• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak jeździć autem zimą?

mJ
23 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Zima to zdecydowanie najbardziej wymagający czas dla kierowców. Zima to zdecydowanie najbardziej wymagający czas dla kierowców.

Kierowcy potrafią prowadzić samochody zimą - przynajmniej tak twierdzą. Mimo to zazwyczaj i tak przy opadach śniegu doświadczamy paraliżu na drogach. Może jednak z tymi umiejętnościami nie jest tak dobrze, jak nam się wydaje? W tym artykule podpowiadamy, jak efektywnie jeździć samochodem zimą.




Czy twoim zdaniem kierowcy mają problemy z prowadzeniem auta zimą?

To kolejny zimowy artykuł dla zmotoryzowanych. Przypomnijmy, że w ostatnich tygodniach opublikowaliśmy teksty o wymianie opon na zimowe, o przygotowaniach auta do zimy, o poprawnym podłączeniu kabli rozruchowychakcesoriach, które w tym trudnym okresie warto wozić w bagażniku. Teraz pora na trochę praktyki i kilka rad w temacie prowadzenia samochodu zimą.

Bywa dokuczliwa, niesforna i nieprzewidywalna - zima to pora roku, która potrafi dać w kość kierowcom. Czasami jeden niepozorny błąd wystarczy do narobienia poważnych kłopotów. Żeby nam wszystkim jeździło się lepiej... warto pamiętać o kilku podstawach.

Bezpieczna jazda zimą - przygotowanie samochodu do zimy



Zacznijmy od tego, że przed rozpoczęciem jazdy w okresie zimowym - auto powinno być dobrze przygotowane. Mamy tu na myśli głównie samochody pozostawione na noc pod chmurką. Właściciele takich pojazdów powinni wyjść z domu z pewnym zapasem, kilkanaście minut szybciej od tych, którzy parkują auta w garażu. Kilkanaście minut wystarczy na dokładne odśnieżenie i skrobanie szyb. Pamiętajmy o usunięciu pokrywy śnieżnej z całego nadwozia, a nie tylko z szyb. Zalegający na dachu śnieg może być niebezpieczny, szczególnie dla kierowców jadących za wami. Dobre przygotowanie samochodu do jazdy - to mniej problemów na drodze.

Niespodzianek czyhających na kierowców w okresie zimowym jest więcej niż w pozostałych miesiącach. Zawsze trzeba brać poprawkę na dłuższe stanie w korku czy chociażby odmówienie posłuszeństwa przez akumulator.

Przygotuj auto do zimy. Przygotuj auto do zimy.
Przygotowanie auta to jedno, ale warto również pomyśleć o sobie. Zimą - co oczywiste - zakładamy na siebie grube, ciepłe ubrania. Problem w tym, że wiele warstw odzienia może skutecznie ograniczać ruch i spowolnić reakcję kierowcy. Pamiętajmy o tym, aby za kierownicą czuć się swobodnie. Poza tym przy zapiętych pasach bezpieczeństwa kurtka stanowi pewien bufor, przez który pas nie przylega do ciała tak, jak powinien.

- Pasy bezpieczeństwa w większości wypadków drogowych ratują nam zdrowie i życie, pod warunkiem jednak, że są prawidłowo zapięte. Pas nie powinien być poskręcany, cała szerokość taśmy pasa powinna idealnie przylegać do naszego ciała. Pas powinien przebiegać przez najtwardsze punkty naszego ciała, czyli przez układ kostno-szkieletowy. Część biodrowa - jak sama nazwa mówi - powinna przebiegać przez biodra (kolce biodrowe), natomiast górna część pasa powinna przebiegać przez mostek i obojczyk. Taśma pasa jest tak skonstruowana, żeby podczas wypadku mogła się rozciągnąć. Pas powinien być zapięty pod kurtką, czyli jak najbliżej ciała. Po zapięciu pasa pamiętajmy, żeby wybrać cały "luz" z części biodrowej, czyli łapiemy pas za górną część przy zapięciu, gdzie wciskamy klamrę, i ciągniemy pas ku górze w stronę słupka, nigdy odwrotnie - tłumaczy Roman Nowak, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
Czytaj także:

Przygotowanie auta do zimy


Jak prawidłowo podłączyć kable rozruchowe?



Jak jeździć w zimie?



W trakcie zimy bardzo zdradliwym zjawiskiem jest tzw. czarny lód. W trakcie zimy bardzo zdradliwym zjawiskiem jest tzw. czarny lód.
Kiedy już wyruszycie w drogę, warto pamiętać o kilku podstawach. Przede wszystkim o wyczuciu przy dodawaniu i odejmowaniu gazu. To właśnie prędkość wpływa na efektywność hamowania, pokonania łuku czy chociażby podjazdu i zjazdu ze wzniesienia. Pamiętajmy, że najlepsze systemy bezpieczeństwa czy opony zimowe w aucie z napędem na wszystkie koła na wiele się nie zdają, jeśli kierowca nie ma pojęcia o prowadzeniu auta zimą.

Jezdnia pokryta lodem, zalegającym śniegiem czy błotem pośniegowym bywa bardzo zdradliwa i zazwyczaj my, kierowcy, w tej nierównej walce mamy niewielkie szanse. Szczególnie niebezpieczny jest tzw. czarny lód. To warstwa lodu, która znajduje się bezpośrednio na nawierzchni jezdni. Droga robi wrażenie suchej, a tym samym bezpiecznej, a w rzeczywistości okazuje się niezwykle trudna. Najistotniejszym jest, by kierowca zachował pełną koncentrację i obserwował drogę oraz reakcję samochodu.

Droga hamowania w okresie zimowym jest znacznie dłuższa, nawet kilkukrotnie. Odstęp między poprzedzającym samochodem powinien być dużo większy niż w cieplejszych miesiącach. Lepiej zdjąć nogę z gazu i jechać kilka sekund za autem przed nami. Jazda na zderzaku nigdy nie jest dobrym pomysłem, tym bardziej w zimie.

Spójrzcie tylko na poniższą grafikę, która obrazuje, jak bardzo wydłuża się droga hamowania na lodzie pokrytym śniegiem w zależności od prędkości.

Jak nie wpaść w poślizg?



Grafika przedstawia drogę hamowania na oblodzonej i zaśnieżonej drodze. Grafika przedstawia drogę hamowania na oblodzonej i zaśnieżonej drodze.
Ważne jest także zachowanie zimnej krwi "za kółkiem". Operujmy kierownicą i pedałami z opanowaniem, przemyślanymi ruchami. Nerwy nigdy nie były dobrym doradcą. Prowadzenie auta i manewrowanie powinno być płynne, wszelkie nieprzewidziane ruchy mogą sprawić, że zerwiemy przyczepność z podłożem i nieszczęście gotowe.

Żeby uniknąć niekontrolowanych poślizgów, należy dostosować prędkość do warunków na drodze, a także unikać gwałtownych ruchów kierownicą oraz nagłego operowania pedałem przyspieszania. Jedźmy na możliwie najwyższym biegu, nie osiągajmy zbyt wysokich obrotów silnika, włączajmy wyższy bieg szybciej niż podczas jazdy na suchej nawierzchni. A jeśli już wpadniemy w poślizg, to przede wszystkim nie wpadajmy w panikę. Jeżeli koła osi przedniej utracą przyczepność, czyli wpadniemy w tzw. poślizg podsterowny, należy zdjąć nogę z pedału przyspieszenia, aby dociążyć przód, i delikatnie, krótkimi ruchami, powinniśmy prostować koła. Zmniejszenie kąta skrętu spowoduje odzyskanie przyczepności. Tylko krótkie, spokojne ruchy. W przypadku gdy to tył pojazdu straci przyczepność, także należy zdjąć nogę z gazu i skręcić kołem kierownicy w stronę, w którą tył "ucieka". W ostateczności zahamujmy awaryjnie, czyli wciskamy hamulec i sprzęgło, równocześnie trzymając je do zatrzymania pojazdu - wyjaśnia Nowak.
Gdy zdecydujecie się na wyprzedzanie - weźcie poprawkę na zmianę pasa ruchu i śnieżną pryzmę, która tworzy się między pasami. Bywa bardzo zdradliwa. Wyprzedzanie powinno być wykonane pewnie, płynnie, bez przyspieszania i hamowania w trakcie. Unikajcie także gwałtownych ruchów kierownicą.

Wieniec kierownicy powinien być trzymany pewnie, obiema rękoma, najlepiej w położeniu za piętnaście trzecia. Wyprzedzanie, zwłaszcza jeśli widoczność jest słaba, a warunki atmosferyczne niesprzyjające, jest bardzo niebezpieczne.

Jak jeździć w takich warunkach? Jak jeździć w takich warunkach?
Poza tym uważajcie na łukach drogi. Aby uniknąć poślizgu, należy je pokonywać ze stałą prędkością, nieco szerzej niż zwykle. Mniejszy skręt kołem kierownicy minimalizuje ryzyko utraty przyczepności przedniej osi.

W okresie zimowym warto uważać na mostach, wiaduktach i w tunelach. To miejsca, w których jest bardziej ślisko niż na pozostałych drogach.

Pamiętajmy także o włączeniu świateł mijania. Wiele nowych samochodów automatycznie po uruchomieniu silnika włącza światła do jazdy dziennej, które nie świecą z tyłu auta. Kierowcy często o tym zapominają i w trudnych, śnieżnych warunkach podróżują tylko na światłach dziennych. To duże niebezpieczeństwo.

Czytaj także:

Kierowco, pamiętaj o przełączeniu świateł z dziennych na mijania



Motoporadnik: jazda po śniegu i lodzie

mJ

Opinie (114) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Dostosować prędkość do panujących warunków.Tylko tyle i aż tyle.I nie wierzyć beznamiętnie systemom elektroniki.Przede wszystkim zdrowy rozsądek zachowanie odległości i przestrzeganie przepisów i zasad fizyki.

    • 29 3

    • Trzeba się rozpędzić a później już z górki

      • 0 0

  • wcale nie jeździć dla dobra wszystkich !!! (10)

    • 20 5

    • albo rowerkiem!

      • 10 1

    • a kto ci wtedy przywiezie sojowe latte z wegańskiej mleczarni? (1)

      • 8 3

      • majo krowy latte wega co jedzo tylko kwiatki z mleczów i dajo mleko niebiańskie?

        • 2 0

    • Przekonałeś mnie (6)

      Jutro biorę urlop na całą zimę żeby wcale nie wychodzić z domu. Mam nadzieję że wszyscy kierowcy tak zrobią, dla dobra wszystkich. Gospodarka stanie ale co tam, bezpieczeństwo przede wszystkim.

      • 4 1

      • daj spokój, od czego są konie i wielbłądy (1)

        • 2 0

        • Widziałeś wielbłąda zapierd... po śniegu?

          • 0 0

      • No tak, bez użycia samochodu nie da się wyjść z domu. (2)

        • 1 2

        • ale tu nie chodzi o to że się nie da

          tylko że gospodarka stanie jak zrezygnujemy w ogóle z samochodów, więc stwierdzenie "wcale nie jeździć" to utopia i głupota

          • 1 1

        • Wyobrażam sobie taką sytuacje gdzie nie mieszkam w mieście i aby dostać się do pracy trzeba jechać autem bo coś takiego jak PKS nie istnieje a do najbliższej stacji kolejowej kilkanaście km.

          • 0 0

      • Wirus szaleje wszyscybw domach wojsko grochówę dostarczy

        • 0 0

  • Do przodu !

    • 3 3

  • (5)

    najlepiej rozpędzić się na słowackiego (koniecznie gruzem, im starszy tym powinien jechać szybciej), walnąć w heble w połowie zakrętu i z rozdziawioną japą obserwować jak zablokowało się drogę na godzinę.

    • 73 4

    • (1)

      Blondi jechała i tak zostało w pamięci? ;)

      • 3 1

      • Blondi zablokowało.

        • 2 1

    • widzę, że coś o tym wiesz, hehehhe. współczuję. jeszcze spłacasz naprawę barierek i innych aut z powodu braku OC?

      • 2 1

    • Bez hamulców i letnie opony (1)

      • 0 0

      • Lepsze letnie dobre opony niż 10letnie zimówki.

        • 0 0

  • Jak nie potraficie jeździć (5)

    to naprawdę auta zostawcie pod domem i idźcie na taxi albo na komunikacje miejską. Będzie bezpieczniej dla Was i dla innych i nie będziecie generować takich masakrycznych korków szczególnie zimą!

    • 20 3

    • Bezpiecznie! (2)

      i nic więcej.

      • 0 2

      • Najlepsze są mistrzynie (1)

        co potrafią z białymi nieodśnieżonymi szybami jeździć prawie na oślep na dodatek na letnich łysych oponach... ;)

        • 11 0

        • Pewnie słyszały, że druty wystające z opon mają dobrą przyczepność.

          • 3 0

    • Kupić skuter śnieżny i dopiero wtedy jeżdzić

      ponieważ zima ulice nie są odśnieżane jak należy w Gdańsku.

      • 3 0

    • Przy tym co aktualnie odwalaja

      na drogach wszelkie frinaly czy ubery pojęcie idź na taxi jest nieaktualne i na pewno nie bezpieczne

      • 2 1

  • Dla osób, które zadają sobie takie pytanie jak tytuł artykułu - mam jedną odpowiedź:

    Nie jeździć i wybrać komunikację miejską.

    • 24 1

  • szybko ale bezpiecznie najlepiej kupić używane 4 inne opony po 50 zł sztuka na okazje trójmiasto albo innym portalu (5)

    • 20 1

    • Rocznik 2008, 4 mm bieżnika. (1)

      Żal wyrzucić ;-)

      • 9 0

      • rocznik 65, 13 cm... ? żal sobie nawet myślec o tobie :)

        współczujemy

        • 0 0

    • dobrze że mi przypomniałeś (1)

      muszę moje zajechane wystawić

      • 7 0

      • tak poprostu żone i córke za drzwi w zime wystawisz?

        • 1 3

    • ty sarkazm, zapłać swoim pracownikom godne pensje, to kupia takie po 1200 za sztukę jeszce gorące pachnące fabryką

      • 3 2

  • Boisz się jeździć zimą? Nie bądź zawalidrogą!!!

    Kierowcy komunikacji miejskiej dowiozą Cię bezpiecznie do celu podróży!!! Nie utrudniaj życia innym kierowcom ;)

    • 24 3

  • Dwa słowa

    Zbliża się czas na "bondo rokiem"

    • 5 1

  • jeździć

    Ostrożnie.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Serwis Haller to przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane