• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ze świateł zniknął priorytet dla pieszych

Michał Sielski
27 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Skrzyżowanie ul. Derdowskiego i ŻeromskiegoMapka w centrum Gdyni było pierwszym w Trójmieście, gdzie cały czas świeciło się zielone dla pieszych i dopiero, gdy podjechał samochód, zapalało się czerwone. Ale po pięciu latach światła całkowicie zlikwidowano - to efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych oraz tego, że... nie wszyscy byli z nich zadowoleni.



Jak oceniasz decyzję o likwidacji świateł?

W 2016 r. wprowadzenie sygnalizacji świetlnej z priorytetem dla pieszych było całkiem sporym wydarzeniem. Kierowcy byli zdziwieni, bo ktoś w końcu zamienił role i to oni musieli "prosić" o pokonanie skrzyżowania - zawsze było odwrotnie, bo to piesi musieli wciskać przycisk i czekać na zmianę świateł. Piesi też byli zdziwieni, bo zielone dla nich świeciło się jednocześnie na wszystkich przejściach, gdy w pobliżu nie było żadnych samochodów.

Skrzyżowanie z priorytetem pieszych pojawiło się w 2016 r.


Zdziwieni byli też rowerzyści i kierowcy skuterów - bo pętle indukcyjne na skrzyżowaniu często ich nie wykrywały i na legalny przejazd musieli czekać, aż podjedzie jakiś samochód, który systemowi czujników uda się zauważyć:

Film z 2019 roku:


Mimo kilku niedociągnięć rozwiązanie się sprawdzało, ale właśnie zostało usunięte. Na skrzyżowaniu nie zmieniono jednak programu sygnalizacji, a... całkowicie ją zlikwidowano. Dlaczego?

- Odchodzimy od utrzymywania sygnalizacji świetlnej na ulicach centralnych, gdzie ruch pieszy i rowerowy jest dominujący, a ruch samochodowy - uspokojony - wyjaśnia Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta Gdyni. - Konieczność np. zastosowania sygnalizacji świetlnej jest niezaprzeczalna na ul. Władysława IV, ale na ulicach lokalnych środek ten był już nadmierny i przyczyniał się przede wszystkim do zmniejszenia płynności ruchu pieszego i spadku komfortu przemieszczania się, nie mając wpływu na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego. Obie ulice Derdowskiego i Żeromskiego, jako drogi lokalne w ścisłym centrum miasta, objęte są strefą "Tempo 30" i charakteryzują się wąskim przekrojem drogi, która wraz z nowymi przepisami zobowiązuje kierujących do zachowania szczególnej ostrożności. Przed likwidacją sygnalizacji świetlnej zastosowano dodatkowe środki bezpieczeństwa, np. odsunięcie miejsc parkingowych od skrzyżowania - dodaje Alicja Pawłowska.
Dodaje, że w ramach tych samych działań usunięto także sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej i ŚwiętojańskiejMapka.

Opinie (182) 4 zablokowane

  • Internet jest jednak wielki... (1)

    Wpis ten szczególnie polecam pani kierownik Referatu Zrównoważonej Mobilności UM Gdynia. Wystarczyło poświęcić chwilkę, by wygooglać poniższe linki (jeden nawet na tym portalu). Naprawdę warto zapoznać się z historią skrzyżowania Derdowskiego/Żeromskiego i uzasadnieniem budowy sygnalizacji świetlnej, zanim podejmie się decyzję o likwidacji świateł. Proszę zrozumieć, te światła naprawdę nie były tam przez przypadek.

    https://dom.trojmiasto.pl/Gdynia-kolejne-skrzyzowanie-ze-swiatlami-n36175.html?strona=0

    • 0 1

    • Niestety, drugi z linków został wycięty, pozwolę więc sobie na wklejenie fragmentu artykułu z 2009 roku:

      "Najbardziej pechowe skrzyżowanie w Gdyni, ulic Żeromskiego i Derdowskiego, po latach próśb mieszkańców doczeka się sygnalizacji. Zamontowanie świateł w tym miejscu sfinansuje jednak nie miasto, lecz prywatna firma AB Inwestor, realizująca w pobliżu za 60 mln zł gmach usługowo-mieszkaniowy Transatlantyk.

      Sygnalizacja gotowa ma być najpóźniej w drugiej połowie przyszłego roku, a dla mieszkańców tego zakątka Gdyni to znakomita wiadomość, bo ostatnie lata stoją pod znakiem niekończącego się pasma kolizji i wypadków na tym skrzyżowaniu. Wszystko dlatego iż kierowcy w tym miejscu jeżdżą na pamięć i nie respektują znaków drogowych. Wielu z nich zapamiętało, że samochody jadące po szerszej i wpadającej do ul. Świętojańskiej ul. Derdowskiego miały dawniej pierwszeństwo przejazdu.

      Tymczasem organizacja ruchu zmieniła się, stąd mieszkańcy pobliskich budynków niezwykle często słyszą brzęk giętych blach i tłuczonego szkła. Pracownicy przylegającego do skrzyżowania budynku Izby Bawełny prowadzili nawet specjalną statystykę i w ostatnich latach naliczyli takich kolizji i wypadków ponad 200. Urząd Miasta Gdyni, proszony od lat przez mieszkańców o zamontowanie sygnalizacji świetlnej, odmawiał jednak dotychczas zrealizowania tej inwestycji, tłumacząc, że są bardziej niebezpieczne punkty w mieście, wymagające w pierwszej kolejności wyłożenia pieniędzy na sygnalizatory. Pracownicy magistratu tłumaczyli m.in., iż zderzenia samochodów na ulicach Żeromskiego i Derdowskiego są zazwyczaj niegroźne i kończy się na strachu, a poszkodowanych nie ma. "

      • 0 0

  • Oczywiscie, ze to dobre rozwiazanie poniewaz pieszy ma pierwszenstwo z definicji. (1)

    Tak, ze zadne swiatla tam nie sa potrzebne, drogi panie redaktorze.A juz najmniej takie, ktore jak pan pisze , pala sie wciaz- obojetnie na jaki kolor.

    • 2 3

    • Dlatego ta sama Alicja chciała sygnalizację na Jana z Kolna

      • 0 0

  • Często odbieram tam wnuka ze szkoły

    było bardzo bezpiecznie. Niestety znowu ktoś za długo "myślał" i postanowił!

    • 2 2

  • Troszkę "z innej beczki..", ale też o sygnalizacji..... (3)

    - skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Przebendowskich, koło Klifu i poczty w Orłowie. Nieco dalej w kierunku Gdańska jest pętla trolejbusowa, wyposażona w automatyczne światła. Tzn. jeśli trolejbus, ruszając z pętli podjedzie do jej krańca, to zapala mu się zielone światło, umożliwiając wyjazd. Oczywiście wszystkim pozostałym włącza się światło czerwone. I to jest OK. Tylko dlaczego ta sygnalizacja nie jest skoordynowana z tą przy poczcie? Często efekt jest zatem taki (np. dzisiaj rano), że najpierw stoję "na czerwonym" przy poczcie, a gdy zapala się zielone ruszam, by po 50 m zatrzymać się "na czerwonym" przy pętli, bo akurat trolejbus "musi" właśnie wyjechać. Może warto byłoby zsynchronizować obie sygnalizacje, dając albo możliwość wyjazdu dla trolejbusów tylko w odpowiednim "okienku", a nie "na żądanie" albo nieco wydłużyć w takim przypadku czerwone przy poczcie, aby nie powodować zbędnego ruszania fali samochodów i ich zatrzymywania po przejechaniu kilkunastu metrów. Zawsze to trochę mniej spalin i pyłu z okładzin hamulcowych .

    • 7 1

    • Tam czasem trolejbusy wyjeżdżają z pętli na swoim czerwonym.

      • 0 0

    • (1)

      Ale masz wymagania ! Inżynierowie maja poważniejsze zadania przecież.

      • 1 0

      • no tak - masz rację ;-))

        Ale w Sopocie , w podobnej sytuacji tzn. na pętli przy Reja jakoś sobie poradzili i tam nie ma takiego problemu. Może to byli inni inżynierowie ...

        • 1 0

  • Skoro tam Alicja, Marek, Jakub zlikwidowali. Podobnie jak Świętojańska / Armii Krajowej (efekt końcowy na Świętojańskiej każdy widzi) to dlaczego zbudowali sygnalizację na Jana z Kolna?

    • 3 0

  • Komu to przeszkadzało? (2)

    Cytuję "Przed likwidacją sygnalizacji świetlnej zastosowano dodatkowe środki bezpieczeństwa, np. odsunięcie miejsc parkingowych od skrzyżowania - dodaje Alicja Pawłowska" - bzdura. i wszystko pięknie, ale: 1. Nie dość, że miejsca parkingowe są płatne to jeszcze nam je zabierają, 2. Przed wprowadzeniem świateł ulica Derdowskiego jako szersza i prowadząca do Dalmoru miała pierwszeństwo przed Żeromskiego, 3. Po zmianie pierwszeństwa dla Żeromskiego codziennie był jakiś poważny wypadek ponieważ ludzie jeździli na pamięć. 4. Wprowadzenie świateł unormowało ten stan na kilka lat i był spokój choć prawo skręt w Żeromskiego koło Hartwiga jakiś mądry decydent bez wiedzy kazał zamalować liniami pasa wydzielonego z ruchu. Jako mieszkaniec tego rejonu pytam więc czy postępowanie Referatu Zrównoważonej (psychicznie) Mobilności jest działaniem racjonalnym czy realizacją wytycznych jakiegoś mądrali z UM????? Na innych skrzyżowaniach równorzędnych z ulicą jednokierunkową Abrahama w centrum np. linie zatrzymania dla samochodów z prawej strony namalowane są bez sensu.

    • 3 1

    • Przeszkadzało Alicji P., Markowi Ł. i Jakubowi U.

      • 3 0

    • to już było i widać wraca....

      komunizm za nasze pieniądze dzielnie walczy z problemami które sam stworzył ;)

      • 2 0

  • Czy ktoś coś wie co...... (2)

    ma w sobie Alicja "z krainy cudów", że Wojtuś utworzył stanowisko kierownicze i Referat Zrównoważonej Mobilności. Może idealne wymiary albo wspólne zainteresowania?

    • 3 0

    • Ma delfinki i rowery cargo

      • 0 0

    • Alicja jest spoko, ale raczej to nie miss polonia. Trzyma ją Marek. Wojtek mało już znaczy.

      • 1 0

  • A teraz zagadka. Ile słupków jest na foto nr jeden? (4)

    Mi udało doliczyć się aż 20. Chore miasto. Marnotrawią publiczne pieniądze.

    • 15 8

    • (3)

      Każdy słupek to zasługa jakiegoś kierowcy, który nie potrafi zaparkować zgodnie z prawem.

      • 11 7

      • Nikt nigdy nie parkował na skrzyżowaniu. To jest jakiś przewał żeby firma znajomych miała zlecenia. (1)

        Jak osłupkuja wszystko to będą 'zagęszczać': słupki co 20cm.

        • 3 4

        • Oj, tu się mylisz.

          • 0 0

      • dokładnie i powinni za nie płacić ze swoich!

        • 4 1

  • Byłam tam 2 dni temu i bywam często, mimo że to centrum to ruch aut jest znikomy

    • 2 0

  • Po co nam sygnalizacja świetlna informująca, że świeci słońce? (1)

    Wymyślajcie wincyj, wincyj d*pereli. Na pewno będziemy szczęśliwsi.

    • 10 4

    • gdynianka

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Która firma wyprodukowała autobus przedstawiony na zdjęciu?

 

Najczęściej czytane