• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak likwidacja fotoradarów przełożyła się na statystyki kolizji i wypadków?

Michał Jelionek
3 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Kierowcy zwalniają na widok atrap fotoradarów. Czy ich usunięcie było błędem? Kierowcy zwalniają na widok atrap fotoradarów. Czy ich usunięcie było błędem?

Po likwidacji fotoradarów i odebraniu uprawnień do korzystania z takich urządzeń strażom miejskim i gminnym - kierowcy odetchnęli z ulgą. Z dróg zniknęły zarówno stacjonarne, jak i mobilne urządzenia. Dziś pewne jest, że usunięcie wszystkich fotoradarów było błędem, bo zmotoryzowani zaczęli jeździć szybciej, a to niestety przełożyło się na większą liczbę wypadków i kolizji drogowych w niektórych lokalizacjach Trójmiasta.



Likwidacja fotoradarów była:

Dla jednych fotoradary - szczególnie te przenośne - to maszynki do łatania gminnych budżetów, dla drugich - nawet atrapy - to skuteczny bat na kierowców łamiących przepisy drogowe. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, ale nie zmienia to faktu, że zlikwidowano fotoradary z miejsc, w których podnosiły poziom bezpieczeństwa.

- Każde miejsce, z którego zniknęły fotoradary, należy rozpatrywać indywidualnie. Warto jednak odwołać się do przygotowanego we wrześniu 2016 roku raportu Instytutu Transportu Drogowego, który wskazuje, że po zlikwidowaniu gminnych fotoradarów aż o 46 proc. wzrosła liczba ofiar śmiertelnych w tych miejscach. Takie wnioski uzyskano po analizie sytuacji w 43 miejscowościach na terenie całego kraju. Mało tego, po zlikwidowaniu urządzeń aż 73 proc. kierowców przekracza w tych miejscach dozwoloną prędkość - tłumaczy nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku.
W Trójmieście chyba najlepszym przykładem niepotrzebnie zlikwidowanych fotoradarów jest leśny odcinek ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze do niedawna na krętej drodze w kierunku centrum Gdańska stały trzy maszty z fotoradarami. Dziś nie ma żadnego, a liczba wypadków w tym miejscu wyraźnie się zwiększyła.

Przypomnijmy, że w tym miejscu maszty z fotoradarami zostały usunięte z pobocza drogi pod koniec czerwca 2014 roku.

Czytaj także: Rekord kolizji i wypadków na ul. Słowackiego

Przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych leśny odcinek ul. Słowackiego sprawia kierowcom spore trudności. Przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych leśny odcinek ul. Słowackiego sprawia kierowcom spore trudności.
W roku 2016, w okresie od 1 stycznia do 31 lipca, na odcinku łączącym obwodnicę z Wrzeszczem policja odnotowała 204 kolizje i 8 wypadków, w których osiem osób zostało rannych, a jedna zginęła. W tym roku, w analogicznym okresie, doszło tam do 175 kolizji i 12 wypadków. Ucierpiało 11 osób, jedna zmarła.

Dla porównania, przed likwidacją fotoradarów na leśnym odcinku ul. Słowackiego interwencji policji - szczególnie po kolizjach - było znacznie mniej. W roku 2014, od początku stycznia do końca lipca doszło do 114 kolizji i 16 wypadków, w których rannych zostało 19 osób.

Wypadki i kolizje na ul. Słowackiego w okresie od 1 stycznia do 31 lipca:
2014 - 130 zdarzeń drogowych - 114 kolizji, 16 wypadków (19 osób rannych)
2015 - 125 zdarzeń drogowych - 118 kolizji, 7 wypadków (7 osób rannych)
2016 - 212 zdarzeń drogowych - 204 kolizje, 8 wypadków (8 osób rannych, 1 zginęła)
2017 - 187 zdarzeń drogowych - 175 kolizji, 12 wypadków (11 osób rannych, 1 zginęła)

- Liczby mówią same za siebie. Warto również przedstawić dwie statystyki całoroczne. W roku 2010 na ul. Słowackiego odnotowaliśmy łącznie 204 zdarzenia drogowe. Sześć lat później, już po likwidacji fotoradarów w tym miejscu, ta liczba wzrosła do 333 zdarzeń. Z całą pewnością na taką różnicę liczby incydentów złożyła się suma różnych czynników, a prawdopodobnie kluczowym z nich była obecność fotoradarów, które sprawiały, że kierowcy zwalniali w tym miejscu - dodaje Ciska.
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - to zdecydowanie najczęstsza przyczyna kolizji i wypadków na ul. Słowackiego. Przypomnijmy, że na całym leśnym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h.

Czytaj także: Śmiertelny wypadek kobiety w ciąży na Słowackiego

W tym wypadku zginęła kobieta w ciąży.

Wciąż szuka się skutecznego rozwiązania, które poprawiłoby bezpieczeństwo na krętym odcinku. Po likwidacji fotoradarów ich rolę miał przejąć odcinkowy pomiar prędkości. Zainstalowano urządzenie, które w dalszym ciągu nie zostało uruchomione i tak naprawdę nie wiadomo, kiedy zacznie działać.

Kolizji jest coraz więcej, dlatego też w tym miejscu coraz częściej widujemy policjantów drogówki, kontrolujących prędkość poruszających się aut. W ciągu ostatnich dwóch lat funkcjonariusze odebrali blisko 100 praw jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym na leśnym odcinku ul. Słowackiego. W celu poprawy bezpieczeństwa zaproponowano również proces uszorstnienia nawierzchni feralnego odcinka drogi. Pomysłodawcy wierzą, że poprzez zwiększenie przyczepności zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo w tym miejscu, a tym samym zmniejszy się liczba kolizji.

Łączna liczba wypadków i kolizji na Słowackiego od 2009 roku:
2009 - 228 zdarzenia drogowe - 207 kolizji, 21 wypadków (1 osoba zginęła, 22 osoby ranne)
2010 - 204 zdarzenia drogowe - 191 kolizji, 13 wypadków (18 osób rannych)
2011 - 202 zdarzenia drogowe - 188 kolizji, 14 wypadków (18 osób rannych)
2012 - 215 zdarzenia drogowe - 197 kolizji, 18 wypadków (23 osoby ranne)
2013 - 230 zdarzenia drogowe - 210 kolizji, 20 wypadków (2 osoby zginęły, 20 osób rannych)
2014 - 248 zdarzania drogowe - 224 kolizji, 24 wypadki (31 osób rannych)
2015 - 234 zdarzenia drogowe - 221 kolizji, 13 wypadków (16 osób rannych)
2016 - 333 zdarzenia drogowe - 319 kolizji, 14 wypadków (1 osoba zginęła, 17 osób rannych)

Demontaż pierwszej atrapy fotoradaru na ul. Słowackiego.

Oczywiście w Trójmieście są też takie miejsca, w których usunięcie masztów fotoradarów nie miało znaczącego wpływu na zwiększenie liczby zdarzeń drogowych. Dobrym przykładem jest al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu w Sopocie.
Wypadki i kolizje na al. Niepodległości w okresie od 1 stycznia do 31 lipca:
2014 - 92 zdarzenia drogowe - 91 kolizji (w tym 8 na wysokości fotoradaru), 1 wypadek
2015 - 96 zdarzeń drogowych - 95 kolizji (8), 1 wypadek (2 osoby ranne)
2016 - 108 zdarzeń drogowych - 108 kolizji (10), 0 wypadków
2017 - 114 zdarzeń drogowych - 113 kolizji (9), 1 wypadek (1 osoba ranna)

Podobnie sytuacja wygląda w Gdyni na ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni. Po usunięciu fotoradaru statystyki zdarzeń drogowych pozostały na podobnym poziomie.

Wypadki i kolizje na ul. Wielkopolskiej w okresie od 1 stycznia do 31 lipca:
2014 - 69 zdarzeń drogowych
2015 - 56 zdarzeń drogowych
2016 - 72 zdarzenia drogowe (1 osoba zginęła)
2017 - 66 zdarzeń drogowych (1 osoba zginęła)
(w przypadku tego miejsca posiadamy jedynie dane ogólne, bez podziału na kolizje i wypadki)

Z powyższych statystyk jasno wynika, że zlikwidowanie wszystkich masztów fotoradarów było sporym błędem. Wiele osób zastanawia się, dlaczego zdecydowano się na taki ruch na bardzo wymagającym odcinku ul. Słowackiego. Prawdopodobnie już samo pozostawienie atrap fotoradarów wpłynęłoby na zmniejszenie liczby kolizji w tym miejscu. Nie jest tajemnicą, że szare skrzynki na przydrożnych masztach czy tabliczki informujące o kontroli prędkości działają na wyobraźnię kierowców, którzy na ich widok automatycznie zdejmują nogę z gazu.

Miejsca

Opinie (222) 8 zablokowanych

  • kasy brakuje w gminie? (3)

    Znowu kombinują żeby zdzierać z nas kasę.
    Zlikwidować Straż Miejską a pieniądze przeznaczyć na naprawę jezdni albo dać Policji to ilość wypadków spadnie.Jak można malować białe linie na dziurach za grube pieniądze jak np.Wita Stwosza.

    • 2 2

    • W Gdańsku straż nigdy nie miała fotoradaru, więc nikt z nikogo nie zdzierał. (2)

      Straż jest finansowana przez samorząd, policja przez państwo. Samorząd nie ma na policję właściwie żadnego wpływu. Uważasz, że Gdańsk powinien dać pieniądze ministrowi z Warszawy, żeby ten wydawał je według własnego uznania?

      • 0 0

      • To łatać drogi za zmarnowane pieniądze na SM albo dla domu dziecka na Abrachama. (1)

        • 1 1

        • A wtedy ty będziesz mógł bezkarnie parkować swojego sztrucla na środku skrzyżowania.

          Albo przed Neptunem.

          • 0 0

  • Propaganda jak zwykle (1)

    Brakuje fundamentalnej informacji, że większość tzw. dróg nie spełnia norm technicznych. Na Słowackiego szczególnie to widać i to jest fakt (oficjalne info). Ale lepiej maskować swą indolencje zwalając winę na kierowców, czytaj dojne krowy.

    • 2 0

    • Norm technicznych autostrady Słowackiego faktycznie nie spełnia.

      Dlatego jazda tam z prędkością 140 km/h jest zwykłym idiotyzmem i proszeniem się o kłopot.

      • 0 0

  • (1)

    Jako były pracownik straży miejskiej, dodam że na wsi czy w gminie straż miejska musi sama się utrzymać, a dodatkowo mile widziany jest przychód dla gminy. Jeśli brakowało w budżecie pieniędzy komendant planował rozstawienie fotoradaru w miejscu gdzie zawsze się ktoś znajdzie łamiący zasady ruchu drogowego i nie miało to nic wspólnego z bezpieczeństwem :) W przeciwnym razie burmistrz groził rozwiązaniem jednostki straży miejskiej.

    • 1 1

    • Głupoty opowiadasz. W której straży pracowałeś?

      Bo nawet jeśli incydentalnie się tak zdarzyło, to znaczy, że w mieście twym burmistrz i radni byli idiotami.

      • 0 0

  • Fotolodziarnia (3)

    Głupoty piszecie, wypadki były są i będą nawet jak co metr będzie stał fotoradar. Ja tam zawsze przed foto hamowałem a później trzeba przyśpieszyć by nadrobić stracony czas.

    • 4 2

    • I co zrobiłeś z tym nadrobionym czasem? Zbawiłeś świat? (2)

      A może raczej przeleżałeś go na kanapie z paczką czipsów? I co, warto było ryzykować? Że też niektórzy muszą chwalić się swoją głupotą przed całym światem.

      • 0 3

      • idiot (1)

        na przykład zdążyłem do pracy...i co leszczu ?

        • 1 0

        • Jak ruszysz tyłek z domu 5 minut wcześniej, też zdążysz.

          I nie będziesz narażał nikogo z powodu swojego lenistwa. Najwyższy czas nauczyć się obsługi zegarka, planowania oraz organizowania swojego czasu, lamusie.

          • 0 2

  • prędkość

    Wypadki są powodowane głównie przez nieuwagę. Jeśli kierowca nie skupia się na bezpiecznej płynnej jeździe, tylko wypatruje fotoradarów, pika w yanosika, wyszukuje w lusterkach radiowozów i co 10 metrów mija znak drogowy, nasłuchuje CB-radio, albo trafia na jakiś nowe nietypowe oznakowanie poziome, to w końcu się zmęczy, zagapi i bum! Czasami trzeba jechać szybciej, niż dopuszczalna prędkość, żeby np. bezpiecznie skończyć manewr. Jeśli np ktoś wyprzedza auto sunące 40 km/godz z prędkością 41 km/godz, to może się w końcu doczekać peletonu rowerzystów mknących niespodziewanie z przeciwka i masakra gotowa. Jak już się kogoś wyprzedza, to trzeba to zrobić możliwie szybko. Są oczywiście miejsca, gdzie jakiś straszak by się przydał, bo mistrzowie prostej nie dają innym szans na włączenie się do ruchu.

    • 4 0

  • U nas jest jeszcze luz

    Im dalej na południe Polski, tym więcej fotoradarów.

    • 1 0

  • Statystyki nie są jednoznaczne np. w 2013 gdy Straż Miejska szalała w pełni

    na Słowackiego 230 zdarzenia drogowe - 210 kolizji, 20 wypadków (2 osoby zginęły, 20 osób rannych)
    a po odebraniu im uprawnień do kontroli w 2016 na Słowackiego - 333 zdarzenia drogowe - 319 kolizji, 14 wypadków (1 osoba zginęła, 17 osób rannych) - zatem skutki bardziej tragiczne.
    Niezależnie od statystyk kontrola szybkości jest oczywiście niezbędna jednak w sytuacji, gdy kwoty z mandatów zasilały budżety miast czy gmin podmioty te kompletnie się zdegenerowały skupiając się wyłącznie (podkreślam wyłącznie) na trzepaniu kasy bezpieczeństwo mając, oczywiście, w d*p**. To w końcu Polska, kraj, jak to ktoś mądry powiedział, który istnieje tylko teoretycznie.

    • 3 0

  • Brak umiejętności (2)

    Brak umiejętności za kierownicą. BRAK !!

    Po co? Pytam się po co??

    Jadąc Słowackiego z góry na dół, wiele razy robię tak, że wrzucam 5 bieg, 70km/h i zupełnie puszczam gaz.

    I zawsze. Ale to zawsze widzę osoby które poganiają mnie z tyłu.
    I pytam się po co? Jak zakręty zakrętami, a każdy i tak zwolni w okolicy dolnego leśnego przystanku bo jest kamera prędkości.

    A tak na 5biegu i 70kmh, to i auto samo jedzie bez dodawania gazu, i jedzie wtedy za darmo :P jak by ktoś nie wiedział :P

    • 14 0

    • Zgadza się

      Zgadza się, braki w wyszkoleniu. W Polsce nie uczy się jeżdżenia po górskich drogach i hamowania silnikiem, stąd wypadki, takie jak np. parę lat temu polskiego autokaru we Francji, który zjeżdżając górską drogą spalił hamulce i nie wyrobił się na ostatnim ostrym zakręcie. Na Słowackiego też większość kierowców jedzie na wciśniętym hamulcu, gdy – potwierdzam – można spokojnie zjechać na 5-tce, 70-tką nie używając hamulca ani razu!

      • 0 0

    • Z kolei ja na motocyklu jadę w dół na wyższych obrotach,

      przy większym momencie łatwiej mi kontrolować prędkość.

      • 0 0

  • i to są fakty, liczby (28)

    Panowie posłowie, macie krew na rękach po tej likwidacji fotoradarów. Może w końcu zaczniecie myśleć o ludziach a nie o głosach i decyzjach populistycznych pod publiczkę???

    • 150 236

    • Zamknij twarz

      • 1 0

    • W Szwajcarii fotoradary mogąstać w krzakach (15)

      I są zasłaniane siatką maskującą!!! Ale u nas nie, afera od razu, bo to "nie poprawia bezpieczeństwa". Liczba ofiar w Szwajcarii jakoś przeczy tym teoryjką domorosłych ekspercików.

      • 83 28

      • (12)

        Typowy przyklad kretyna dla kretynow...
        Wybiorczy przyklad bez reszty otoczki...
        Ps1 jak jezdza e Rosji?
        Ps2 zalatw mi warunki życia jak w Szwajcarii a ja obiecuje jazde zgodnie z kodeksem...
        Wyrwanie czegos z kontekstu to retoryka polskich szmaciarzy polityków

        • 35 84

        • Szwajcaria (9)

          A jak ci nie załatwię " jak w Szwajcarii" to co? Jak nikt ci nie załatwi? Zarabiasz mniej więc będziesz jeździł jak w Delhi?
          Na złość wyprzedzisz na przejściu dla pieszych? A może przyspieszysz bo strzałka zaraz zgaśnie..? Co jeszcze, może przytrzesz lusterkiem "ped**arza"?
          Brak słów.

          • 57 7

          • (6)

            Wow wow
            Jakie ekstremlane argumenty...
            Tak oczywiście: przycieram ped**arzy, a jak zaliczą zgon do zrzucam ich ze skarpy na Słowackiego...
            Chodzo o trochę szersze spojrzenie:
            W kraju gdzie "wszystko" jest poukładane i można godnie żyć mniej jest frustrcji i kompleksów wyładowywanych na drodze.
            Wstajesz rano, jesz jak człowiek normalne śnniadanie, jedziesz do pracy, robisz właściwym temepem (w Polsce często jeden etat zastępuje dwa/trzy - prywatny sektor), wiesz, że dom bez problemu spłacisz, zostanie na na wczasy, oszczęności, nowe subaru itd.
            Wiem, że ciężko Tobie to wyobrazić, ale to poważnie wpływa na zaxchowanie człowieka...

            • 23 49

            • (1)

              Idiotyczne usprawiedliwienie. Jeżeli podczas jazdy wyładowujesz swoje frustracje to człowieku zrób przysługę wszystkim i weź autobus.

              • 10 0

              • A gdzie łbie wyczytales ze piszę o sobie?

                • 0 2

            • (3)

              Usprawiedliwiaj swoją głupotę dalej. Oby cię kiedyś złapali.

              • 47 13

              • (1)

                Nie jest to żadne usprawiedliwienie dla drogowej głupoty, ale przyznać muszę że tryb życia Polaków sytuacji na drodze na pewno nie poprawia. Na najbardziej zagrożonych wypadkami odcinkach powinni uruchomić odcinkowy pomiar prędkości, wyraźnie oznakować. Nie jestem zwolennikiem polowania na kierowców zza krzaka, odcinkowy pomiar lepiej się sprawdza niż pojedynczy fotoradar.

                • 20 3

              • Ja bym proponował podpięcie fotoradaru do działka wysoko-kalibrowego. Wyeliminuje to najcięższe przypadki debilizmu i mordercy w zawieszeniu.

                • 6 1

              • przykro mi to stwierdzić, ale On ma rację. W dużych miastach element wiecznego pośpiechu swoje robi.

                • 18 12

          • (1)

            słabo rozumujesz debilu w takich krajach jak Szwajcaria Francja itd żyje się zupełnie na innym poziomie w o wiele mniejszym stresie pytanie debilu czy w Szwajcarii przedstawiciela handlowego rozlicza się poprzez nierealne do wykonania limity ile godzin dziennie pracuje Francuz a ile Polak?Żyjemy w zupełnie innym świecie pod wieloma względami

            • 4 8

            • To jedz na Litwe

              Poziom zycia nie odbiega jakos od naszego, a wszyscy jezdza idealnie przepisowo.
              Mandaty za kilkaset euro i spokoj, u nas też powinno tak byc.

              Jezeli pracodawca zmusza Cie do lamania prawa, to raczej rozgladalbym sie za innym zajeciem.

              • 8 2

        • (1)

          Dostaniesz 10 tys. na rękę i będziesz jeździł przepisowo? Wysoko się cenicie, drogowi idioci...

          • 73 12

          • Kurski jakoś przeczy tej teorii

            Frustracja to frustracja i fakt, że zasobność kieszeni ma jakiś wpływ ale nie ostateczny.

            Nie zmienia to faktu, że problemem w Polsce są kary. Odbieranie prawa jazdy? Phi? Czy ktoś się tym przejmuje? Co chwila czytamy/słyszymy, że ktoś jechał bez prawa jazdy, bo mu zostało odebrane.. często wielokrotnie (to tak można?). Mandaty powinny być jak w zachodniej Europie. 1000 eurasów na dzień dobry. Komornik na konto/pensję/emeryturę jak nie ma jak spłacić.

            • 35 8

      • W Szwajcarii nie bylem, ale we Włoszech, Hiszpanii czy Portugalii tez wyraźnie ostrzegają przed fotoradarem i jakoś nikomu to nie przeszkadza. Nie ma polowania z krzaków, policji tez niemal nie widać, a na autostradach 120 i to niemalpustych większość jedzie przepisowo. Ale tam ludzie żyją w zwolnionym tempie, maniana się zrobi, albo i nie, a unas muszę 30km zrobić w 20 minut bo nie zepne dnia

        • 3 0

      • Bo tu złota wolność szlachecka, panie!

        • 18 2

    • to nie wina braku fotoradarów tylko kierowców, którzy nie przestrzegają przepisów

      • 3 0

    • taki to teren zabudowany jak z koziej d... trąba (1)

      "W ciągu ostatnich dwóch lat funkcjonariusze odebrali blisko 100 praw jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym na leśnym odcinku ul. Słowackiego" no i to jest w tym najlepsze: w terenie zabudowanym na leśnym odcinku, rozumiem, że rok temu na dole dzięki szyszce wycięli drzewa i pewnie zbudują bloki, ale żeby nazywać to terenem teraz zabudowanym?

      • 12 18

      • A tablicy "teren zabudowany" to nie zauważyłeś? Czy ślepy?

        • 1 0

    • następnej miejskiej autostradzie w Gdańsku

      proponuję dać imię "Ofiar populizmu"

      • 1 2

    • bzdura

      bez korelacji z ilością samochodów na drodze (wzrost ruchu lub ilość wypadków na ilość samochodów) to są dane z pupy. Po za tym widać, że ilość wypadków maleje.

      • 5 2

    • Bo u nas ważniejsze są głosy wyborcze pijaków, nierobów, kiboli i kretynów za kierownicą niż porządek i bezpieczeństwo:((

      Tyle w temacie....

      • 12 0

    • nawet odległość od wyprzedzanego rowerzysty zmniejszyli na 1m

      czy nie są to zboczone i mordercze pomysły?

      • 5 4

    • Masz 100 % racji !!! (2)

      Fotoradary zostały zlikwidowane bo naszym szanownym posłom zawsze się spieszy i wpadali na fotoradary SM i często kończyło się mandatem i punktami karnymi a jak miał pecha to jakiś pracownik SM nieprzychylny danej opcji politycznej puścił farbę do mediów i był większy problem niż mandat . Do dzisiaj trzymają łapę na fotoradarach oraz na odcinkowym pomiarze szybkości , przykładem jest ul . Słowackiego gdzie około dwóch lat temu były robione testy sprawności wspomnianego " OPS " i jest jego wprowadzenie skutecznie wstrzymywane ! Ale za to my Polacy jesteśmy wyjątkowo bogatym krajem i stać nas na płacenie wysokich odszkodowań komunikacyjnych , coraz droższych składek OC i AC . Mnie osobiście nie przeszkadza to że fotoradarami będą zarządzali SM , policja , ITD a nawet dałbym takie uprawnienia radom dzielnic i one by wiedziały gdzie należy stawiać te urządzenia z pożytkiem dla bezpieczeństwa na drogach osiedlowych i lokalnych a jednocześnie zawsze by upolowali leszcza który zasilił by budżet rady osiedla . Droga do rozumu niektórych kierowców biegnie tylko przez kieszeń czego dowodem jest zachowanie naszych kozaków za zachodnimi granicami kraju . Tam to boli i tam się jeździ zgodnie z przepisami . Polska to dziwny kraj pieniądze leżą na naszych ulicach a nie ma kto ich zbierać !!!

      • 41 14

      • (1)

        Wyprowadź się od mamy i kup se samochód

        • 7 31

        • Najpierw trzeba wyjść z umysłowej piwnicy

          • 18 4

    • pasy można zapinać

      Nawet w ciąży. Pod brzusiem na biodrach poprowadzić. I to
      Wszystko

      • 10 5

  • Slowackiego

    Każdy kto rozwalił się na Słowackiego jest cw...em utrudniającym życie innym kierowcom - zabierać prawo jazdy tym kretynom i ponowny egzamin ! w tym tyg 3 razy stałem w korku ostatni raz wczoraj corsa turkusowa jakim idiota trzeba być żeby cisnąć na lysych oponach w takim miejscu ? Tak akurat powinien być odcinkowy pomiar i 60 km/h

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Lexus?

 

Najczęściej czytane