• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia ma problem z zakupem gazowo-elektrycznych autobusów

Patryk Szczerba
1 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Jeszcze kilka lat temu miasto mocno stawiało na autobusy z napędem gazowym. Ostatnio coraz częściej słychać, że warto zastanowić się nad sensem dalszych podobnych zakupów. Jeszcze kilka lat temu miasto mocno stawiało na autobusy z napędem gazowym. Ostatnio coraz częściej słychać, że warto zastanowić się nad sensem dalszych podobnych zakupów.

Po raz drugi unieważniono przetarg na nowe autobusy gazowo-elektryczne dla Gdyni. Wymagania, które postawiono potencjalnym oferentom sprawiły, że nie było chętnych. Tymczasem do wydania jest 16 mln zł dofinansowania z Ministerstwa Środowiska.



Jak oceniasz jakość taboru w gdyńskiej komunikacji?

Zasilanych gazem ziemnym CNG i energią elektryczną pojazdów jak dotąd nikt w Polsce nie eksploatował. To technologia bardzo rzadka także w Europie, choć zarazem ekologiczna, a takie formy transportu są promowane przez Unię Europejską. Wynikiem takiej promocji jest m.in. program Gazela. Pieniędzmi z tego projektu dysponuje w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Częstochowie się udało

Fundusz dostał na promocję takiej formy transportu publicznego 80 mln zł. Pojawiły się na jego koncie po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd Hiszpanii zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane są w tym kraju i w żadnym innym.

66 mln zł otrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów. Miastu udało się pod koniec ubiegłego roku znaleźć dostawcę: jedyną ofertę na dostarczenie pojazdów złożyła firma Lider Trading z Warszawy - producent autobusów Solbus.

W barwach MPK Częstochowa kursować będzie 25 pojazdów 12-metrowych i 15 18-metrowych przegubowców. Wszystkie mają jeździć w mieście do końca roku, a miasto zapewnia, że to świetna inwestycja, bowiem autobusy Częstochowa otrzymała praktycznie za darmo.

Resztę dofinansowania, czyli 14 mln zł, miała dostać Gdynia. Z początku wydawało się, że to sukces, bowiem w kolejce po dofinansowanie stanęły aż 32 miasta.

Tyle tylko, że w Gdyni już dwukrotnie nie znaleziono chętnych na dostawę 10 12-metrowych autobusów. Postępowania były prowadzone przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni - ostatnie z nich kilka dni temu zakończyło się unieważnieniem. Oprócz Solbusa zainteresowanie przetargiem wykazywał również Solaris, ale szybko wycofał się z procedury.

Kolejne warunki odstraszały bowiem oferentów. Przewoźnik domagał się m.in. raportów technicznych z testów drogowych elektryczno-gazowych hybryd o nazwie SORT 2, choć te jeszcze nie wyjechały na polskie drogi i realizowanych dostaw pięciu autobusów z napędem CNG i pięciu hybryd.

Zbyt wysokie wymagania

Problemem okazał się też krótki czas testów i dostawy. Od producentów można było usłyszeć, że inwestowanie w produkcję tak niewielu pojazdów po prostu się nie opłaca. W międzyczasie próbowano sondować w Ministerstwie Środowiska możliwość zmiany technologii, na którą przekazana mogłaby być dotacja, ale to oznaczałoby rozpisanie nowego konkursu.

Władze miasta uspokajają, że kolejne postępowanie przetargowe ogłoszą już niebawem. Problem w tym, że pieniądze według obowiązujących zasad powinny być wydane do końca roku.

- Działamy dalej, niebawem powinien zostać ogłoszony kolejny przetarg. Mamy sygnały z ministerstwa środowiska, że zostanie przedłużony czas, w którym mogą zostać wykorzystane pieniądze z programu Gazela, także jesteśmy dobrej myśli. Zapewniam, że chcemy kupić te autobusy - wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Jeśli się uda, miasto dostanie autobusy właściwie za darmo, ponieważ kwota dofinansowania pokrywa praktycznie w całości koszt zakupu. Nie wiadomo, czy nie będą ostatnimi z wykorzystaniem napędu gazowego. Przypomnijmy, że na razie po Gdyni jeździ 31 pojazdów napędzanych gazem ziemnym.

Koniec gazowców w Gdyni?

Z ust przedstawicieli gdyńskiej komunikacji można bowiem coraz częściej usłyszeć, że w czasach, gdy olej napędowy jest coraz tańszy zakup autobusów na gaz CNG wydaje się w tych warunkach coraz mniej opłacalny. Gdynia chce zresztą inwestować w trolejbusy, które dzięki zastosowanej technologii mogą bez szelek przejechać kilkanaście kilometrów, co pozwoli na uruchomienie nowych linii. W kolejnym roku będą już cztery.

Poza tym, jak okazało się dopiero po dostarczeniu nowych autobusów, mają one problem z przejazdem przez wiadukt w Redłowie. Powodem są m.in. zbiorniki z paliwem CNG, które nie pozwalają na swobodną jazdę po całym mieście. To jednak kwestia zapisów w przetargach, które można zmodyfikować tak, by wiadukty i mosty nie były przeszkodą.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • co tańsze - bez manipulowania (4)

    przeklejam od kogoś kto wyszukał dane - bo widzę jakieś przerzucanie się wpisami bez powoływania się na fakty (jak zwykle)

    wujek google podpowiada

    ModelSilnik
    Rodzaj paliwa
    Moc (KM)
    Zużycie paliwa
    Koszt 100 km
    Cena zakupu (zł)

    B 200 BlueEfficiency1.6 Turbobenzyna
    Benzyna Pb95
    156
    6,1 l/100 km
    33,43 zł (5,48 zł/l)
    102 300

    B 200 CDI1.8 Turbodiesel
    Olej napędowy
    136
    4,5 l/100 km
    24,16 zł (5,49 zł/l)
    104 100

    B 200 NGT2.0 Turbobenzyna
    Gaz CNG
    156
    4,4 kg /100 km
    17,31 zł (3,06 zł/m3)
    129 200

    • 0 4

    • (3)

      No i już kłamiesz.
      Skąd wziąłeś cenę 5,49 zł za litr oleju napędowego?? Ja dzisiaj tankowałem za 3,99.

      • 1 1

      • przeciez napisałem wyraźnie - przeklejam

        • 0 0

      • (1)

        I po co bajki opowiadasz?
        ON można zatankować poniżej 4 zł (i nie mówię o oleju do frytek pod makro), czyli dla wariantu diesel przejechanie 100 km będzie kosztować 18 zł (przy założeniu ceny 4 zł/l, a można zatankować za 3,96). Żeby te 70 gr różnicy zwróciło różnicę w cenie zakupu samochodu to trzeba przejechać ponad 3,5 mln km, powodzenia.

        • 0 0

        • To było oczywiście do pierwszego wpisu, a nie do komentarza.

          • 0 0

  • brawo patałachy!

    zarządzające Gdynią :)

    • 4 2

  • a cały SYSTEM komunikacji? PKM od dziś jeździ ale NIE do Gdyni (3)

    jak na razie to KADŁUBEK i nie wiadomo dlaczego już ma nazwę PKM (pomorska), skoro jak na razie to TYLKO gdańska kolej

    skandaliczny nadzór - bo przez lata nie uzgodniono harmonogramu prac z PLK i zamiast linii, która miała łączyć obszar metropolitarny, jest coś w rodzaju drogiego tramwaju z Gdańska (i to nawet nie z 'centrum') na lotnisko

    GDYNIA nie jest połączona, inne miasta na Kaszubach także i nie wiadomo KIEDY PKM będzie jeździć tak jak to zaplanowano i NA CO DAŁA FORSĘ UNIA

    do końca management oszukiwał, bo jeszcze 2 tygodnie temu pokazywano rozkład, według którego Gdynia i Gdańsk miały być obsługiwane nawet częściej niż zakładano rok temu - a tu WIELKA KUPA

    inna sprawą jest skandalicznie zaplanowana linia na terenie Gdyni, bo będą tam jedynie 2 przystanki, które połączą dzielnice z centrum - a to oznacza, że PKM NIE BĘDZIE odciążać tradycyjnej komunikacji

    pomijam wpisy tych, którzy donoszą, że bilet metropolitarny NIE jest respektowany w PKM

    i teraz pytanie - czy ktoś nad tym całym komunikacyjnym bajzlem panuje?

    poza tym Trójmiasto powinno dogadywać się WSPÓLNIE w sprawach zakupów środków transportu, bo byłoby to TAŃSZE

    • 12 3

    • To Gdynia wyszła z propozycją PKM, która zgodnie z koncepcja dr Wołka (2)

      miała połączyć dwa lotniska i stworzyć prawdziwą oś rozwojową. Tak psioczyli tak manewrowali, że Gdynię całkowicie z PKM-ki wykluczyli? Czy ktoś w czasie otwarcia lini wspomniał o gdyńskim radnym ? Przebierańcy (tym razem Struk robił za dróżnika, wcześniej ciągnął samoloty po Rębiechowie, iiini także w tym cyrku występowali) a z Gdyni zrobili sobie podśmiechujki

      • 3 1

      • (1)

        I bardzo dobrze bo w Gdyni rządzą sami durnie z samorządności!

        • 1 4

        • rozwiń to,

          bo mi nic nie jest wiadomo ?

          • 3 1

  • kierowcy w Gdyni rozliczani są (1)

    z każdej sekundy jeśli chodzi o rozkład jazdy.jedna sekunda przyspieszenia i kierowca jest pozbawiony premii. dlaczego urządzenie tristar za 180 milionów nie wyświetla sekund na monitorze kierowcy.

    • 40 6

    • Tyle

      ten szajsowaty tristar kosztował a i tak się nie sprawdzi jak zwykle i znowu coś noewgo wymyślą za następne 180 baniek i tak na okrągło !!!!

      • 2 0

  • (1)

    Oczgywista bzdura bo miasto nie chce zwiekszyc o 1 wozokilometr trasy ,autobusy na gaz moglyby obiechac wkolo stadion tam jest wystarczajaco wysoki wiadukt

    • 0 0

    • ale ile autobusów tam jeździ, problem może by był gdyby wymienili 100% taboru a nie dokupili raptem kilka.

      • 0 0

  • "problemem wiadukt w Redłowie"

    Przepraszam, ile linii tam jeździ i z jaką częstotliwością? 192 - 4 razy na godzinę a ostatni kurs o 19, w sobotę o 16 a w niedzielę żadnego, 121 - 11 kursów w ciągu dnia tylko w dni powszednie no i jeszcze W, który z podobną częstotliwością jeździ. Żeby to było problemem to musieliby 100% taboru wymienić a tak to jest gadanie w stylu, że niewidomemu kolor ściany nie odpowiada.

    • 4 1

  • Ja tam wolę swoje porsze do śmigania po Gdyni i szpanowania. (14)

    • 33 49

    • Dobry troll (3)

      A tak na serio, porsche 911 można mieć od 70 tysięcy używane...wow ale szpan...
      Kiedy niektórzy pojmą, że mamy tyle samochodów na rynku że naprawdę jak ktoś jedzie super samochodem to nie oznacza, ze ma super status majatkowy co desperacko pragną udowadniać Polacy...kultura plemienna, mam większego konia/wielbłąda/p...sa od ciebie. Żal.
      Ja mógłbym sobie kupić jakąś używaną super furę ale po co???? Dla szpanu? Bo przecież nie dla jazdy...tu w tym kraju jest tyle dziur że terenówki wymiękają :D No ale jak ktoś bardzo pragnie się popisywać..bo go rodzice nie kochali w dzieciństwie.... hehehehe

      • 7 4

      • a co ty masz (2)

        do tego jak inni żyją, na co wydają swoje pieniądze, czy kupują za 70 tys czy za 1,5 miliona - nie twoja kasa, nie twoje życie, co cię to boli? Czujesz żal? - czego ci żal? że ktoś sobie kupił coś? To dopiero popier*** :)

        • 1 1

        • A kto powiedział że mam żal?

          Mnie bawi próba popisywania się czymś tanim jako czymś drogim...

          • 0 0

        • dokładnie. GOścia boli bo kupuje szajsy za 70 tysi niby nowe ale osiem turbin, cztery dwumasy i dpf'y... wole starsze kupic za tę cenę - i duuużo lepsze :D

          • 1 0

    • Masz Porsche i wstałeś o 6 rano? (2)

      Pewnie śmigasz na koleji za 1600.

      • 8 2

      • pracuję w Stuttgarcie, mój szef ma Bentleya Mulsanne (1)

        jestem teraz w pracy, byłem o 6 z groszem (z centem)
        szef był przede mną (maska nie była zbyt ciepła) pewnie z godzinę stał

        • 4 2

        • a jaki ma rozmiar buta? aaaaa! tu cie mamy!

          • 0 0

    • Mój Żuk jest lepszy ;) (2)

      Wszystkie panny moje! ;)

      • 12 0

      • ja mam Vespę

        i Mercedesa na zakupy

        • 1 0

      • to co powiesz za 25 letniego trabanta? :-)

        • 3 0

    • ci co mają porsze w necie nie siedzą (2)

      pamiętaj to tylko auto,nic więcej,szału nie ma

      • 6 1

      • siedzą (1)

        Porsche to nie tylko 911, panamery i macany za min. pół bańki
        mam 924 2.0 i czasami tu zaglądam

        • 2 1

        • a jaki masz... jacht?

          pewnie malutki

          • 0 0

    • Szpanuj,szpanuj

      I tak prezydenta Szczurka pod tym wzgledem nie przebijesz.

      • 7 7

  • gdynia wioska rybacka (1)

    • 3 7

    • No i ? Bo chyba nie dokończyłeś myśli.

      • 4 0

  • (1)

    Nie uwierzę, jak nie zobaczę. Bo Gdynia w wykonaniu obecnych władz to w większości bajdurzenie o rzeczach z kosmosu, w końcu Gdynia to "miasto z morza i marzeń" (w rzeczywistość relatywnie smutno wygląda).

    • 4 2

    • To wkurzyłeś teraz Wojtka, oj wkurzyłeś !

      • 3 1

  • Silniki wysokoprężne (diesle) trują i należy je wymienić na coś innego (3)

    Pokazuje to m.in. ostatnie badanie młodzieży w Krakowie i w Lublinie, cytowane także przez BBC. Spaliny z silników wysokoprężnych zawierają drobne cząstki, które powodują powstawanie stanów zapalnych i to nie tylko w płucach. Zamiast truć ludzi należy kupować autobusy z napędem gazowym, benzynowym, elektrycznym, trolejbusy, tramwaje itd. Jest jeszcze jeden rodzaj zanieczyszczenia, który władze samorządowe mają głęboko: hałas. Autobusy miejskie są wyjątkowo głośne. Ciągłe wystawienie na hałas też powoduje choroby.

    • 4 2

    • A propis hałasu: (1)

      Chyba nigdzie nie kładzie się tak głośnego przy kontakcie z oponą asfaltu co w Gdyni. To właściwie kamienie z dodatkiem mady asfaltowej.

      • 2 0

      • "a propos" oczywiście miało być :-)

        • 1 0

    • Dokładnie tak !

      Wymienić diesle na żagle !!!
      No i jeszcze żeby nie truli nas smrodami biomasy z portu i wieprzowymi (podobno) kupami pod Osową, to te żagle do kompletu i jest raj ekologiczny (bo Łężyce to już chyba przebrzmiała historia - Wielki Wojtek stwierdził, że nie śmierdzi).

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Okrągły znak z czerwoną obwódką i białym tłem oznacza:

 

Najczęściej czytane