• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: buspasem po Małokackiej dwa razy szybciej niż w korku

Patryk Szczerba
24 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspas na ul. Małokackiej pozwala pasażerom i kierowcom linii jadących na Witomino zaoszczędzić czas. Buspas na ul. Małokackiej pozwala pasażerom i kierowcom linii jadących na Witomino zaoszczędzić czas.

Dzięki buspasowi na ul. Małokackiej zobacz na mapie Gdyni autobusy linii 192 w kierunku Witomina w godzinach szczytu jadą dwa razy szybciej. Na większą częstotliwość i dodatkowe kursy trzeba będzie jednak poczekać co najmniej pół roku.



Czy obecnie istniejące buspasy w Gdyni sprawdzają się?

Buspas na Małokackiej pojawił się w październiku zeszłego roku. Jego utworzenie wymusił zwiększający się ruch w kierunku Witomina i dalej Chwarzna oraz Wiczlina. Z powodu korków, autobusy popołudniami często jeździły nawet objazdem, co powodowało nieporozumienia wśród oczekujących na przystankach.

Buspas na Małokackiej po staraniach mieszkańców



Urzędnicy przed buspasem na Małokackiej długo się wzbraniali, bo oponowali kierowcy, ale pod naciskiem mieszkańców i Zarządu Komunikacji Miejskiej zmienili zdanie. Buspas powstał na kilometrowym odcinku ulicy.

Czytaj też: Buspas na Małokackiej funkcjonuje od października

Autobusy jadą nim od skrzyżowania z ul. Olimpijską i przy stacji benzynowej włączają się do regularnego ruchu. W tym miejscu z dwóch pasów na jezdni robi się jeden, przeznaczony dla wszystkich pojazdów, by później ponownie na skrzyżowaniu rozdzielić się na trzy.

Linia 192 na ul. Małokackiej szybciej o 5 minut



Dane z listopada z zamontowanych w autobusach urządzeń systemu Tristar pokazują, że pojazdy na linii 192 pokonują odcinek z buspasem dwa razy szybciej niż wcześniej, stojąc w korkach na Małokackiej.

Do porównania wybrano dni pomiędzy 2 a 6 października oraz 20 a 24 listopada. W pierwszym okresie autobusy jechały w korku, w drugim korzystały z buspasa.

Dane dotyczące przejazdu 192 buspasem po ul. Małokackiej. Dane dotyczące przejazdu 192 buspasem po ul. Małokackiej.
W godzinach popołudniowego szczytu o godz. 16 i 17 autobusy zaoszczędzały nawet 5 minut. Choć przejazd zajmował nadal więcej, niż przewiduje rozkład jazdy, to czas podróży skrócił się o połowę.

Na razie nie wiadomo, jakie ma to przełożenie na liczbę pasażerów wybierających dojazd na Witomino i dalej ul. Małokacką zamiast np. ul. Kielecką, gdzie również autobusy jadą buspasem, ale dojście do przystanku ze stacji SKM zajmuje dużo więcej czasu.

Czytaj również: Buspas na Kieleckiej

- Nie przeprowadziliśmy do tej pory odpowiednich badań, gdyż byłoby to sprzeczne z metodologią, która zakłada, że sprawdzanie efektów popytowych zmian w rozkładach jazdy i innych usprawnień powinno następować po upływie kilku miesięcy od ich wprowadzenia - najlepiej po około pół roku - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Przedstawiciele ZKM Gdynia wstrzymują się też z deklaracjami co do zwiększenia liczby kursów bądź uruchomienia nowych linii.

- W najbliższym czasie nie ma takich planów. Autobusy korzystające z ul. Małokackiej miały do tej pory sporą rezerwę miejsc. Liczymy więc przede wszystkim, że wprowadzone usprawnienie poprawi ich wykorzystanie - dodaje Gromadzki.

Buspasy na ul. Morskiej w Gdyni w tym roku



Przypomnijmy, że w tym roku mają też powstać odcinki buspasów na ul. Morskiej w obydwu kierunkach. Pasy przeznaczone dla autobusów pojawią się na odcinkach pomiędzy ul. Zakręt do Oksywia a Zespołem Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych.

Razem będzie ich pięć. Trzy powstaną w kierunku centrum miasta, a dwa w kierunku Rumi. Całość jest realizowana w ramach projektu współfinansowanego przez UE, w którym planuje się m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia.

Opinie (168) 2 zablokowane

  • szczurek a kiedy jakieś realne inwestycje w mieście???

    • 18 2

  • Ja hciałem powiedzieć, że nie wiem o co kaman chociaz jezdem aktywistom rowrowym.

    • 6 5

  • Więcej buspasów chcemy (1)

    nie tylko w Gdyni ale też w Gdańsku. Komunikacja miejska musi mieć pierwszeństwo i krótszy czas przejazdu niż auta.

    • 17 5

    • Tak ale przez dobudowanie nowych a nie przez zabranie drogi i zrobienie w ty miejscu bus pasa

      • 5 5

  • Gdynia farba farba farba

    • 18 2

  • Powinno być więcej linii na tej trasie i częściej przynajmniej w godzinach szczytu.

    • 7 3

  • Samochodem przez bus pas 2x wolniej (1)

    Samochodami jeździ 4x więcej osób. Gdzie tu logika? Urzędasy.

    • 20 23

    • To się przesiądź.

      • 8 3

  • I co panie sepa i Szczurek, sprawdzają się (1)

    50% szybciej sprawia że mogę zostawić samochód i jechać komunikacją

    • 9 6

    • Stepa relikt prl-u wożony limuzyna.

      • 8 2

  • najlepszy bus pas jest na morskiej/zakręt do oksywia

    może gromadzki potrafi wytłumaczyć dlaczego kierowcy z niego nie korzystają.

    • 16 0

  • Pas na Władka

    Potrzebny jak świni siodło

    • 29 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Levante to pierwszy SUV w historii marki:

 

Najczęściej czytane