• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zbada stan Trasy Kwiatkowskiego

Patryk Szczerba
13 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Estakada Kwiatkowskiego zostanie zbadana, jednak gruntowny remont wciąż stoi pod znakiem zapytania. Estakada Kwiatkowskiego zostanie zbadana, jednak gruntowny remont wciąż stoi pod znakiem zapytania.

1,1 mln zł pochłoną ekspertyzy i badania, dzięki którym zbadany zostanie aktualny stan Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. Równocześnie będzie przygotowywana dokumentacja projektowa modernizacji i podniesienia nośności drogi do 11,5 ton na oś na całej długości, potrzebna do rozpoczęcia remontu drogi, który zależy od pozyskania środków z UE.



Czy UE powinna sfinansować remont Trasy Kwiatkowskiego?

Trasą Kwiatkowskiego każdej doby przejeżdżają tysiące pojazdów ciężarowych, niejednokrotnie przeciążonych. Obiekt mostowy zużywa się z tego powodu szybciej niż inne w mieście. Co więcej, jest połączeniem z portem, co pogłębia obciążenia. W związku z tym przynajmniej raz w roku, na lub pod estakadą, prowadzone są prace remontowe.

Ostatni remont drogi został zakończony jesienią. Koszt prac pochłonął 1,6 mln zł. Remontowane były przeguby starszej części Estakady. Inwestycja była niezbędna, jednak to wciąż działanie doraźne.

Prawdziwą szansą dla drogi jest jej gruntowny remont, który ma szanse zostać sfinansowany z pieniędzy europejskich. Według szacunków cała inwestycja miałaby kosztować 200 mln zł. Czy Unia Europejska przeznaczy na ten cel pieniądze, jeszcze nie wiadomo. Remont Trasy Kwiatkowskiego jest bowiem co prawda uwzględniony przez resort infrastruktury i rozwoju, jednak na razie tylko na liście rezerwowej.

Modernizacja mogłaby zostać wykonana w ramach projektu: "Łącząc Europę" (CEF) skupiającego pieniądze z tzw. funduszu spójności. Polska ma otrzymać nawet 4 mld euro na projekty, które w sposób znaczny usprawniają połączenia morskie, kolejowe i drogowe wewnątrz Unii Europejskiej.

I choć widoki na remont są niepewne, miasto ogłosiło przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej oraz przeprowadzenie ekspertyz, które mają dać odpowiedź, w jakim stanie technicznym jest droga.

Pierwsza część zamówienia obejmuje wykonanie ekspertyzy technicznej, dotyczącej aktualnego stanu technicznego i rzeczywistej nośności obiektu. Część druga dotyczy wykonania minimum dwuwariantowej koncepcji modernizacji i podniesienia nośności obiektu do klasy A (TEN-T), czyli możliwości jazdy ciężarówek o nośności 11,5 ton na oś.

- Finansujemy to we własnym zakresie. Chcemy zbadać stan drogi, zobaczyć, jakie są najpilniejsze potrzeby w zakresie jej dostosowania do pełnej nośności TEN-T i jednocześnie posiadać dokumentację projektową, gdyby udało się w końcu rozpocząć remont drogi - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Te ruchy prawdopodobnie nie zrobią większego wrażenia na pracownikach obecnego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Rozmowy w sprawie przejęcia drogi przez państwo były prowadzone wielokrotnie. Miało ono pozwolić na odciążenie budżetu miasta, z którego pochodzą środki na remonty. Jako argumenty, gdyńscy urzędnicy przytaczali duże natężenie ruchu na drodze oraz - de facto - jej międzynarodowy charakter. W walce o zmianę statusu lojalnie wspiera miasto Port Gdynia. Do podjęcia konkretnych decyzji nikt się jednak nie kwapi.

- Jest to dla mnie jedna z większych zagadek. Przecież uznanie tej drogi za krajową nic nie kosztuje budżet państwa. Wystarczy jedna decyzja. Jak widać, nie ma woli, by ją podjąć - kończy Stępa.

Opinie (150)

  • Nie chce być w Gdyni jak zaczną ją remontować;)

    • 6 0

  • Estakada w Gdyni do rejestru zabytków

    Co to za problem ? Przecież Szczurek załatwił wpisanie dworca kolejowego do zabytków.

    • 6 1

  • Powinni zbudować drugą równoległą estakadę ;)

    Dzięki temu co roku jedna będzie remontowana a drugą da się normalnie jeździć. A tak jesteśmy skazani na wieczne stanie w korkach z powodu remontów.

    • 4 0

  • Urzedasy z UM Gdynia ze Szczurkiem i Stepa na czele tylko bija piane i wyrzucaja pieniadze

    na propagandowe występy. Nie robia kompletnie nic. Z mysleniem maja chyba poważny problem. Potrzebna jest droga alternatywna a później można zacząć bawic się z estakada. Inna sprawa jest jak chcieliby dojechać do lotniska w trakcie remontu estakady. W tym miescie nic się kupy nie trzyma. Tylko totalna improwizacja. Już czas wyslac obecnych gdyńskich wladcow na smietnik historii.

    • 14 1

  • Czy nie można zamontować WAGI? (1)

    Oraz na Morskiej, Hutniczej?
    Jedna waga kosztuje około 80.000. Plus infrastruktura pewnie drugie tyle.
    Sześć wag na całą Gdynię zdałoby egzamin.
    Do tego postępowanie administracyjne itp.
    Całość pewnie około 3 mln zł. To tyle co TRZY ostatnie remonty estakady.
    Zainwestujcie w wagi i po problemie. Przeciążone auta będą rozjeżdżać Gdańsk.

    • 7 1

    • jeszcze te wagi musi ktoś obsługiwać...

      • 1 0

  • trzeba przenieść transport z ciężarówek na samoloty

    ciężarówki byłyby przeładowywane w Rębiechowie na samoloty i towary wędrowałyby drogą powietrzną do lotniska w Kosakowie. Odciąży to trasę Kwiatkowskiego i potwierdzi trafność decyzji co do budowy lotniska.
    Ja to mam łeb do interesów, ale jeszcze mi trochę brakuje do naszych włodarzy.

    • 11 0

  • ekspertyzy (1)

    ja wam zrobię ekspertyzę za 100 tyś pln. a tą bańkę co zostanie przekazać do kosakowa będzie mniejszy dług lotniska.

    • 11 0

    • Ja już zrobiłem gratis

      Treść ekspertyzy: "zaorać"

      • 1 0

  • Projekt musi ktoś przyjąć, ktoś z głową czyli W Y O B R A Ź N I Ą

    Estakada została zaprojektowana bardzo oszczędnościowo, co skutkuje jej niską jakością . Mam tu na myśli głównie odcinek między Morską a obwodnicą , czego najlepszym wyrazem bezradności jest ograniczenie prędkości do 50 km na odcinku, na którym można jechać spokojnie 100/godz. Przeciez ta trasa ma za zadanie skrócić CZAS DOJAZDU KONTENERÓW do klienta transportu morskiego i portu. Zatem jak można zaprojektować i przyjąć do realizacji drogę, która stanowi zaprzeczenie tego celu?. Dlaczego droga wspina się na sam szczyt grani, aby potem szybko opadać w dół a potem trafić w niemal najniższe miejsce obwodnicy i po silnym skręcie piąć się na nowo na sąsiedni szczyt ? Przecież dziecko z podstawówki by lepiej rozwiązało ten problem. Dzień w dzień samochody. Przecież tamjest niezbędny krótki odcinek tunelu a za nim krótka estakada doprowadzajaca drogę na wzniesieniu obwodnicy. Dzięki temu drogę tę w lecie obladowane TIRy przejadą 3 razy szybciej a w zimie umożliwi im wyjazd z portu, bo po świeżym opadzie marznącego śniegu trasa staje. tIRy blokują ja na podjeździe i jest koniec jazdy. Powiecie : ale to sa koszty. Są trzeba j eponieść. Natomiast żadnych kosztów nie wymagało wytyczenie trasy zjazdu z obwodnicy w kierunku Gdyni , bo droga mogła przebiegać ze wzniesienia n a obwodnicy niemal tym samą warstwicą aż po miejsce, gdzie obecnie opada do miasta. Ale nie projektant wytyczył ją podprowadzając dla towarzystwa do drugiej nitki, dzięki czemu ta opada w dół, potem pod ostrym katem, że nic nie widać w co się pakuje.i to mocno pod górę. Głupota.
    No i te ekrany. Na miłość boską, po co tak blisko jezdni, że niczego nie widać , co jest za zakrętem. Jakie to niebezpieczne- stąd te ograniczenie prędkość i w konsekwencji wąskie gardło na drodze ponoć szybkiego ruchu. Absurd !!!

    • 6 4

  • skarbonka bez dna (2)

    • 61 3

    • No tak - ekonomia po polsku (1)

      a wiesz, ile ta estakada daje przychodów pośrednich i pośrednich? ja wiem, ale ci nie powiem bo takie tępaki nie zasługują na wiedzę. DO ŁOPATY ALBO NA SOCIAL!!!

      • 10 10

      • No tak - gadaj z d..ą to cię osra

        a wiesz ile by można zaoszczędzić remontując te estakadę raz a dobrze? Był na to czas. Dlaczego nie zrobiono tego jak należy? Wydawanie publicznych pieniędzy na "działania doraźne" opłaca się tylko wykonawcom, nie nam. Wątpię aby ktoś kwestionował tu samo istnienie estakady. Korzyści jakie ona przynosi nam wszystkim są oczywiste.

        A wiesz ile STRAT pośrednich przynosi remont takiej estakady? Przyszło ci to w ogóle do głowy?

        • 11 1

  • droga rowerowa

    ciekawe czy beda mieli teraz na uwadze zrobic droge rowerowąi chodnik ,aby mozna bylo spacerkiem sie przejsc z grabowka do obuza,

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w herbie Peugeota?

 

Najczęściej czytane