• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Klienci dłużej czekają na nowe auta. Problemem... półprzewodniki

mJ
4 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Aktualnie zaburzone łańcuchy dostaw aut spowodowane są deficytem półprzewodników. Aktualnie zaburzone łańcuchy dostaw aut spowodowane są deficytem półprzewodników.

Pandemia koronawirusa zaburzyła wiele łańcuchów dostaw. Ucierpiało sporo branż, w tym oczywiście motoryzacyjna. Aktualnie czas oczekiwania na zamówiony samochód do produkcji wzrósł średnio o kilka miesięcy. Klienci muszą uzbroić się w cierpliwość. Problem stanowią... półprzewodniki.



Covid-19 dał i wciąż mocno daje w kość producentom, importerom i dealerom samochodowym. Przypomnijmy, że najpierw salony odnotowały wyraźne spadki słupków sprzedaży, następnie wstrzymano produkcję w fabrykach, a teraz przez brak niektórych podzespołów czas oczekiwania na dostawę aut znacząco się wydłużył.

Jakby tego było mało, ceny aut nowych (ale także tych używanych) rosną, a klientów jest mniej. Nie są to łatwe czasy dla dealerów.

Co tak naprawdę stoi za opóźnieniami? Brak półprzewodników, czyli mikroczęści, które we współczesnej motoryzacji stanowią bardzo ważny element. Jak donosi Instytut Badań Rynku Samochodowego "Samar", zakłócenia dostaw półprzewodników opóźniły produkcję około 0,5 mln aut na całym świecie, natomiast niedobory tych elementów mogą być odczuwalne także w 2022 roku.

- Największy problem stanowią światłowody i półprzewodniki, na których opiera się cała elektronika w nowoczesnych samochodach. Bez tego fabryki nie są wstanie doposażyć aut w m.in. nagłośnienie, kamery 360 stopni czy zestawy telefonii z ładowaniem indukcyjnym - wyjaśnia Michał Jankowski z BMW Zdunek.

Trójmiejskie salony samochodowe


Osoby przymierzające się do złożenia zamówienia na nowe auto... muszą uzbroić się w cierpliwość. Osoby przymierzające się do złożenia zamówienia na nowe auto... muszą uzbroić się w cierpliwość.
Dziś czas oczekiwania na auta do produkcji wydłuża brak m.in. systemów multimedialnych, świateł LED, ekranów przeziernych czy wirtualnych zegarów. Przykładowo, w Grupie VAG wydłużył się czas produkcji dwusprzęgłowych skrzyń automatycznych DSG, na dłuższy czas dostawy auta muszą nastawić się także klienci BMW, którzy w konfiguracji wybiorą zestaw nagłaśniający marki Harman Kardon.

- Aby wyjaśnić, z jak ważną kwestią mamy do czynienia, dość powiedzieć, że współczesny samochód może zawierać nawet 100 sterowników i 40 mikrokontrolerów zawiadujących nie tylko tak podstawowymi funkcjami, jak sterowanie silnikiem czy układem wspomagania kierownicy, ale również całą strefą komfortu: klimatyzacją, ustawieniem foteli, elektrycznymi szybami, a także zamkami w drzwiach, dostępem bezkluczykowym itd. Dziś układy elektroniczne mogą stanowić nawet 35 proc. wartości samochodów, a według szacunków ekspertów, w najbliższych latach udział ten wzrośnie do 50 proc. - mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM (wypowiedź dla IBRS Samar).
Zaznaczmy, że europejski przemysł motoryzacyjny w dużej mierze zależny jest od dostawców dalekowschodnich. Nawet 60-70 proc. półprzewodników stosowanych w motoryzacji pochodzi z fabryk zlokalizowanych w Chinach i na Tajwanie. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA) postuluje w swoim raporcie o stworzenie miejsc na Starym Kontynencie, które będą projektować i dostarczać półprzewodniki.

Większość dealerów jest zabezpieczona tzw. stockami, czyli placami importerów, na których wciąż czeka duża flota gotowych do odbioru egzemplarzy. Oczywiście wybór takiego samochodu wiąże się z brakiem opcji personalizacji przez klienta. Z naszych informacji wynika, że nie wszystkie marki dysponują pękającymi w szwach placami.

U trójmiejskich dealerów, u których sytuacja jest najlepsza, czas dostawy auta do produkcji wydłużył się średnio o 1-2 miesiące. W większości salonów nie jest jednak tak kolorowo i klienci muszą uzbroić się w cierpliwość. Średni czas oczekiwania na odbiór auta wynosi obecnie 5 miesięcy.

Nierzadko bywa tak, i zamawiający są o tym informowani na wstępie, że dana konfiguracja samochodu nie będzie możliwa do zrealizowania w tym roku i odbiór może nastąpić dopiero w 2022 roku. Modeli, których wyprodukowanie może potrwać 8-10 miesięcy nie brakuje.

W skrajnych przypadkach i dość oryginalnych konfiguracjach, z racji na brak komponentów istnieje ryzyko, że dealer nie będzie w stanie w ogóle zrealizować zamówienia. Pamiętajmy, że to, o ile wydłuży się czas oczekiwania na odbiór auta w dużej mierze zależy od konfiguracji i modelu.
mJ

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (128)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Car-sharing to:

 

Najczęściej czytane