• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ze świateł zniknął priorytet dla pieszych

Michał Sielski
27 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Skrzyżowanie ul. Derdowskiego i ŻeromskiegoMapka w centrum Gdyni było pierwszym w Trójmieście, gdzie cały czas świeciło się zielone dla pieszych i dopiero, gdy podjechał samochód, zapalało się czerwone. Ale po pięciu latach światła całkowicie zlikwidowano - to efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych oraz tego, że... nie wszyscy byli z nich zadowoleni.



Jak oceniasz decyzję o likwidacji świateł?

W 2016 r. wprowadzenie sygnalizacji świetlnej z priorytetem dla pieszych było całkiem sporym wydarzeniem. Kierowcy byli zdziwieni, bo ktoś w końcu zamienił role i to oni musieli "prosić" o pokonanie skrzyżowania - zawsze było odwrotnie, bo to piesi musieli wciskać przycisk i czekać na zmianę świateł. Piesi też byli zdziwieni, bo zielone dla nich świeciło się jednocześnie na wszystkich przejściach, gdy w pobliżu nie było żadnych samochodów.

Skrzyżowanie z priorytetem pieszych pojawiło się w 2016 r.


Zdziwieni byli też rowerzyści i kierowcy skuterów - bo pętle indukcyjne na skrzyżowaniu często ich nie wykrywały i na legalny przejazd musieli czekać, aż podjedzie jakiś samochód, który systemowi czujników uda się zauważyć:

Film z 2019 roku:


Mimo kilku niedociągnięć rozwiązanie się sprawdzało, ale właśnie zostało usunięte. Na skrzyżowaniu nie zmieniono jednak programu sygnalizacji, a... całkowicie ją zlikwidowano. Dlaczego?

- Odchodzimy od utrzymywania sygnalizacji świetlnej na ulicach centralnych, gdzie ruch pieszy i rowerowy jest dominujący, a ruch samochodowy - uspokojony - wyjaśnia Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta Gdyni. - Konieczność np. zastosowania sygnalizacji świetlnej jest niezaprzeczalna na ul. Władysława IV, ale na ulicach lokalnych środek ten był już nadmierny i przyczyniał się przede wszystkim do zmniejszenia płynności ruchu pieszego i spadku komfortu przemieszczania się, nie mając wpływu na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego. Obie ulice Derdowskiego i Żeromskiego, jako drogi lokalne w ścisłym centrum miasta, objęte są strefą "Tempo 30" i charakteryzują się wąskim przekrojem drogi, która wraz z nowymi przepisami zobowiązuje kierujących do zachowania szczególnej ostrożności. Przed likwidacją sygnalizacji świetlnej zastosowano dodatkowe środki bezpieczeństwa, np. odsunięcie miejsc parkingowych od skrzyżowania - dodaje Alicja Pawłowska.
Dodaje, że w ramach tych samych działań usunięto także sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej i ŚwiętojańskiejMapka.

Opinie (182) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Spoleczniackie pomysly zazwyczaj sa niewypalem (2)

    I dobrze. Dosc absurdow

    • 33 21

    • Urzędnik to stan umysłu

      Społecznikowskie pomysły wychodzą poza wąskie ramy sztampowych rozwiązań, przez co są wdrażane w karykaturalny sposób (no tutaj brak uwzględnienia rowerów).

      • 5 4

    • Nie ma to jak czytać tylko nagłówek. Najgorsze, że masz prawo głosu.

      • 7 5

  • (4)

    Szkoda, ze swiatla zostaly usuniete. Praktycznie kazde przejscie w centrum powinno dzialac na takiej zasadzie. Do tego zielona fala dla autobusow poprzez komunikacje radiowa i wszyscy zadowoleni

    • 13 29

    • lepiej jak świateł nie ma - przechodzisz kiedy chcesz (3)

      a jak nikogo nie ma ruch odbywa się bez przeszkód.

      • 7 6

      • (1)

        Teraz samochody zamiast 30 km/h jeżdżą tam 60 km/h, a w pobliżu jest szkoła

        • 4 5

        • Jest odwrotnie...

          Na zielonym pędzili, teraz jadą uważniej bo moze sie pieszy pijawic nagle na ktoryms z przejsc ORAZ to chyba skrzyzowanie rownorzedne

          • 1 1

      • może i tak, ale podstawowym warunkiem uspokojenie ruchu

        i uświadomienie kierowcom korzyści z takiego posunięcia

        • 2 1

  • W Gdyni powoli wszystko się likwiduje i tylko zwiększa opłaty (2)

    A może zlikwidowano sygnalizację świetlna bo może nie ma pieniędzy na jej konserwację i bieżące utrzymanie? Tak samo od 1 lutego ZKM Gdynia likwiduje kolejny raz kursy. Czekamy na kolejne podwyżki np. biletów komunikacji miejskiej.

    • 36 14

    • Będą podwyżki, będą. Tylko nie kryj zdziwienia...

      • 3 0

    • To wszystko po to by wygodniej korzystać z komunikacji miejskiej. Szczególnie sobie ją chwalę gdy kończę pracę o 1 w nocy.

      • 4 0

  • To jest skrzyżowanie o znikomym ruchu. Samochody jeżdżą tam z małymi prędkościami.
    Powinno zostać równorzędne bez zadnych świateł.

    • 22 4

  • Opinia wyróżniona

    Zielona fala (58)

    A może w końcu ktoś zrozumie, że prawdziwa zielona fala dla samochodów to mniej spalin, które wszyscy wdychamy. A wszystkim antysamochodowcom od razu odpowiem, że nie - samochody nie znikną, nawet jak wyjdziecie z siebie i staniecie obok.
    Więc tak - niech dla pieszych świeci się cały czas zielone, ale pod warunkiem, że dla samochodów będzie prawdziwa zielona fala i przy przepisowej prędkości będzie "okno", kiedy będzie można przejechać bez bezsensownego zatrzymania (nie ma pieszych, a musisz stać).

    • 167 63

    • najbardziej zielono jest gdy jest najwygodniej dla kierowców i jest ich jak najwięcej. Zielono mi. (1)

      • 18 13

      • Najlepiej jak z psami po zielonym

        W środku centrum i jest pachnąco

        • 5 1

    • mniej samochodów = mniej spalin (4)

      nie da się zrobić zielonej fali dla samochodów i jednocześnie utrzymywać zielone dla pieszych. Jak to sobie wyobrażasz?

      • 16 16

      • Np. przejścia podziemne? (3)

        a nie, zapomniałem że ludzie to nie szczury i nie chodzą pod ziemią tylko na powierzchni, chyba że u góry są tory kolejowe to wtedy bycie szczurem już im nie przeszkadza.

        • 17 9

        • Weź pomyśl zanim coś napiszesz (1)

          Nie ma sensu żeby pociąg wiozący 1000 osób albo tysiąc ton ładunku hamował przed 20 pieszymi. Ale 10 aut wiozące 12 osób już może poczekać, tym bardziej że auta przywracają się do prędkości trochę szybciej niż pociąg.

          • 6 9

          • Ale 10 aut wiozące 12 osób ... ma stawac bo jaśnie pan lolek albo jedna sztuka nacisnelła guzik?

            • 7 3

        • Wymagasz od ludzi, aby musieli wyżej podnosić nogi wchodząc po schodach (bo windy wiadomo, nie działają)?

          • 3 0

    • bzdura (7)

      gdyby w mieście była prawdziwa czerwona fala i np z Chylonii do centrum samochodem jechał byś pół godziny nawet w nocy to jechali by tylko ci co na prawdę muszą jechać autem a reszta pojechała by skm bo zawsze byłoby szybciej, wtedy by było na prawdę mniej spalin i koniec problemów z parkowaniem, wy tymczasem narzekacie na brak zielonej fali bo na całej Morskiej stoicie może ze trzy razy a tymczasem trajtek stoi na czerwonym ze dwa razy częściej, oj za dobrze macie złomiarze

      • 14 22

      • (5)

        Szczególnie dobrze jeździło się SKM z pracy w Tesco do domu (Pogórze Górne). A nie, czekaj, tam SKM nie dojeżdża.

        • 16 3

        • (4)

          Ja z kolei lubię jeździć SKM do swojego 16m apartamentu na Jabłoniowej. Jest szybko i wygodnie. Zawsze to 2 godziny spędzone w luksusowym klimatyzowanym wagonie w wygodnym fotelu i smarkającym nad tobą dziadem z wąsem a nie 10 minut samochodem.

          • 15 3

          • (1)

            Co jak co, ale SKM to się jedzie z Gdyni do Gdańska w max 40 minut. Pozostałą godzinę czeka się na spóźniony pociąg.

            • 6 2

            • Co daje razem prawie 2 godziny

              • 3 0

          • 10 minut samochodem, to od Warszawskiej do ronda na Jabłoniowej? (1)

            • 2 1

            • o 20 da radę.

              • 1 0

      • od kilku lat dokumentuję awarie i odwołane kursy SKM... nie ma dnia ani godziny bez awarii odwółania kursu

        • 2 0

    • (15)

      Typowy wpis jak zamiast mozgu masz autko.

      • 9 17

      • pedałowcy to ludzie z kompleksami (14)

        to korki emitują spaliny , czy zdajecie sobie sprawę z tego czy nie. Gdańsk jest obecnie najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce. Powód ? nie buduje się dróg . tramwaj nie rozwiąże tego problemu

        • 13 6

        • nie zaklinaj rzeczywistosci, to samochody emitują spaliny... (5)

          I samochody powodują korki...

          • 11 7

          • (3)

            A autobusy nie emitują spalin?

            • 7 0

            • zależy które (2)

              elektrobusy lub autobusy z napędem wodorowym (podobno są takie) emitują pył z tarcz hamulcowych i opon ścierających jezdnię. Dlatego poważnie rozważ rower lub rower wspomagany elektrycznie. Ten pojazd lepiej zaspokaja potrzeby mobilności w układzie drzwi-drzwi niż nawet najlepszy elektrobus.

              • 3 5

              • Xd

                • 1 0

              • a spaliny z elektrycznych aut duszą strasznie opony mózgowe.

                • 1 0

          • nie, korki powodują ped**arze jadący słowaka cyx spacerową jezdnią pod górkę itp

            • 4 1

        • Trojmiasto jest pod tym względem specyficzne (1)

          Bo nie może rozwijać infrastruktury w stronę wschodu

          • 5 1

          • może, tylko infrastruktura infrastrukturze nierówna

            nie ma sensu budowy tunelu pod Pachołkiem, ale jest sens budowy kładki pieszo rowerowej nad obwodnicą Trójmiasta.

            • 1 0

        • Nie ma nowych dróg ślepcze ? Nie zauważyłeś tunelu pod Martwą Wisłą, Adamowicza, porzeszeń (4)

          wielu starych arterii ?

          Tobie ciągle mało ? Może wyburzenia pod twoje samochodowe ego ?

          • 6 5

          • Gość chyba zatrzymał się w 2004 roku :)

            Miliardy wydawane co roku na drogi go nie przekonają :) Dla nie go nie istnieje Havla, Wyklętych, Czarny Dwór, POG, rozbudowa obwodnicy, Sucharskiego, autostrady, S7 i cały rząd ulic rozpoczynających się roboczo od słowa nowa. Że o tunelu (dwóch?) nawet nie wspomnę

            • 6 4

          • (2)

            A ile w tym czasie wybudowało się osiedli, mieszkań? Czy przepustowość tych dróg powoduje, że drogi lokalne mają wtedy jej więcej?

            Czy przepustowość tych dróg jest równoznaczna z ilością nowych, "potencjalnych" mieszkańców?

            (potencjalnych, ponieważ wiadomo, że większość i tak idzie pod wynajem).

            • 4 0

            • autostrady w Los Angeles także nie zapewniają wystarczającej "przepustowości" dla pojazdów

              dlatego warto elektryfikować PKM i budować kładki pieszo rowerowe nad obwodnicą. Lepiej dbać o ludzi niż o pojazdy.

              • 1 3

            • Najbardziej zakorkowanym miastem w Europie jest Moskwa.

              Polecam rzucić okiem na ich infrastrukturę drogową. 7 pasów w jedną stronę nie jest niczym dziwnym.

              • 1 0

        • Co ty masz do rowerzystów?

          Uwiódł cię i porzucił któryś? Teraz się mścisz i wylewasz żale?

          • 3 2

    • (18)

      Mam skuteczniejszy sposob na mniej spalin w miastach niz zielona fala: drastyczne ograniczenie ruchu samochodowego w centrum. Tak to sie robi na swiecie.

      • 11 18

      • (3)

        Zlikwidujmy w ogóle ruch kołowy. ZKM już to robi zmniejszając ilość kursów.

        • 15 4

        • Jestem ZA. Autobusy są na ropę tramwaje na prąd z węgla więc to wszystko trzeba wyzłomować.

          • 3 9

        • Z góry znasz posuniecie ZKM gdyby do tego doszło ? (1)

          • 0 2

          • Jestem nostradamus i przewiduję, że 1 lutego w Gdyni będzie jeździć mniej kursów!

            • 2 1

      • (9)

        Skąd was biorą? Po przeprowadzaliście się ze wsi i wszystko wam przeszkadza. A to tunel a to samochód a to dym a to dzik. Wracajcie tam skąd przyszliście.

        • 11 7

        • (8)

          ROTFL to wlasnie kompleksy z zad*pia sa najwiekszymi fanami samachodow w miescie. Zbiorkom wvzesniej w tv ogladaly.

          • 7 4

          • (2)

            ROTFL przeprowadź się na wieś. Proste.

            • 2 3

            • (1)

              Nie interesuje mnie to. Chce mieszkac w nowoczesnym miescie - z drastycznie ograniczona samochodoza.

              • 3 8

              • Dalej rozwiązaniem jest wieś.

                • 2 0

          • (4)

            Ale to na wsi jest mniej samochodów niż w miastach. W miastach od zawsze było dużo wozów, bryczek i w końcu samochodów a za ileś lat jakiś lewitujących pojazdów. Więc swoje małomiejskie przyzwyczajenia zabierz z powrotem do Trąbek Wielkich.

            • 2 6

            • (3)

              Dokladnie odwrotnie - na wsi praktycznie kazdy ma samochod, w miescie nie. Im wieksze miasto, tym mniej samochodow, malomiasteczkowy kmiotku :)

              • 7 4

              • Każdy to ma chyba traktor lub konia.

                • 1 2

              • (1)

                Mają bo samochód służy do przemieszczania się z punktu A do punktu B. Czego nie ogarniasz? Nie znam nikogo z miasta co nie miałby samochodu. Co więcej, podpowiem ci że 5 ukrainców mieszkających w jednym mieszkaniu ma 5 samochodów. Coś ci to wyjaśnia?

                • 0 1

              • nie masz innych znajomych? tylko współczuć

                • 0 2

      • proponuję coś bardziej praktycznego i wykonalnego: (3)

        opracowanie i konsekwentne wdrażanie programu uwalniania kolejnych chodników, ulic i placów w mieście od jeżdżących i parkujących samochodów. Tak się to robi w wielu miastach świata z pozytywnym skutkiem.

        • 2 6

        • (2)

          Przeprowadź się do tych wspaniałych miast po co tu siedzisz?

          • 3 1

          • po to, by mieć możliwość obserwowania prześmiesznych wpisów osób cierpiących na samochodozę (1)

            Jak na razie mam coraz lepsze możliwości poruszania się innymi środkami lokomocji niż moją hybrydą i sobie chwalę. W samochód wsiadam tylko gdy jadę na dalsze odległości a najbardziej lubię przechadzać się na bulwarach uwolnionych od samochodów.

            • 2 3

            • Masz jakieś rozdwojenie jaźni? Skoro jest ok to co marudzisz.

              • 0 0

    • zielona fala dla samochodów = wypadek i paraliż miasta

      czyli więcej spalin

      • 5 9

    • A co z samochodowym ruchem poprzecznym ? Przejścia z artykułu są na skrzyżowaniu ulic gwoli

      ścisłości, na którym światła wprowadzono, bo kiedyś niemal codziennie były tam "dzwony" (kolizje) samochodowe - wielu kierowców nie ogarniało kto tam miał pierwszeństwo.

      • 2 0

    • Przecież tym których nazywasz antysamochodowcami nie zależy na całkowitym zlikwidowaniu ruchu samochodowego :D (2)

      Oczywiście że on nie zniknie i nie ma znikać, są z używania aut wymierne korzyści. Chodzi o to aby ruch indywidualny był uporządkowany, ograniczony ze zbędnych przejazdów (!!!), żeby nie płacić gigantycznych pieniędzy za utrzymanie samochodowej infrastruktury i żeby nie stwarzał zagrożenia dla niechronionych.

      • 4 1

      • (1)

        Dokładnie, ponieważ obecnie wszystkie korki o 7-8 z rana to ludzie, którzy niepotrzebnie jadą se pochodzić po molo w Orłowie.

        • 5 0

        • Ale jadą zawieźć dziecko do szkoły, 15 letnie.

          To taki przykład co znam, bo oskarek by się jeszcze zgubił jadąc autobusem 15 minut

          • 2 1

    • praktyka wskazuje, że w warunkach nadmiaru samochodów nie ma szansy stworzenia "prawdziwej"

      zielonej fali dla samochodów. Skądinąd "zielona fala" okazuje się możliwa praktycznie dla ruchu rowerów wzdłuż głównych osi komunikacyjnych trójmiasta.

      • 0 1

    • (1)

      Samochody znikna, ale to wymaga czasu. Kiedy przez miasto nie przejedzie nic po za komunikacja i to niskoemisyjna, kiedy bedziesz mogl dojechac do granicy miasta, do konca obwodnicy i nie dalej. Kiedy mozesz zrobic trase A2 przez caly kraj, ale juz przed samym celem bedziesz musial przesiadc sie do komunikacji. Tak, wtedy samochody znikna, znikna z miast.

      • 1 2

      • Ograniczony człowieku, nie widzisz że w tych miastach mieszkają także ludzie którzy regularnie muszą korzystać także z

        Ktoś (jak np. ja) co tydzień jedzie w delegację (także w rejony dość odcięte komunikacyjnie) i co: od obwodnicy mam się z komputerami, bagażami i całym sprzętem roboczym teleportować do mojego mieszkania w centrum, bo jakiś ograniczony człowiek ma alergię na samochody?! Lecz się!

        • 1 0

  • Gdybyśmy mieli ogarniętych kierowców to tak (4)

    ale nie ma się co oszukiwać. co drugi to bandyta drogowy i potencjalny morderca.

    • 18 28

    • Skoro tak jest (2)

      To statystycznie połowa Twojej rodziny to bandyci i potencjalni mordercy.
      Ogarnij się i licz się ze słowami. Trochę wzajemnego szacunku rozwiąże większość drogowych konfliktów.

      • 16 5

      • no tak jest

        niestety teraz nawet prawka nie można komuś zabrać bo nie ma obowiązku wożenia plastiku ze sobą...

        • 2 12

      • tak jest niestety. większość jest tego nieświadoma

        jako pasażer łapie się za głowę jak jeżdżą i co czasem opowiadają.... i oczywiście standardowo piesi źli, rowerzyści źli, skrzyżowanie złe... itd w swojej jeździe niczego złego nie widzą,

        • 6 4

    • Nie mierz innych swoją miarą.

      • 2 1

  • (3)

    Inne miasta brały za przykład tą sygnalizację. Alicja z Kucykiem chcą całą Gdynię zaorać. Zobaczcie jakie zmiany w ZKM od lutego. Alicja konsultuje wszystko? Strefę płatnego parkowania, sygnalizację, rowery cargo, delfinki. Brawo!

    • 20 9

    • Czyżby Alicja kierownik od delfinków? Gdynia jak zawsze innowacyjna.

      • 11 1

    • jakie inne miasta? (1)

      Wiesz, że w Gdyni wciąż jest skrzyżowanie z wiecznym zielonym dla pieszych? Świętojańska/Partyzantów.

      • 4 2

      • nie skrzyżowanie tylko jedno z przejść

        • 5 1

  • A po co pieszym sygnalizacja świetlna (1)

    i tak przechodzą na czerwonym świetle.

    • 23 16

    • bo kierowcy nie jeżdżą na czerwonym

      • 5 4

  • Bardzo dobrze! (1)

    Społecznik to z reguły pieniacz ze znajomościami w mediach. Inaczej nikt by o nich i ich pomysłach nie wiedział.

    • 23 12

    • Pieniacz To ty - sam użyłeś słowa "pieniacz"

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co przedstawia logo Skody?

 

Najczęściej czytane