• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: powstanie obwodnica Witomina

Patryk Szczerba
11 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej.

Obwodnica Witomina ma połączyć ul. Chwarznieńską zobacz na mapie GdyniKielecką zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. To powrót do pomysłu sprzed kilku lat, spowodowany m.in. tym, że na początku roku unieważniono przetarg na ostatni etap modernizacji ulicy Chwarznieńskiej. Szacowany koszt inwestycji to ok. 60-70 mln zł.



Kiedy powstanie obwodnica Witomina?

Przypomnijmy, że koperty z ofertami na zapowiadaną od lat przebudowę Chwarznieńskiej zostały otwarte pod koniec listopada 2018 roku. Okazało się, że jest dwóch chętnych do prowadzenia prac.

Spółka MTM złożyła ofertę na kwotę 79 171 268,75 zł brutto, a Strabag na kwotę 103 025 535,62 zł brutto.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 490 862,83 zł brutto, a więc 10 mln zł mniej od tańszej oferty.

Remont Chwarznieńskiej: za drogie oferty



Przetarg z powodu ceny unieważniono, a Marek Łucyk, wiceprezydent miasta, poinformował, że nowego nie będzie.

Obwodnica Witomina - planowana trasa. Obwodnica Witomina - planowana trasa.
W kwietniu przyznał, że gdyby cena mieściła się w szacunkach, przebudowa premiująca pojazdy komunikacji miejskiej i rowerzystów byłaby realizowana.

Chwarznieńska: optymalizacja projektu przebudowy


O dalszych losach Chwarznieńskiej miały rozstrzygnąć analizy układu komunikacyjnego Witomina.

Obwodnica Witomina: dwie jezdnie po dwa pasy przez las



W czwartek na kładce przy Domu za Falochronem padła zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która będzie poprowadzona przez las.

Obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach, oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Obwodnica Witomina: koncepcja rozważana kilka lat temu



Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.

Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.

Teraz władze Gdyni zapowiadają, że potrzeba dwóch lat od momentu wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy.

Obwodnica Witomina według szacunków - w uaktualnionym wariancie - ma kosztować ok. 60-70 mln zł.

Wcześniej - bo jeszcze w sierpniu - ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę Hodowlanej oraz zbiornika retencyjnego przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców. W zapowiedziach nadal pojawia się kompleksowy remont Chwarznieńskiej, zakładający m.in. budowę nowego chodnika i drogi rowerowej.

Miejsca

Opinie (333) ponad 20 zablokowanych

  • nie wierze, pół roku temu mówili co inego.

    tu mi kaktus wyrośnie jak samorządność zrobi cokolwiek

    • 75 8

  • Przetarg wygra MTM i będą budowac 20 lat ;)

    • 76 11

  • Opinia wyróżniona

    Pomysł z drogą przez las dobry, tylko że... (3)

    ...korki przeniosą się z Witomina na Chwarzno, a zamiast Kieleckiej, permanentnie zostanie zakorkowany wjazd na obwodnicę. Optymalnie powinien jeszcze zostać rozbudowany węzeł na Chwarznie i obwodnica do 3 pasów do Karwin pociągnięta, żeby zrobić płynny wlot na trasę kaszubską/obwodnicę metropolitalną.

    • 68 94

    • (1)

      No to się przeniosą, zawsze będzie to krok na przód i jakaś inwestycja

      • 25 11

      • Gwiazda skweru król bajeru robi sobie dojazd do domu...

        • 15 10

    • węzeł na chwarznie będzie rozbudowany

      • 15 3

  • Smutna wiadomość. Znowu będą niszczyc nasz las:(

    • 68 43

  • Lasy państwowe się cieszą (7)

    Będą mogli wyciąć las!

    • 66 20

    • Rżną na potęgę (5)

      Nawet w soboty. Tak zwana planowa gospodarka leśna.

      • 25 13

      • Zawiadom prokuraturę (4)

        Jeśli uważasz że za dużo wycinają. Jeśli nie, to jesteś pieniaczem demagogiem.
        Lasy w Polsce przyrastają i to jest wynik właśnie gospodarki leśnej.
        Tak samo jak o włosy dbamy za pomocą nożyczek. Paradoksalnie. Rozumiesz?

        • 20 22

        • (1)

          Kolega pisał o trójmiejskim parku krajobrazowym, który od kilku lat jest wycinany na potęgę. Sprawdź wnioski w tej sprawie np. prezydenta Karnowskiego zanim zaczniesz się "pienić". Nie zmienia to faktu, że obwodnica Witomina jest potrzebna.

          • 16 11

          • Teraz w wiek rębności są drzewa które były sadzone po wojnie w sposób masowy. Otcała tajemnica.

            • 11 1

        • gosp. leśna

          zakończyła się wraz z rządami szyszki.

          • 15 7

        • Prokuratury zawiadamiać nie zamierzam bo domyślam się że to wszystko jest robione w majestacie prawa. Widzę tylko co się dzieje.

          • 14 1

    • dlatego cena za budowę taka niska....

      a może jeszcze znajdą bursztyn i będzie za free...
      jak ten przekop

      • 14 0

  • Brawo

    Nasz kochany prezydencie !!! Oby coraz więcej nowych dróg! Dziękujemy

    • 21 44

  • matematyka um (3)

    przebudowa krótkiego odcinka jednopasmowej chwarznieńskiej, zrobienie jakiegoś lewoskrętu, nowy chodnik i ścieżka rowerowa- um: 69 mln; wykonawca: 79 mln; um: za drogo , nie robimy...
    budowa dużo dłuższego odcinka nowej dwupasmowej drogi, z wiaduktami, przepustami, wycinką, równaniem terenu, przygotowaniem podłoża, ścieżką rowerową i węzłami komunikacyjnymi- um: będzie spoko, 70 mln styknie i jeszcze zostanie...

    • 93 5

    • Ale nie trzeba ingerować (2)

      w istniejącą infrastrukturę podziemną, co bywa bardzo kosztowne. Koszt budowy drogi to nie tylko kilometry, ale też to co trzeba zrobić pod drogą. Wyrównanie i utwardzanie terenu może być tańsze niż wymiana rur, kabli itp., itd.

      Ale i tak szkoda lasu.

      • 16 3

      • rury i kable i tak wymienili na witomińskim odcinku chwarznieńskiej (1)

        w zeszłym miesiącu...

        • 14 0

        • Nie rury tylko kratki i płyty od studzienek równali

          • 1 7

  • Projekty, plany, konsultacje, wizualizacje, makiety, analizy...

    Zbudują jak główny hamulcowy Szczurek odejdzie od władzy.

    • 62 11

  • O kurcze! (1)

    To chyba 1 kwietnia!

    • 70 5

    • Też spojrzałem w kalendarz dla pewności:-D

      • 26 5

  • Nie mogę czegoś zrozumieć (8)

    Przebudowa Chwarznienskiej zakładali, że będzie kosztowała 60 mln. Ogłosili przetarg, ofert były na 80 i 100 mln. Budowę obwodnicy szacowano na 150 mln, a teraz tylko na 60 mln, też po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Ceny rosną, a oni teraz obwodnicę wyliczają na 40% wczesniejszych wyliczeń. To albo tam był wtedy ostry wałek albo nie wiem jakie teraz będą wymagania co do tej obwodnicy.

    • 106 9

    • Przecież ta inwestycja powstanie tak jak inne baseny, węzły itp.

      • 33 0

    • kolejny nierealny budżet, potem będzie, że miasto chce budować, ale wykonawcy żądają tak dużo kasy

      • 28 0

    • Chodzi o to żeby było tak jak z Chwarznieńską.

      Będzie za drogo więc znowu unieważnią ale ograniczeni gdynianie będą "myśleli", że coś się jednak dzieje w ich mieście. A czemu gdynianie są ograniczeni? Bo nadal głosują na szczura mimo, iż obok mają przykład jak powinno rozwijać się miasto (Gdańsk). Porównywanie Gdańska i Gdyni nawet nie ma sensu. W Gdańsku inwestycji jest co najmniej 10 razy tyle co w Gdyni (nie tylko drogowych). I tak owszem Gdańsk jest większym miastem ale 2 razy a nie 10.

      • 23 1

    • i to wszystko za Szczurka teraz i wcześniej

      • 7 0

    • nie wspomnieli, że to będzie droga gruntowa

      • 9 3

    • No wlasnie...

      Tez zwrocilem uwage na ten absurd. Szkoda ze piszacy ten tekst tylko bezmyslnie powtarza co uslyszal i nie dopytal co oznacza okreslenie "w uaktualnionym wariancie" bo roznica miedzy szacowanymi kosztami teraz, a tymi z 2014 roku jest po prostu porazajaca.

      • 9 0

    • Maja byc dwa pasy w kazda strone.

      Oba namalowane na nawierzchni

      nieutwardzonej.

      • 8 0

    • Dokładnie

      To tak jak w tym żarcie: "Masz tu dychę, kup pół litra wódki i przynieś resztę."

      Ja nie wiem kto te bajki panów z urzędu jeszcze kupuje. Papier wszystko przyjmie, tak jak strefa ciszy w parku centralnym z wybiegiem dla psów, tak tutaj jest zaklinanie podstawowej matematyki. I niestety rację mają ci, którzy piszą że przy tych włodarzach ta trasa tak samo powstanie jak węzeł Karwiny, pływalnia, lodowisko itd.

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ABS?

 

Najczęściej czytane