• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie Hudsony

BaWo
16 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Gdańska montownia Hudsonów istaniała do 1945 roku. Gdańska montownia Hudsonów istaniała do 1945 roku.

Kiedyś w Gdańsku budowano samochody, które zwyciężały w międzynarodowych rajdach samochodowych, a w zasadzie "automobilowych", bo rzecz działa się w 20-leciu międzywojennym. Tymi "gdańskimi" samochodami, były zaś amerykańskie "Hudsony".



Żeby wyjaśnić ten skomplikowany łańcuch zależności, należy cofnąć się do roku 1930. Wtedy to pan Józef Łupkowski, dyrektor warszawskiej firmy Auto Service, będącej przedstawicielstwem motocykli Harley - Davidson oraz samochodów Hudson Essex, postanowił wystawić w międzynarodowym rajdzie Automobilklubu Polskiego trzy najtańsze na świecie ośmiocylindrówki, o pojemności zaledwie 2.8 litra.

Auta, prowadzone przez ówczesną czołówkę polskich kierowców rajdowych, zdobyły niezwykle prestiżową nagrodę zespołową. Ich załogi otrzymały od producenta samochodów złotą papierośnicę z diamentami i listy gratulacyjne. Listy i papierośnice pochodziły z... Wolnego Miasta Gdańska, ponieważ to właśnie tu miało swoją siedzibę i montownię przedsiębiorstwo "Hudsexway", dystrybuujące te samochody na Wolne Miasto Gdańsk i Polskę.

Hudsexway mieścił się na ówczesnej Reitergasse 12-15 (dzisiaj ulica Ułańska), pomieszczenie przejął zaś po pruskich Królewskich Warsztatach Artyleryjskich. Zabudowania gdańskiej montowni Hudsonów przetrwały 1945 rok. Po wojnie na tym terenie rozgościła się, nieistniejąca już dziś, Fabryka Opakowań Blaszanych.

Hudson powstał w 1907 roku w Detroit. Wbrew powszechnemu mniemaniu, nazwa pochodzi nie od słynnej rzeki, w północno-wschodniej części USA, lecz od nazwiska założyciela. Rozsądna polityka marketingowa i staranny dobór modeli pozwalał Hudsonowi zbudować w 1911 roku aż 11 tysięcy samochodów.

Pięć lat później marka wprowadziła na rynek pierwszą sześciocylindrówkę. W połowie lat dwudziestych Hudson-Essex był trzecim co do wielkości producentem samochodów w USA. U progu Wielkiego Kryzysu - w 1929 roku - bramy fabryk, rozlokowanych także w Wielkiej Brytanii i Belgii, opuściło 300 tys. pojazdów.

Firma znana była z nieustannego wprowadzania w swoich produktach nowinek technicznych. Obok najmniejszych "ósemek", samochody tej marki szybko wyposażano w automatyczną skrzynię przekładniową i elektrohydrauliczne sprzęgło. W 1939 roku firma zatrudniła też pierwszego damskiego stylistę samochodowego, Betty Thatcher Oros. Najsłynniejszym powojennym autem marki był model Hornet, który wygrywał regularnie amerykański cykl wyścigów samochodów turystycznych NASCAR, w latach 1953-1954.

To właśnie Hornet był potem jednym z głównych bohaterów filmu "Auta". Hudson jako samodzielna marka zniknął z powierzchni ziemi w 1955 roku, kiedy stał się częścią zapomnianej już kompanii AMC (American Motors Corporation), do której należały też między innymi takie zapomniane już dziś marki, jak Nash czy Rambler.
BaWo

Opinie (22) 2 zablokowane

  • A w "Klosie" tylko BMW i Citroeny.

    • 5 0

  • A najładniejszy był i tak Maybach Zeppelin DS 8 i Cadillac V16.

    Prawdziwe cuda lat 30tych. Kiedyś widziałem takiego Cadillaca na żywo. Auto wygląda po prostu zacnie:)
    Niezłe są też Duesenbergi. To w nich zastosowano (w Modelu J) po raz pierwszy reflektory zakręcające wraz z kołami, a nie jak się mówi w Citroenach DS 21.
    Z ciekawostek można dodać Cordy serii 810 i 812 z przednim napędem. Po upadku firmy Auburn-Cord-Duesenberg Graham-Paige przerobił Corda na napęd tylny. Tak powstał Graham Hollywood.
    Heh długo mógłbym pisać o amerykańskich przedwojennych automobilach....

    • 9 2

  • (5)

    a Golf?

    • 3 5

    • Z nim wszystko ok. (2)

      Zwykłe przyziemne autko:) Ale niezawodne to fakt.

      • 6 2

      • Ta, zwłaszcza te złożone z dwóch.

        • 5 5

      • jest przyziemne jak każde

        • 0 2

    • na chłodniejsze dni polecam....

      • 6 1

    • w szafie

      schowany na następną zime

      • 2 1

  • taaaaaaa ...... (6)

    a ja i tak wolę swoje BMW e36 M Power !

    321 kucy

    Fantastyczny moment

    tył napęd.

    Możesz mi zazdrościć, wkurzać się na mnie, obrażać ... ale ja i tak mam to gdzieś bo na światłach wąchasz moje spaliny.

    • 2 28

    • odstaw klej człowieku i zejdź na ziemie

      • 7 1

    • aleś oryginalny....

      wymyślże człowieku jakąś nową podpuchę...

      • 7 0

    • Na gazie na pewno nie rozwija takiej mocy.

      • 8 1

    • a tak swoją drogą to zastanawia mnie fakt, że w Polsce jeździ więcej bmw w wersji M- power/ pakiet niż fabryka wypuściła i również to samo jest z mocniejszymi wersjami diesla TDI od grupy vag tj, większość ma jedną bądź dwie a nieraz nawet trzy czerwone literki

      • 8 0

    • nieeeeee .....

      Rocks wróć do podstawówki. Czytasz zupełnie bez zrozumienia. To jest artykuł o samochodach Hudson a nie o popaprańcach w swych sklejonych taśmą złomowych beemkach. Jak ktoś zauważył odstaw klej lub co tam bierzesz, wróć do szkoły i naucz się czytać. A propos takie trupy jak twój swoim, V12 i tak nie zauważam.

      • 3 1

    • xD

      Możesz wąchać mojego siusiaka

      • 0 0

  • hm... (1)

    w sumie ma rację. Mało które auto w tej klasie może równać się osiągami z M3. Miałem okazje jeździć tym autkiem i wrażenia są niesamowite.

    • 2 8

    • Lepsze M-16.

      Postrzelać można przynajmniej :)

      • 6 0

  • e 36 też strzela... ale z rury wydechowej niebieskie obłoczki od zajechanego i skatowanego silnika od niemieckiego dziadka co jeździł tylko do kościoła

    • 10 1

  • Hahahahahahah

    strzelające beemki. Dobre dobre.

    • 4 0

  • Mój Golf III 1.9 TDi idzie lepiej (1)

    ma chip, nowy układ dolotowy i potężną tubę z tyłu :)

    • 0 5

    • drugi leszcz-prowokator

      • 4 0

  • Hudson grate eight

    Fajne auta
    Moj dziadek mial takiego przed wojna puzniej jezdzil Citroenem ale pierwsze jego auto to wlasnie Hudson grate eight.
    Szkoda ze go juz niema :(.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Popularny wysokoprężny silnik 1.9 TDI montowany był w samochodach marki:

 

Najczęściej czytane