• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: buspasem po Małokackiej dwa razy szybciej niż w korku

Patryk Szczerba
24 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspas na ul. Małokackiej pozwala pasażerom i kierowcom linii jadących na Witomino zaoszczędzić czas. Buspas na ul. Małokackiej pozwala pasażerom i kierowcom linii jadących na Witomino zaoszczędzić czas.

Dzięki buspasowi na ul. Małokackiej zobacz na mapie Gdyni autobusy linii 192 w kierunku Witomina w godzinach szczytu jadą dwa razy szybciej. Na większą częstotliwość i dodatkowe kursy trzeba będzie jednak poczekać co najmniej pół roku.



Czy obecnie istniejące buspasy w Gdyni sprawdzają się?

Buspas na Małokackiej pojawił się w październiku zeszłego roku. Jego utworzenie wymusił zwiększający się ruch w kierunku Witomina i dalej Chwarzna oraz Wiczlina. Z powodu korków, autobusy popołudniami często jeździły nawet objazdem, co powodowało nieporozumienia wśród oczekujących na przystankach.

Buspas na Małokackiej po staraniach mieszkańców



Urzędnicy przed buspasem na Małokackiej długo się wzbraniali, bo oponowali kierowcy, ale pod naciskiem mieszkańców i Zarządu Komunikacji Miejskiej zmienili zdanie. Buspas powstał na kilometrowym odcinku ulicy.

Czytaj też: Buspas na Małokackiej funkcjonuje od października

Autobusy jadą nim od skrzyżowania z ul. Olimpijską i przy stacji benzynowej włączają się do regularnego ruchu. W tym miejscu z dwóch pasów na jezdni robi się jeden, przeznaczony dla wszystkich pojazdów, by później ponownie na skrzyżowaniu rozdzielić się na trzy.

Linia 192 na ul. Małokackiej szybciej o 5 minut



Dane z listopada z zamontowanych w autobusach urządzeń systemu Tristar pokazują, że pojazdy na linii 192 pokonują odcinek z buspasem dwa razy szybciej niż wcześniej, stojąc w korkach na Małokackiej.

Do porównania wybrano dni pomiędzy 2 a 6 października oraz 20 a 24 listopada. W pierwszym okresie autobusy jechały w korku, w drugim korzystały z buspasa.

Dane dotyczące przejazdu 192 buspasem po ul. Małokackiej. Dane dotyczące przejazdu 192 buspasem po ul. Małokackiej.
W godzinach popołudniowego szczytu o godz. 16 i 17 autobusy zaoszczędzały nawet 5 minut. Choć przejazd zajmował nadal więcej, niż przewiduje rozkład jazdy, to czas podróży skrócił się o połowę.

Na razie nie wiadomo, jakie ma to przełożenie na liczbę pasażerów wybierających dojazd na Witomino i dalej ul. Małokacką zamiast np. ul. Kielecką, gdzie również autobusy jadą buspasem, ale dojście do przystanku ze stacji SKM zajmuje dużo więcej czasu.

Czytaj również: Buspas na Kieleckiej

- Nie przeprowadziliśmy do tej pory odpowiednich badań, gdyż byłoby to sprzeczne z metodologią, która zakłada, że sprawdzanie efektów popytowych zmian w rozkładach jazdy i innych usprawnień powinno następować po upływie kilku miesięcy od ich wprowadzenia - najlepiej po około pół roku - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Przedstawiciele ZKM Gdynia wstrzymują się też z deklaracjami co do zwiększenia liczby kursów bądź uruchomienia nowych linii.

- W najbliższym czasie nie ma takich planów. Autobusy korzystające z ul. Małokackiej miały do tej pory sporą rezerwę miejsc. Liczymy więc przede wszystkim, że wprowadzone usprawnienie poprawi ich wykorzystanie - dodaje Gromadzki.

Buspasy na ul. Morskiej w Gdyni w tym roku



Przypomnijmy, że w tym roku mają też powstać odcinki buspasów na ul. Morskiej w obydwu kierunkach. Pasy przeznaczone dla autobusów pojawią się na odcinkach pomiędzy ul. Zakręt do Oksywia a Zespołem Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych.

Razem będzie ich pięć. Trzy powstaną w kierunku centrum miasta, a dwa w kierunku Rumi. Całość jest realizowana w ramach projektu współfinansowanego przez UE, w którym planuje się m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia.

Opinie (168) 2 zablokowane

  • kasia

    Bus pas powinien pojawić się również na wielkopolskiej ...

    • 5 1

  • Jak na miasto niby marzeń to biała farba, trochę mało! Miejsca dość na dołożenie przynajmniej jednego pasa, ale ambicjonalne lotnisko Szczurka nie pozwala na ŻADNE poważniejsze inwestycje. Zresztą nawet z mniejszymi jest problem (stan ronda) przy dworcu

    • 3 3

  • Poproszę trolejbuspas na Świętojańskiej.

    Jak wszędzie to wszędzie.

    • 3 2

  • Każda droga z więcej niż jednym pasem z automatu powinna mieć buspas

    Każda z dróg o kilku pasach (Zwycięstwa, Wielkopolska, Morska, 10 Lutego itd.) powinna mieć z automatu buspas na prawym pasie.

    Jest to sprzeczne z logiką, że autobus wiozący kilkadziesiąt osób obecnie stoi za samochodem w którym siedzi jedna osoba.

    Tak długo jak autobusy są wolniejsze od samochodów osobowych (a w korku są bo nawet jak stoją równo, to autobus traci zawsze kilka pozycji stojąc na przystanku, bo wpychają się jadący za nim), tak długo ludzie wybierają samochody.

    Powszechne buspasy spowodują że w końcu decyzja wyglądać będzie tak że do wyboru będzie jazda autobusem trwająca np. 15min, lub samochodem 30min.
    I dopiero wtedy ludzie podejmą racjonalną decyzję użycia transportu zbiorowego.

    • 9 4

  • Wiecej buspasów i świateł

    Tak! Same buspasy i kalesonopasy !
    Autobusiorami mi tu jeździć!!!
    I rowerami!
    Porzucić samochody, a fuj!
    Stać w mrozie i czekać, jak za komuny!!!

    • 5 2

  • (1)

    A kiedy buspasy na Wielkopolskiej?
    Buspasy powinny byc wszedzie. Kazda nowa droga powinna zawierac buspas.

    • 17 4

    • Drogi powinny składać się wyłacznie z buspasów

      A ostatni buspas sobie cymbale wymaluj na czole!!!

      • 2 1

  • Tak tylko pytam... (1)

    ...o ile zwiększyła się przepustowość drogi po wprowadzeniu buspasa (licząc w osobach/h)? Ktoś to mierzy, czy tylko takie tam majstrowanie przy drogach?

    • 13 2

    • Możesz policzyć

      Pojemność autobusu x liczba autobusów/h x 2

      • 3 0

  • Bus pas powinien być na środku - wtedy może działać w dwóch kierunkach (1)

    Rano bus pas do centrum, po południu bus pas dla autobusów z centrum

    • 13 2

    • Widziałeś na Małokackiej korek w dół?

      Wątpię, że jesteś z Gdyni

      • 2 0

  • Stepa w wywiadzie powiedział, że nie będzie obwodnicy Witomina. (16)

    Wszyscy z nowej dzielnicy, tysiące nowych mieszkańców Chwarzna Wiczlina mają jeździć komunikacją. Dlaczego on czy Szczurek jeżdżą luksusową limuzyna, nigdy nie widziałam ich w autobusie

    • 81 14

    • (5)

      Przy tak rozwijającym się mieście, powinno wybudować się tunel przez Witomino oraz kolej podziemną łączącą się za Karwinami z PKM. Oczywiście, że jest to nierealne budżetowo, ale byłoby to jedyne rozsądne rozwiązanie. Wszystko inne to pół środki.

      Obecnie Witomino jest dzielnicą tranzytową - zupełnie bez sensu i zupełnie niepotrzebnie. Jego budowa (placek w środku lasu) aż prosi się o ominięcie. Niestety nie jesteśmy ani Niemcami ani Szwecją...

      • 13 5

      • W Gdańsku będzie tunel pod pacholkiem to Gdynia też musi mieć swój tunel, trochę jak leczenie kompleksów z lotniskiem

        • 1 0

      • (1)

        Pierwszy popre usuniecie Witmoino jak przy okazji do usuniecia wyznacza polowe mieszkancow Polski z takimi robakami jak ty

        • 3 2

        • to ruska gnida i pijak

          typowe popychło pisu,
          idealnie w stylu i na poziomie tej łajzy kaczyńskiego

          • 0 2

      • są środki w UE, dlaczego szczur nie korzysta? (1)

        • 6 5

        • jakie konkretnie?

          • 3 2

    • Pan Stepa jeździ autobusem do pracy.

      • 3 1

    • Idą dwóch panów S jest

      zamknąć Gdynię dla ruchu kołowego. Wszyscy mają się przyzwyczaić do jeżdżenia rowerem lub chodzenia na piechotę. Dziś na ul Chwarznienskiej przed ul. Sosnową myślałem żw autobus rozpada się na dziurach - tak szanuje się dobro wspólne.

      • 1 0

    • bo gdybyś myślał (3)

      to byś wiedział, że dyrekcja Lasów i parku nie zgodziła się an wycinkę drzew pod obwodnicę... Ale leszcze wolą szczekać.

      • 10 12

      • tak, tak, wszyscy przeciwko szczurowi, w każdej sprawie to słyszę:))) (1)

        • 5 7

        • tak to jest jak szanuje się obowiązujące prawo

          Można oczywiście mieć je w czterech literach a potem w razie draki mówić że się o czymś zapomniało

          • 2 2

      • pamiętam....

        Mieszkam na Witominie i doskonale pamiętam problem z pozwoleniem na wycinkę!!!!!!może i nie wszystko w Gdyni jest ok ale to akurat prawda w kwestii odmowy lasów państwowych.

        • 8 4

    • luksus za 80 tyś to nie luksu z całym szacunkiem to zwyczjne auto

      • 1 5

    • Akurat prezydenta Stępę można w autobusie spotkać. Prez. Szczurka - nie wiem.

      • 5 2

    • (1)

      Stępa - na emeryturę !

      • 13 6

      • A jednak

        Tak jak jest beznadziejny, tak muszę przyznać, że widuję go w autobusie.

        • 11 5

  • Bus pasy (4)

    Powinny być jeszcze w wielu innych miejscach Trójmiasta na przykład w Gdańsku na trakcie Wojciecha zrobić buspas ci co chcą dojechać sprawnie wsiadają w komunikację miejską A jak ktoś chce jechać swoim smrodem Proszę niech jedzie swoim jednym pasem i tkwi w korkach kwestia czasu kierowcy By się nauczyli jeździć komunikacją miejską oczywiście w gestii miasta byłoby przygotowanie odpowiednio całej infrastruktury i kursowania autobusów

    • 50 37

    • Żal d*pe ściska że marnujesz czas a tym samym życie w komunikacji zamiast czerpać z niego radość?

      • 0 0

    • Dokładnie

      buspasy powinny być w Gdyni na Wielkopolskiej/Chwaszczyńskiej oraz na Zwycięstwa. Niech sobie samochody stoją w korkach, pies je trącał, ale niech nie blokują autobusów i trolejbusów.

      • 4 1

    • Pod rozwage (1)

      Z autobasu pachnie.Stan za nim to poczujesz Zobaczcie prawy pas na Al.Zwyciestwa czy10 lutego.Same dziury i nierownosci a jezdza tylko autobusy i trajtki.Granda!

      • 0 5

      • I np. pałeczki zapalenia płuc w cenie biletu , albo inne dziwne choroby. Nie dziękuję.

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaki bilet należy kupić, aby poruszać się komunikacją miejską po całym Trójmieście?

 

Najczęściej czytane