• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie

Michał Brancewicz
14 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak prezentuje się koncepcja przebiegu Nowej Sudeckiej.
  • Wjazd do parkingu pod biurowcami ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza. Od Grunwaldzkiej zaplanowana jest przestrzeń współdzielona między pieszych a kierowców

Urzędnicy zorganizowali spotkanie z mieszkańcami Oliwy, by przekonać ich do projektu budowy Nowej Sudeckiej - ulicy, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza przy biurowcach OBC. Mieszkańcy uważają, że droga będzie niebezpieczna i szkodliwa dla uczniów pobliskiej szkoły i nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych dzielnicy. Co więcej, z zaprezentowanych wizualizacji wynika, że wjazd do podziemnych parkingów biurowych ma odbywać się wyłącznie od strony Wita Stwosza.



Kilkadziesiąt osób zebrało się w auli Szkoły Podstawowej nr 35, pod której oknami zaplanowano przebieg ul. Nowej Sudeckiej, która ma połączyć al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza oraz stanowić drogę dojazdową do podziemnego parkingu biurowców Olivia Business Centre. Ok. 80 proc. kosztów budowy tej drogi ma pokryć prywatny inwestor. O planach budowy Nowej Sudeckiej pisaliśmy niespełna miesiąc temu.

W czwartek, podczas spotkania z mieszkańcami, urzędnicy po raz pierwszy zaprezentowali aktualne założenia dla tej inwestycji. Na sali panowała nerwowa atmosfera. Referującym urzędnikom co rusz przerywali zgromadzeni na sali, zadając pytania lub wtrącając uwagi.

Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej. Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej.

Przestrzeń współdzielona i trzy pasy w stronę Wita Stwosza



- Nowa Sudecka od strony Grunwaldzkiej do wysokości szkoły będzie posiadała po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a pomiędzy nimi powstanie przestrzeń współdzielona z pieszymi. W tym miejscu droga nie będzie asfaltowa i nie będzie odseparowana krawężnikami - wyliczał Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ. - Od strony ul. Wita Stwosza powstaną trzy pasy - dwa wyjazdowe: lewoskręt i prawoskręt oraz jeden pas do jazdy w kierunku biurowców. Na podstawie naszych wytycznych projektanci stworzyli wyniesione przejścia dla pieszych, żeby kierowcy respektowali ograniczenie do 30 km na godz. Dodatkowo szerokość każdego pasa wyniesie tylko 2,75 m.
Mieszkańców te argumenty nie przekonywały.

- Wyniesione przejścia dla pieszych nie zagwarantują bezpieczeństwa dzieciom, które uczęszczają do tej szkoły i chodzą na treningi do Hali Olivia. Dlaczego nie można zostawić wjazdu do biur od al. Grunwaldzkiej, a Wita Stwosza zostawić w spokoju? - pytała jedna z mieszkanek.

Wjazd do podziemnego parkingu tylko od Wita Stwosza



To pytanie było szczególnie uzasadnione, bowiem z wizualizacji wynikało, że wjazd do podziemnych parkingów ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza, a nie od al. Grunwaldzkiej.

Tymczasem urzędnicy próbowali przekonywać, że na istnieniu Nowej Sudeckiej skorzystają także mieszkańcy. Według nich nowe połączenie Grunwaldzkiej z Wita Stwosza wpłynie na zmniejszenie się korków w innych częściach Oliwy.

- Gdy wprowadzałam się na Morenę, Biuro Rozwoju Gdańska zorganizowało spotkanie dotyczące planów budowy nowych dróg i tam padło stwierdzenie, że każda nowa droga generuje dodatkowy ruch i to się na Morenie potwierdziło. A państwo chcecie w tym przypadku powiedzieć, że Nowa Sudecka będzie lekarstwem na korki - punktowała inna uczestniczka spotkania.
Urzędnicy przekonywali, że ruch na Nowej Sudeckiej nie będzie zbyt duży.

- Prognozy przygotowane na rok 2030 zakładają, że w szczycie przejedzie tamtędy ok. 400 pojazdów na godzinę - informował Wawrzonek.

Kolejna ulica zamiast inwestycji w komunikację miejską



- W ciągu pięciu lat w biurowcach w Oliwie będzie pracować 50 tys. ludzi, a państwo chcą dać jeszcze więcej możliwości kierowcom, zamiast myśleć o poprawie komunikacji miejskiej w dzielnicy - zauważył Mariusz Andrzejczak, radny dzielnicy Oliwa.
Wtórował mu Cezary Kamiński z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Mówi się, że nowa droga jest zbawieniem dla Oliwy i jej mieszkańców, tymczasem dodana zostanie kolejna sygnalizacja świetlna, która jeszcze bardziej spowolni komunikację miejską, która już jest tutaj niewydolna - argumentował.
- Nowa Sudecka ani nie zaczyna, ani nie kończy prac nad znacznie większymi inwestycjami komunikacyjnymi obejmującymi Oliwę i Przymorze - przekonywał Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

"Kukułcze jajo, które nam tu podrzucono"



W pewnym momencie głos zabrała kobieta, która, jak powiedziała, mieszka w Oliwie od 1946 roku.

Mieszkanka Oliwy pyta o korzyści z budowy Nowej Sudeckiej

- Ja się pytam, jakie ta ulica ma przynieść konkretne korzyści mieszkańcom. Ona będzie służyła wyłącznie rozładowaniu ruchu tego kukułczego jaja, jakim jest centrum biurowe, które nam zostało tutaj podrzucone - przekonywała.
- Na każdym etapie pozyskiwania niezbędnych pozwoleń ta inwestycja będzie z państwem konsultowana, jako stroną postępowania - zapewniał Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Nowa Sudecka za 21 mln zł, do 2023 roku



Spotkanie zakończyło się po trzech godzinach.

Według wstępnych założeń Nowa Sudecka miałaby powstać w ciągu trzech lat.

- Do 2022 roku ma powstać fragment od strony Wita Stwosza, który realizować będzie miasto, a do 2023 roku odcinek środkowy, który połączy obie skrajne części i będzie w 100 proc. finansowany przez inwestora - informuje Dawidowski.
Szacunkowy kosztorys zakłada, że budowa pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł, a miasto 3,7 mln zł.

Opinie (485) 4 zablokowane

  • (1)

    Swoją drogą jak to możliwe że układ komunikacyjny się w tym miejscu nie zmienił od lat to prawdę mówiąc nie ogarniam. Tam powinna być pętla autobusowa z prawdziwego zdarzenia, buspasy dookoła kompleksu i jasny przekaz, że samochodem niet.

    • 27 2

    • Odpowiedź była wczoraj, tak miasto myśli, coś tam liczy, coś planuje. Ale dopytywani o konkrety przedstawiciele miasta uciekali od odpowiedzi.
      Zamiast rozwoju zbiorkomu kolejne światłą, zbyt małe przystanki przy Tetmajera i brak tramwaju w Bażyńskiego.
      A już najbardziej rozczulający był pomysł miasta o lewoskręcie PKM w kierunku Gdyni. Takie sci-fi.

      • 11 1

  • (3)

    Jako mieszkanka Oliwy powiem tak - jestem jak najbardziej za tą ulicą, podoba mi się OBC i to, że wreszcie Oliwa nie jest zabitą dechami dziurą z radą dzielnicy, która tylko potrafi bić pianę, czepiać się wszystkiego, co rozwojowe i nowoczesne i organizować wątpliwej jakość "święto" Viva Oliwa. Lepiej, żeby nadal były tam chaszcze po dawnych ogródkach działkowych, komisie samochodowym oraz piaszczyste boisko? Lepiej, żeby dzieci ze szkoły nr 35 jak ongiś, nielegalnie na stadionie UG ćwiczyły, przebywając poza terenem szkoły w czasie zajęć lekcyjnych?

    • 18 38

    • (1)

      wyprowadź się do Nowego Jorku, tam takie OBC zajmuje sporą ilość miejsca, spodoba ci się

      • 2 4

      • A czemu tu tez nie zrobic new yorku?

        Gdzie indziej jak nie w duzych miastach? W Trąbkach? Żukowie? Słupsku?

        • 1 2

    • Mieszkanko Oliwy, jako mieszkaniec Oliwy nie miałbym nic przeciwko budowie biurowców w wersji Alchemii, nie przeszkadzała by mi nawet na planowana ulica, gdyby faktycznie zadbano wcześniej i o komunikację miejską i o bezpieczeństwo dzieci ze szkoły 35.
      Natomiast dziś nawet Inwestor nie wie, co jeszcze wybuduje za budynki, nie wiemy co zrobi UG ze swoim stadionem, ale za to wiemy że nie żadnych szans poprawy komunikacji miejskiej w tym rejonie. Jeżeli się więc zgadzasz, aby na wszystkich oliwskich ulicach zapanował korek, aby nie było jak przejść o postawieniu samochodu nie wspominając to życzę Tobie sukcesów w ewentualnej sprzedaży mieszkania tracącego na wartości przez otoczenie.

      • 6 1

  • Pytania bez odpowiedzi (3)

    Nie uzyskaliśmy odpowiedzi na pytanie, czy OBC planuje budowę kolejnego wysokościowca (przedstawiciel OBC powiedział, że nie wie), nie dostaliśmy odpowiedzi na to, ile miejsc parkingowych powstanie (przedstawiciel OBC również powiedział, że nie wie), nie dostaliśmy odpowiedzi na to , ile drzew zostanie wyciętych, nie przedstawiono nam symulacji ruchu, nie przedstawiono analiz jak to wpłynie na zdrowie dzieci, które trenują i spędzają czas na przerwach na boiskach tuż za płotem tej planowanej inwestycji. Szkoła nie zostanie obsadzona zielenią. Nie będzie bezpośredniego przejścia dla dzieci między przystankiem Tetmajera a szkołą, przejście dla dzieci z ul. Wąsowicza nie będzie w prostej linii przed szkołą, więc dzieci będą przechodzić / przebiegać na skos. Na mój komentarz, że dzieciaki będą siedzieć w spalinach v-ce prezydent powiedział jedynie, że eee, na Kołobrzeskiej jest to samo! To ma być troska o nas, mieszkańców? Ten projekt jest całkowicie jednostronny, wspomaga tylko OBC, wszyscy inni mają się dostosować i siedzieć cicho. Jedyne z czym przyszli nasi włodarze, to projekt drogi, wszystkie inne aspekty zostały pominięte. Gdzie tu mowa o zrównoważonym rozwoju miasta? Co więcej, przedstawiciel OBC prawie nie włączał się w dyskusję, więc mieszkańcy sprzeczali się z własnymi reprezentantami. Wczorajsze spotkanie było kolejnym przykładem arogancji ze strony władz miasta.

    • 44 4

    • Jest jakaś ewidentna sprzeczność pomiędzy tym "wyniesionym" przejściem powiedzmy ze koło szkoły, a światłami na Wita Stwosza.
      A co do pozostałych spraw, to jasno było widać, ze ani zrównoważony rozwój, ani mieszkańcy Oliwy, ani rodzice dzieci ze szkoły się tutaj nie liczą.

      ps. przecież to przejście przy szkole jest tak, aby ułatwić wjazd na planowany parking, a nie ułatwić dzieciom drogę do/ze szkoły.

      • 11 0

    • Kolejny budynek będzie prawie tak wysoki jak Olivia Star.

      • 1 0

    • Jeżeli jesteście stronami w tych postępowaniach, to zażalajcie i odwołujcie do wyższych instancji!!!

      Cóż, mieszkańcy wybrali samych fachowców, więc nie dziwota.

      • 1 0

  • (3)

    Droga sama z siebie boleć nie będzie. Ale na pewno będzie cała zawalona samochodami, podobnie jak każde przejście, trawnik i skrzyżowanie oraz każda płaska powierzchnia niezabezpieczona solidnymi słupkami. No i zapraszania samochodów jest błędem.
    A można by np jeden pas przeznaczyć jako postojowy dla autobusów i cały kwartał ulic potraktować jako pętlę.

    • 27 2

    • To wczoraj też było poruszane (1)

      Dyskutowaliśmy o buspasie na Gruwaldzkiej, o reorganizacji tramwajów, chociażby, żeby nie kończyły na Strzyży, o tym, że kiedyś w tych rejonach była przewidziana rezerwa na pętlę tramwajową. To wszystko zostało zignorowane.

      • 14 0

      • Fajnie że wzięliście udział.

        Trzeba wykazywać inicjatywę

        • 6 0

    • Cały myk jest taki, że od wjazdu na podziemny parking aż do Grunwaldzkiej ma być strefa ruch mieszanego. Tam nie da się wprowadzić autobusów, bo przecież nie chodzi aby pracownicy mieli dostęp do zbiorkomu.

      • 7 0

  • Budować jak najszybciej i zrobić wjazd w Wita Stwosza przez Plac Inwalidów przy bramie parku ! (3)

    Skandal z "drogą rowerową" na Wita Stwosza, która jest wykorzystywana szczątkowo. Ta ulica powinna być odciążeniem Grunwaldzkiej i trzeba zrobić skrzyżowanie przed bramą do parku. W Gdańsku potrzeba ulic, a Oliwa nie ma być skansenem, bo mieszkają ludzie !

    • 12 39

    • Skansen (1)

      Drk. I tu sie strasznie mylisz,lub naprawde nie masz pojecia ze Stara Oliwa jako jedyna dzielnica w Polsce jest w calosci " skansenem" i objeta jest calkowicie ochrona konserwatorska.Jako dobro narodu zgloszona i objeta ochrona unesco.a w przyszlosci moze dojsc do wyburzenia czteropietrowcow na ul Grodgera,bo koliduja z charakterem dzielnicy.Warunek ten zostal uwzgedniony w czasie zglaszania i rejestrowania dzielnicy w miedzynarodowym rejestrze.

      • 5 1

      • Hejka. Jeszcze trzeba rozwalic bloki z PRLu

        i będzie cacy. Te takie pod lasem...

        • 0 0

    • Tyle że aby usprawnić ruch, to trzeba jeszcze wyburzyć kilkanaście zabytkowych kamienic przy starym Rynku/Opata jacka.

      • 0 0

  • na wizualizacji jest jeszcze boisko a niech miasto się przyzna co wyrośnie na jego miejscu niedługo...?

    oni na pewno wiedzą czym jeszcze Oliwę zniszczą

    • 26 2

  • To jest miasto (2)

    Im więcej lokalnych ulic tym lepiej.

    • 8 19

    • (1)

      Ludzie, o co wam chodzi z tymi minusami? Jak miasto buduje przelotówki, to źle, bo "autostrady" w mieście są be, jak lokalne, to też się nie podoba. Niezorientowanym przypominam, że teleportacji jeszcze nasza cywilizacja nie opanowała :-)

      • 1 8

      • Problem budowy drogi aby przenieść korek poza teren OBC nie jest żadnym rozwiązaniem.

        • 6 1

  • (1)

    Ta galopująca partycypacja przypomina mi upadek I Rzeczpospolitej, m.in. przez liberum veto. Nic się nie podobało, kompletny paraliż jakichkolwiek zmian. Potomkowie szlachty zagrodowej widać kultywują tradycje przodków, niestety.

    • 11 22

    • Raczej tradycje carskiej Rosji

      To nie mieszkańcy, ale urzędnicy i inwestor zachowują się jak udzielni książęta, którzy z nikim i z niczym nie muszą się liczy, a decyzje i tak już zapadły. Spotkanie - punkt konsultacji społecznych zaliczony, ciesz się gawiedzi.

      • 8 1

  • Budowa tego połączenia ulicznego w proponowanym kształcie jest definitywnie niezgodna

    z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz wieloma zapisami dokumentów strategicznych przyjętych formalnie przez samorząd miasta Gdańska i radnych województwa pomorskiego. Każda nowa ulica generuje dodatkowy ruch samochodów, których udział w zaspokajaniu codziennych potrzeb mobilności mieszkańców Gdańska powinien ulegać stopniowej, konsekwentnej redukcji. Brakuje rzetelnego panelu obywatelskiego, w ramach którego można by wypracowywać rozwiązania zgodne z doświadczeniem wielu miast Europy i Ameryki, które kilkadziesiąt lat temu zakwestionowały dotychczasową rolę samochodu w mieście. W Gdańsku niedocenianym elementem systemu komunikacyjnego jest SKM, która powinna zapewniać połączenia nowoczesnym taborem nie rzadziej niż co 5 minut. Trójmiasto podobno zmierza w kierunku wzmocnienia roli SKM, ale nie towarzyszą temu zdecydowane działania na rzecz poprawy jakości dostępu pieszych i rowerzystów do jej stacji. Budowa tramwaju na Bażyńskiego to dużo mniej produktywna inwestycja.

    • 15 3

  • Czyli cały ruch chcą wyrzucic na Wita Stwosza, na tej ulicy nigdy nie było korków

    Znowu urzędnicy szkodzą mieszkańcom.

    • 23 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane