- 1 Alkoholowa mapa Polski (43 opinie)
- 2 Mała uliczka, duży problem (256 opinii)
- 3 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (325 opinii)
- 4 Ktoś "przeparkował" wrak... bez kół (127 opinii)
- 5 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (44 opinie)
- 6 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (403 opinie)
Gwóźdź w oponie - naprawiać czy wymieniać?
Najechanie kołem na gwóźdź czy wkręt nie zawsze musi oznaczać, że opona nadaje się do wyrzucenia, a my musimy rozglądać się za nowym ogumieniem. W niektórych przypadkach uszkodzoną oponę można naprawić, a koszt takiej usługi u wulkanizatora to zaledwie kilkadziesiąt złotych.
Gwóźdź w oponie - co robić?
Uszkodzenie opony może przydarzyć się w każdym momencie, niezależnie od stanu ogumienia. W większości przypadków nie mamy na to wpływu, bo po prostu nie jesteśmy w stanie dostrzec na drodze niewielkich, ostrych przedmiotów czy ukrytych w kałużach głębokich dziur. Nieco inaczej wygląda sytuacja z krawężnikami, na których często dochodzi do przecięcia opony. Na to kierowca ma już wpływ.
Opony - rodzaje, oznaczenia i dobór do felgi
Nie zmienia to faktu, że defekty opon dzielimy na te, które można naprawić u wulkanizatora, i te, których się nie naprawia ze względów bezpieczeństwa.
- Do grupy tych pierwszych usterek zalicza się punktowe przebicie opony wskutek najechania na coś ostrego. Gwóźdź czy wkręt wbity w czoło opony przydarza się stosunkowo często. Na szczęście takie uszkodzenia możemy łatwo i szybko naprawić. Kierowca, który dostrzeże w oponie np. gwóźdź powinien niezwłocznie wymienić koło na zapasowe albo udać się do wulkanizatora. W żadnym wypadku nie powinno się samemu wyciągać ciała obcego z ogumienia - wyjaśnia Marcin Garboś z warsztatu Wulgar.
Gwóźdź czy wkręt wbity w czoło opony to najbardziej optymistyczny wariant przebicia opony. Dzięki stalowemu kordowi, który stanowi jedną z warstw opony, nie ma większego ryzyka, że po takim przebiciu opona zacznie szybko tracić ciśnienie czy zostanie rozerwana. Po zauważeniu defektu, trzeba jak najszybciej odwiedzić serwis wulkanizacyjny. Fachowcy bez większego trudu usuną gwóźdź i uszczelnią dziurę, a ogumienie wróci do pełnej używalności.
Ile kosztuje wymiana opon? Wszystko o naprawie opon
Gwóźdź w oponie - jak naprawić?
- Naprawa opony ma sens tylko wtedy, gdy nie została uszkodzona struktura ogumienia. Jeśli do tego nie doszło, to podejmujemy próbę ratowania w zasadzie każdej opony. Trzeba jednak zaznaczyć, że ogumienie ze starszego rocznika z reguły odmawia współpracy, a usuwanie usterki nie przynosi zamierzonych efektów - tłumaczy Krzysztof Kowalski z firmy AMS Kowalski.
Sytuacja komplikuje się, gdy uszkodzona zostanie ściana boczna opony. To obszar, który podczas dynamicznej jazdy czy pokonywania zakrętów mocno pracuje i przyjmuje największe przeciążenia. Dlatego też naprawa takiej usterki niesie za sobą ryzyko rozerwania opony. Nie dziwi więc fakt, że większość wulkanizatorów nie podejmuje się takiej naprawy i zaleca wymianę opony na nową, nawet jeśli ogumienie posiada niskie indeksy prędkości.
Wszelkiego rodzaju wybrzuszenia, pęknięcia i nacięcia w ścianie bocznej opony pojawiają się wskutek mocnego uderzenia koła w ostre krawędzie - dziury czy krawężniki. I o ile niektórzy wulkanizatorzy podejmują się napraw chociażby nacięć czy dziur po gwoździu, to już bąble w ściance opony definitywnie eliminują ją z dalszego użytku.
- Naprawa opony - w zależności od sposobu - zajmuje nam od 10 minut do pół godziny. Koszt takiej usługi waha się od 30 do 60 zł. Na tę cenę składa się demontaż koła i opony, naprawa, wykorzystane materiały, montaż opony oraz wyważenie, no i oczywiście montaż koła. Dodam tylko, że odradzamy klientom naprawianie wysłużonych opon w kiepskim stanie. Jest to nieopłacalne, ale i niebezpieczne - zakończył Garboś.
Nie tylko wysłużonych opon nie zaleca się naprawiać. Nie powinno się także reperować dziur o średnicy większej niż 5 mm, a także opon o indeksach prędkości przekraczającej 250 km/h.
Miejsca
Opinie (75) 2 zablokowane
-
2019-06-26 20:33
Mnie stać na nowe auto. (2)
Jak tylko zarysuje czy złapie gwoździa itd to od razu do rzeki wrzucam i biorę nowe. Naprawiać to moga te biedaki z 500 +
- 13 1
-
2019-06-26 21:17
Uwaga haker
Komentarz prowokacja!
- 1 1
-
2021-05-14 23:57
Żal
Bogacz za dychę się znalazł z 5 zł w kieszeni. Idź dzieciaku do domu.
- 0 0
-
2019-06-26 21:10
Przebita opona nie musi być do wyrzucenia (1)
Zgadza się, można jej jeszcze użyć np. na opał.
- 16 2
-
2019-06-26 22:59
lub do windy
- 2 0
-
2019-06-26 21:10
Oponę można przebić, ważne żeby dętka była cała (5)
to chyba oczywiste?
- 10 1
-
2019-06-26 21:15
No chyba
- 2 0
-
2019-06-26 21:39
(1)
Puknij się...
- 0 3
-
2019-06-26 22:53
smutne musisz mieć życie...
- 0 0
-
2019-06-27 07:57
Teraz są opony bezdętkowe
- 0 0
-
2019-06-27 17:41
Patryk, nie dętka a dyntka.
Tak u nas na wsi mowiono onego czasu.
- 0 0
-
2019-06-26 21:16
Takie opony z niejasnym przebiciem oddaje do zakładu i sprzedaje potem na olx'ie
Jako użyte tylko raz, stan bardzo dobry.
- 9 1
-
2019-06-26 21:29
Tematów brakuje?
- 4 2
-
2019-06-26 21:51
Naprawiane - tylko na wschód od Odry (2)
A jak rozerwie naprawianą oponę to kto ponosi odpowiedzialność za wypadek? Nie bez powodu nasi zachodni sąsiedzi wyrzucają przebite opony, jest zakaz naprawiania opon, prostowania felg(są osłabione po takim zabiegu). ustawa o swobodzie działalności gospodarczej pozwala partaczom bez wykształcenia w zawodzie prowadzić warsztaty., wulkanizację itp... Regularnie widzę auta z rozerwanym ogumieniem, urwanymi wahaczami itp. Ciekawe kto w ogóle daje na to badania techniczne.... szczytem wszystkiego jest reklama diagnosty badania techniczne przyjazne kierowcom. Nie wspomnę o dieslach stuningowanych z wyciętymi dpf, zablokowanymi zaworami EGR i kupą dymu z wydechu o przekroju rynny. Żal mi pożądnych osób którzy na co dzień korzystają z dróg i mijając co drugi samochód, zastanawiają się czy dzięki innym użytkownikom dotrą cało do celu. Witamy w PL
- 8 5
-
2019-06-26 22:00
Naprawiane - tylko na wschód od Odry (1)
same glupoty i glopoty pracuje w wulkanizacij 20 lat ale takich glupot nie slyszalem naprawiam i ludzie jezdza
- 8 1
-
2019-06-27 17:36
A napisz dokladnie co jest takiego glupiego w tym co Tomek napisal.
Wulkanizowanie mocno zdartych lub zniszczonych na boku opon powinno byc prawnie zakazane. Taka opona nie powinna miec zadnej gwarancji i ten kto zawulkanizuje zepsuta opone powinien odpowiadac sadownie za wszelkiego rodzaju wypadki spowodowane tym. Wulkanizacje starych opon sa zakazane w niektorych krajach.
- 1 1
-
2019-06-26 22:49
boczne uszkodzenie opony (1)
nie nadaje się do naprawienia .
- 4 1
-
2019-06-27 17:32
Racja, i nawet odradzam je naprawiac.
Zawsze moze nieoczekiwanie taka opona strzelic.
- 0 0
-
2019-06-26 23:28
Jeździć obserwować
- 3 0
-
2019-06-27 07:14
To zależy czy autor
Jest pod wpływem lobby producentów opon czy wulkanizatorów.
- 4 0
-
2019-06-27 16:39
Należy kupić nowego gwoździa, nie są drogie!
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.