• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia ma problem z zakupem gazowo-elektrycznych autobusów

Patryk Szczerba
1 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Jeszcze kilka lat temu miasto mocno stawiało na autobusy z napędem gazowym. Ostatnio coraz częściej słychać, że warto zastanowić się nad sensem dalszych podobnych zakupów. Jeszcze kilka lat temu miasto mocno stawiało na autobusy z napędem gazowym. Ostatnio coraz częściej słychać, że warto zastanowić się nad sensem dalszych podobnych zakupów.

Po raz drugi unieważniono przetarg na nowe autobusy gazowo-elektryczne dla Gdyni. Wymagania, które postawiono potencjalnym oferentom sprawiły, że nie było chętnych. Tymczasem do wydania jest 16 mln zł dofinansowania z Ministerstwa Środowiska.



Jak oceniasz jakość taboru w gdyńskiej komunikacji?

Zasilanych gazem ziemnym CNG i energią elektryczną pojazdów jak dotąd nikt w Polsce nie eksploatował. To technologia bardzo rzadka także w Europie, choć zarazem ekologiczna, a takie formy transportu są promowane przez Unię Europejską. Wynikiem takiej promocji jest m.in. program Gazela. Pieniędzmi z tego projektu dysponuje w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Częstochowie się udało

Fundusz dostał na promocję takiej formy transportu publicznego 80 mln zł. Pojawiły się na jego koncie po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd Hiszpanii zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane są w tym kraju i w żadnym innym.

66 mln zł otrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów. Miastu udało się pod koniec ubiegłego roku znaleźć dostawcę: jedyną ofertę na dostarczenie pojazdów złożyła firma Lider Trading z Warszawy - producent autobusów Solbus.

W barwach MPK Częstochowa kursować będzie 25 pojazdów 12-metrowych i 15 18-metrowych przegubowców. Wszystkie mają jeździć w mieście do końca roku, a miasto zapewnia, że to świetna inwestycja, bowiem autobusy Częstochowa otrzymała praktycznie za darmo.

Resztę dofinansowania, czyli 14 mln zł, miała dostać Gdynia. Z początku wydawało się, że to sukces, bowiem w kolejce po dofinansowanie stanęły aż 32 miasta.

Tyle tylko, że w Gdyni już dwukrotnie nie znaleziono chętnych na dostawę 10 12-metrowych autobusów. Postępowania były prowadzone przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni - ostatnie z nich kilka dni temu zakończyło się unieważnieniem. Oprócz Solbusa zainteresowanie przetargiem wykazywał również Solaris, ale szybko wycofał się z procedury.

Kolejne warunki odstraszały bowiem oferentów. Przewoźnik domagał się m.in. raportów technicznych z testów drogowych elektryczno-gazowych hybryd o nazwie SORT 2, choć te jeszcze nie wyjechały na polskie drogi i realizowanych dostaw pięciu autobusów z napędem CNG i pięciu hybryd.

Zbyt wysokie wymagania

Problemem okazał się też krótki czas testów i dostawy. Od producentów można było usłyszeć, że inwestowanie w produkcję tak niewielu pojazdów po prostu się nie opłaca. W międzyczasie próbowano sondować w Ministerstwie Środowiska możliwość zmiany technologii, na którą przekazana mogłaby być dotacja, ale to oznaczałoby rozpisanie nowego konkursu.

Władze miasta uspokajają, że kolejne postępowanie przetargowe ogłoszą już niebawem. Problem w tym, że pieniądze według obowiązujących zasad powinny być wydane do końca roku.

- Działamy dalej, niebawem powinien zostać ogłoszony kolejny przetarg. Mamy sygnały z ministerstwa środowiska, że zostanie przedłużony czas, w którym mogą zostać wykorzystane pieniądze z programu Gazela, także jesteśmy dobrej myśli. Zapewniam, że chcemy kupić te autobusy - wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Jeśli się uda, miasto dostanie autobusy właściwie za darmo, ponieważ kwota dofinansowania pokrywa praktycznie w całości koszt zakupu. Nie wiadomo, czy nie będą ostatnimi z wykorzystaniem napędu gazowego. Przypomnijmy, że na razie po Gdyni jeździ 31 pojazdów napędzanych gazem ziemnym.

Koniec gazowców w Gdyni?

Z ust przedstawicieli gdyńskiej komunikacji można bowiem coraz częściej usłyszeć, że w czasach, gdy olej napędowy jest coraz tańszy zakup autobusów na gaz CNG wydaje się w tych warunkach coraz mniej opłacalny. Gdynia chce zresztą inwestować w trolejbusy, które dzięki zastosowanej technologii mogą bez szelek przejechać kilkanaście kilometrów, co pozwoli na uruchomienie nowych linii. W kolejnym roku będą już cztery.

Poza tym, jak okazało się dopiero po dostarczeniu nowych autobusów, mają one problem z przejazdem przez wiadukt w Redłowie. Powodem są m.in. zbiorniki z paliwem CNG, które nie pozwalają na swobodną jazdę po całym mieście. To jednak kwestia zapisów w przetargach, które można zmodyfikować tak, by wiadukty i mosty nie były przeszkodą.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • Gdynia stawia na ekologie i super! (1)

    Wieczne marudy Janusz z Grazyna beda zawsze psioczyc.

    • 8 5

    • Będziemy się cieszyć, jak te pojazdy zobaczymy na drogach. Ale fakt faktem - w końcu jakieś pozytywne, sensowne wieści z Gdyni.

      • 1 0

  • mieszkaniec (4)

    Acha ta gdynia,szklane domy,info boxy i szkoly filmowe,teraz kosmiczne autobusy,a ze zwyklymi dziurami e jezdniach nie moga dac sobie rady,zmienic nawierzchnie chocby na 10 lutego,zawieszenie mozna urwac

    • 18 8

    • Ciekawe, ile kosztują naprawy taboru spowodowane jazdą po gdyńskich dziurach...

      • 1 0

    • (2)

      Analfabetyzm się szerzy. Nie doczytałeś, że mowa jest autobusach zakupionych ze środków funduszu środowiska. Gdyni się to po prostu opłaca.

      • 8 4

      • szofer musi tylko znać drogi i znaki drogowe (1)

        dla niego samochód elektryczny to kosmos, pewnie ma w Gdańsku lub gdzies na Kaszubach jakiegoś starego golfa, a może coś na holcgaz

        • 0 2

        • Kurcze jak zgadles ze mam golfa?

          • 0 0

  • Sprawa jest prosta... (1)

    ...PKA nie pozwoli żeby wygrał ktoś inny niż Solaris, a PKM nie dopuści nikogo innego niż MANa.

    • 13 1

    • Ot gdyńskie spółki, spółeczki, układziki. Tak to jest, gdy od kilkudziesięciu lat rządzi ta sama partia.

      • 2 2

  • CNG 3.29zł/m3 Kto to kupi? Brawo PGNiG!

    Nie ma jak zniszczyć rynek, którego nie ma!

    • 0 2

  • achetna

    zgłaszam się jako chętna do wydania 16 mln złotych :)

    • 0 2

  • CNG i Autobusy alekrtyczne to obecnie standart juz w całej UE!!

    A diesle mają juz zakaz wjazdu do miast w europie!!Cała UE mówi stop dieslom !!A tutaj tekst sponsorowany ideiotyczny by wprowadzac diesle kogo wy zatrudniacie w tym portalu!Tak w Gdańsku powinny byc tylko elektryczne albo na gaz CNG Niechałasują są ciche komfort jazdy lepszy i nie truja srodowiska!!

    • 3 2

  • Tymczasem do wydania jest 16 mln zł

    A moze zaoszczedzic? i dac ULGI mieszkanca?

    • 1 4

  • Międzyczas

    Czyli poniekąd to wina międzyczasu...

    • 0 0

  • na rogatkach Gdyni stworzyć parkingi (1)

    i nie wpuszczać szrotów do miasta! Tylko spełniające wysokie normy eko .

    • 12 3

    • I okaże się że nie wjedziesz

      do portu.

      • 1 0

  • jak się uda - a jak się nie uda, to g*wno dostaniemy

    i to jest zastanawiające - dlaczego Częstochowa potrafi, a Gdynia nie...?

    dociskajcie, bo znowu darmowa kasa przejdzie nam koło nosa

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót KM?

 

Najczęściej czytane