- 1 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 2 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (399 opinii)
- 3 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (36 opinii)
- 4 Nie będzie zwężenia na "Słowaku" (49 opinii)
- 5 Wiadukt na Puckiej: budowa dojazdów (115 opinii)
- 6 Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe (266 opinii)
Gdzie "zatankować" auto na prąd w Trójmieście?
Nie da się ukryć, że samochody elektryczne coraz śmielej poczynają sobie na rynku motoryzacyjnym. I choć każdego roku po naszych drogach jeździ ich coraz więcej - to w Polsce jest to wciąż dość egzotyczne zjawisko. Sprawdziliśmy gdzie w Trójmieście można naładować auto "na prąd".
Zainteresowani kupnem samochodu elektrycznego nierzadko zniechęcani są brakiem podstawowych i rzetelnych informacji na ten temat. Wciąż padają pytania: gdzie ładować? Jaki zasięg ma auto "na prąd"? Ile taka przyjemność kosztuje? Rozwiewamy wasze wątpliwości. Na początku sprawdziliśmy gdzie doładujecie swoje "elektryki".
Gdzie w Trójmieście naładujesz auto elektryczne?
W Trójmieście, ale i w całym kraju, ogólnodostępnych stacji ładujących samochody EV jest jak na lekarstwo. Powód? Zbyt mała liczba aut "na baterię". Niestety, przez brakującą infrastrukturę - pojazdów elektrycznych nie przybywa. To trochę błędne koło.
Osoby, które posiadają garaż albo wiatę z dostępem do elektryczności - mają tak naprawdę problem z głowy. Wystarczy, że podłączą samochód przedłużaczem ze specjalną wtyczką do prądu, pozostawią na kilka godzin, a rano będą cieszyć się w pełni naładowaną baterią. Problem w tym, że nie każdy użytkownik pojazdu EV ma garaż lub dostęp do "wtyczki".
Taki właściciel mogłby korzystać z publicznych stacji ładujących, ale tych na terenie Trójmiasta jest tylko kilka i to w różnych standardach.
Czytaj także: Fałszywe przywileje dla aut "na prąd"
Należy je jednak pogrupować według standardów i szybkości ładowania. Obok kilku punktów, w których udostępniane są gniazdka 230 V (jak np. w gdyńskim Centrum Riviera ), wyróżniamy dziewięć ogólnodostępnych stacji szybkiego ładowania. Pięć publicznych terminali ładujących zostało ufundowanych przez Energę, trzy to inicjatywa miasta Gdańska, a jeden należy do firmy Ensto Chago ze Straszyna.
Trzy punkty szybkiego ładowania należące do Energi mają standard CHAdeMO i są zlokalizowane w Gdańsku przy al. Grunwaldzkiej 472 (kompleks biurowy Olivia Business Centre) i al. Zwycięstwa 13 (stacja Lotos) oraz w Gdyni na al. Zwycięstwa 165 (stacja Lotos).
Dwa pozostałe terminale Energi - obsługujące standardy Type 1 i Type 2 - znajdują się w Gdańsku przy ul. Nowe Ogrody 6 (obok Urzędu Miejskiego) oraz w Sopocie przy ul. Kościuszki 25/27 (obok Urzędu Miasta Sopotu).
Publiczne stacje ładujące udostępnione przez Miasto Gdańsk zainstalowano na ulicach: Zawodników 1 (w pobliżu stadionu żużlowego), Partyzantów 36 (przed siedzibą ZDiZ) i Karwieńskiej 3 (nieopodal oliwskiego zoo). Na tych terminalach również obowiązują standardy ładowania Type 1 i Type 2.
- Publiczne punkty ładowania Miasta Gdańsk są punktami wyposażonymi w gniazdka Mennekes oraz Schuko. Właściciel pojazdu musi posiadać przewód ładujący, aby podłączyć się do ładowarki. Natomiast w punktach ładowania Energa wszystkie punkty są wyposażone we wtyczki. Punkty ładowania udostępnione przez firmę umożliwiają ładowanie szybkie, półszybkie i standardowe. Wszystkie punkty są darmowe, jednak trzeba posiadać specjalną kartę - tłumaczy Jakub Dusza z Grupy Energa.
Ostatni, ogólnodostępny punkt ładujący znajduje się w Straszynie przy ul. Starogardzkiej 17a . Standard ładowania to Type 2 (Mennekes). Auta ładowane są z mocą 22 kW. Terminal należy do Ensto Chago i można z niego korzystać bezpłatnie w godzinach pracy firmy, czyli od 8 do 16 w dni robocze (dostęp do słupka wymaga użycia karty RFID).
Stacje ładujące w Trójmieście
- W naszym punkcie ładowania znajdują się dwa gniazda: Mode 3 Type 2, czyli Mennekes 3x32A do szybkiego ładowania, jak również standardowe gniazdo 1x16A, dzięki któremu naładować można praktycznie każdy samochód elektryczny w tzw. trybie "wolnym". Stacja umożliwia ładowanie z mocą maksymalną 22 kW. W praktyce oznacza to, że naładowanie do pełna, przykładowo akumulatora do Nissana Leaf o pojemności 24 kWh potrwa nieco ponad godzinę, co wystarczy na pokonanie tym autem ok. 150 km - wyjaśnia Przemysław Droździk z Ensto Chago.
Na terenie Trójmiasta znajduje się kilka punktów, w których udostępniane są zwykłe gniazda 230 V. Zazwyczaj są to biurowce, centra handlowe, ale także posesje prywatnych osób. Co ciekawe, doładowanie samochodu w takich miejscach jest bezpłatne. Właściciele aut elektrycznych, którzy chcieliby "zatankować" swój pojazd, znajdą pomoc m.in.: w gdyńskim Centrum Riviera , na terenie Instytutu Elektrotechniki przy ul. Narwickiej 1 , ale również na prywatnych posesjach przy ul. Świętokrzyskiej 56/3 oraz ul. Konwalii 9 w Gdańsku.
Karta - przepustka do prądu
Korzystanie ze wszystkich stacji jest bezpłatne. Jest jednak jedno małe "ale" - musimy posiadać kartę dostępową wydawaną przez operatorów. W przypadku punktów ładowania postawionych przez miasto Gdańsk, po kartę należy zgłosić się do siedziby Zarządu Dróg i Zieleni przy ul. Partyzantów 36 . Bezpłatna karta wydawana jest od ręki. Opcjonalnie, wniosek można wysłać drogą pocztową.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku terminali Energi. Kartę otrzymamy po osobistym złożeniu wniosku w siedzibie Enspirion przy al. Grunwaldzkiej 472 (wniosek można wysłać również pocztą, do pobrania ze strony: emobility.enspirion.pl lub w siedzibie firmy).
Czytaj także: Koniec z benzyną. Pora na prąd
Jak wspomnieliśmy, karta dostępu potrzebna jest również w przypadku stacji Ensto Chago w Straszynie. Po takową kartę dostępu należy zgłosić się do recepcji firmy.
Samo ładowanie jest już operacją prostą. W każdym punkcie ładowania umieszczona jest czytelna instrukcja, w której - krok po kroku - wytłumaczone jest, co musimy zrobić.
W kolejnych artykułach opowiemy o standardach ładowania, wydajności oraz prognozowanej popularności.
Miejsca
Opinie (72) 4 zablokowane
-
2016-02-16 10:57
Auta elektryczne
Dopóki taki Nissan Leaf będzie kosztował powyżej 120 tysięcy, niestety w Polsce auta elektryczne nie ruszą. Dodatkowo taka dbająca o ekologię Unia mogłaby nam je dofinansowywać w iluś procentach, a nie tylko wymagać przestrzegania norm spalin i montowania DPF-ów w dieslach. Co te ich działania w praktyce tylko teoretyzuje. Jeżeli by ruszyło dobre dofinansowanie takich aut, to popyt by wzrósł, a ich ceny musiałyby zacząć spadać dzięki konkurencji.
- 15 1
-
2016-02-16 11:40
Sztuczny postęp. Co by było gdyby każdy miał auto na prąd i po pracy połączył je do ładowania? Wielka awaria. (1)
- 10 3
-
2016-02-16 11:51
To dopiero pierwsze kroki, więc można spodziewać się potknięć.
Lecz ostatecznie cel jest szczytny. Pomijając argumenty ekologiczne, całość zmierza do tego, żeby uniezależnić rynki od globalnego rynku naftowego i związanego z nim porządku geopolitycznego.
- 3 1
-
2016-02-16 12:19
Punkt ładowania na Gospody / Pomorskiej
Czy ten punkt został zlikwidowany czy zwyczajnie brakuje go w zestawieniu?
- 3 2
-
2016-02-16 13:59
czy autor nie mógł sprawdzić ILE takich samochodów jest w Trójmiescie? (2)
- 3 2
-
2016-02-16 14:32
Nie mógł
- 2 1
-
2016-02-16 19:33
w Gdańsku
Aut ponad 60. Dodatkowo 5 stacji ładowania (4 wolne + 1 Schademo) ul.Sobieskiego 5 przy Laboratorium LINTE^2 Politechniki Gdańskiej
- 0 0
-
2016-02-16 16:29
Co z tego, że auto na prąd skoro prąd robi się w Polsce ze spalania węgla.
- 7 5
-
2016-02-16 16:31
Przyszłość to ogniwa wodorowe, a nie prąc robiony ze spalania węgla kamiennego.
- 4 6
-
2016-02-16 17:10
Tak jest (1)
Zostaw auto z kablem na wierzchu, wrócisz za godzinę to kabla nie będzie. Tak to jest w Polsce.
- 7 2
-
2016-02-17 09:27
Co jest?
Smoleńsk się skończył i ekspierdzi lotniczy przerzucili się na auta elektryczne?
Gdybyś miał śladowe pojęcie albo cień wyobraźni to byś się dowiedział że po załączeniu przewodu i zamknięciu samochodu jest on zablokowany w gnieździe. Można go tylko przeciąć, co z twoim IQ zrobiłbyś zapewne bez wahania.- 3 0
-
2016-02-16 17:12
Wolt [V] jest jednostką napięcia a nie mocy!
"... gniazdka o mocy 230 V ... gniazda z mocą 230 V ..."
Tu raczej chodzi o zwykłe gniazdo prądu przemiennego o NAPIĘCIU 230 V i obciążalności prądowej 16 A.
Maksymalną moc takiego gniazdka można obliczyć z iloczynu tego prądu i napięcia. Jej wartość wynosi 3680 W (dla obciążenia rezystancyjnego).Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.
- 3 0
-
2016-02-16 18:42
(1)
a kto poza urzędnikami (za nasze pieniądze) i burżujami wyzyskiwaczami ma takie "auto"
- 2 3
-
2016-02-17 17:26
Ja mam
Ani ze mnie urzędnik, ani wyzyskiwacz, pracuję na etacie.
- 1 2
-
2016-02-17 14:50
Jak mozna zatankowac auto na Partyzantow skoro ciagle parkuja tam zwykle auta. (1)
Tak jak na zdjeciu ta stara Mazda 3. Straz Miejska przejezdza ale nic sobie z tego nie robia. Wystarczyloby aby ZDiZ zamontowal kamere i przekazywal zdjecia do SM. Efekt bedzie szybki.
- 0 0
-
2016-02-17 17:28
Jeszcze można by przeżyć zajęcie jednego miejsca
Szansa na pojawienie się dwóch elektryków jest znikoma. Ale zajęcie obu to już przegięcie. Przejeżdżam tam czasem i przeważnie oba są puste, ale czasem jedno jest zajęte przez spalinówki, a raz widziałem zajęte oba.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.