• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański fundusz stawia na ultralekką felgę

erka
11 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ultralekkie felgi trafią do masowej produkcji
  • Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. To pomysł zespołu Fibratech - Michała Smentocha, dr inż. Michała Sobolewskiego oraz dr inż. Clausa Bayrethuera.
  • Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. To pomysł zespołu Fibratech - Michała Smentocha, dr inż. Michała Sobolewskiego oraz dr inż. Clausa Bayrethuera.
  • Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. To pomysł zespołu Fibratech - Michała Smentocha, dr inż. Michała Sobolewskiego oraz dr inż. Clausa Bayrethuera.

W możliwość stworzenia ultralekkiej felgi uwierzył zespół akceleratora i funduszu Alfabeat, który zainwestował w projekt milion złotych. W ramach tej kwoty przeprowadzone zostaną prace badawczo-rozwojowe, które powinny doprowadzić do powstania funkcjonalnego prototypu felgi, opracowanego według wytycznych wybranego producenta aut.


Czym kierujesz się przy wyborze auta?


Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. Dla porównania waga obecnie stosowanych felg aluminiowych waha się - w zależności od technologii wykonania - od 6 do 13 kg. Okazuje się, że te różnice mają znaczenie, zwłaszcza dla rozwoju elektromobilności.

Za pomysłem stworzenia ultralekkiej felgi stoi firma Fibratech - Michał Smentoch, dr inż. Michał Sobolewski oraz dr inż. Claus Bayrethuer.

- Szacujemy, że dzięki naszym felgom możliwy będzie 6-proc. wzrost odległości, którą pokonamy w ramach jednego ładowania samochodu elektrycznego - mówi Michał Smentoch. - Może wydawać się, że jest to niewielki odsetek, jednak w zakresie elektromobilności stanowi naprawdę ogromne osiągnięcie.
Obecnie inni producenci korzystają z materiałów kompozytowych, jednak - ze względu na stosowaną technologię - nie są w stanie zredukować wagi felg na tyle, aby stanowiły realną konkurencję dla popularnych obręczy aluminiowych. To skłoniło zespół Fibratech do skorzystania z innej metody łączenia materiałów kompozytowych - nici, którą określają mianem "nici nieskończonej", umożliwiającej "szycie na miarę". W tym procesie konieczne jest wypracowanie, w oparciu o analizę obciążeń występujących w czasie poruszania się, optymalnej struktury dla tworzonej felgi. Następnie na jej podstawie, za pomocą pojedynczego włókna kompozytowego i zgodnie z ustalonymi parametrami, "szyje się" odpowiedni wzór.

- Po przetestowaniu prototypu - jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - możliwe stanie się przejście do kolejnego etapu prac, czyli stworzenia kompletnej linii do produkcji felg z wykorzystaniem "nici nieskończonej" - zapowiada Smentoch. - To jednak przedsięwzięcie, które będzie wymagało pozyskania dodatkowych funduszy w ramach kolejnej rundy finansowania.
- Do koncepcji ultralekkiej felgi z entuzjazmem odnoszą się najwięksi producenci felg samochodowych, jak i samych samochodów - dodaje Michał Mysiak, partner zarządzający Alfabeat, opiekun projektu. - Co więcej, to rozwiązanie wpisuje się w ogólnoświatowy trend panujący w motoryzacji, czyli upowszechnianie samochodów elektrycznych. Warto zauważyć, że obecnie również i w Polsce stawia się na rozwój elektromobilności, co potwierdzają założenia Programu Rozwoju Elektromobilności realizowanego w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
erka

Miejsca

Opinie (36) 2 zablokowane

  • ultralekka a musi ją trzymać trzech chłopa

    • 2 0

  • ciekawe -a el skoro 12kg zwiekszy zasieg o 10% to nalezy odchiudzić kadłub (3)

    bo zwykle samochód waży sporo

    inna sprawa to kwestia bezpieczeństwa (lekkie samochody maja mała masę i w zderzeniu maja małe szanse)

    • 6 2

    • też mi się to do końca nie kalkuluje

      W przypadku EV to mniej niż 1% masy (akumulatory swoje ważą). Opory powietrza i toczenia takie same, więc tylko kwestia przyspieszania miałaby dać tak wielkie oszczędności? Elektryczne samochody maja jeszcze odzysk energii przy hamowaniu, więc oszczędność energii będzie jeszcze mniejsza niż w przypadku spalinowych aut.

      • 0 0

    • masa wirująca?

      • 0 0

    • wszyscy jeździjmy kamazami

      • 3 0

  • Taka lekka, że we 3ch muszą trzymać :)

    • 4 0

  • No to trzymamy kciuki! (3)

    • 19 1

    • Niby taka lekka a trzech typów musi ją trzymać. (2)

      • 10 0

      • nie wyglądają na siłaczy... (1)

        • 1 0

        • mają mózgi, a to wiele nie waży.

          • 0 0

  • A gdzie opcja bezawaryjność? (1)

    Mam 12 letnią hondę. Zero korozji. Serwisowana regularnie i zero problemów. Auto zmieniam tylko wtedy gdy chcę nowy model tego samego. Na chwilę obecną nie planuję zmian bo po co zmieniać coś co jest dobre i bezpieczne a na rynku nie ma odpowiedniej alternatywy?

    • 2 0

    • 1886

      Mam konia, nigdy się nie psuje, nie hałasuje, w razie potrzeby zje coś z pobocza, nie trzęsie i nie straszy ludzi. komfort podróży, prędkość, koszty - wszystko przemawia za koniem i nie ma sensu pchać się w ten diabelski wynalazek - samojazd, czy jak on się nazywa.

      • 0 0

  • Mam pytanko: (3)

    Czy zainwestowana banieczka to były własne pieniądze twórców tej felgi?
    Tzn... kto finansuje fundusz Alfabeat?

    • 7 8

    • (1)

      Alfa Bridge NCBiR?

      • 1 0

      • Si

        • 0 0

    • W 80% Unia

      • 4 0

  • Ultralekka a we trzech muszą trzymać....

    • 6 0

  • Bzdura kompletna (3)

    Pomysl tylko pozornie nowatorski - wystarczy zajrzec do literatury tematu by przekonac sie, ze takie badania byly prowadzone od dawna i zupelnie zarzucone. Powod jest bardzo prosty - karbon jest nadal materialem bardzo drogim, a uszkodzona felga nie nadaje sie do naprawy. Musza miec chlopaki niezle wejscia, skoro dostali grancik na milionik, ktory i tak skobczy sie wnioskiem, że "badania powinny byc kontynuowane"

    • 20 8

    • Specjalista od gruszek bergamutek

      się odezwał. Skończ flaszkę i idź spać.

      • 3 1

    • Już 100 lat temu było wiadomo, że człowiek nie może latać...

      Nie ma sensu się tym zajmować.

      • 5 4

    • Grubo, gratulacje!

      • 0 2

  • (1)

    Wytrzymała na nasze studzienki i krawężniki? Czy raz w tygodniu do prostowania będzie za kilka setek?

    • 3 0

    • nie da się tego prostować, tylko wymiana

      No i tygodnia raczej nie wytrzyma.
      Za to ktoś przytuli kasę na badania.

      • 3 0

  • Badania bez sensu

    Masa felg i ich bezwładność w ruchu, bez względu na rozwiązanie konstrukcyjne, są znikome w stosunku do masy samochodu.

    Jakieś znaczenie ma to w przypadku roweru ze względu na zupełnie inny stosunek masy kół do całości.

    • 5 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakim autem ściga się młody, gdyński kierowca rajdowy Maciej Liszka?

 

Najczęściej czytane