

  • i kierowcy straca prace

    a wiec i zmaleja stawki wynagrodzen.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W lutym tego roku wprowadzono nowy rozkład jazdy autobusów w Gdańsku. Między innymi których linii dotyczyły zmiany?

 

Najczęściej czytane