• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: powstanie obwodnica Witomina

Patryk Szczerba
11 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej.

Obwodnica Witomina ma połączyć ul. Chwarznieńską zobacz na mapie GdyniKielecką zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. To powrót do pomysłu sprzed kilku lat, spowodowany m.in. tym, że na początku roku unieważniono przetarg na ostatni etap modernizacji ulicy Chwarznieńskiej. Szacowany koszt inwestycji to ok. 60-70 mln zł.



Kiedy powstanie obwodnica Witomina?

Przypomnijmy, że koperty z ofertami na zapowiadaną od lat przebudowę Chwarznieńskiej zostały otwarte pod koniec listopada 2018 roku. Okazało się, że jest dwóch chętnych do prowadzenia prac.

Spółka MTM złożyła ofertę na kwotę 79 171 268,75 zł brutto, a Strabag na kwotę 103 025 535,62 zł brutto.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 490 862,83 zł brutto, a więc 10 mln zł mniej od tańszej oferty.

Remont Chwarznieńskiej: za drogie oferty



Przetarg z powodu ceny unieważniono, a Marek Łucyk, wiceprezydent miasta, poinformował, że nowego nie będzie.

Obwodnica Witomina - planowana trasa. Obwodnica Witomina - planowana trasa.
W kwietniu przyznał, że gdyby cena mieściła się w szacunkach, przebudowa premiująca pojazdy komunikacji miejskiej i rowerzystów byłaby realizowana.

Chwarznieńska: optymalizacja projektu przebudowy


O dalszych losach Chwarznieńskiej miały rozstrzygnąć analizy układu komunikacyjnego Witomina.

Obwodnica Witomina: dwie jezdnie po dwa pasy przez las



W czwartek na kładce przy Domu za Falochronem padła zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która będzie poprowadzona przez las.

Obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach, oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Obwodnica Witomina: koncepcja rozważana kilka lat temu



Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.

Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.

Teraz władze Gdyni zapowiadają, że potrzeba dwóch lat od momentu wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy.

Obwodnica Witomina według szacunków - w uaktualnionym wariancie - ma kosztować ok. 60-70 mln zł.

Wcześniej - bo jeszcze w sierpniu - ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę Hodowlanej oraz zbiornika retencyjnego przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców. W zapowiedziach nadal pojawia się kompleksowy remont Chwarznieńskiej, zakładający m.in. budowę nowego chodnika i drogi rowerowej.

Miejsca

Opinie (333) ponad 20 zablokowanych

  • Szkoda lasu i resztek ciszy. To tylko przeniesie korki z jednego miejsca w drugie zwiększając ruch. (1)

    • 50 31

    • to tylko przeniesie korki zwiększając ruch

      Najważniejsze, że nic cię nie blokuje przed generowaniem ruchu w sieci.

      • 7 6

  • Super! (1)

    • 23 30

    • Jak cokolwiek powstanie

      Ale na to bym nie liczyl znając sprawność gdyńskiej władzy

      • 16 3

  • W ankiecie brakuje odpowiedzi - nigdy nie powstanie (4)

    A tak poza tym to ciekawa sprawa - rezygnują z proautobusowej i prorowerowej inwestycji na rzecz przesunięcia korka samochodowego w środek TPK... Ciekawe, kto im da na to pieniądze? Świrnięta na punkcie ekologii Unia?

    • 68 15

    • Na estakadę kwiatkowskiego (1)

      UE jakoś dała kasę.

      • 14 8

      • Jak nie widzisz różnicy między dojazdem do portu

        A bezpłatnym parkingiem a'la Spacerowa, to doprawdy nie mamy o czym rozmawiać.

        • 16 4

    • (1)

      Unia nie da, Szczurek zaciągnie kolejny drogi kredyt gdzieś w Polsce.

      • 16 3

      • to lepiej w Polsce niż za granicą

        • 10 3

  • Jakim cudem koszty ponad 50% mniejsze po kilku latach? (4)

    No się pytam, jakim cudem ze 150 mln nagle im wychodzi 60-70?

    • 71 7

    • Gdyńska magia.

      • 23 1

    • Tniemy koszty

      • 13 1

    • Pomylka pisarska

      Chodzi pewnie o 70 milionow EUR ;)

      • 15 1

    • 80 mln juz wydalismy na przemyslenia.

      • 9 0

  • czy oni chcą wyciąć kawał lasu?! (3)

    pierwszy się przykuję do drzewa!

    • 44 34

    • Ja też nie mogę tego zrozumieć

      Chronić las!

      • 14 3

    • Po co? (1)

      Przecież lepiej niech te auta przyjadą przez ten las sprawnie, a nie stoją w korkach gigantach. To jest tzw wąskie gardło drogowe. Bardziej się spodoba jak stoją w tym lesie i trują spalinami bez celu?

      • 7 6

      • Nie wycince

        To niech przejadą sprawnie zmoerbizowaną drogą którą już istnieje a nie wytną 3km parku krajobrazowego !!! Z całej strefy lasu Witomino-Demptowo korzysta spacerowo i rowerowo setki osób. Trójmiejski park uznawany za jedno z najlepszych miejsc w Polsce do treningów MTB niedługo będzie węzłem drogowym z kilkoma drzewami. Wstyd ! Trzeba było pomyśleć wcześniej o drogach dojazdowych a nie budować sypialnie na Wiczlinie na chura.

        • 11 5

  • Chciałam napisać w końcu ... (1)

    dopóki nie spojrzałem na daty. Kiedy przetarg na projekt?

    Odnoszę wrażenie, że w Gdyni ludzie powinni żyć po 200 lat, żeby doczekać podstawowych dzisiaj inwestycji.

    • 67 9

    • a kiedy będę dziadkiem, to powstaną cuda!

      • 10 1

  • Opinia wyróżniona

    (30)

    A za kilka lat będzie zakorkowana jak Słowackiego we Wrzeszczu, w centrum nie będzie miejsca do parkowania, a do tego kolejna rozbudowa Węzła Cegielskiej. To jest droga donikąd. Ułatwienia dla aut, a nie komunikacji miejskiej, odbiją się czkawką szybciej niż to się niektórym wydaje.

    • 197 185

    • Dokładnie tak. (3)

      Korki będą na odcinku leśnym tak jak teraz, tyle że będą się ciągnąć nie do skrzyżowania przy Witawie a do Węzła F. C. Jakby co to polecam analizę Prawa Lewisa-Mogridge'a i paradoksu Braessa - od lat 70-tych wiadomo że ciągła rozbudowa dróg nie dość że zatyka te drogi to jeszcze korkuje dojazdy. No ale może stanie w korkach aż do Węzła (bo nie oszukujmy się - wszyscy z obwodnicy do centrum pojadą tamtędy- "bo nową szeroką obwodnicą") będzie normą. Może nie przez pierwszy rok-dwa, ale później już tak. Wtedy co? Kolejną kasa w błoto i poszerzamy?

      Trzeba: remontu istniejącej Chwarznienskiej; trakcji trolejbusowej do Sokółki, buspasow w obie strony na całej trasie i dwóch linii (do Gdyni i druga do Redłowa) często jeżdżących. W drugim etapie odgalezienie PKM od Karwin do Chwarzna - lasem.

      Obwodnicą sprawy nie załatwi. Dwie trzy alternatywy w pojeździe do centrum już tak.

      • 54 39

      • Witomino (2)

        Ale przynajmniej tysiące mieszkańców Witomina dojedzie do domu i będzie żyło szczęśliwiej nie mając tego hałasu i smrodu.

        • 62 8

        • A ro nie jest powiedziane

          Że kierowcy nie będą omijac zakorkowanego odcinka jadąc pezez dzielnicę. Poza tym obwodnica nie rozwiazuje kwestii relacji do Redłowa i Stadionu i SKM.

          • 19 6

        • ? mieszkam na Witominie od wielu lat

          nie wiem o czym piszesz

          • 9 6

    • (1)

      ja nie wiem jak wam wychodzi, że ile by nie zbudowali to te korki się będą przesuwać. Ponoć perpetuum mobile nie istnieje, a wy twierdzicie, że w przypadku dróg i aut jednak tak..

      Teraz czekam na koronny argument porównujący Gdańsk do "bo ju es ej w los angielos", gdzie porównujecie ponad 4mln ludzi w samym mieście i ponad 12 mln w aglomeracji do ledwo 2mln na 3 miasta + okolice...

      • 20 10

      • Nie bierzrsz pod uwagę

        Że liczba aut rośnie. I że spora część mieszkańców zachęcona szeroką drogą - przesiada się do auta i dokupuje auto. I że kierowcy tranzytowi chętniej wybierają nowe i szerokie drogi.

        • 24 7

    • Nic nie będzie, bo obwodnica powstanie tak jak turbo rondo na Puckiej. (1)

      Zachowując proporcje to powstanie co najwyżej leśna piesza ścieżka

      • 32 5

      • to se nią jak ten syn pawlaka pogalopujesz na swym kargulowym kocie

        hi hi hi

        • 4 6

    • (6)

      Zatrzymać nowe budowy w starych dzielnicach Gdyni to i ruch się nie będzie zwiększał. Mam odczucie, że w ostatnich 10 latach pół Polski przeprowadziło się do Trójmiasta

      • 19 10

      • W Gdyni liczba mieszkańców spada (4)

        .

        • 17 4

        • (1)

          Są osoby, które mieszkają w Gdyni od lat i nie są tutaj zameldowane. Widać to szczególnie po rejestracjach samochodów. Więc liczba mieszkańców spada, a liczba prawie mieszkańców rośnie

          • 21 5

          • "Liczba mieszkańców" nie równa się "liczba zameldowanych"

            • 6 1

        • I jak to się ma do drugiego głównego hasła że deweloperzy rządzą Gdynią?

          Co pasuje to szczekamy

          • 9 8

        • Na witominie też spada liczba mieszkańców

          • 0 0

      • polikwidować mieszkańców - przez likwidacje szpitali szkół i żłobków

        a i sklepów monopolowych dla suwerenów 500+ jak będzie mniej to się do ościennych gmin ci patolodzy+ przeniosą ... hi hi hi

        • 12 5

    • Mylisz się (1)

      Wysoko rozwinięte kraje np Niemcy mają mnóstwo dróg, ale i bardzo dobrze rozwinięta komunikację miejską. My nie mamy ani tego ani tego

      • 39 12

      • Znowu te niemce?

        Chwatit!!!

        • 6 9

    • To nie jest droga do nikąd to droga do domu szczurka.

      • 16 11

    • a ludzie będą się wyprowadzać na obrzeża bo kto chce mieszkać obok hałaśliwej drogi (2)

      Mieszkam na Witominie i jak mi obok bloku zbudują obwodnicę to też wyniosę się z Witomina do domku na wieś

      • 10 13

      • ??? (1)

        Mapka wprawdzie prowizoryczna jest ale przeciez wyraznie widac ze droga przez las ma isc wiec o czym piszesz???

        • 11 3

        • obwodnica ma powstać 100 m od mojego bloku

          Z jednej strony Chwarznińska, z drugiej strony obwodnica, nagroda, że nasza rodzina korzysta z komunikacji miejskiej i mieszka blisko centrum. Czuję się jak frajer bo kupiłem drożej mieszkanie za to właśnie by mieszkać bliżej centrum.

          • 7 0

    • Myślę, że po takiej informacji mieszkańcy północnej Gdyni powinni zwyczajnie pójść zastrajkować pod UM (7)

      sorry, ale kolej na Oksywie i Obłuże jest o wiele ważniejszą inwestycją

      • 24 16

      • Myślę, że po takiej informacji mieszkańcy północnej Gdyni powinni zwyczajnie pójść zastrajkować pod UM (3)

        Sorry, mieszkańcy pólnocnej Gdyni niech strajkują w Kosakowie

        • 18 8

        • mieszkańcy północnej Gdyni to niech się położą na torach ich SKM

          i czekają na śmierć pod kołami nadjeżdżających tam pociągów :)))

          • 6 6

        • Weź się za rodzenie dzieci, bo myślenie ci słabo wychodzi.

          • 6 12

        • Dlaczego mieszkańcy północnej Gdyni mają strajkować w Kosakowie?

          • 3 1

      • A ty jesteś d...lem z urodzenia, czy programowo? A może jesteś p..matołem? (2)

        pkp plk właśnie zleciła opracowanie studium kolei na północ Gdyni, z intencją budowy, więc czego pieprzysz jak tłuczony kartofel?

        • 10 6

        • To pisklak, on nie odróżnia PKP od PLK i od UMG.

          • 3 3

        • Chciało się tanie domeczki

          to trzeba polubić koreczki. A Gdynianie nie chcą już się zrzucać na odetkanie waszej dzielnicy.

          • 6 5

    • Niestety, naiwna i błędna opinia

      Oj, bardzo błędna opinia. Inwestycje w komunikację miejską nie zwiększają i nie zwiększą zainteresowania ludzi tym sposobem transportu. Niestety, już teraz wyraźnie widać to na przykładzie Trójmiasta, szczególnie Gdyni - autobusy i trolejbusy nie rozładowują korków, one je powodują. Autobus na zbyt wąskim rondzie, na małym skrzyżowaniu czy czekający na możliwość skrętu w lewo zatrzymuje ruch kilku-kilkunastu samochodów osobowych i powoduje zator na długości kilkudziesięciu metrów (a kolejne autobusy czekające na swoje miejsce jeszcze zwielokrotniają tę sytuację). Najpopularniejszym i najchętniej wybieranym środkiem transportu jest i pozostanie samochód osobowy (jeśli potrzebne źródła, można wejść choćby na stronę ZKM). Kolejne skrawki buspasów, kolejne przystanki dodawane co 50 metrów nie poprawiają sytuacji - pogarszają ją. Autobusem jedzie kilka-kilkanaście osób, to fakt. Ale najczęściej są to osoby skazane na komunikację miejską. Znacznie mniejsza część korzysta z niej z własnego wyboru. Sam fakt tworzenia rozsądnych i wygodnych sposobów komunikacji zbiorowej niestety nie rozwiąże problemu. Musi to być komunikacja w dużym stopniu niezależna, która nie wchodzi w konflikt i nie przecina tras indywidualnych środków transportu (samochodów). To co dzieje się dzisiaj w Gdyni to wyłącznie Public Relations. Miasto pokazuje, jak bardzo jest eko, ale jeśli przyjrzymy się efektom, są dosyć dramatyczne. Gdynia jest jednym z miast, w których czas dojazdu z punktu A do punktu B (dom - praca) należy do najdłuższych w Polsce (raport chyba Yanosika, jeśli pamiętam). Także niestety, komunikacja miejska mająca rozładować korki (bez uprzedniego rozładowania korków, w których stoją "osobówki") to mit i łapanie się na eko-PR.

      • 1 1

  • (1)

    Jedna rzecz mnie zastanawia. Od ponad roku albo dłużej korki w stronę i przez Witomino ciągną się ponad kilometr i z tygodnia na tydzień się wydłużają. Rano od strony Chwarzna, po południu od Centrum i Redłowa. Jakim więc cudem 'inżynierowie' stwierdzili, że obwodnica już zakorkowanej i wkrótce zasmogowanej dzielnicy będzie potrzebna dopiero za 21 lat?!?!?!?!?!

    • 64 6

    • akurat wypadło oczko

      • 10 0

  • A kiedy powstanie bezpośrednie połączenie Karwin/ Kacka z Witominem ? (1)

    Ile jeszcze lat trzeba będzie jeździć na około ?

    • 53 6

    • Nigdy, tak jak obwodnica witomina

      Na około - tak jak komunikacja miejska z Sopotu i Orłowa na Witomino trzeba jechać przez wzgórze, mimo że przez Redlowo byłoby szybciej i krocej

      • 13 1

  • Tak samo ściemniali z 10 lat temu

    Przez te wszystkie lata podawali mase argumentow ze "sie nie da" a teraz niby sie okazuje ze mozna? Czyli Szczurek kłamał?

    Szczerze to dopóki nie zobaczę skończonej drogi to nie uwierzę w kolejne ściemy tej ekipy i mydlenie oczu zmieniającymi się przez lata koncepcjami by odwrócić uwagę od tego że nic nie robią

    • 65 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót 4WD?

 

Najczęściej czytane