• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie

Michał Brancewicz
14 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak prezentuje się koncepcja przebiegu Nowej Sudeckiej.
  • Wjazd do parkingu pod biurowcami ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza. Od Grunwaldzkiej zaplanowana jest przestrzeń współdzielona między pieszych a kierowców

Urzędnicy zorganizowali spotkanie z mieszkańcami Oliwy, by przekonać ich do projektu budowy Nowej Sudeckiej - ulicy, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza przy biurowcach OBC. Mieszkańcy uważają, że droga będzie niebezpieczna i szkodliwa dla uczniów pobliskiej szkoły i nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych dzielnicy. Co więcej, z zaprezentowanych wizualizacji wynika, że wjazd do podziemnych parkingów biurowych ma odbywać się wyłącznie od strony Wita Stwosza.



Kilkadziesiąt osób zebrało się w auli Szkoły Podstawowej nr 35, pod której oknami zaplanowano przebieg ul. Nowej Sudeckiej, która ma połączyć al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza oraz stanowić drogę dojazdową do podziemnego parkingu biurowców Olivia Business Centre. Ok. 80 proc. kosztów budowy tej drogi ma pokryć prywatny inwestor. O planach budowy Nowej Sudeckiej pisaliśmy niespełna miesiąc temu.

W czwartek, podczas spotkania z mieszkańcami, urzędnicy po raz pierwszy zaprezentowali aktualne założenia dla tej inwestycji. Na sali panowała nerwowa atmosfera. Referującym urzędnikom co rusz przerywali zgromadzeni na sali, zadając pytania lub wtrącając uwagi.

Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej. Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej.

Przestrzeń współdzielona i trzy pasy w stronę Wita Stwosza



- Nowa Sudecka od strony Grunwaldzkiej do wysokości szkoły będzie posiadała po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a pomiędzy nimi powstanie przestrzeń współdzielona z pieszymi. W tym miejscu droga nie będzie asfaltowa i nie będzie odseparowana krawężnikami - wyliczał Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ. - Od strony ul. Wita Stwosza powstaną trzy pasy - dwa wyjazdowe: lewoskręt i prawoskręt oraz jeden pas do jazdy w kierunku biurowców. Na podstawie naszych wytycznych projektanci stworzyli wyniesione przejścia dla pieszych, żeby kierowcy respektowali ograniczenie do 30 km na godz. Dodatkowo szerokość każdego pasa wyniesie tylko 2,75 m.
Mieszkańców te argumenty nie przekonywały.

- Wyniesione przejścia dla pieszych nie zagwarantują bezpieczeństwa dzieciom, które uczęszczają do tej szkoły i chodzą na treningi do Hali Olivia. Dlaczego nie można zostawić wjazdu do biur od al. Grunwaldzkiej, a Wita Stwosza zostawić w spokoju? - pytała jedna z mieszkanek.

Wjazd do podziemnego parkingu tylko od Wita Stwosza



To pytanie było szczególnie uzasadnione, bowiem z wizualizacji wynikało, że wjazd do podziemnych parkingów ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza, a nie od al. Grunwaldzkiej.

Tymczasem urzędnicy próbowali przekonywać, że na istnieniu Nowej Sudeckiej skorzystają także mieszkańcy. Według nich nowe połączenie Grunwaldzkiej z Wita Stwosza wpłynie na zmniejszenie się korków w innych częściach Oliwy.

- Gdy wprowadzałam się na Morenę, Biuro Rozwoju Gdańska zorganizowało spotkanie dotyczące planów budowy nowych dróg i tam padło stwierdzenie, że każda nowa droga generuje dodatkowy ruch i to się na Morenie potwierdziło. A państwo chcecie w tym przypadku powiedzieć, że Nowa Sudecka będzie lekarstwem na korki - punktowała inna uczestniczka spotkania.
Urzędnicy przekonywali, że ruch na Nowej Sudeckiej nie będzie zbyt duży.

- Prognozy przygotowane na rok 2030 zakładają, że w szczycie przejedzie tamtędy ok. 400 pojazdów na godzinę - informował Wawrzonek.

Kolejna ulica zamiast inwestycji w komunikację miejską



- W ciągu pięciu lat w biurowcach w Oliwie będzie pracować 50 tys. ludzi, a państwo chcą dać jeszcze więcej możliwości kierowcom, zamiast myśleć o poprawie komunikacji miejskiej w dzielnicy - zauważył Mariusz Andrzejczak, radny dzielnicy Oliwa.
Wtórował mu Cezary Kamiński z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Mówi się, że nowa droga jest zbawieniem dla Oliwy i jej mieszkańców, tymczasem dodana zostanie kolejna sygnalizacja świetlna, która jeszcze bardziej spowolni komunikację miejską, która już jest tutaj niewydolna - argumentował.
- Nowa Sudecka ani nie zaczyna, ani nie kończy prac nad znacznie większymi inwestycjami komunikacyjnymi obejmującymi Oliwę i Przymorze - przekonywał Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

"Kukułcze jajo, które nam tu podrzucono"



W pewnym momencie głos zabrała kobieta, która, jak powiedziała, mieszka w Oliwie od 1946 roku.

Mieszkanka Oliwy pyta o korzyści z budowy Nowej Sudeckiej

- Ja się pytam, jakie ta ulica ma przynieść konkretne korzyści mieszkańcom. Ona będzie służyła wyłącznie rozładowaniu ruchu tego kukułczego jaja, jakim jest centrum biurowe, które nam zostało tutaj podrzucone - przekonywała.
- Na każdym etapie pozyskiwania niezbędnych pozwoleń ta inwestycja będzie z państwem konsultowana, jako stroną postępowania - zapewniał Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Nowa Sudecka za 21 mln zł, do 2023 roku



Spotkanie zakończyło się po trzech godzinach.

Według wstępnych założeń Nowa Sudecka miałaby powstać w ciągu trzech lat.

- Do 2022 roku ma powstać fragment od strony Wita Stwosza, który realizować będzie miasto, a do 2023 roku odcinek środkowy, który połączy obie skrajne części i będzie w 100 proc. finansowany przez inwestora - informuje Dawidowski.
Szacunkowy kosztorys zakłada, że budowa pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł, a miasto 3,7 mln zł.

Opinie (485) 4 zablokowane

  • asfalt, beton, szroty, spaliny w perspektywie onkologia

    Gdańsk, tu się żyje!

    • 54 9

  • Ulica ścieżki rowerowe

    I betonowy deptak drzewa się wytnie i będzie pięknie.

    • 31 8

  • Strata czasu (1)

    Tylko naiwni ludzie chodzą na spotkania z przedstawicielami BRG. Oni potrzebują odfajkować, że takie coś odbyło się w ramach konsultacji społecznych, a przez to uzyskać alibi do swoich już dawno zatwierdzonych projektów.

    • 65 5

    • Oczywiście wiem to, ale nie mogłam tam nie być

      Bo jakby nikogo nie było, to by napisali, że niskie zainteresowanie społeczne, że widocznie nie szkodzi. Mieszkańcy są postawieni w patowej sytuacji.

      • 13 1

  • kpina (1)

    "Na każdym etapie pozyskiwania niezbędnych pozwoleń, ta inwestycja będzie z państwem konsultowana, jako stroną postępowania - zapewniał Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji".
    Te konsultacje to kpina, brałam nie raz udział w takich dyskusjach; strona miasta łaskawie wysłucha głosu mieszkańców a następnie i tak zrobi jak uważa. Ale przecież konsultacje się odbyły!

    • 66 4

    • skoro od 20-lat rzadzi ta sama klika to co sie dziwic? nie mowie, ze inny beda lepsi, ale czasem warto sprobowac.
      najlepsze, ze jest to, ze to Ci ludzie krzycza najbardzie o "demokracji" a sami na nizszym szczeblu maja to w pupie

      • 6 0

  • gorąca dyskusja?

    to kalka z angielskiego, po polsku może być żarliwa dyskusja, ożywiona, itp... ale nie gorąca!!!

    • 18 13

  • Powinna byc finansowana w 100% przez biurowce! (1)

    Nie rozumiem dlaczego miasto ma sie do tego dokładać skoro ta ulica powstaje wyłącznie przez ( i dla) biurowce Olivia BC. Znowu smarujemy naszą kasę która można by zainwestować gdzie indziej.

    • 62 7

    • To wszystko z kompleksów!!!

      • 1 0

  • ZZZ (3)

    Witam, Nie wiem dlaczego na całym świecie buduje się najpierw drogi a póznjej do nich budynki, a u nas najpierw budynki a póżniej wymusza się drogi dojazdowe kosztem wszystkich.

    • 62 9

    • Tak samo jak z budową domu, pierw robią coś w czym będzie można zamieszkać, a drogę planują i uwzględniają w projekcie. Wystarczy trochę przewidzieć

      • 1 2

    • w wielu miastach świata a zwłaszcza Europy likwiduje się estakady i pseudo bezkolizyjne skrzyżowania

      przekształca się śródmiejskie arterie w wysokiej jakości przestrzenie miejskie z promenadami i wygodnymi drogami dla rowerów i pieszych, użytkowników samochodów obciąża się wysokimi opłatami za parkowanie a pozyskane środki przeznacza się na poprawę warunków ruchu pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji szynowej.

      • 3 5

    • Dlatego że w Polsce prawo pozwala budować każdemu. Gdyby wprowadzić możliwość blokowania inwestycji do czasu budowy drogi, to by zaraz było darcie ryje o ograniczaniu swobód obywatelskich.

      • 3 1

  • (2)

    Ta mieszkanka Oliwy z filmiku na serio jest przekonana, że jej zdanie się jakkolwiek liczy. Ci ludzie nie ogarniają rzeczywistości, w której obecnie żyjemy.

    • 44 11

    • ciekawe ilu z ich głosowało na PA i AD :)

      • 8 3

    • no jak, ona myśli, że żyje w demokratycznym, wolnym kraju a tu zderzenie z rzeczywistością...
      jej głos jest ważny tylko do momentu wrzucenia kartki do urny i zrobienia dobrze temu na którego krzyżyk postawiła

      • 9 1

  • Budować (7)

    Budować ! Niestety jak podjęło się decyzję o zrobieniu w tym miejscu centrum biurowego to teraz najwyższy czas pomyśleć o infrastrukturze. Miejsce jest. Mądre głowy zawsze mówią, że miasto musi być zwarte, a tereny zielone to w lesie. Skoro taka jest filozofia miejska to niech już betonują. Moim zdaniem błąd pierwotny tkwi w zgodzie na budowę tak gigantycznego centrum biurowego w tym miejscu co wymusza dalsze nieprzyjemne dla Oliwy kroki. Trzeba było nie głosować na partię deweloperów.

    • 36 26

    • Budować ale tory (5)

      Linie tramwajowe 9 i 11 nadal kończą na Strzyża PKM, a mogłyby przy biurowcach. Trzeba tylko zbudować kawałek torów pod biurowce.

      • 7 1

      • Tory też budować (4)

        Tory też budować. Nie widzę sprzeczności. Skoro robią biznes city akurat w starej Oliwie zamiast np. na hekatarach postoczniowych /nie wiedzieć czemu/ to takie są konsekwencje.

        • 4 1

        • A gdzie mieli robic? (2)

          Przy lotnisku zeby ludzie korkowali spacerowa i slowaka w druga strone? Gdzie dziki dziki pod biura podlaza i sr*ja? Daj spokoj, biura musza byc w centrum miasta, poprostu trzeba sie pogodzic ze oliwa to nie jest jakas tam stara dzielnica tylko od dawna juz centrum tak jak srodmiescie i wrzeszcz

          • 5 4

          • Tereny postoczniowe - puste

            Udzieliłem odpowiedzi. Tereny postoczniowe - centrum prawdziwe. Nie mówię, że Oliwa ma zostać skansenem, ale może nie koniecznie warto było budować taką ilość wysokich budynków skupionych w jednej okolicy.

            • 8 2

          • biurowce przy lotnisku niedługo przejmą pacjentów z Oliwy - tak to widzę a tamten teren jest o wiele lepszy komunikacyjnie

            • 4 0

        • Ale na dziś nikt nie planuje tam budowy torów. to są jakieś wstępne założenia, więc szybciej te biurowce się rozpadną nim torowiska powstaną.

          • 2 1

    • Właśnie nie budować!!!

      Niech inwestorzy zobaczą, że z takimi nieodpowiedzialnymi patafianami jak obecnie rzadzący Gdańskiem nie należy robić interesów.

      • 0 0

  • robic nie dyskutować

    ile jeszcze inwestycji zahamuja" oburzeni"?! jak ich domy powstawały nikt sie nie wrtącał !!!!

    • 19 40

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

BMW i3 to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane