• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak dbać o dach w kabriolecie?

Michał Jelionek
13 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Usługa czyszczenia i impregnowania dachu kosztuje około 300 zł. Usługa czyszczenia i impregnowania dachu kosztuje około 300 zł.

Jazda kabrioletem z otwartym dachem to wielka frajda i czysta przyjemność. Wie o tym każdy, kto choć raz w życiu miał okazję przejechać się "bezdachowcem" w ciepły dzień. Nic dziwnego zatem, że wszyscy właściciele kabrio ze zniecierpliwieniem wyczekują fali gorąca, która pewnie kiedyś zaleje Trójmiasto. Zanim to jednak nastąpi - czas oczekiwania można wykorzystać np. na odpowiednie zabezpieczenie i pielęgnację dachu.



Czy chciał(a)byś posiadać kabriolet?

Poczuć wolność, wiatr we włosach i muskające naszą twarz promienie słońca - bezcenne. Za wszystko inne zapłacimy kartą... No właśnie, posiadanie kabrioletu to wielka przyjemność, ale niestety również dodatkowe obowiązki i wydatki. Należyta opieka i regularna konserwacja dachu to podstawa. Warto o tym pamiętać, a na pewno żywotność dachu kabrioletu znacznie się wydłuży.

Dachy kabrioletów dzielimy na twarde (hard top) oraz miękkie (soft top). I o ile z tymi pierwszymi nie ma większych problemów - to już klasyczne poszycia wymagają zdecydowanie większej uwagi. Konstrukcja stalowych dachów - oprócz oczywiście okresowej konserwacji mechanizmów - w zasadzie jest bezobsługowa.

Zabawa zaczyna się przy dachach miękkich, które niegdyś wykonywano z winylu czy też innych tworzyw sztucznych (np. poliakrylu). Takie poszycia można spotkać głównie w starszych modelach. Z czasem producenci aut przerzucili się na dachy materiałowe, które wymagają od właścicieli szczególnej opieki. Ale za to odwdzięczają się z nawiązką, bo kabriolet z takim "kapturem" prezentuje się jak milion dolarów.

- Regularna pielęgnacja miękkiego dachu to kluczowy element w utrzymaniu jego dobrej kondycji na długi czas. Wymaga dokładnego oczyszczania i okresowej impregnacji, aby zapobiegać wnikaniu wilgoci oraz zabrudzeń w sploty tkaniny, z której został wykonany - tłumaczy Marcin Zawisza z CarSPA.
Co zrobić, żeby utrzymać miękki dach w należytej kondycji? Przede wszystkim skrupulatnie go czyścić i impregnować. Co zrobić, żeby utrzymać miękki dach w należytej kondycji? Przede wszystkim skrupulatnie go czyścić i impregnować.
Co zatem należy zrobić, żeby sumiennie i efektywnie zadbać o miękki dach? Przede wszystkim skrupulatnie go czyścić. Osoby, które sądzą, że pójście na łatwiznę i "wykąpanie" całego nadwozia łącznie z dachem w myjni automatycznej to dobry pomysł - są w dużym błędzie. Twarde szczotki są w stanie uszkodzić stosunkowo delikatny dach. Podobnie jest w przypadku myjni bezdotykowych. Wszelkie mycie pod mocnym strumieniem wody niestety nie jest wskazane w przypadku płóciennych poszyć.

- Miękkie dachy kabrioletów należy myć ręcznie. Wskazane jest używanie specjalnych, delikatnych szczoteczek bądź szmatek, a także dedykowanych preparatów, które nie są agresywne i nie pozostawiają plam - zaleca Marcin Kopiński z SNB Gdańsk.
Do mycia dachów miękkich można użyć zwykłego szamponu samochodowego, który kosztuje około 10 zł. Warto jednak zainwestować kilka złotych więcej i kupić kosmetyki dedykowane kabrioletom. Takie produkty często sprzedawane są w zestawach, które składają się ze środka czyszczącego i impregnatu. Zestawy ze średniej półki kosztują zwykle od 50 do 100 zł.

- Czyszczenie miękkiego dachu to kluczowa czynność w jego należytym utrzymaniu. Podczas codziennej eksploatacji dach narażony jest na liczne zabrudzenia, a tymi najbardziej uporczywymi są: ptasie odchody, żywica z drzew, a także wszelkie zanieczyszczenia drogowe. Pamiętajmy również, że dach podatny jest na płowienie i przebarwienia spowodowane promieniami słonecznymi - dodaje.

Jeżeli podczas padającego deszczu zauważycie, że woda nie spływa z dachu, tylko wsiąka w jego strukturę - to znak alarmujący o nieprawidłowościach. Najwyższa pora na impregnację. Jeżeli podczas padającego deszczu zauważycie, że woda nie spływa z dachu, tylko wsiąka w jego strukturę - to znak alarmujący o nieprawidłowościach. Najwyższa pora na impregnację.
Jak działać? Najpierw dokładnie spłukujemy dach zimną wodą, a następnie przy użyciu miękkiej szczotki albo szmatki wcieramy detergent czyszczący. Szczotkujmy "z włosem", czyli od przodu auta ku tyłowi. W ten sposób nie uszkodzimy włókien materiału. Po kilku minutach spłukujemy dach wodą i czekamy do całkowitego wyschnięcia. Jeżeli zależy nam na szybszym wyschnięciu wypranego dachu - osuszanie można przyspieszyć ręcznikiem z mikrofibry (ok. 25 zł).

Płócienny dach podatny jest na przyciąganie przeróżnych włosków (np. ze szczotki). Dlatego po osuszeniu można go profilaktycznie "wygłaskać" rolką klejącą do ubrań (ok. 7 zł). Cały proces mycia dachu powinniśmy wykonywać w miejscu zacienionym.

Finalnym krokiem czyszczenia dachu jest jego zabezpieczenie preparatami posiadającymi filtr UV i powłokę hydrofobową. Z doświadczenia wiemy, że nie warto oszczędzać na impregnatach.

- Końcowa impregnacja dachu jest bardzo istotna, gdyż zapobiega wchłanianiu wilgoci oraz spowalnia jego brudzenie. Wysokiej jakości kosmetyki do pielęgnacji tkanin posiadają silne właściwości odpychające wodę i zabezpieczają miękki dach przed promieniowaniem UV, zapobiegając jego blaknięciu - radzi Zawisza.
Pamiętajmy, aby dobrać preparat do rodzaju tkaniny, z której został zrobiony dach kabrioletu. Warto również przed jego naniesieniem na całą powierzchnię dachu, przetestować jego działanie na mało widocznym fragmencie poszycia. Sprawdźmy, jak dany środek zachowuje się w reakcji z dachem naszego auta.

Czytaj także: Szukamy kabrioletu na upalne dni

Przy okazji mycia dachu warto również skontrolować poziom oleju w pompie dachu. Przy okazji mycia dachu warto również skontrolować poziom oleju w pompie dachu.
Przy myciu nie można zapomnieć o tylnej szybce, która przecież jest integralną częścią dachu.

- Takie szybki podatne są na zarysowania. Zaleca się zabezpieczyć ją powłoką hydrofobową, która spowoduje łatwiejsze odprowadzanie wody z powierzchni oraz poprawi widoczność podczas jazdy w deszczu. Nie mniej istotne jest również regularne "odżywianie" uszczelek, które szczególnie przy miękkiej konstrukcji dachu intensywnie pracują, a co za tym idzie - mogą szybciej się zużywać, przepuszczać wilgoć do wnętrza auta oraz wydawać podczas jazdy niechciane dźwięki - dodaje.
Przy okazji mycia warto profilaktycznie skontrolować poziom oleju w pompie dachu. Pamiętajmy również, aby przed pierwszym złożeniem dachu po jego umyciu, ten był całkowicie suchy. W ten sposób unikniemy pojawienia się np. pleśni.

Zapewne zastanawiacie się, jak często należy dach czyścić i zabezpieczać? Fachowcy radzą, aby robić to przynajmniej raz w roku. Jeżeli nie macie ochoty czy też czasu na samodzielne mycie oraz zabezpieczenie dachu - takową usługę można zlecić profesjonalistom zajmującym się auto-detailigiem. Cena kompleksowej usługi wynosi około 300 zł.

Regularne mycie i impregnowanie dachu z całą pewnością zaprocentuje w przyszłości. Systematyczna pielęgnacja wzmacnia i chroni poszycie, ale również znacząco wpływa na jego estetyczny wygląd. A przecież dach w kabriolecie to gwóźdź programu, najważniejszy i najbardziej reprezentacyjny element, który wyróżnia go na tle zwykłych samochodów.

Jak cię widzą, tak cię piszą - w przypadku kabrioletów czysty i utrzymany dach ma istotne znaczenie. Jak cię widzą, tak cię piszą - w przypadku kabrioletów czysty i utrzymany dach ma istotne znaczenie.

Miejsca

Opinie (47)

  • Tunap

    Ja stosuje zestaw firmy Tunap - Petarda ! Czasochłonna czynność ale warto.

    • 0 0

  • Jak się ma golfa 3 w kabrio to nic nie przecieka.
    A latem laski nad kaszubskimi jeziorami same zdejmują majtki przez głowę.
    Bjedaki...

    • 0 0

  • Na lato mam motocykl - o wiele fajniejszy niż kabriolet - nie stoi się w korku :) (2)

    Nie zajmuje wiele miejsca w garazu, nie trzeba całego miejsca postojowego. Radość z zostawienia wszystkich aut z tyłu - bezcenna przy 3s do setki. Czuć wiatr, choć niekoniecznie we włosach - bez kasku raczej nie da się jeździć.
    Myslałem o cabrio, ale motocykl jako zabawka na ciepłe dni jest o wiele bardziej praktyczny i tańszy w utrzymaniu.
    A na resztę roku i do pracy - auto.

    • 3 3

    • (1)

      Lecz gdzie indziej kompleksy lamusie

      • 1 4

      • kompleksy ?prawde napisał kompleksy to ty masz.

        • 0 0

  • Proszę red. Jelionka o poradę w sprawie dachu.

    Odkleja się podsufitka w moim 126 p. Już podtrzymuję ją monopadem a nawet kijkami do nordic. W dodatku przecieka nad uszczelką przedniej szyby. I tak już od lat. Liczę na fachową poradę pana Jelonka.

    • 2 2

  • a czy kabriolet z miekkim dachem bedzie praktyczny umnie na biegunie pólnocnym? (1)

    Polska to nie południe europy ,ale jak ktos niema rozumu to moze kupowac co chce.

    • 0 1

    • Kartuzy to nie północny biegun

      • 0 0

  • warsztat

    Czy ktoś orientuje się gdzie w Trójmiescie jest dobry warsztat zajmujący się naprawą usterek w dachach cabrioletów?

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

4MOTION to napęd na wszystkie koła stosowany przez którego producenta?

 

Najczęściej czytane