• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ze świateł zniknął priorytet dla pieszych

Michał Sielski
27 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Skrzyżowanie ul. Derdowskiego i ŻeromskiegoMapka w centrum Gdyni było pierwszym w Trójmieście, gdzie cały czas świeciło się zielone dla pieszych i dopiero, gdy podjechał samochód, zapalało się czerwone. Ale po pięciu latach światła całkowicie zlikwidowano - to efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych oraz tego, że... nie wszyscy byli z nich zadowoleni.



Jak oceniasz decyzję o likwidacji świateł?

W 2016 r. wprowadzenie sygnalizacji świetlnej z priorytetem dla pieszych było całkiem sporym wydarzeniem. Kierowcy byli zdziwieni, bo ktoś w końcu zamienił role i to oni musieli "prosić" o pokonanie skrzyżowania - zawsze było odwrotnie, bo to piesi musieli wciskać przycisk i czekać na zmianę świateł. Piesi też byli zdziwieni, bo zielone dla nich świeciło się jednocześnie na wszystkich przejściach, gdy w pobliżu nie było żadnych samochodów.

Skrzyżowanie z priorytetem pieszych pojawiło się w 2016 r.


Zdziwieni byli też rowerzyści i kierowcy skuterów - bo pętle indukcyjne na skrzyżowaniu często ich nie wykrywały i na legalny przejazd musieli czekać, aż podjedzie jakiś samochód, który systemowi czujników uda się zauważyć:

Film z 2019 roku:


Mimo kilku niedociągnięć rozwiązanie się sprawdzało, ale właśnie zostało usunięte. Na skrzyżowaniu nie zmieniono jednak programu sygnalizacji, a... całkowicie ją zlikwidowano. Dlaczego?

- Odchodzimy od utrzymywania sygnalizacji świetlnej na ulicach centralnych, gdzie ruch pieszy i rowerowy jest dominujący, a ruch samochodowy - uspokojony - wyjaśnia Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta Gdyni. - Konieczność np. zastosowania sygnalizacji świetlnej jest niezaprzeczalna na ul. Władysława IV, ale na ulicach lokalnych środek ten był już nadmierny i przyczyniał się przede wszystkim do zmniejszenia płynności ruchu pieszego i spadku komfortu przemieszczania się, nie mając wpływu na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego. Obie ulice Derdowskiego i Żeromskiego, jako drogi lokalne w ścisłym centrum miasta, objęte są strefą "Tempo 30" i charakteryzują się wąskim przekrojem drogi, która wraz z nowymi przepisami zobowiązuje kierujących do zachowania szczególnej ostrożności. Przed likwidacją sygnalizacji świetlnej zastosowano dodatkowe środki bezpieczeństwa, np. odsunięcie miejsc parkingowych od skrzyżowania - dodaje Alicja Pawłowska.
Dodaje, że w ramach tych samych działań usunięto także sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej i ŚwiętojańskiejMapka.

Opinie (182) 4 zablokowane

  • (4)

    Szkoda, ze swiatla zostaly usuniete. Praktycznie kazde przejscie w centrum powinno dzialac na takiej zasadzie. Do tego zielona fala dla autobusow poprzez komunikacje radiowa i wszyscy zadowoleni

    • 13 29

    • lepiej jak świateł nie ma - przechodzisz kiedy chcesz (3)

      a jak nikogo nie ma ruch odbywa się bez przeszkód.

      • 7 6

      • (1)

        Teraz samochody zamiast 30 km/h jeżdżą tam 60 km/h, a w pobliżu jest szkoła

        • 4 5

        • Jest odwrotnie...

          Na zielonym pędzili, teraz jadą uważniej bo moze sie pieszy pijawic nagle na ktoryms z przejsc ORAZ to chyba skrzyzowanie rownorzedne

          • 1 1

      • może i tak, ale podstawowym warunkiem uspokojenie ruchu

        i uświadomienie kierowcom korzyści z takiego posunięcia

        • 2 1

  • Jeżdżę czasami tamtędy na rowerze. W przypadku tego rozwiązania przyjeżdzający pojazd poprzez pętlę indukcyjną powodował zmianę świateł. Ale rower jest za mały i za lekki żeby pętla zadziałała. Efekt: albo czekam aż przyjedzie jakiś samochód albo łamię przepisy ruchu drogowego. Rozwiązanie kompletnie nieprzemyślane. Jego jedynym celem jest to co w tytule artykułu: priorytet pieszych, bez oglądania się na innych użytkowników drogi. O kant tyłka takie pomysły.

    • 1 0

  • (3)

    "Dodaje, że w ramach tych samych działań usunięto także sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej i Świętojańskiej" - co było jednym z najgorszych pomysłów bo się robi korek z dojazdem do teatru muzycznego, gdyż nadal pierwszeństwo ma Świętojańska.
    Ale no cóż, to nie pierwszy d**ilny pomysł włodarzy naszego miasto "poprawiający odwrotnie" ruch drogowy!

    • 12 4

    • korki się tworzą w wyniku nadmiaru samochodów (1)

      są tacy, którzy uważają, że to sygnalizacja tworzy korki, inni uważają, że likwidacja sygnalizacji tworzy korki. Warto by strony tego konfliktu zauważyły, że samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po Gdyni. Mam znajomego, który podważa tę prostą prawdę. Tylko współczuć.

      • 3 5

      • tia, glupie opinie z nadmiaru takich jak ty...

        korki w tamtym miejscu pojawily sie po likwidacji swiatel - przed likwidacja nie bylo tam korkow. Wniosek jest prosty i logiczny - zrodlem korkow sa wylaczone swiatla.

        • 4 3

    • Ale są delfinki

      • 3 2

  • mam wrazenie, ze w UM Gdynia siedzi małpa z brzytwa i efekty tego widac na ulicach

    kompletny brak logiki i konsekwencji

    • 5 0

  • Szkoda

    • 1 1

  • Gdybyśmy mieli ogarniętych kierowców to tak (4)

    ale nie ma się co oszukiwać. co drugi to bandyta drogowy i potencjalny morderca.

    • 18 28

    • Nie mierz innych swoją miarą.

      • 2 1

    • Skoro tak jest (2)

      To statystycznie połowa Twojej rodziny to bandyci i potencjalni mordercy.
      Ogarnij się i licz się ze słowami. Trochę wzajemnego szacunku rozwiąże większość drogowych konfliktów.

      • 16 5

      • tak jest niestety. większość jest tego nieświadoma

        jako pasażer łapie się za głowę jak jeżdżą i co czasem opowiadają.... i oczywiście standardowo piesi źli, rowerzyści źli, skrzyżowanie złe... itd w swojej jeździe niczego złego nie widzą,

        • 6 4

      • no tak jest

        niestety teraz nawet prawka nie można komuś zabrać bo nie ma obowiązku wożenia plastiku ze sobą...

        • 2 12

  • Uff, dobrze, że to w Gdyni.

    Horała, uważaj po pijaku na tym przejściu na śmigające Syrenki.

    • 6 1

  • Sygnalizacja świetlna

    Po przeczytaniu tego artykułu muszę odnieść się do powyższego ponieważ dotyczy to mojej dzielnicy.
    Skrzyżowanie Derdowskiego/Żeromskiego - ok, jestem w stanie zrozumieć likwidację tych świateł, pomimo obecności szkół przy tym skrzyżowaniu. Ruch w tamtym miejscu praktycznie zamarł, odkąd "wycięto" skrzyżowanie Derdowskiego/Waszyngtona i cały kawał ul. Waszyngtona. Ale jestem pewien, że światła tam wrócą po zakończeniu inwestycji przy Waszyngtona i natężenie ruchu wzrośnie. Nie jest wyjaśnieniem to, że likwidujemy światła, bo piesi i tak mają pierwszeństwo. Jeśli byłoby to takie proste, to przy Hali Targowej wystarczyłoby wymalować pasy i nie stawiać świateł, no bo przecież pieszy i tak ma pierwszeństwo. Celem sygnalizacji świetlnej jest wpływ na bezpieczeństwo ruchu, tak pieszych, jak i zmotoryzowanych. Kto pamięta, ile było wypadków na powyższym skrzyżowaniu przed 2016? Właśnie z tego powodu powstały tam światła.
    Natomiast likwidacja świateł na skrzyżowaniu Świętojańska/Armii Krajowej jest jakimś nieporozumieniem. Taki chaos, jaki w niektórych godzinach tam panuje, pokazuje to najlepiej. Moim zdaniem światłą te należało zostawić.

    • 9 3

  • W Gdyni likwidują światła, a słupy od nich tną na kilka części i wstawiają żeby zlikwidować pozostałe miejsca

    parkingowe. Taka logika UM.

    • 12 1

  • priorytet zniknął już jakiś czas temu przez rowerowego terrorystę, który płakał, że nie wykrywają go pętle indukcyjne (4)

    więc to ten Pan zafundował pieszym wyłączenie programu z priorytetem na przejściach...

    Inna sprawa, że te światła w ogóle nie powinny były tam powstać, więc finalnie decyzja dobra

    • 14 3

    • Następny pieniacz i mądrala - rozumiem, że płaczesz jak rowerzyści przejeżdżają czerwone (1)

      światła z powodu nie wykrywania ich przez pętle indukcyjne. Podobnie było z motocyklistami - na znanym mi skrzyżowaniu w Redłowie - Legionów / Stryjska na lewoskręcie z Legionów motocyklistów pętla nie łapała. Ale 2 lata temu poprawiono tę pętlę.

      A światła na skrzyżowaniu z artykułu powstały, bo od lat 90 częste były tam dzwony między kierowcami - spora część nie ogarniała kto tam miał pierwszeństwo mimo prawidłowego oznakowania znakami drogowymi. Wiedziałem to od znajomych tam pracujących i mieszkających.
      I dlatego postawiono tam światła - na wniosek kierowców a nie pieszych, pracujących w okolicznych biurowcach.

      • 2 3

      • pieprzysz jak potłuczony

        • 2 1

    • gdy powstały (lata temu) zbulwersowała mnie cena (1)

      jak na ówczesne czasy z kosmosu

      ale potem okazało się, ze w Polsce wszystko musi być drogie, bo jesteśmy bogatym państwem

      • 4 1

      • I to samo trzeba robić kilka razy bo się nie da raz a porządnie.

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Serwis Haller to przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane