• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia ma problem z zakupem gazowo-elektrycznych autobusów

Patryk Szczerba
1 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Jeszcze kilka lat temu miasto mocno stawiało na autobusy z napędem gazowym. Ostatnio coraz częściej słychać, że warto zastanowić się nad sensem dalszych podobnych zakupów. Jeszcze kilka lat temu miasto mocno stawiało na autobusy z napędem gazowym. Ostatnio coraz częściej słychać, że warto zastanowić się nad sensem dalszych podobnych zakupów.

Po raz drugi unieważniono przetarg na nowe autobusy gazowo-elektryczne dla Gdyni. Wymagania, które postawiono potencjalnym oferentom sprawiły, że nie było chętnych. Tymczasem do wydania jest 16 mln zł dofinansowania z Ministerstwa Środowiska.



Jak oceniasz jakość taboru w gdyńskiej komunikacji?

Zasilanych gazem ziemnym CNG i energią elektryczną pojazdów jak dotąd nikt w Polsce nie eksploatował. To technologia bardzo rzadka także w Europie, choć zarazem ekologiczna, a takie formy transportu są promowane przez Unię Europejską. Wynikiem takiej promocji jest m.in. program Gazela. Pieniędzmi z tego projektu dysponuje w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Częstochowie się udało

Fundusz dostał na promocję takiej formy transportu publicznego 80 mln zł. Pojawiły się na jego koncie po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd Hiszpanii zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane są w tym kraju i w żadnym innym.

66 mln zł otrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów. Miastu udało się pod koniec ubiegłego roku znaleźć dostawcę: jedyną ofertę na dostarczenie pojazdów złożyła firma Lider Trading z Warszawy - producent autobusów Solbus.

W barwach MPK Częstochowa kursować będzie 25 pojazdów 12-metrowych i 15 18-metrowych przegubowców. Wszystkie mają jeździć w mieście do końca roku, a miasto zapewnia, że to świetna inwestycja, bowiem autobusy Częstochowa otrzymała praktycznie za darmo.

Resztę dofinansowania, czyli 14 mln zł, miała dostać Gdynia. Z początku wydawało się, że to sukces, bowiem w kolejce po dofinansowanie stanęły aż 32 miasta.

Tyle tylko, że w Gdyni już dwukrotnie nie znaleziono chętnych na dostawę 10 12-metrowych autobusów. Postępowania były prowadzone przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni - ostatnie z nich kilka dni temu zakończyło się unieważnieniem. Oprócz Solbusa zainteresowanie przetargiem wykazywał również Solaris, ale szybko wycofał się z procedury.

Kolejne warunki odstraszały bowiem oferentów. Przewoźnik domagał się m.in. raportów technicznych z testów drogowych elektryczno-gazowych hybryd o nazwie SORT 2, choć te jeszcze nie wyjechały na polskie drogi i realizowanych dostaw pięciu autobusów z napędem CNG i pięciu hybryd.

Zbyt wysokie wymagania

Problemem okazał się też krótki czas testów i dostawy. Od producentów można było usłyszeć, że inwestowanie w produkcję tak niewielu pojazdów po prostu się nie opłaca. W międzyczasie próbowano sondować w Ministerstwie Środowiska możliwość zmiany technologii, na którą przekazana mogłaby być dotacja, ale to oznaczałoby rozpisanie nowego konkursu.

Władze miasta uspokajają, że kolejne postępowanie przetargowe ogłoszą już niebawem. Problem w tym, że pieniądze według obowiązujących zasad powinny być wydane do końca roku.

- Działamy dalej, niebawem powinien zostać ogłoszony kolejny przetarg. Mamy sygnały z ministerstwa środowiska, że zostanie przedłużony czas, w którym mogą zostać wykorzystane pieniądze z programu Gazela, także jesteśmy dobrej myśli. Zapewniam, że chcemy kupić te autobusy - wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Jeśli się uda, miasto dostanie autobusy właściwie za darmo, ponieważ kwota dofinansowania pokrywa praktycznie w całości koszt zakupu. Nie wiadomo, czy nie będą ostatnimi z wykorzystaniem napędu gazowego. Przypomnijmy, że na razie po Gdyni jeździ 31 pojazdów napędzanych gazem ziemnym.

Koniec gazowców w Gdyni?

Z ust przedstawicieli gdyńskiej komunikacji można bowiem coraz częściej usłyszeć, że w czasach, gdy olej napędowy jest coraz tańszy zakup autobusów na gaz CNG wydaje się w tych warunkach coraz mniej opłacalny. Gdynia chce zresztą inwestować w trolejbusy, które dzięki zastosowanej technologii mogą bez szelek przejechać kilkanaście kilometrów, co pozwoli na uruchomienie nowych linii. W kolejnym roku będą już cztery.

Poza tym, jak okazało się dopiero po dostarczeniu nowych autobusów, mają one problem z przejazdem przez wiadukt w Redłowie. Powodem są m.in. zbiorniki z paliwem CNG, które nie pozwalają na swobodną jazdę po całym mieście. To jednak kwestia zapisów w przetargach, które można zmodyfikować tak, by wiadukty i mosty nie były przeszkodą.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • No własnie Gdańsk wybuduje jeszcze kilka tuneli pod Wisła, na które Unia kase ma (9)

    natomiast na problemy związane z przejazdem pod wiaduktem w Redłowie, Kolibkach, Chyloni,... nie ma.

    A na dodatek Gdynia budując coś z własnych środków musi się liczyć, że będzie to niedozwolona pomoc publiczna. Mamy dzisiejszą Unie, za która Gdynia tak bardzo tęskniła :(((

    Miejmy nadzieję, że po jesiennych wyborach się to wszystko zmieni.

    Wracając do meritum. Moim skromnym zdaniem w ramach KM Gdynia powinna powołać spółkę i zaprosić pilnie Tesle, która jest zainteresowana i pewnie zainwestuje w autobusy elektryczne oraz gazowe? Tesla wymienia w niektórych miastach USA cały miejski tabor autobusowy na niskoemisyjny. Posiada wiele projektów autobusów zeroemisyjnych a do tego w Kalifornii opracowano TIR-y które korzystają z sieci jak w Gdyni trajtki. Agencja ochrony środowiska wymienia autobusów szkolnych na pojazdy niskoemisyjne. Do tego są zaawansowane prace nad roboto-kierowcą, który nie żąda podwyżek, nie strajkuje, nie choruje,.... a może być sterowany z zewnątrz zresztą po drogach publicznych kursuje już kilkanaście zautomatyzowanych ciężarówek, które jeżdżą bez kierowców oraz auta wyposażone w urządzenia firmy Delphi, czy Daimlera.

    Rozmawiałem z kierownictwem PKM i Zarządem KM i wszyscy są optymistami i chętnie podjęlibyście nowego zadania dla rozwoju. Oczywiście należałoby przeanalizować całe otoczenie takiej spółki oraz ew. perspektywy jej rozwoju ?

    • 5 10

    • (7)

      Znowu bredzisz.
      To Gdańsk ma się starać o dofinansowanie dla Gdyni na modernizację infrastruktury?
      Czemu Gdynia nie aplikowała o środki unijne na realizację ww. inwestycji?

      • 5 4

      • starać to się i może, (6)

        ale prawda jest taka, że straci czas pieniądze a zyska rozczarowanie. Czyż szczerze nie powiedział w 2012 r. min. Nowak, którego Kopacz przywołała przy okazji otwarcia PKM, że "obwodnice tylko dla miast, gdzie rządzi PO?" Takie wnioski już dawno wysnuli samorządowcy poszkodowanych miast, którzy uważają, że są to decyzje polityczne ministra.

        Dziś wszystko budowane jest według partyjnego klucza, a bajeczki trolli o staranie sie i wygrywanie konkursów to żarty dla dzieci lub śmiech na sali :)))
        I taki anonim ma czelność zaśmiecać to forum takimi bzdetami idź ze swoimi mUndrościami gdzie indziej i nie obrażaj mojej inteligencji .

        • 4 5

        • (5)

          Przestań łżeć jak pies. Jakoś inne miasta w Polsce, gdzie rządzi opozycja (do rządu) albo lokalne ugrupowania potrafią efektywnie wykorzystywać programy unijne, tylko w Gdyni wiecznie jakieś problemy macie.

          • 4 4

          • łżesz to ty i twoja partia i tego nic nie zmieni no chyba jedynie jesienne wybory (4)

            Teza o politycznym podtekście decyzji inwestycyjnych jest prawdziwa. Wystarczy wrzucić w statystykę otrzymanych pieniędzy z Unii, rządu itd. - Gdańsk/Gdynie i wszystko jasne cyfry nie kłamią i tego nie zaciemnisz?

            A nazwy Pomorska KM, Pomorska Obwodnica, itd są to słowa wytrychy aby wyciągnąć kasę na PO-MORSKOŚĆ, bo widać na Gdańskość już się nie da ?

            • 3 3

            • (3)

              Cyfry nie kłamią, tylko pokazują nieudolność gdyńskiego magistratu.
              Na 10 miast w Polsce, które najlepiej wykorzystują fundusze unijne, PO ma pełnię władzy tylko w trzech, to jakim cudem te pozostałe miasta potrafią z tego korzystać a Gdynia nie?

              • 4 4

              • Co prawda to prawda.

                • 0 1

              • no faktycznie Pawełek " nie jest juz z PO" (1)

                Karnowski także :)))

                Idź gdzie indziej trollować i szukać głupich :)))

                • 3 3

              • Weź napisz (...), co mają wspólnego z PO takie miasta jak Rzeszów czy Krosno, które w przeliczeniu na mieszkańca pozyskują o rzędy wielkości większe środki unijne niż Gdynia?

                • 4 4

    • 1. Zdziwiło mnie że tylko Hiszpanie mają busy hybrydy CNG-prąd, przecież to włąśnie powinien być najpopularniejszy rodzaj napędu XXIw

      2. Nie Gdynia i nie Gdańsk powinny pierwsze wejść w eko, tylko Sopoćkowo. Powinny takie cudaki puścić ulicą Reja do Osowej.

      • 0 2

  • Koncert nieudolności szczurasow wciąż trwa...Końca nie widać. A może tak referendum zeby odwołać tych nieudaczników z tym bufonem szczurkiem na czele?

    • 5 1

  • Te autobusy istnieją tak jak OPAT i wiele innych rzeczy w Gdyni - teoretycznie

    • 4 1

  • Dziwny przetarg skoro nikt się znowu nie zgłasza. Myśle, że CBA powinna się temu bliżej przyjrzeć (1)

    • 4 3

    • Widać niewiele wiesz o przetargach.

      To częsta sytuacja.

      • 0 1

  • Pojazdy w Gdyni są OK

    Przydałaby się jednak poważna rewizja rozkładów jazdy. Autobusy w godzinach szczytu są mocno zatłoczone, szczególnie pośpieszne. Za mało kursów.

    • 3 2

  • I znów lepsi od najlepszych (7)

    trwonimy pieniądze na niesprawdzone technologie, czy naprawdę nas na to stać? Jeszcze kilka lat temu Gdynia szczyciła się zakupem wysłużonych pojazdów z zachodu. Czy juz tak jesteśmy bogaci , żeby kupować coś czego zachód jeszcze nie ma?

    • 26 31

    • głupiś (1)

      mój dziadek, mówił, że w latach 40 w Gdyni jeździły autobusy zasilane gazem, tylko nie pamiętam, czy to było przed, czy po wizycie Adolfa H.

      pierwszy samochód był elektryczny (poczytaj sobie historię motoryzacji)

      • 2 2

      • nie, był parowy
        ale to elektryk pierwszy pojechał 100 km/h

        • 2 0

    • Zawsze możemy kupować od "zachodu" sprzęt złomowany.

      Będziemy miejscem utylizacji tych środków transportu.
      Tak jak 2 korwety z USA.
      Tramwaje dla Elbląga.
      Dalej tą drogą.
      Będzie taniej.

      Auto pewnie też masz z takiej formy zakupu.
      (ile kosztowały części i ile pali to autko)

      • 0 0

    • Następny ideolog z powołania

      Nie pamietam, żeby Gdynia szczyciła sie zakupem wysłużonych pojazdów z zachodu. Podaj przykład skoro tak twierdzisz.
      Od lat Gdynia inwestuje w nowe pojazdy, od lat regularnie pojawiają sie one na drogach - co łatwo zauważyć. Pisanie takich bzdur jest po prostu manipulacją, która przekłamuje rzeczywisty obraz komunikacji miejskiej.

      • 8 5

    • (2)

      Mozemy wykorzystać teraz środki unijne na zakup ekologicznych autobusów, jak w calej Europie! Ale nie tu peowcy będą kupować trujące ludzi diesle, bo dostali w łape pewnie

      • 8 9

      • To raczej Horała nie platfusy (1)

        Zjadłem?

        • 2 3

        • Zjadłem, i ty też zjadłeś

          a Horała to peowiec?

          • 3 1

  • Kiedy nowy typ pojazdu po niewykorzystanych torach Dąbrowy- Wiczlino -Główna ?

    Gdynia została zrobiona kolejny raz w konia z PKM, wiec w tej chwili należy rozpocząć dialog techniczny, czyli ustalanie szczegółowych rozwiązań planistyczno-technicznych z zamawiającymi, dzięki czemu powstanie dokumentacja na tę niewykorzystaną nową linie.

    Muszą to być pojazdy bardzo rewolucyjne ekologiczne i ekonomiczne. Władze Gdyni powinny bardzo mocno postawić nacisk na design. Bo przecież Gdynia to miasto design'u. Wcześniej taka wizualizacja, powinna być poddana osądowi społecznemu i korespondować z neomodernizmem i powinien to być produkt zupełnie inny niż jakikolwiek dostępny na rynku.

    Kochany prezydencie liczymy na Pana

    • 3 0

  • A jakie sa koszty eksploatacji tych ekologicznych cudów? (18)

    Czy miasto kupując ten sprzęt nie skazuje się (i swoich podatników) na większe wydatki, nawet uwzględniając koszt zakupu?

    • 66 40

    • Poddajesz w wątpliwość cenę gazu? (15)

      • 12 12

      • Gaz jest o połowę tańszy od diesla, nie kłam kopaczowy hejterze (5)

        • 4 28

        • Koszty eksploatacji to nie tylko cena paliwa (2)

          Oprocz zuzywanego paliwa (CNG/prąd) dochodza jeszcze koszty serwisu, a gwarancja tez nie bedzie trwac wiecznie. Dodatkowo oprocz `standardowego` mechanika trzeba zatrudnic dodatkowych specjalistow (elektromechanik/elektryk i ktos kto ogarnie instalacje gazowa), a to tez wlicza sie w koszt eksploatacji takze kolega Witominianin zadaje sluszne pytanie.

          • 15 5

          • Skoro juz tyle autobusow jezdzi (1)

            to juz i tak sa mechanicy w planach.
            zastanowmy sie ile tacy specjalisci moga kosztowac... czy wyjdzie to wiecej niz roczna doplata np. do ECS?

            • 6 3

            • co ma ECS do gdyńskich autobusów?

              • 3 0

        • no ale

          te podatki w dieslu i tak wracają do koryta wychodzi to samo.

          • 4 2

        • Są tacy, którym wszystko się kojarzy

          Mi wszystko kojarzy się z seksem na przykład. Inni mają gorsze fiksacje jak powyżej np. Panią Kopacz.

          • 33 2

      • Gaz CNG czy LPG? (7)

        O czym piszesz? Wiesz sam? Koszt zakupu dla innego "ynteligęta" - wiem, że żaden, ale ja pytam o koszty eksploatacji. Paniał?

        • 12 5

        • CNG 3,29 zł, diesel 4,70 zł (5)

          Najwazniejsze ze gaz nie truje tak i jest 100x mniej szkodliwych związków w porownaniu do diesla

          • 16 7

          • Co ty porównujesz, metry sześcienne do litrów ? (1)

            O_o

            • 2 2

            • aa tam, tysiąc razy w tę czy we wtę...

              PR Gdyński zniesie wszystko

              • 3 3

          • Syfiącą biomasą z portu i gnojówką pod Osową i tak wyrównają toksyczne związki w powietrzu.

            • 5 2

          • Pytałem o ceny LPG i CNG

            A ty porównujesz do diesla (tak, wiem, że to najpopularniejsze paliwo do autobusów). Poza tym koszty eksploatacji, drogi Sherlocku, to nie tylko koszt zakupu paliwa, ale również serwisowania i napraw instalacji. Twoje gimnazjum o tym uczyło?

            • 18 7

          • Witominianin i tak nie wierzy

            • 11 6

        • Pytasz bo za leniwy jesteś aby zapytać Pana Google?

          Czy rodzice ponosiliby większe wydatki gdyby posłali cie do lepszego gimnazjum?

          • 10 9

      • Chodzi mu o uwzględnienie ceny zakupu

        Zero złotych. To za drogo!

        • 22 6

    • No właśnie nie, gdyż autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym są tańsze w eksploatacji od tych na olej napędowy

      • 1 0

    • miasto też chce zaoszczędzić na późniejszym leczeniu serwujac mniej "towaru" z rur wydechowych

      ...chociaż podobno po zmianie przepisów można pośmiertnie dziedziczyć miejsce w kolejce do lekarza specjalisty.

      • 1 1

  • jeżeli autobusy na gaz są tańsze w eksploatacji (łącznie z zakupem i remontami) od dizli

    to dlaczego nie są masowo kupowane nie na zasadzie dopłaty lub promocji, ale normalnie - wg zwykłych kupieckich (matematycznych) zasad?

    • 1 0

  • W Gdyni tabor ZKM jest naprawdę niezły (5)

    Na pewno warto przemyśleć na jakiego typu autobusy wydać te pieniądze . Jest dobrze i mam nadzieje że będzie jeszcze lepiej :) Pozdrawiam całą Gdynię Miłego Dnia !

    • 61 17

    • Jest dobrze, będzie bardzo dobrze

      Zarząd Miasta Gdyni dba o pasażerów jest nie tylko możliwość ekotransportu, ale oglądania na żywo jakimi technologiami się posługuje jak ładuje elektrycznie baterie. W POŁĄCZENIU Z tRISTAREM BĘDZIE WIADOMO gdzie aktualnie, na jakim przystanku linii znajdują się elektrogazobusy. Musi być również bardzo wygodny. Dostępny z niskiej podłogi. Kolejną nowinką są zewnętrzne głośniki, dzięki którym kierowca może ostrzec pasażerów na przystanku o zbliżającym się pojeździe.

      Ma być zasilany zielonym prądem, czyli energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych. To o tyle istotne, że często zarzuca się pojazdom elektrycznym, że tak naprawdę trudno je nazwać ekologicznymi, bo choć same nie produkują spalin, to zanieczyszczenia produkuje elektrownia, która dostarcza im prąd.

      Oby więcej takich ekologicznych przedsięwzięć w Gdyni. Brawo dla władz !!!!

      • 3 1

    • Jest co najwyżej średni. Niezły, a nawet dobry to będzie, gdy z eksploatacji zostanie wycofany szrot w postaci starych Jelczy/Mercedesów i Neoplanów.

      • 1 1

    • no to chyba w jakiejś innej Gdyni jeździsz komunikacją (1)

      bo ja trafiam na fatalny złom

      • 9 12

      • Opisz, jaki horror przezywasz jadąc do roboty znaczy kopania rowow

        Wszyscy się posmiejemy

        • 9 14

    • Tabor ZKM

      Kilka radiowozów i bus. Faktycznie są przyzwoite.

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywają się trójmiejscy dealerzy BMW?

 

Najczęściej czytane