• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak hamować samochodem z ABS?

Michał Jelionek
21 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Ciężko wyobrazić sobie współczesne samochody bez systemu ABS. Problem w tym, że wielu kierowców doskonale wie, że ich auto posiada układ przeciwblokujący, ale niestety, nie do końca zdają sobie sprawę z jego przeznaczenia i działania. Warto jednak wiedzieć, jak efektywnie korzystać z ABS, bo to naprawdę bardzo pożyteczny system.



Co to jest ABS?

To system, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania. Dzięki niemu kierowca zachowuje większą kontrolę nad pojazdem, gdy ten wpadnie w poślizg. W przypadku braku ABS, przy ostrym hamowaniu istnieje duża możliwość zblokowania się kół. W takiej sytuacji kierowca nie ma w zasadzie żadnego wpływu na tor jazdy auta.

- Największą zaletą systemu ABS jest możliwość zmiany kierunku jazdy i ominięcie przeszkody podczas gwałtownego hamowania. Dzięki temu, że koła cały czas się obracają, nie blokują się - zachowujemy kontrolę nad pojazdem, mając wciśnięty pedał hamulca do samej podłogi - tłumaczy Roman Nowak z ODTJ Autodrom Pomorze.
W naszym pierwszym teście sprawdziliśmy, jak na mokrej nawierzchni podczas gwałtownego hamowania sprawuje się samochód wyposażony w ABS oraz pojazd pozbawiony tego systemu. Oba auta rozpędziły się do 50 km/h i jak widać na załączonym obrazku - różnice w drodze hamowania są nieznaczne. Pamiętajmy jednak, że zadaniem układu ABS nie jest skracanie drogi hamowania. 

W naszym pierwszym teście sprawdziliśmy, jak na mokrej nawierzchni podczas gwałtownego hamowania sprawuje się samochód wyposażony w ABS oraz pojazd pozbawiony tego systemu. Oba auta rozpędziły się do 50 km/h i jak widać na załączonym obrazku - różnice w drodze hamowania są nieznaczne. Pamiętajmy jednak, że zadaniem układu ABS nie jest skracanie drogi hamowania.
Jak działa ABS?

Zasada działania systemu jest prosta. Specjalne czujniki na bieżąco monitorują obroty każdego koła. Gdy któryś z nich podczas hamowania wykryje, że jedno z kół obraca się wolniej od pozostałych albo przestało się kręcić - układ ABS w celu odblokowania koła zmniejszy siłę jego hamowania.

Z czego składa się ABS?

ABS tworzą układy - elektroniczny i hydrauliczny. Elementami składowymi systemu są: czujniki prędkości dla każdego z kół, sterownik ABS, modulatory ciśnienia oraz pedał hamulca z urządzeniem wspomagającym i pompą hamulcową.

Moto-poradnik: Złe nawyki za kierownicą

W teście numer dwa sprawdziliśmy, jaka jest różnica w hamowaniu na trzy sposoby aut wyposażonych w system ABS. Zdecydowanie najszybciej zatrzymał się pojazd, w którym poprawnie użyliśmy układu przeciwblokującego. Dwa pozostałe samochody, w których kierowcy odpuszczali pedał hamulca albo hamowali pulsacyjnie, zatrzymały się kilkanaście metrów dalej.
W teście numer dwa sprawdziliśmy, jaka jest różnica w hamowaniu na trzy sposoby aut wyposażonych w system ABS. Zdecydowanie najszybciej zatrzymał się pojazd, w którym poprawnie użyliśmy układu przeciwblokującego. Dwa pozostałe samochody, w których kierowcy odpuszczali pedał hamulca albo hamowali pulsacyjnie, zatrzymały się kilkanaście metrów dalej.
Jak poprawnie hamować z ABS?

Podstawowa zasada hamowania awaryjnego w aucie wyposażonym w ABS brzmi: wciśnij, a wręcz kopnij w pedał hamulca z całej siły, jak najmocniej potrafisz i nie odpuszczaj aż do momentu ominięcia przeszkody albo całkowitego zatrzymania.

- Pamiętajmy, aby równocześnie z wciśnięciem pedału hamulca - wcisnąć również sprzęgło. Jest to bardzo ważne. Dzięki temu nie zgaśnie nam silnik, a to z kolei zapobiegnie wyłączeniu się ABS, ale również pozostałych systemów, jak chociażby wspomagania układu kierowniczego - dodaje instruktor.
W trzecim teście próbowaliśmy ominąć przeszkodę samochodem wyposażonym w ABS oraz autem z wyłączonym systemem. Pierwszy z nich poradził sobie podręcznikowo, natomiast pojazd bez ABS ze zblokowanymi kołami nie miał żadnych szans na ominięcie pachołków. W trzecim teście próbowaliśmy ominąć przeszkodę samochodem wyposażonym w ABS oraz autem z wyłączonym systemem. Pierwszy z nich poradził sobie podręcznikowo, natomiast pojazd bez ABS ze zblokowanymi kołami nie miał żadnych szans na ominięcie pachołków.
Jakie błędy popełniają kierowcy?

Gdy podczas gwałtownego hamowania wyczujemy pod stopą pulsowanie hamulca i usłyszymy charakterystyczny stukot (coś jakby właśnie się zepsuło w aucie) - to tak naprawdę robimy wszystko dobrze, a system działa poprawnie. Niestety, wiele osób myśli zupełnie inaczej i odpuszcza pedał hamulca. To największy błąd.

- To prawda. Kierowcy często przy ostrym hamowaniu odpuszczają pedał hamulca, bo nie do końca zdają sobie sprawę, co tak naprawdę się dzieje. Odpuszczenie hamulca powoduje, że droga hamowania wyraźnie się wydłuża. Innym błędem popełnianym przez kierowców jest tzw. hamowanie pulsacyjne - zdradza Nowak.
Czy ABS skraca drogę hamowania?

Wiele osób błędnie myśli, że zadaniem systemu ABS jest skracanie drogi hamowania. Otóż nie do końca. Czy faktycznie skraca tę drogę? Nasze testy pokazały, że auto wyposażone w ABS rzeczywiście zatrzymało się szybciej od pojazdu z wyłączonym systemem. Różnica była jednak nieznaczna. Z całą pewnością skuteczność działania systemu ABS odczujemy przede wszystkim na śliskich nawierzchniach pokrytych wodą, lodem czy śniegiem.

Ostatni test pokazał, że hamowanie samochodem bez ABS w łuku drogi spowoduje wypadnięcie z zakrętu nawet przy stosunkowo niskiej prędkości, 60 km/h. Ostatni test pokazał, że hamowanie samochodem bez ABS w łuku drogi spowoduje wypadnięcie z zakrętu nawet przy stosunkowo niskiej prędkości, 60 km/h.

Miejsca

Opinie (63) 3 zablokowane

  • (8)

    Normalnie
    Wciska się pedał hamulca.
    Nigdy nie miałem problemów, a latam po 220 na obwodnicy

    • 18 50

    • nie...

      to znów ci się przyśniło kolego latawiec :^)

      • 19 0

    • (4)

      tępy przygłup opisuje auto na które go nie stać...
      Stare a zadbane auto to bezpieczne auto. Zaniedbane pięcioletnie auto może być w gorszym stanie technicznym niż taki pasek osiemnastoletni...

      • 4 9

      • (2)

        janusz... weź sie nie oszukuj

        • 2 4

        • (1)

          Kiedy to prawda. Mam 10 letnie auto i mechanika odwiedzam od przypadku. Kolezanka ma 5 letnie (takie samo autko) i co rusz - a bo ja nie wiedzialam, ze olej sie zmienia, a bo nie wiem jak plynu dolac etc. Mechanik jak widzi jej samochod to rece zalamuje ale ze naprawy ida w setki pln to cieszy sie jak ja widzi. O ilosci sluczek nie bede juz nawet mowic.

          • 3 0

          • Ciekawa pasta. Dorzuć jeszcze coś o hobby mechanika. Pogłębisz osobowość postaci.

            • 2 2

      • najniebezpieczniejszy jest kierowca

        niezaleznie od auta
        ale to prawda, w szpachli bez hamulców
        nawet najlepszy kierowca nie poradzi

        • 0 0

    • zarąbiście!

      • 1 0

    • Zwłaszcza tym passatem. Mam nadzieję że kiedyś się wyeliminujesz z ruchu drogowego. Trzymam tylko kciuki żebyś zrobił to sam.

      • 0 0

  • A ja nie mam ABS (4)

    :)

    • 18 2

    • to wejdź na cykl :)

      • 4 3

    • a ja prawka a jadęi co mi zrobicie pe...? (1)

      • 3 7

      • tobie już ktoś coś zrobił

        i nie było to nic miłego...

        • 2 4

    • a ja mam CBA i ABW

      na karku

      • 3 0

  • najlepsza jest stopa na pedał... (3)

    ...i ciśniesz ile wlezie.... a jak w strachu to i tak zawsze decha...heh ehe...he.

    • 13 1

    • i tak trzymaj i nie popuszczaj Stachu... (1)

      • 1 0

      • heh he!

        • 0 1

    • mam golfa

      Który nie ma hamulców to i nie ma problemu z abs

      • 1 1

  • (1)

    na polskich dziurawych drogach na torowiskach ABS może pozbawić auto hamowania

    • 25 7

    • No no

      Polska torowiskami usiana

      • 1 1

  • (1)

    Jeździć to trzeba umieć
    A nie autonomiczne auta budować

    • 13 5

    • a co ci przeszkadza w autonomicznych autach?

      ze nie bedziesz mogl sobie dragala w reku poprzekladac z jedynki na dwojke i z powrotem?

      • 4 10

  • "Odpuszczenie hamulca powoduje, że droga hamowania wyraźnie się wydłuża." (1)

    Naprawdę ludziom jest potrzebny instruktor żeby to ogarnąć?

    • 29 6

    • niestety tak

      To że ty wiesz jak to wszystko działa to nie znaczy że inni mają o tym pojęcie.

      • 3 1

  • (8)

    Czyli co jak jade z ABS to wciskam hamulec wraz ze sprzęgłem do końca i wtedy skręcając, jestem w stanie ominąć przeszkodę? Samochód nie pojedzie prosto ?

    • 15 2

    • nie wysprzęgla się napędu auta podczas hamowania (2)

      • 10 6

      • (1)

        Dlaczego?

        • 2 0

        • bo nie masz przeniesienia napędu i koła robią się bezwładne

          • 1 4

    • (4)

      podczas gwałtownego hamowanie zawsze wciskaj hamulec wraz ze sprzęgłem. Już tłumaczę. gdy nie wciśniesz sprzęgła auto może się zdusić podczas manewru z zgasnąć. utracisz w tym momęcie wspomaganie kierownicy i wspomaganie hydrauliczne hamulca, a co gorsza kierownica moze się zblokować. NIe ważne czy z abs czy bez niego zawsze hamuj wraz ze sprzęgłem

      • 7 3

      • (1)

        Jak masz kluczyki w stacyjce i włączony zapłon (a tak jest jak zdławisz silnik) to kierownica się nie zblokuje. Wspomaganie hamulca też będzie działać- zgaś silnik po jeździe i naciskaj pedał hamulca co sekundę, minie kilka sekund zanim pedał stanie się "twardy".

        • 3 4

        • a jechałeś kiedyś polonezem albo fiatem 125p ? ja przez takie właśnie myślenie polonezem wpadłem do rowu 15 lat temu

          • 3 1

      • Nie do końca (1)

        Oczywiście awaryjne hamowanie to z reguły moment na podjęcie decyzji, ale lepiej podczas awaryjnego hamowania sprzęgło dociskać dopiero, gdy obroty zbliżą się do granicy gaśnięcia. Hamowanie od początku na sprzęgle powoduje, że napęd nie bierze udziału w hamowaniu i droga jest znacznie dłuższa.

        • 2 0

        • hamowanie ze sprzęgłem..

          Ciekawa teoria, ja w swoim samochodzie nie mam sprzęgła / nic nie wciskam/ oprócz hamulca,silnik nie gaśnie ABS,ASR,ESP działa i zatrzymuję się szybko. Ostatnio na obwodnicy blondynka z przyklejonym do ucha telefonem wjechała mi w bagażnik, miałem trochę pęknięty zderzak u niej rozwalony całkowicie przód. A mój samochód ma 12 lat , nie podam marki żeby skomlące miernoty nie miały używania.

          • 1 1

  • Le Mans (1)

    Tylko wyczynowy kierowca w wyczynowym aucie zahamuje lepiej bez ABS

    • 9 4

    • Ja w starej Astrze też hamuję lepiej bez ABS - to nie jest wielka sztuka. Problem w tym, że jest tak dopóki hamowanie jest zaplanowane a nie awaryjne. Jak się przypatrzysz relacjom z wyścigów to i wielu zawodowych mistrzów wali w mur na zblokowanych kołach - w panice ludzie nie są w stanie hamować z umiarem. I właśnie po to powstał ABS.

      • 4 1

  • ABS? trzeba najpierw wiedzieć ile ma czujników! (7)

    Zwykle ABS ma TYLKO trzy Czujniki!
    po dwa na pierwszym i jeden uśredniony na tylniej! (taki przekazuje impuls do komputera)
    Tylko najbardziej wyrafinowane mają badanie ze wszystkich 4 czujników.
    TYlko przy takim systemie można trzymać non-stop nogę w desce.
    Apropos drogi hamowania to paradoksalnie ABS ją ZWIĘKSZA.
    Szczególnie na świeżym Sniegu gdy koła niejako pchają go przed sobą.
    Wtedy zamiast hamować non-stop pedał pulsuje a więc hamuje z przerywaniami co WYDŁUŻA drogę hamowania.

    • 16 11

    • Adamek nie pie*rz farmazonow bo abs ma czujniki na KAZDYM z 4 koł zawsze. I mam wyrafinowane auto jakim jest fiat Punto 1 rocznik 1996 z abs na cztery koła...

      • 6 3

    • Abs nie sprawdza się również na (2)

      NIe sprawdzi się również na kocich łbach i na wyboistych drogach, znacznie wydłuża drogę hamowania

      • 4 0

      • Szczególnie jak amortyzatory były do wymiany z 50tys km temu (1)

        • 1 0

        • albo 350tys temu ;)

          • 0 0

    • prawie masz racje

      bo te "najbardziej wyrafinowane" to standard od jakiś 25 lat ;)

      • 2 2

    • bo ABS nie ma skracac drogi hamowania, a zachowac sterownosc pojazdu podczas hamowania...

      • 0 0

    • Radzę poczytać trochę o generacjach ABS i o tym z jakimi innymi systemami współpracuje i z jak ogromnych ilości czujników bierze informacje.

      • 0 0

  • Abs w motocyklach

    Bardzo ciekawe są wyniki analogicznych testów wykonywanych na motocyklach. Zainteresowanym polecam obejrzeć na youtube.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane