• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybrydom brakuje promocji, ale ich ceny spadają

BaWO, Mart
3 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Samochody hybrydowe - kiedyś ciekawostka, niedługo motoryzacyjna codzienność.



Najnowsza Honda CR-Z dostępna jest wyłącznie z napędem hybrydowym. Najnowsza Honda CR-Z dostępna jest wyłącznie z napędem hybrydowym.
Toyota Prius - chyba najbardziej rozpoznawalna na świecie hybryda. Toyota Prius - chyba najbardziej rozpoznawalna na świecie hybryda.
Hybrydowy Peugeot 3008 - wersja limitowana z napędem na obie osie. Hybrydowy Peugeot 3008 - wersja limitowana z napędem na obie osie.
Mercedes klasy S, też dostępny z napędem hybrydowym. Mercedes klasy S, też dostępny z napędem hybrydowym.

Jeszcze do niedawna traktowano je jak skomplikowane technicznie zabawki dla sfiksowanych na punkcie ekologii bogaczy czy miłośników nietypowych rozwiązań. Obecnie coraz więcej marek ma w swojej ofercie przynajmniej jedną "hybrydę". Auta tego typu coraz częściej trafiają też pod strzechy przeciętnych kierowców. W Polsce przeszkodą w ich ekspansji są głównie wysokie ceny.



Hybrydowy wyścig rozpoczął koncern Toyoty. A raczej na początku sam w nim wystartował. Na hybrydowe napędy pod maskami Lexusów i Toyot świat motoryzacji patrzył jak na niegroźne dziwactwo, a po cichu zazdrościł Japończykom. Bo hybrydy były też pokazem technologicznych możliwości koncernu.

Na przekór wszystkim, Toyota długo i konsekwentnie promowała hybrydy jako ekologiczną alternatywę dla tradycyjnych silników. Nawet gdy większość koncernów motoryzacyjnych zaczęła promować coraz to nowsze rozwiązania w silnikach diesla czy oszczędniejsze jednostki benzynowe, japoński producent wciąż doskonalił hybrydy.

Ten upór się opłacił. Do hybryd w końcu przekonali się też inni producenci. Początkowo zaistniały głównie w segmencie premium. Po rozwiązania zastosowane w Lexusie sięgnęło BMW. Także Mercedes zaproponował hybrydową wersję S-klasy. Najpoważniejszy konkurent Lexusa, Infiniti zaprezentował właśnie model M35h o wręcz piorunujących osiągach. Na najbliższym salonie genewskim Volvo pokaże hybrydę z dieslem. Rozwiązania hybrydowe można też znaleźć w tańszych samochodach, chociażby Hondzie Jazz. Także najnowsza Honda CR-Z to hybryda. Połączenie diesla z hybrydą proponuje Peugeot w limitowanej serii modelu 3008.

Wszyscy producenci oferujący hybrydy mocno akcentują, że są to auta bardzo "eko". Emitujące mniej CO2 i zużywające mniej paliwa, zwłaszcza w miejskich korkach. Do zakupu hybryd przekonują też rządy państw Unii Europejskiej, oferując nabywcom liczne ulgi czy zwolnienia podatkowe. Śladem rządów idą też władze europejskich metropolii. Na przykład w Londynie kierowcy hybryd nie płacą za parkowanie w centrum miasta. Także tam ruszył ostatnio wspólny program Toyoty i jednej z rządowych agencji, promujący hybrydy wśród służb i instytucji publicznych. We Włoszech np. do centrum Mediolanu nie można zaś wjechać autem innym niż ekologicznym.

Jedynym krajem, który oficjalnie całkowicie pominął promocję hybryd jest... Polska. Dlatego warto odnotować parę "oddolnych" inicjatyw, np. samorządów i przedsiębiorców. W Warszawie ruszył projekt multimedialnych taksówek hybrydowych. Jedna z korporacji wprowadziła na drogi hybrydowe Priusy z m.in. hot spotami na pokładach aut. Przez pewien czas gdańska straż miejska testowała także Priusy. Przedstawiciele gdańskiego magistratu zapewniają, że są otwarci na nowe pomysły, wzorowane na tych z europejskich miast.

W Europie hybrydy sprzedają się coraz lepiej. U nas najmocniejszą przeszkodą w ich promocji są też wysokie ceny. Mimo iż hybrydowa Honda Jazz jest droższa tylko o kilka tysięcy niż model z tradycyjnym silnikiem, to w przypadku np. hybrydowego weterana Priusa, różnica w stosunku do konkurentów z segmentu kompaktów to już ponad 20 tysięcy złotych. Sprzedaż hybryd w Polsce "ciągną" do góry głównie marki luksusowe, np. w przypadku Lexusa hybrydy niedługo będą miały aż 50 proc. udział w sprzedaży.

Hybryda: jako to działa?

Napęd hybrydowy w samochodach to połączenie silnika spalinowego i silnika (lub silników) elektrycznego. Dzięki takiemu układowi można odzyskiwać część energii, która w konwencjonalnych autach jest tracona m.in. podczas hamowania. Energię odzyskiwana podczas hamowania czy jej nadwyżki wytworzone podczas pracy silnika spalinowego magazynują akumulatory o dużej pojemności. Dzięki temu auto może np. przejechać pewien dystans (np. W korkach) korzystając tylko z napędu elektrycznego. Dzięki temu mniej pali.

Obecnie na rynku funkcjonuje wiele rozwiązań stosowanych przez różnych producentów. Najbardziej zaawansowaną formą tej technologii jest tzw. "pełna hybryda" pozwalająca na wybór między napędem elektrycznym a spalinowym czy jednoczesne korzystanie z obu rodzajów napędu.


Celebryci w służbie hybrydy

Początkowo auta z napędem hybrydowym najmocniej promowane były w Stanach Zjednoczonych, gdzie kierowcy mimo umiłowania do dolnozaworowych silników benzynowych o olbrzymich mocach, otwarci są też na rozwiązanie proekologiczne. Do hybryd, oczywiście za słonym wynagrodzeniem przesadzano gwiazdy filmu czy sportu. I ten trend trwa nadal.

Obecnie twarzą najnowszego, hybrydowego Lexusa CT200h została pochodząca z Australii, księżniczka popu Kylie Minogue. W Polsce samochód promuje zaś Paweł Małaszyński. Po raz pierwszy auto tej klasy nie jest też koszmarnie drogie. Podstawowa wersja Lexusa CT200h kosztuje 106 tysięcy złotych.
BaWO, Mart

Opinie (74) 9 zablokowanych

  • Ekoterroryzm wkroczył do motoryzacji... (8)

    Całe te "EKO, zielone drzewka" itd to jeden wielki MARKETING. Szczytem frajerstwa jest chyba zakup ekologicznych opon :) Pozdrawiam wszystkich zielonych... green - peace!

    • 34 15

    • ignoranto-terroryści wszędzie komentują... (1)

      ...

      • 5 11

      • Pan ekolog musi coś robić (szukać dziury w całym) bo inaczej by nie istniał w mediach i nie miałby pieniążków.

        • 5 3

    • (2)

      czyli co, twierdzisz że silniki spalinowe nie są szkodliwe dla środowiska?

      to polecam ćwiczenie - zamknij się w garażu z włączonym silnikiem.

      • 7 9

      • (1)

        czyli co, twierdzisz, że twoje bąki nie są szkodliwe dla środowiska?

        to polecam ćwiczenie - zjedz śliwki, zapij mlekiem, wejdź do autobusu i puszczaj bąki...

        p.s. nie zapomnij o kasku.

        • 7 7

        • prymitywizm to wszystko na co Cię stać?

          • 7 4

    • bzdury piszesz (2)

      auta o napędzie elektrycznym nie tylko są bardziej ekologiczne, ale przede wszystkim elektryczność jest znacznie TAŃSZA od benzyny. może Ty wolisz tracić kase na paliwo, ale ja nie...

      • 9 0

      • A moze od innej strony?! (1)

        Owszem, ja również jestem zwolennikiem poprawienia silników aby były bardziej ekologiczne.
        Jeśli chodzi o pełną hybrydę, to niestety ale jestem przeciwny. W Polsce to gorsze rozwiązanie niż auta spalinowe.
        Dlaczego niby tak jest?
        O to odpowiedź:
        Auto które posiada tylko i wyłącznie silnik elektryczny trzeba ładować.
        1) Brak sieci stacji przystosowanych do ekoładowania
        2) Nie zapominajcie, że w Polsce ponad 85% zapotrzebowania na energie elektryczną pochodzi z elektrowni węglowych.
        Prosty rachunek, zwiększmy ilość odbiorników prądowych, będzie wiecej zanieczyszczeń.
        W Polsce powinni najpierw ruszyć z alternatywą dla elektrowni węglowych. Wiatraki, Słoneczne, Jądrowe.
        A później pomyśleć o tym gdzie można w kolejnym etapie zmniejszyć emisje CO2

        • 1 1

        • chyba nie rozumiesz pojęcia " hybryda "

          jest to zastosowanie dodatkowe napędu elektrycznego, którego akumulatory ładowane są podczas jazdy alternatorem napędzanym przez silnik spalinowy oraz prądnicami podczas hamowania. Nie potrzeba stacji do ładowania akumulatorów, a w korkach tanio i ekologicznie pomykamy na napędzie elektrycznym, na trasie jeździmy na spalinowym, doładowywując tym samym akumulatory

          • 3 0

  • U nas prąd jest z węgla. Jaka to ekologia? (9)

    • 24 6

    • bardzo duża, jeżeli elektrownia ma nowoczesne elektrofiltry (3)

      Albo więgiej jest zgazowany - wtedy to jest TOP ECO technologia. Tylko polaki się przejmują tym węglem i dają sobie wmówić, że jest beee, bo na zachodzie go nie ma.

      • 4 2

      • a wiesz ile takie filtry kosztują i ile elektrowni je ma? (2)

        pewnie ze mozna ale tego sie nie robi!

        • 0 1

        • obesnie mają je wszystkie duże (największe) a co?

          Droga to jest pół-sucha i mokra metoda oczyszczania spalin.

          • 2 0

        • Technologia jest na zachodzie - i zachód na tym zarabia. Ekologia to przykrywka do zarabiania ogromnych pieniędzy.

          • 1 1

    • Elektryczny potrzebuje 10 razy mnie energii niż okropny spalinowiec. (2)

      Jazda elektrycznym jest przyjemna, już przejechałem takimi EV ponad 300tyś.km; Sama radość.

      • 4 1

      • Co to bzdury z tym 0,1 energii?

        • 0 1

      • zalety EV

        No nie, Panie Zbyszku. Jakie 10x, realnie to wcale nie zużywa dużo mniej. Prąd wytwarza się ze sprawnością rzędu 35%, straty przesyłu, straty na ładowaniu i rozładowaniu akumulatorów, a alternatywne źródła energii elektrycznej to kilka procent w Polsce. Ale mimo tego, (bo takie są właśnie obiektywne fakty) jestem gorącym zwolennikiem EV. Bo mają kilka niepodważalnych zalet: brak spalin w dużych skupiskach ludzkich (w elektrowniach łatwiej nad tym zapanować), brak hałasu, odzysk energii hamowania, prąd konwencjonalny można uzyskać praktycznie ze spalenia byle czego, a benzyna to drogie i nieekologiczne rafinerie.

        • 0 0

    • porównujesz wydajność elektrowni węglowej z wydajnością silniczka spalinowego?

      • 1 1

    • hybryda i prąd z węgla?? co ma jedno do drugiego?!

      Hybryda to nie pojazd elektryczny, który się ładuje z zewnętrznych źródeł prądu, pochodzącego z elektrowni. Hybryda to pojazd z tradycyjnym silnikiem, który spala tradycyjne paliwo. Jest tylko wyposażony w silnik elektryczny i zestaw dodatkowych akumulatorów elektrycznych, które odzyskują energię głównie w trakcie hamowania, a następnie pozwala na jej wykorzystanie do ponownego odzyskania prędkości. Jest to szczególnie pożyteczne w jeździe miejskiej.
      Są nieliczne rozwiązania które też można ładować prądem elektrycznym z sieci, ale to j

      • 1 0

  • Wszystko pieknie wyglada na papierze (7)

    ale skoro to smao auto co hybryda ale z silnikiem diesla jest tansze w zakupie i eksploatacji to po co hybryde kupowac. Poza tym po kilku latach kiedy baterie trzeba bedzie wymienic (przebieg albo czas eksploatacji) koszt wymiany siegnie kilkudziesieciu tysiecy (prius ok 25tys pln), w drozszych autach troche wiecej. I niech mi ktos powie, ze ten 2 czy 3 wlasciciel np Priusa bedzie szczesliwy, ze mu pali 4L/100km przy takim wydatku na baterie! Poza tym co to za ekologia, a prad niby kto produkuje, a wytworzenie bateri i ich utylizacja to niby nie szkodzi srodowisku?? Tylko producenci maja interes w tym aby sprzedawac drozsze auta. Na Swiecie tylko jedna firma produkuje baterie do aut osobowych japonski Hitachi i wszyscy kupuja od niego. Wiec i ceny sa wysokie. W Tczewie w firmie Eaton robia baterie do ciezarowek i autobusow i dopiero tam maja one sens, tam gdzie auto co chwile przyspiesza i zatrzymuje sie!

    • 20 5

    • Zgodze się w 100% moj Peugeot 307 2.0 HDI/90km pali w trasie 4,3-4,5l, (predkosc od 90 do 140)km/h a w miescie max 6,5.

      • 1 2

    • zgodzę się prawie ze wszystkiem (2)

      ale nie mów, że silniki Diesla są tanie w eksploatacji - bo są, ale do pierwszej awarii wtryskiwaczy, turbiny czy filtra DPF.

      • 1 1

      • Akilia (1)

        Każdy inaczej szanuje swoje auto. Mialam 306 od nowości silnik XRDT (stary diesel turbo) 0 awari, jedynie to co w czasie ekspoatacji sie zużywa czyli na nszych drogach zawieszenie :-) obecnie posiadam 307 HDI iiiii...0 awari. Jedyna usterką było BSi po wyciagnieciu nieumiejętnie akumulatora. Jak ktos o auto dba i szanuje to dlugo nim pojezdzi.

        • 1 1

        • Ja mam ROVER rocznik 95'

          Leję tylko benzynę bezołowiową, czasem dolewam olej... nic nie stuka nic nie puka... przejechane 500kkm, i 0 (czytaj ZERO) awariiiiiiiiiiii Juuuupie :) a wy tam dbacie o swoje dizle, coś się spieniacie, dolewacie, naprawiacie.... a ja NIC! tankuję, płacę OC i jaaaadę. Proste!

          • 2 1

    • Cena baterii do Priusa III generacji (1)

      kosztuje ok 4500 zł mozna samemu sprawdzić w serwisie. Gwarancja na ukł elektr to 5lat. Baterie są cały czas te same nawet w najstarszych priusach z roku 1998.
      Auto hybrydowe jest przyjaźniejsze dla ludzi w dużych miastach, diesle niestety nie są (emitują tlenki azotu), stąd w niektórych krajach jest większy podatek na auta z silnikiem diesla. Po za tym diesle z normą euroV są trudniejsze w eksploatacji przez filtry cząstek stałych (nie można jeździć na krótkich odcinkach).

      • 1 0

      • Prius

        Gwarancja na Priusy z 3 generacji była 7 lat, do nowych dają 5 lat.

        • 0 0

    • Prius

      Ciekaw skąd te ceny masz baterii, chyba sam je wymyśliłeś :) Cena baterii to ok 10-12 tyś, ale że od 3 generacji priusów (2004 rok) nie było jeszcze przypadku wymiany akumulatorów, nawet w poprzedniej generacji % wymienionych baterii jest mały. Są też Priusy na taksówkach amerykański co mają ponad 300 tyś przejechane bez żadnych problemów. A co do recyklingu baterii to każda bateria jest skupowana przez Toyote i poddawana recyklingowi, więc akurat aspekt środowiskowy nie jest problemem.

      Jedynie problemy są z "małym" akumulatorem, który należy wymieniać co 4 lata (ok. 250zł) ponieważ odpowiada on za całe sterowanie autem.

      • 0 1

  • Pamiętam, jak w TOP GEAR robili testy Priusa i BMW M3. (1)

    Jeździli w kółko ze stałą prędkością... W efekcie Prius spalił więcej paliwa niż M3 :) Wszystko przejrzyście i namacalnie, żadnej ściemy. A marketingowcom z ich zielonymi pomysłami dziękujemy.

    • 28 6

    • Drag

      Jak poczytasz na czym polega hybryda to będzie jasne że jadąc w kółeczko spalą tyle samo. Energia z baterii jest głownie wykorzystywana do ruszania (przemieszczania się z mniejszymy prędkościami) i utrzymywania prędkości - tak w skrócie. Na trasie lub w mieście te wyniki porównanai by wyglądały zupełnie inaczej, a Top Gear to raczej show i robią tak aby uzyskać wynik jaki zaskoczy publiczność.

      • 4 0

  • Hybrydom brakuje promocji - to ja je zapromuje (2)

    Do wyprodukowania elektrycznych części hybryd i przetransportowania ich z chin do europy emituje się do środowiska więcej spalin niż wypalił by 30-letni golf I po wiejskim "tjuningu" jeżdżący na oleju po frytkach.

    Do tego producenci zapominają wspomnieć, że po 3-5 latach trzeba wymienić ogniwa paliwowe, co w priusie kosztuje 20k zł.

    Może być?

    • 30 8

    • może być,ale

      nie tylko golf , ale każdy diesel, mógłby jeździć na oleju po frytkach, co z pewnością było by najbardziej eko.

      • 1 0

    • bateria kosztuje 4500 zł

      można sprawdzić w aso. Więcej kosztuje w dieslu zrobienie koła dwumasowego i wtryskiwaczy. Poza tym auta hybrydowe np toyota czy lexus daje 5lat gwarancji, a bateria wystarcza oryginalna nawet na ponad 10lat, Priusy np z 1998roku cały czas jeżdzą na oryginalnych bateriach.

      • 5 0

  • Nawet Pawlak mówił w TV,

    że hybrydy to już przeżytek, teraz czas na elektryczne.

    • 11 3

  • Ekologiczny = paliwożerny (4)

    Jeździłem "ekologicznym" Priusem. W mieście, w normalnej korkowej eksploatacji spalił ponad 10 l/100 km. Do tego wykończenie wnętrza - porażka! Za to cena "godna" Mercedesa.

    • 15 8

    • w mieście? to miałeś coś nie teges.

      Hybrydy działają tylko w mieście (na trasie nie da się tego odczuć) i znacząco obniżają spalanie - na zdrowy rozum, skoro to odzyskuje traconą energię, to musi palić mniej.

      • 4 1

    • ...łżesz jak pies, to auto najbardziej lubi korki i miasto...wylacza wtedy silnik i lata na baterii ...natomiast w trasie potrafi i 8 spalic ale 10 to grubo wymysliles...

      • 5 1

    • (1)

      Coś Ci się pomieszało z tym spalaniem. Osobiście jeżdżę Priusem od grudnia 2010 i nie widzę innego auta do jazdy miejskiej. Do tej pory jeździłem Yarisem 1.0 i Prius mi pali tyle samo co Yaris czyli 6.0 nawet 5.7 - więc z tym 10l/100 to przesada!!

      • 3 1

      • Prius

        W zimę spalanie około 5.7-6.0, tylko w mieście i krótkie trasy koło 7. Jak tylko pojawiły się dodatnie temperatury to spalanie spadało o litr do poniżej 4,5. Kolega wyżej raczej nie jeździł Priusem tylko pisze głupoty.

        • 1 0

  • kocham dwutlenek węgla (2)

    kocham dwutlenek węgla

    • 7 5

    • kocham dwutlenek węgla (1)

      Miasto jak emeryt 15/100
      Miasto normalnie 18/100
      Trasa normalnie 13/100
      Trasa pełny ogień 20/100
      Miasto pełny ogień 25+/100

      • 3 1

      • Kocham programy lojalnościowe staji paliw

        Miasto jak emeryt 19/100
        Miasto normalnie 23/100
        Trasa normalnie 13/100
        Trasa pełny ogień 30+/100
        Miasto pełny ogień 50+/100

        • 2 0

  • czmu nie pisza,ze wulkany wytwarzaja ponad 50% CO2 na swiecie+bydlo (metan z pierdow) (2)

    waytwarza reszte, zas wszystkie samochody swiata- tylko 7-8% calego CO2!!!

    • 11 2

    • coś słyszałem, że

      Ale tak czy inaczej to nie ma znaczenia

      • 1 0

    • prawda

      takei sa fakty!

      • 0 1

  • Czy miasto powinno promować auta z napędem hybrydowym?

    Oczywiście, że nie.

    Miasto powinno promować komunikację zbiorową i rowerowo-pieszą

    a Hybrydy jak ich eksploatacja będzie rzeczywiście tańsza to same się obronią.

    • 19 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Traficar i MiiMove to:

 

Najczęściej czytane