• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia sprawi sobie dwa buspasy: na Kieleckiej i Morskiej

Patryk Szczerba
15 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem. Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem.

Gdynia zdecydowała się na utworzenie dwóch buspasów na ul. Morskiej i ul. Kieleckiej, choć gdańskie doświadczenia z takimi rozwiązaniami są niejednoznaczne.



Tak zachowują się kierowcy na gdańskim buspasie na Podwalu Przedmiejskim.

W ostatnich miesiącach gdyńscy urzędnicy zastanawiali się, czy po uzyskaniu dodatkowych środków z unijnego budżetu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza na lata 2007-2013 nie przebudować zatoczek autobusowych i przystanków, kupić biletomatów i postarać się o dodatkowy tabor. Biletomaty okazały się za drogie i wypadły z gdyńskiego wniosku. Pozostały natomiast: modernizacja 20 zatoczek, przebudowa placu postojowego przy zbiegu ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej zobacz na mapie Gdyni oraz zakup 30 nowych autobusów.

Buspasy, choć najmniej efektowne, mają dać najwięcej korzyści pasażerom autobusów często notującym spóźnienia. Dlatego na ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni pojawi się 1,5-kilometrowy pas dla jadących pod górę, natomiast na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi. Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.

Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni.

Czy buspasy na gdyńskich ulicach to dobry pomysł?

Rozwiązania, choć są dopiero w planach, już teraz budzą kontrowersje wśród tych kierowców, którzy boją się większych korków. Z kolei urzędnicy z ZDiZ podkreślają, że przyspieszą kursowanie komunikacji miejskiej, która - zwłaszcza podczas podróży ul. Kielecką w kierunku Witomina - jest z góry na przegranej pozycji. Liczą też na przesiadkę zmotoryzowanych, zwłaszcza z Chwarzna i Wiczlina, do autobusów. Zresztą ostatecznie pomóc mają też właścicielom aut, bo urzędnicy liczą, że w dłuższej perspektywie rozładują ruch samochodów w centrum i łatwiej będzie tam o miejsce parkingowe.

- Do tej pory rozmawialiśmy o tym rozwiązaniu tylko teoretycznie, ale teraz będziemy się musieli zabrać do pracy. To dotyczy również ustaleń, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Czytaj też: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Ci pierwsi nie ukrywają, że mają chrapkę na zajęcie wolnej przestrzeni na jezdni, choć zarówno na chodnikach przy Morskiej, jak i Kieleckiej ruch rowerowy jest dopuszczony.

Otwartą kwestią pozostaje kontrola łamiących przepisy kierowców. Na ul. Morskiej pomóc mają kamery monitoringu, na Kieleckiej potrzebna będzie częstsza obecność patroli. Niewykluczone jest też ustawienie fotoradaru.

Urządzenie potrafi być skuteczne, co pokazał fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Na zdjęciach byli uwieczniani nie tylko przekraczający prędkość, ale wszyscy, którzy bezprawnie z pasa korzystali.

Na około kilometrowy odcinek nadal wjeżdżać nie można. Urządzenie filmujące zostało zdemontowane.

- Kierowcy po prostu nauczyli się, by nie wjeżdżać na ten pas i teraz praktycznie nikt nie łamie tam przepisów - wyjaśnia pan Marcin. W Gdańsku buspas ostał się też naPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej funkcjonował m.in. przez okres remontu we Wrzeszczu na na ul. Dmowskiego, wzbudzając jednak wśród kierowców sporo kontrowersji.

Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także budowę buspasów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie nieco ponad 16 mln zł. Całość musi zostać zakończona do czerwca przyszłego roku.

Materiał archiwalny

Mandaty dla kierowców blokujących cztery lata temu buspas w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (227) 6 zablokowanych

  • Buspasy nie

    • 0 0

  • Istnieje już bus pas w Gdyni !

    Koniec ul, Polskiej (wjazd w Wiśniewskiego ) .

    • 0 0

  • Brawo.
    Jakby jeszcze puścili jakiś autobus na koniec Skweru, to już w ogóle byłaby cywilizacja

    • 0 0

  • taaaa, bajpasy powinni sobie sprawic Szczurek i Stempa

    • 0 0

  • Kolejny idiotyzm gdyńskich władz (19)

    zamiast budować drogi malują buspasy na ulicach gdzie jest ciasno tylko w określonych godzinach. Ciekawe kiedy zajmą się korkami na
    wielkopolskiej.

    • 77 68

    • bez obrazy, ale parafrazując: kolejny idiotyzm podróżujących samochodem (8)

      Poczytaj o Gehlu i o tym jak ta idea się sprawdza i zobaczysz, ze budowanie kolejnych dróg po niedługim czasie kończy się na ponownym tworzeniu się korków. Buspass to przewaga dla komunikacji miejskiej, zeby ludzie zamiast tworzenia korkow w samochodach przesiedli sie na komunikację. Skończyłam studia i nie tylko studia, jestem człowiekiem wykształconym, zarabiającym nie tak mało i nie czuję się upokorzona jazdą trolejbusem, dbam o przepustowość, o swój wlasny ruch, nie musze podwozić swoich szanownych liter pod same drzwi i dobrze, ze że podejscie pro-ludzkie a nie prosamochodowe jest propagowane.

      • 21 12

      • (6)

        Moja droga, wszystko co piszesz jest prawdą. Problem polega na tym, że miasto mimo starań nadal nie jest dobrze skomunikowane, więc nie wszędzie łatwo i przyjemnie da się dojechać komunikacja miejską!
        Jak się ma jeden transport z domu do pracy to super, ale jak masz jeszcze odwieźć dziecko do przedszkola, potem pojechać do pracy na drugi koniec miasta to sie nie opłaca!

        • 12 4

        • (5)

          Pewnie, ze tak. Ja nie uważam, ze każdy ma taką możliwość. Ale wiele osób je ma. I te wiele osób zmniejszyłoby korki znacznie.

          • 7 3

          • Jedna sprawa (4)

            Zważywszy na komfort podróży komunikacją miejską, powszechny syf i smród niej panujących, a nawet koszt podróży, to jednak wybieram własne auto. Druga sprawa, nie każdemu pasuje KM, bo jak to już ktoś napisał, praca a przedszkole/szkoła dzieci, czy nawet codzinne zakupy, wygoda i czas znowu przemawiają na korzyść własnego transportu. Do tego dolicz sobie tego każdego co zrezygnuje z auta na korzyść KM i pomyśl czy jeszcze się dopchasz do trajtka.

            • 7 7

            • Widać, że dawno nie jeździłeś Komunikacją Miejską (3)

              Zdecydowana większość pojazdów jest nowoczesna, czysta, zadbana, cicha. Bilety nie są tak drogie, ale u kierowcy powinny być dostępne pojedynczo a nie w karnetach. Pojazdów jest dużo. Gdyńskie przedsiębiorstwa wciąż skupują nowy tabor, zatem jeszcze go przybywa.

              Tłok jest jedynie w pojazdach kursujących na linii R, bo połączenie z Rumią poza nią jest koszmarne (powinna iść z Grabówka przez chyloński dworzec alternatywna linia do dworca w Rumi). Jednak jest to chyba jedyna wada istniejącego systemu.

              • 1 3

              • Kierowca ma skupić się na kierowaniu i jeździe zgodnie z rozkładem,a nie na wydawaniu reszty.Ludzie,trudno pomyśleć i wcześniej (2)

                Ewentualnie powinny być automaty biletowe w pojazdach,jak np.w Krakowie czy Łodzi.Albo dużo automatów na przystankach (oczywiście opancerzonych i pod monitoringiem)

                • 0 2

              • A niby gdzie, (1)

                skoro kioski polikwidowali, a na biletomaty kasy nie ma? Kierowca może, a nawet musi sprzedawać bilety. I oczywiście podczas postoju!

                • 1 0

              • Absolutnie nie! Ja chcę dojechać autobudsem do celu,a nie czekać

                aż niedowidząca babcia skończy liczyć grosiki,albo japiszon się kłócić z kierowcą o resztę z 100 PLN ("bo tak bankomat wydal")

                • 0 0

      • brak zgody

        Moim zdaniem bus pas na morskiej nie powinien byc bo Gdynia jest tak usytuowana ze ul.morska jest przelotowką i nalezy maksymalnie przyspieszyc i uplynnic ruch a nie jeszcze zabierac pas. Trajtki i tak jezdza punktualnie. Co do kieleckiej sie nie wypowiem. Jeszcze jedno prosze Pani. Mi takze nic sie nie stanie jak trajtem sie przejade ale nie kazdy z nas ma te kilka przystankow do pracy.

        • 3 1

    • (1)

      Drogę pomiędzy "domem starców" a kielecką zróbcie a nie pieniądze na pierdoły wymyślacie!!!!!!

      • 6 10

      • Ona będzie "robiona" po zakończeniu II etapu - lasu.
        Zainteresuj się trochę miastem zamiast stękać.

        • 5 4

    • Dział PR UM Gdynia (1)

      Już w akcji i już minusuje :-)

      • 22 13

      • oj człowieku

        • 6 3

    • Kolejny idiotyzm gdyńskich władz (2)

      najpierw pozazdrościli Gdańskowi lotniska i skucha, potem Hamburgowi Infoboxu i skucha teraz będą buspasy bo każda szanująca się metropolia musi mieć buspas. Za 2 mln można wybudować jakąś ulicę a nie tylko namalować pasy. Znowu władze Gdyni wyrzucają nasze pieniądze w błoto.

      • 39 41

      • (1)

        jacuś pakuj kanapki i marsz do szkoły bo sue na pierwsza lekcje spóźnisz

        • 22 18

        • to "realni" :)

          • 6 3

    • Kolejny idiotyzm gdyńskich władz (1)

      Bo gdynia to prąbane miasto.............

      • 19 25

      • zupełnie jak twoje marne zycie

        • 14 5

    • Dziś rano - zbombardują je atomówkami z orbity. Strzeżcie się!

      To jedyny sposób,aby je na pewno zlikwdować. ;)

      • 6 2

  • Haha (1)

    2mln za trochę farby by napisać na jezdni BUS i postawienie 2 znaków.
    Urzędasy potrafią robić biznesy.

    • 0 1

    • Następny nie umie czytać...

      Przeczytaj, wytłuszone powyżej w artykule: "Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni."

      Czyli nie tylko wymalowanie. Różnica,jak między pomalowaniem ściany,a skuciem tynków,ociepleniem i wymianą okien.
      A ci do upadłego pytlują o "wiadrze farby".... Sorry, takich mamy wyborców!

      • 0 0

  • (8)

    2mln złotych za buspasy? No fajnie że pasy zamiast wymalowane to będą wyłożone czystym złotem ale czy to konieczne?
    A już na serio: na Wielkopolskiej na całej długości by się przydały.

    • 58 22

    • Skoro nie ma pieniędzy na biletomaty (a szkoda) (6)

      to niech chociaż będzie możliwość kupienia pojedynczych biletów u kierowcy, a nie całego karnetu:/ Gdańsk ma pojedyncze, godzinne, o 60 gr droższe, ale lepiej wydać 3,60 zł na jeden przejazd niż 7,50 zł. Myślę, że Gdańsk ma lepsze rozwiązanie w tym przypadku.

      • 11 2

      • Skoro nie potrzbujesz całego karnetu to znaczy, że nie jesteś gdynianinem. (2)

        Kupujesz 2 karnety i masz na 5 przejazdów. Jakbyś miał ceny jak w Gdańsku, to byś narzekał, że zdzierstwo i dlaczego, skoro pojazd należy do przewoźnika, to płacić musisz dodatkowe koszty operacyjne.

        Płać komórką. Zapłacisz mniej niż w kiosku i możesz to robić w każdym miejscu 24/7. Łatwiejsze niż wylewanie żalu w necie z powodu wirtualnych problemów.

        • 5 8

        • Skoro wystarcza Ci karnet na 5 przejazdów, (1)

          to znaczy, że jesteś przemądrzałym nastolatkiem, który nie ma większych problemów, niż za co kupić piwo, albo czy w ogóle Ci je sprzedadzą. Karnet nie wystarcza mi na 5 przejazdów, co najwyżej na 2 i pół, oczywiście zawsze ten piąty bilet z karnetu jest niewykorzystany, więc tracę 1,50 zł. Jak będziesz już dorosły dzieciaku i będziesz miał swoje mieszkanie, swój samochód, porządną pracę, to będziesz wiedział, że dorosły mężczyzna potrzebuje przejechać sobie autobusem raz na jakiś czas i pojedynczy bilet jest zdecydowanie lepszym pomysłem.
          Nie jestem fanem nowinek elektronicznych, więc mój telefon służy mi jedynie do wykonywania rozmów, Wiele osób tak ma i dlatego powinien być ukłon w stronę takich pasażerów. I nie wylewam żalów, tylko wyrażam opinię, więc mnie nie obrażaj. A teraz Kolego- do książek, już!

          • 1 2

          • Kolejny co czytać nie umie

            Więc Tobie książek już nie polecam.Oczwiście nie zauważyłeś że mowa o dwóch, a nie o jednym karnecie, prawda? Nie. Lepiej przelać gorycz dnia codziennego na internetowe fora, bezpodstawnie oskarżając innych. To, że Twoje dzieciństwo wyglądało tak, a nie inaczej, nie oznacza, że każdy tego samego doświadczył.
            Pozdrawiam i współczuję,

            • 1 0

      • Gdynia tez ma, każdy kierowca je sprzedaje, w tej samej cenie, 3,6 zl

        • 1 1

      • (1)

        Nie lepiej po prostu kasować bilet w telefonie?

        • 2 7

        • Nie każdy ma opcję kasownika w telefonie

          a kupno takiego telefonu to dodatkowy wydatek :DDDD

          • 2 0

    • Pisać widzę umiesz, ale czytać już niekoniecznie.

      • 3 1

  • (7)

    To co kawałek trzeba będzie patrol postawić. Przy ostatnim remoncie estakady był tymczasowy buspas na może kilkadziesiat metrów, mandat za mandatem leciał. Jako ciekawostke podam że wiekszość wbiających na buspas to były kobiety.

    • 82 18

    • Dokładnie,całe 51%. (6)

      • 13 12

      • (5)

        Bliżej 75%

        • 19 7

        • oj tam, (4)

          może nie były świadome gdzie jadą :) Ja kiedyś, właśnie na Podwalu przejechałam buspasem do końca. Nawet się dziwiłam, że taki korek, a tu wolny pas. Dopiero mąż mnie w domu uświadomił jaka jestem ,,mądra". Na szczęscie żaden mandat nie przyszedł.

          • 2 20

          • Masakra (3)

            Kobieto Ty nie wsiadaj za kółko bo kiedyś nie zauważysz znaku STOP i dojdzie do tragedii.

            • 25 6

            • ale mi dzisiaj chłopa trza .... (2)

              mam taką chcicę

              • 7 3

              • Jo tyż...

                Jo bych tyż sie podłonczył .... Ja tam moga z drugiej strony, jak by co....

                • 2 0

              • Ja też mam chcicę,może sie zgramy ?

                • 2 0

  • Czy ja dobrze rozumiem ? (1)

    Wymalowanie farbą 3,5 km drogi oraz postawienie 4 znaków kosztuje 2 miliony zł ?!?! To kolejna sprawa dla prokuratury. No za "bańkę" mogę to zrobić

    • 4 1

    • Nie, niedobrze rozumiesz, a nawet wcale nie rozumiesz...

      Ludzie, czy w w ogóle czytacie? Tłustym drukiem w artykule: "Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni."

      A ci do upadłego pytlują o "wiadrze farby"....

      • 0 1

  • p...y (1)

    remontowali Morską, teraz będą robić następny remont. Zacznijcie w czerwcu i skończcie po wakacjach.

    • 3 1

    • no proszę

      nie podpowiadaj !!! bo to kurna zrealizują :) :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbyła się pierwsza edycja Monster X Tour w Polsce?

 

Najczęściej czytane