- 1 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (190 opinii)
- 2 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (154 opinie)
- 3 "Leżący policjant" na... polnej drodze (90 opinii)
- 4 Czytelnik: mały niesmak po zlocie klasyków (74 opinie)
- 5 Sąd: kierowcy muszą wiedzieć o mandacie (302 opinie)
- 6 Zakończył się remont ulicy za 11 mln zł (46 opinii)
Gdański fundusz stawia na ultralekką felgę
W możliwość stworzenia ultralekkiej felgi uwierzył zespół akceleratora i funduszu Alfabeat, który zainwestował w projekt milion złotych. W ramach tej kwoty przeprowadzone zostaną prace badawczo-rozwojowe, które powinny doprowadzić do powstania funkcjonalnego prototypu felgi, opracowanego według wytycznych wybranego producenta aut.
Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. Dla porównania waga obecnie stosowanych felg aluminiowych waha się - w zależności od technologii wykonania - od 6 do 13 kg. Okazuje się, że te różnice mają znaczenie, zwłaszcza dla rozwoju elektromobilności.
Za pomysłem stworzenia ultralekkiej felgi stoi firma Fibratech - Michał Smentoch, dr inż. Michał Sobolewski oraz dr inż. Claus Bayrethuer.
- Szacujemy, że dzięki naszym felgom możliwy będzie 6-proc. wzrost odległości, którą pokonamy w ramach jednego ładowania samochodu elektrycznego - mówi Michał Smentoch. - Może wydawać się, że jest to niewielki odsetek, jednak w zakresie elektromobilności stanowi naprawdę ogromne osiągnięcie.
Obecnie inni producenci korzystają z materiałów kompozytowych, jednak - ze względu na stosowaną technologię - nie są w stanie zredukować wagi felg na tyle, aby stanowiły realną konkurencję dla popularnych obręczy aluminiowych. To skłoniło zespół Fibratech do skorzystania z innej metody łączenia materiałów kompozytowych - nici, którą określają mianem "nici nieskończonej", umożliwiającej "szycie na miarę". W tym procesie konieczne jest wypracowanie, w oparciu o analizę obciążeń występujących w czasie poruszania się, optymalnej struktury dla tworzonej felgi. Następnie na jej podstawie, za pomocą pojedynczego włókna kompozytowego i zgodnie z ustalonymi parametrami, "szyje się" odpowiedni wzór.
- Po przetestowaniu prototypu - jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - możliwe stanie się przejście do kolejnego etapu prac, czyli stworzenia kompletnej linii do produkcji felg z wykorzystaniem "nici nieskończonej" - zapowiada Smentoch. - To jednak przedsięwzięcie, które będzie wymagało pozyskania dodatkowych funduszy w ramach kolejnej rundy finansowania.
- Do koncepcji ultralekkiej felgi z entuzjazmem odnoszą się najwięksi producenci felg samochodowych, jak i samych samochodów - dodaje Michał Mysiak, partner zarządzający Alfabeat, opiekun projektu. - Co więcej, to rozwiązanie wpisuje się w ogólnoświatowy trend panujący w motoryzacji, czyli upowszechnianie samochodów elektrycznych. Warto zauważyć, że obecnie również i w Polsce stawia się na rozwój elektromobilności, co potwierdzają założenia Programu Rozwoju Elektromobilności realizowanego w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Miejsca
Opinie (36) 2 zablokowane
-
2017-10-13 06:46
ultralekka a musi ją trzymać trzech chłopa
- 2 0
-
2017-10-11 10:13
ciekawe -a el skoro 12kg zwiekszy zasieg o 10% to nalezy odchiudzić kadłub (3)
bo zwykle samochód waży sporo
inna sprawa to kwestia bezpieczeństwa (lekkie samochody maja mała masę i w zderzeniu maja małe szanse)- 6 2
-
2017-10-13 06:36
też mi się to do końca nie kalkuluje
W przypadku EV to mniej niż 1% masy (akumulatory swoje ważą). Opory powietrza i toczenia takie same, więc tylko kwestia przyspieszania miałaby dać tak wielkie oszczędności? Elektryczne samochody maja jeszcze odzysk energii przy hamowaniu, więc oszczędność energii będzie jeszcze mniejsza niż w przypadku spalinowych aut.
- 0 0
-
2017-10-12 08:16
masa wirująca?
- 0 0
-
2017-10-11 12:58
wszyscy jeździjmy kamazami
- 3 0
-
2017-10-12 16:49
Taka lekka, że we 3ch muszą trzymać :)
- 4 0
-
2017-10-11 08:58
No to trzymamy kciuki! (3)
- 19 1
-
2017-10-11 10:20
Niby taka lekka a trzech typów musi ją trzymać. (2)
- 10 0
-
2017-10-11 16:23
nie wyglądają na siłaczy... (1)
- 1 0
-
2017-10-12 08:21
mają mózgi, a to wiele nie waży.
- 0 0
-
2017-10-12 06:35
A gdzie opcja bezawaryjność? (1)
Mam 12 letnią hondę. Zero korozji. Serwisowana regularnie i zero problemów. Auto zmieniam tylko wtedy gdy chcę nowy model tego samego. Na chwilę obecną nie planuję zmian bo po co zmieniać coś co jest dobre i bezpieczne a na rynku nie ma odpowiedniej alternatywy?
- 2 0
-
2017-10-12 08:20
1886
Mam konia, nigdy się nie psuje, nie hałasuje, w razie potrzeby zje coś z pobocza, nie trzęsie i nie straszy ludzi. komfort podróży, prędkość, koszty - wszystko przemawia za koniem i nie ma sensu pchać się w ten diabelski wynalazek - samojazd, czy jak on się nazywa.
- 0 0
-
2017-10-11 09:07
Mam pytanko: (3)
Czy zainwestowana banieczka to były własne pieniądze twórców tej felgi?
Tzn... kto finansuje fundusz Alfabeat?- 7 8
-
2017-10-11 12:24
(1)
Alfa Bridge NCBiR?
- 1 0
-
2017-10-11 14:04
Si
- 0 0
-
2017-10-11 11:42
W 80% Unia
- 4 0
-
2017-10-11 14:02
Ultralekka a we trzech muszą trzymać....
- 6 0
-
2017-10-11 09:59
Bzdura kompletna (3)
Pomysl tylko pozornie nowatorski - wystarczy zajrzec do literatury tematu by przekonac sie, ze takie badania byly prowadzone od dawna i zupelnie zarzucone. Powod jest bardzo prosty - karbon jest nadal materialem bardzo drogim, a uszkodzona felga nie nadaje sie do naprawy. Musza miec chlopaki niezle wejscia, skoro dostali grancik na milionik, ktory i tak skobczy sie wnioskiem, że "badania powinny byc kontynuowane"
- 20 8
-
2017-10-11 13:29
Specjalista od gruszek bergamutek
się odezwał. Skończ flaszkę i idź spać.
- 3 1
-
2017-10-11 10:33
Już 100 lat temu było wiadomo, że człowiek nie może latać...
Nie ma sensu się tym zajmować.
- 5 4
-
2017-10-11 10:32
Grubo, gratulacje!
- 0 2
-
2017-10-11 10:33
(1)
Wytrzymała na nasze studzienki i krawężniki? Czy raz w tygodniu do prostowania będzie za kilka setek?
- 3 0
-
2017-10-11 12:22
nie da się tego prostować, tylko wymiana
No i tygodnia raczej nie wytrzyma.
Za to ktoś przytuli kasę na badania.- 3 0
-
2017-10-11 12:10
Badania bez sensu
Masa felg i ich bezwładność w ruchu, bez względu na rozwiązanie konstrukcyjne, są znikome w stosunku do masy samochodu.
Jakieś znaczenie ma to w przypadku roweru ze względu na zupełnie inny stosunek masy kół do całości.- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.