• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie "zatankować" auto na prąd w Trójmieście?

Michał Jelionek
16 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W Trójmieście znajduje się kilkanaście punktów, w których bezpłatnie "zatankujesz" auto na prąd. W Trójmieście znajduje się kilkanaście punktów, w których bezpłatnie "zatankujesz" auto na prąd.

Nie da się ukryć, że samochody elektryczne coraz śmielej poczynają sobie na rynku motoryzacyjnym. I choć każdego roku po naszych drogach jeździ ich coraz więcej - to w Polsce jest to wciąż dość egzotyczne zjawisko. Sprawdziliśmy gdzie w Trójmieście można naładować auto "na prąd".



Czy rozważasz kupno samochodu "na prąd"?

W Polsce auta elektryczne to wciąż melodia przyszłości. Rozwój tej innowacyjnej technologii skutecznie blokują nie tylko wysokie ceny samochodów elektrycznych, ale też słabo rozwinięta infrastruktura, brak ujednoliconych standardów ładowania i podstawowej wiedzy wśród potencjalnych nabywców takich pojazdów.

Zainteresowani kupnem samochodu elektrycznego nierzadko zniechęcani są brakiem podstawowych i rzetelnych informacji na ten temat. Wciąż padają pytania: gdzie ładować? Jaki zasięg ma auto "na prąd"? Ile taka przyjemność kosztuje? Rozwiewamy wasze wątpliwości. Na początku sprawdziliśmy gdzie doładujecie swoje "elektryki".

Gdzie w Trójmieście naładujesz auto elektryczne?

Bezpłatne stacje ładujące na terenie Trójmiasta i okolic ze standardami CHAdeMO, Type 1 i Type 2. Bezpłatne stacje ładujące na terenie Trójmiasta i okolic ze standardami CHAdeMO, Type 1 i Type 2.
W Trójmieście, ale i w całym kraju, ogólnodostępnych stacji ładujących samochody EV jest jak na lekarstwo. Powód? Zbyt mała liczba aut "na baterię". Niestety, przez brakującą infrastrukturę - pojazdów elektrycznych nie przybywa. To trochę błędne koło.

Osoby, które posiadają garaż albo wiatę z dostępem do elektryczności - mają tak naprawdę problem z głowy. Wystarczy, że podłączą samochód przedłużaczem ze specjalną wtyczką do prądu, pozostawią na kilka godzin, a rano będą cieszyć się w pełni naładowaną baterią. Problem w tym, że nie każdy użytkownik pojazdu EV ma garaż lub dostęp do "wtyczki".

Taki właściciel mogłby korzystać z publicznych stacji ładujących, ale tych na terenie Trójmiasta jest tylko kilka i to w różnych standardach.

Czytaj także: Fałszywe przywileje dla aut "na prąd"

Należy je jednak pogrupować według standardów i szybkości ładowania. Obok kilku punktów, w których udostępniane są gniazdka 230 V (jak np. w gdyńskim Centrum Riviera zobacz na mapie Gdyni), wyróżniamy dziewięć ogólnodostępnych stacji szybkiego ładowania. Pięć publicznych terminali ładujących zostało ufundowanych przez Energę, trzy to inicjatywa miasta Gdańska, a jeden należy do firmy Ensto Chago ze Straszyna.

Trzy punkty szybkiego ładowania należące do Energi mają standard CHAdeMO i są zlokalizowane w Gdańsku przy al. Grunwaldzkiej 472 zobacz na mapie Gdańska (kompleks biurowy Olivia Business Centre) i al. Zwycięstwa 13 zobacz na mapie Gdańska (stacja Lotos) oraz w Gdyni na al. Zwycięstwa 165 zobacz na mapie Gdyni (stacja Lotos).

Dwa pozostałe terminale Energi - obsługujące standardy Type 1 i Type 2 - znajdują się w Gdańsku przy ul. Nowe Ogrody 6 zobacz na mapie Gdańska (obok Urzędu Miejskiego) oraz w Sopocie przy ul. Kościuszki 25/27 zobacz na mapie Sopotu (obok Urzędu Miasta Sopotu).

Trzy publiczne stacje ładujące postawiło miasto Gdańsk. Żeby jednak z nich skorzystać - trzeba dysponować własnymi przewodami. Trzy publiczne stacje ładujące postawiło miasto Gdańsk. Żeby jednak z nich skorzystać - trzeba dysponować własnymi przewodami.
Publiczny terminal przy siedzibie ZDiZ w Gdańsku. Publiczny terminal przy siedzibie ZDiZ w Gdańsku.
Auto EV można bezpłatnie zatankować również w Straszynie. Auto EV można bezpłatnie zatankować również w Straszynie.
Publiczne stacje ładujące udostępnione przez Miasto Gdańsk zainstalowano na ulicach: Zawodników 1 zobacz na mapie Gdańska (w pobliżu stadionu żużlowego), Partyzantów 36 zobacz na mapie Gdańska (przed siedzibą ZDiZ) i Karwieńskiej 3 zobacz na mapie Gdańska (nieopodal oliwskiego zoo). Na tych terminalach również obowiązują standardy ładowania Type 1 i Type 2.

- Publiczne punkty ładowania Miasta Gdańsk są punktami wyposażonymi w gniazdka Mennekes oraz Schuko. Właściciel pojazdu musi posiadać przewód ładujący, aby podłączyć się do ładowarki. Natomiast w punktach ładowania Energa wszystkie punkty są wyposażone we wtyczki. Punkty ładowania udostępnione przez firmę umożliwiają ładowanie szybkie, półszybkie i standardowe. Wszystkie punkty są darmowe, jednak trzeba posiadać specjalną kartę - tłumaczy Jakub Dusza z Grupy Energa.
Ostatni, ogólnodostępny punkt ładujący znajduje się w Straszynie przy ul. Starogardzkiej 17a zobacz na mapie Gdańska. Standard ładowania to Type 2 (Mennekes). Auta ładowane są z mocą 22 kW. Terminal należy do Ensto Chago i można z niego korzystać bezpłatnie w godzinach pracy firmy, czyli od 8 do 16 w dni robocze (dostęp do słupka wymaga użycia karty RFID).

Stacje ładujące w Trójmieście

- W naszym punkcie ładowania znajdują się dwa gniazda: Mode 3 Type 2, czyli Mennekes 3x32A do szybkiego ładowania, jak również standardowe gniazdo 1x16A, dzięki któremu naładować można praktycznie każdy samochód elektryczny w tzw. trybie "wolnym". Stacja umożliwia ładowanie z mocą maksymalną 22 kW. W praktyce oznacza to, że naładowanie do pełna, przykładowo akumulatora do Nissana Leaf o pojemności 24 kWh potrwa nieco ponad godzinę, co wystarczy na pokonanie tym autem ok. 150 km - wyjaśnia Przemysław Droździk z Ensto Chago.
Na terenie Trójmiasta znajduje się kilka punktów, w których udostępniane są zwykłe gniazda 230 V. Zazwyczaj są to biurowce, centra handlowe, ale także posesje prywatnych osób. Co ciekawe, doładowanie samochodu w takich miejscach jest bezpłatne. Właściciele aut elektrycznych, którzy chcieliby "zatankować" swój pojazd, znajdą pomoc m.in.: w gdyńskim Centrum Riviera zobacz na mapie Gdyni, na terenie Instytutu Elektrotechniki przy ul. Narwickiej 1 zobacz na mapie Gdańska, ale również na prywatnych posesjach przy ul. Świętokrzyskiej 56/3 zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Konwalii 9 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.

Karta - przepustka do prądu

Dzięki karcie dostępu można bezpłatnie "zatankować" samochód. Dzięki karcie dostępu można bezpłatnie "zatankować" samochód.
Korzystanie ze wszystkich stacji jest bezpłatne. Jest jednak jedno małe "ale" - musimy posiadać kartę dostępową wydawaną przez operatorów. W przypadku punktów ładowania postawionych przez miasto Gdańsk, po kartę należy zgłosić się do siedziby Zarządu Dróg i Zieleni przy ul. Partyzantów 36 zobacz na mapie Gdańska. Bezpłatna karta wydawana jest od ręki. Opcjonalnie, wniosek można wysłać drogą pocztową.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku terminali Energi. Kartę otrzymamy po osobistym złożeniu wniosku w siedzibie Enspirion przy al. Grunwaldzkiej 472 zobacz na mapie Gdańska (wniosek można wysłać również pocztą, do pobrania ze strony: emobility.enspirion.pl lub w siedzibie firmy).

Czytaj także: Koniec z benzyną. Pora na prąd

Jak wspomnieliśmy, karta dostępu potrzebna jest również w przypadku stacji Ensto Chago w Straszynie. Po takową kartę dostępu należy zgłosić się do recepcji firmy.

Samo ładowanie jest już operacją prostą. W każdym punkcie ładowania umieszczona jest czytelna instrukcja, w której - krok po kroku - wytłumaczone jest, co musimy zrobić.

W kolejnych artykułach opowiemy o standardach ładowania, wydajności oraz prognozowanej popularności.

Miejsca

Opinie (72) 4 zablokowane

  • Auta elektryczne

    Dopóki taki Nissan Leaf będzie kosztował powyżej 120 tysięcy, niestety w Polsce auta elektryczne nie ruszą. Dodatkowo taka dbająca o ekologię Unia mogłaby nam je dofinansowywać w iluś procentach, a nie tylko wymagać przestrzegania norm spalin i montowania DPF-ów w dieslach. Co te ich działania w praktyce tylko teoretyzuje. Jeżeli by ruszyło dobre dofinansowanie takich aut, to popyt by wzrósł, a ich ceny musiałyby zacząć spadać dzięki konkurencji.

    • 15 1

  • Sztuczny postęp. Co by było gdyby każdy miał auto na prąd i po pracy połączył je do ładowania? Wielka awaria. (1)

    • 10 3

    • To dopiero pierwsze kroki, więc można spodziewać się potknięć.

      Lecz ostatecznie cel jest szczytny. Pomijając argumenty ekologiczne, całość zmierza do tego, żeby uniezależnić rynki od globalnego rynku naftowego i związanego z nim porządku geopolitycznego.

      • 3 1

  • Punkt ładowania na Gospody / Pomorskiej

    Czy ten punkt został zlikwidowany czy zwyczajnie brakuje go w zestawieniu?

    • 3 2

  • czy autor nie mógł sprawdzić ILE takich samochodów jest w Trójmiescie? (2)

    • 3 2

    • Nie mógł

      • 2 1

    • w Gdańsku

      Aut ponad 60. Dodatkowo 5 stacji ładowania (4 wolne + 1 Schademo) ul.Sobieskiego 5 przy Laboratorium LINTE^2 Politechniki Gdańskiej

      • 0 0

  • Co z tego, że auto na prąd skoro prąd robi się w Polsce ze spalania węgla.

    • 7 5

  • Przyszłość to ogniwa wodorowe, a nie prąc robiony ze spalania węgla kamiennego.

    • 4 6

  • Tak jest (1)

    Zostaw auto z kablem na wierzchu, wrócisz za godzinę to kabla nie będzie. Tak to jest w Polsce.

    • 7 2

    • Co jest?

      Smoleńsk się skończył i ekspierdzi lotniczy przerzucili się na auta elektryczne?

      Gdybyś miał śladowe pojęcie albo cień wyobraźni to byś się dowiedział że po załączeniu przewodu i zamknięciu samochodu jest on zablokowany w gnieździe. Można go tylko przeciąć, co z twoim IQ zrobiłbyś zapewne bez wahania.

      • 3 0

  • Wolt [V] jest jednostką napięcia a nie mocy!

    "... gniazdka o mocy 230 V ... gniazda z mocą 230 V ..."

    Tu raczej chodzi o zwykłe gniazdo prądu przemiennego o NAPIĘCIU 230 V i obciążalności prądowej 16 A.

    Maksymalną moc takiego gniazdka można obliczyć z iloczynu tego prądu i napięcia. Jej wartość wynosi 3680 W (dla obciążenia rezystancyjnego).

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 3 0

  • (1)

    a kto poza urzędnikami (za nasze pieniądze) i burżujami wyzyskiwaczami ma takie "auto"

    • 2 3

    • Ja mam

      Ani ze mnie urzędnik, ani wyzyskiwacz, pracuję na etacie.

      • 1 2

  • Jak mozna zatankowac auto na Partyzantow skoro ciagle parkuja tam zwykle auta. (1)

    Tak jak na zdjeciu ta stara Mazda 3. Straz Miejska przejezdza ale nic sobie z tego nie robia. Wystarczyloby aby ZDiZ zamontowal kamere i przekazywal zdjecia do SM. Efekt bedzie szybki.

    • 0 0

    • Jeszcze można by przeżyć zajęcie jednego miejsca

      Szansa na pojawienie się dwóch elektryków jest znikoma. Ale zajęcie obu to już przegięcie. Przejeżdżam tam czasem i przeważnie oba są puste, ale czasem jedno jest zajęte przez spalinówki, a raz widziałem zajęte oba.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszy samochód wyprodukowany w powojennej Polsce to:

 

Najczęściej czytane