• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak likwidacja fotoradarów przełożyła się na statystyki kolizji i wypadków?

Michał Jelionek
3 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Kierowcy zwalniają na widok atrap fotoradarów. Czy ich usunięcie było błędem? Kierowcy zwalniają na widok atrap fotoradarów. Czy ich usunięcie było błędem?

Po likwidacji fotoradarów i odebraniu uprawnień do korzystania z takich urządzeń strażom miejskim i gminnym - kierowcy odetchnęli z ulgą. Z dróg zniknęły zarówno stacjonarne, jak i mobilne urządzenia. Dziś pewne jest, że usunięcie wszystkich fotoradarów było błędem, bo zmotoryzowani zaczęli jeździć szybciej, a to niestety przełożyło się na większą liczbę wypadków i kolizji drogowych w niektórych lokalizacjach Trójmiasta.



Likwidacja fotoradarów była:

Dla jednych fotoradary - szczególnie te przenośne - to maszynki do łatania gminnych budżetów, dla drugich - nawet atrapy - to skuteczny bat na kierowców łamiących przepisy drogowe. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, ale nie zmienia to faktu, że zlikwidowano fotoradary z miejsc, w których podnosiły poziom bezpieczeństwa.

- Każde miejsce, z którego zniknęły fotoradary, należy rozpatrywać indywidualnie. Warto jednak odwołać się do przygotowanego we wrześniu 2016 roku raportu Instytutu Transportu Drogowego, który wskazuje, że po zlikwidowaniu gminnych fotoradarów aż o 46 proc. wzrosła liczba ofiar śmiertelnych w tych miejscach. Takie wnioski uzyskano po analizie sytuacji w 43 miejscowościach na terenie całego kraju. Mało tego, po zlikwidowaniu urządzeń aż 73 proc. kierowców przekracza w tych miejscach dozwoloną prędkość - tłumaczy nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku.
W Trójmieście chyba najlepszym przykładem niepotrzebnie zlikwidowanych fotoradarów jest leśny odcinek ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze do niedawna na krętej drodze w kierunku centrum Gdańska stały trzy maszty z fotoradarami. Dziś nie ma żadnego, a liczba wypadków w tym miejscu wyraźnie się zwiększyła.

Przypomnijmy, że w tym miejscu maszty z fotoradarami zostały usunięte z pobocza drogi pod koniec czerwca 2014 roku.

Czytaj także: Rekord kolizji i wypadków na ul. Słowackiego

Przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych leśny odcinek ul. Słowackiego sprawia kierowcom spore trudności. Przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych leśny odcinek ul. Słowackiego sprawia kierowcom spore trudności.
W roku 2016, w okresie od 1 stycznia do 31 lipca, na odcinku łączącym obwodnicę z Wrzeszczem policja odnotowała 204 kolizje i 8 wypadków, w których osiem osób zostało rannych, a jedna zginęła. W tym roku, w analogicznym okresie, doszło tam do 175 kolizji i 12 wypadków. Ucierpiało 11 osób, jedna zmarła.

Dla porównania, przed likwidacją fotoradarów na leśnym odcinku ul. Słowackiego interwencji policji - szczególnie po kolizjach - było znacznie mniej. W roku 2014, od początku stycznia do końca lipca doszło do 114 kolizji i 16 wypadków, w których rannych zostało 19 osób.

Wypadki i kolizje na ul. Słowackiego w okresie od 1 stycznia do 31 lipca:
2014 - 130 zdarzeń drogowych - 114 kolizji, 16 wypadków (19 osób rannych)
2015 - 125 zdarzeń drogowych - 118 kolizji, 7 wypadków (7 osób rannych)
2016 - 212 zdarzeń drogowych - 204 kolizje, 8 wypadków (8 osób rannych, 1 zginęła)
2017 - 187 zdarzeń drogowych - 175 kolizji, 12 wypadków (11 osób rannych, 1 zginęła)

- Liczby mówią same za siebie. Warto również przedstawić dwie statystyki całoroczne. W roku 2010 na ul. Słowackiego odnotowaliśmy łącznie 204 zdarzenia drogowe. Sześć lat później, już po likwidacji fotoradarów w tym miejscu, ta liczba wzrosła do 333 zdarzeń. Z całą pewnością na taką różnicę liczby incydentów złożyła się suma różnych czynników, a prawdopodobnie kluczowym z nich była obecność fotoradarów, które sprawiały, że kierowcy zwalniali w tym miejscu - dodaje Ciska.
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - to zdecydowanie najczęstsza przyczyna kolizji i wypadków na ul. Słowackiego. Przypomnijmy, że na całym leśnym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h.

Czytaj także: Śmiertelny wypadek kobiety w ciąży na Słowackiego

W tym wypadku zginęła kobieta w ciąży.

Wciąż szuka się skutecznego rozwiązania, które poprawiłoby bezpieczeństwo na krętym odcinku. Po likwidacji fotoradarów ich rolę miał przejąć odcinkowy pomiar prędkości. Zainstalowano urządzenie, które w dalszym ciągu nie zostało uruchomione i tak naprawdę nie wiadomo, kiedy zacznie działać.

Kolizji jest coraz więcej, dlatego też w tym miejscu coraz częściej widujemy policjantów drogówki, kontrolujących prędkość poruszających się aut. W ciągu ostatnich dwóch lat funkcjonariusze odebrali blisko 100 praw jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym na leśnym odcinku ul. Słowackiego. W celu poprawy bezpieczeństwa zaproponowano również proces uszorstnienia nawierzchni feralnego odcinka drogi. Pomysłodawcy wierzą, że poprzez zwiększenie przyczepności zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo w tym miejscu, a tym samym zmniejszy się liczba kolizji.

Łączna liczba wypadków i kolizji na Słowackiego od 2009 roku:
2009 - 228 zdarzenia drogowe - 207 kolizji, 21 wypadków (1 osoba zginęła, 22 osoby ranne)
2010 - 204 zdarzenia drogowe - 191 kolizji, 13 wypadków (18 osób rannych)
2011 - 202 zdarzenia drogowe - 188 kolizji, 14 wypadków (18 osób rannych)
2012 - 215 zdarzenia drogowe - 197 kolizji, 18 wypadków (23 osoby ranne)
2013 - 230 zdarzenia drogowe - 210 kolizji, 20 wypadków (2 osoby zginęły, 20 osób rannych)
2014 - 248 zdarzania drogowe - 224 kolizji, 24 wypadki (31 osób rannych)
2015 - 234 zdarzenia drogowe - 221 kolizji, 13 wypadków (16 osób rannych)
2016 - 333 zdarzenia drogowe - 319 kolizji, 14 wypadków (1 osoba zginęła, 17 osób rannych)

Demontaż pierwszej atrapy fotoradaru na ul. Słowackiego.

Oczywiście w Trójmieście są też takie miejsca, w których usunięcie masztów fotoradarów nie miało znaczącego wpływu na zwiększenie liczby zdarzeń drogowych. Dobrym przykładem jest al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu w Sopocie.
Wypadki i kolizje na al. Niepodległości w okresie od 1 stycznia do 31 lipca:
2014 - 92 zdarzenia drogowe - 91 kolizji (w tym 8 na wysokości fotoradaru), 1 wypadek
2015 - 96 zdarzeń drogowych - 95 kolizji (8), 1 wypadek (2 osoby ranne)
2016 - 108 zdarzeń drogowych - 108 kolizji (10), 0 wypadków
2017 - 114 zdarzeń drogowych - 113 kolizji (9), 1 wypadek (1 osoba ranna)

Podobnie sytuacja wygląda w Gdyni na ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni. Po usunięciu fotoradaru statystyki zdarzeń drogowych pozostały na podobnym poziomie.

Wypadki i kolizje na ul. Wielkopolskiej w okresie od 1 stycznia do 31 lipca:
2014 - 69 zdarzeń drogowych
2015 - 56 zdarzeń drogowych
2016 - 72 zdarzenia drogowe (1 osoba zginęła)
2017 - 66 zdarzeń drogowych (1 osoba zginęła)
(w przypadku tego miejsca posiadamy jedynie dane ogólne, bez podziału na kolizje i wypadki)

Z powyższych statystyk jasno wynika, że zlikwidowanie wszystkich masztów fotoradarów było sporym błędem. Wiele osób zastanawia się, dlaczego zdecydowano się na taki ruch na bardzo wymagającym odcinku ul. Słowackiego. Prawdopodobnie już samo pozostawienie atrap fotoradarów wpłynęłoby na zmniejszenie liczby kolizji w tym miejscu. Nie jest tajemnicą, że szare skrzynki na przydrożnych masztach czy tabliczki informujące o kontroli prędkości działają na wyobraźnię kierowców, którzy na ich widok automatycznie zdejmują nogę z gazu.

Miejsca

Opinie (222) 8 zablokowanych

  • Myśl na drodze (1)

    Sam fotoradar do zarabiania pieniędzy nie jest rozwiązaniem Wiec Trójmiasto.pl przestańcie pisać głupoty i JEŻELI CHCECIE POMÓC waszym zdaniem w tak niebezpiecznym miejscu to jest tam zupełny brak oznakowania ostrzegawczego wystarczy podpatrzeć jak sąsiedzi z krajów obok to oznaczają. Jazda lewym pasem nie puszczanie aut presja ja tez umiem tak szybko mój matiz tez tak szybko pokona zakręty co nowe auto Haha. Druga kwesta jedziemy na dół a nagle zza zakrętu wyjawia się korek co teraz No i wypadek. Gdzie znaki informujące!? Takie artykuły tylko utwierdzają tylko uwaga niestety tych którzy nie potrafią jeździć a tylko im się wydaje ale to nie ich wina tylko procesu szkolenia.

    • 1 0

    • Z jednej strony masz trochę racji z jazdą lewym pasem, z drugiej strony są pewne ograniczenia prędkości i należy ich przestrzegać, a mnie często zdarzają się sytuacje, w których jadę lewym pasem, 60 np. przy ograniczeniu 50, kilkaset metrów przede mną widzę czerwono światło, a kierowca "nowego auta" dojeżdża mi na zderzak, mruga światłami wygraża, tylko po to, żeby dojechać na czerwona 10 sekund przede mną, a potem uniemożliwić mi płynna jazdę swoim powolnym ruszaniem z systemem "start-stop".

      • 0 0

  • i dobrze

    fotoradary zlikwidowano bowiem prowadzone postepowania były w sposób nie istniejacy w kpow (quizy abc) i Policja dobrze o tym wie choś sama wylewa krokodyle łzy to nie kwapiła sie do przejecia tych urzadzeń i prowadzenia postepowań

    • 0 0

  • Likwidacja radarów była ogromnym błędem. Nigdy kierowcy nie byli tak bezkarni i nie było tak wielu wypadków.
    Nie ma na nich żadnych sankcji.Koszmar

    • 1 1

  • Likwidacja fotoradarów (16)

    to był koszmarny błąd.Ilu ludzi zginęło lub zostało rannych z tego powodu nigdy sie nie dowiemy.No cóż lobbing ludzi twierdzacych,ze fotoradary sa maszynkami do zarabiania przez różne nacje pieniedzy,zwyciężyły.....A polski kierowca jeżdżący szybko ale bezpiecznie,gdy poczuł,że nie ma juz żadnego kagańca jeździ 'ile fabryka dała.Dziwne jednak jest to,ze ten sam kierowca ,gdy znajdzie sie na drogach cywilizowanej Europy....staje sie barankiem.Najwyższy czas by przywrócić fotoradary a mandaty przemnożyć co najmniej x 100....

    • 108 86

    • Dajesz się wciągnąć w propagandę, (1)

      jeśli ktoś nie potrafi jeździć, to nawet z fotoradarem wpadnie do rowu, albo przeskoczy barierkę na prostym odcinku na Słowaka. Zwykłe rozsądne zachowanie w trudnych warunkach atm. pozwoli na normalne dotarcie do celu, a nie walić w barierki bez opamiętania i spowodować, że sporo ludzi spóźni się do pracy, przez czyjąś głupotę, a nie przez brak fotoszopa ulicznego.

      • 10 18

      • fakty nazywasz propagandą?

        bo ci nie pasują do twojej halucynacji którą nazywasx światem?
        wszyscy cie oklamuja a ziemia jest płaska?

        • 1 0

    • zginęła jedna osoba i nie wiadomo czy brak fotoradaru był przyczyną :o)

      przeczytaj i zrozum dane liczbowe a nie tytuł

      • 0 1

    • (7)

      Widac że jezdzisz z mamą albo sam tylko na trasie praca_dom...
      Zwlaszcze te radary ustawione przez kretynow z SM byly ok...
      Przyklad to Wejherowo i wiochy na drodze di Szczecina

      • 13 28

      • szczegolnie jak sa ustawione nieprzepisowo i pochowane za drzewami, budynkami czy tez barierkami a dodatkowo nie posiadaja (1)

        • 0 0

        • cd.: homologacji, bo tak z wiekszoscia bylo

          dobrze ze sie to skonczylo, bo to byla taka oplata za uzywanie auta. nawet gdy sie jechalo przepisowo to mozna bylo dostac mandat

          • 1 0

      • jestem pełen (1)

        podziwu,dla kierowców,którzy prowadzą swoje pojazdy brawurowo,uwazaja tych co stawiaja znaki ograniczenia predkości za debili,mają w pupie wszystkie przepisy,uważają sie za najlepszych na swiecie i trafiają w jedyne drzewo lub słup stojący przy drodze....i to tak centralnie.Quźwa....zdolniachy.Cześć ich głupocie !

        • 22 2

        • w USA brawurowa jazda nie kończy się tylko mandatem

          a często więzieniem!
          U nas można przejechać przez miasto z prędkością 3x wyższą i ew. zabiorą ci prawko, które co sprytniejsi potrafią w magiczny sposób odzyskać.

          • 6 1

      • (2)

        Nie można było dać gazu do dechy, bo mandat, co?

        • 16 9

        • (1)

          Mama fabią jeździ tak przepisowo i pewnie, co?

          • 8 18

          • I pewnie, tak?

            • 1 2

    • chyba nie odróżniasz zdażeń przyczynowo skutkowych

      to nie likwidacja radarów spowodowała iż są ranni i zabici na drogach, tylko nieodpowiedzialność, brawura lub brak umiejętności kierowców są głównym powodem wypadków . Trzeba edukować i uświadamiać a nie koniecznie dotkliwie karać. W Skandynawii jest bardzo mało radarów a kierowcy jakoś stosują się do znaków drogowych i nie trzeba ich tak ścigać żeby było bezpiecznie

      • 2 1

    • przemyślenia (2)

      Trzeba przyznać, że wysyp fotoradarów w gminach, chociaż w wielu miejscach ewidentnie nastawionych na kasę, bardzo wychował polskich kierowców. W tej chwili mało kto nie zwalnia przy tabliczce z terenem zabudowanym. 20 lat temu, gdybym zwolnił na rogatkach miejscowości, potraktowano by mnie jak pi. co nie umie jeździć. Mimo że jestem przeciwny jakimkolwiek nadmiernym kontrolom, uważam że pochopne zlikwidowanie fotoradarów, zwłaszcza w Polsce, było błędem. Już widać rozzuchwalanie się co niektórych właścicieli SUVów, którzy uprzednio, nie z uwagi na mandat, ale na punkty, posłusznie hamowali gdy widzieli znak z fotoradarem. Co więcej, poszedłbym dalej - czy nie zezwolić na umieszczanie skrzynek bez ostrzeżenia, pod warunkiem wyznaczenia miejsca przez ekspertów a nie przez wójta co brakuje mu w budżecie na budowę świetlicy gminnej. Z drugiej strony efekt prewencyjny tych ostrzeżeń też swoje robi.

      • 24 5

      • wychował ta jasne głupie wsiuny stawiały radarek i wstawiały wywróżoną sumę wpływu do wiejskiego budżetu przypomnę że podobnie robili też debile z tzw Platformy "Obywatelskiej" zakładając w budżecie sztywną kwotę zysków z mandatów jedno i drugie to kryminalna patologia.Ja uważam dodatkowo że to szmaciarskie ormo zwane strażami miejskimi już dawno powinno przestać istnieć

        • 3 1

      • 20 lat temu to miałeś g. a nie ruch drogowy. Nie przypisuj zasług zwiększenia świadomości kierowców jakimś fotoradarom.

        • 4 2

    • pz

      Poieram Cie jestem zwolennikiem dodania tak na początek dwóch zer do wysokości mandatow nic tak tępego Polaka nie zaboli jak utrata kasy,troche zjezdzilem Europe oczywiście nie byłem wszędzie,wiecej debili za kierownica niż u nas to jak na razie na Litwie....

      • 10 2

  • (6)

    Kto zlikwidowal PIS czy PO?

    • 13 19

    • Pis powinien zlikwidować PO! (2)

      • 6 11

      • (1)

        A potem samemu popełnić sepuku.

        • 15 0

        • wszystko zlikwidować

          żeby nic nie było

          • 0 0

    • To jedna i ta sama banda PiS+PO i SLD. Nikt nikomu nie postawił nawet zarzutów prokuratorskich.. w żadnej sprawie.. Po co te swary głupie skoro i tak wszyscy mielimy się w tej samej zupie..

      • 4 5

    • (1)

      PIS zawsze był przeciw fotoradarom.Populiści.

      • 19 10

      • Był, gdy PO je montowało. Teraz będą za :D

        • 29 1

  • a w Szwajcarii (1)

    Radary sa nieoznaczone. Przekroczyłem dozwolona predkość o 5 km/godz.....i nie ma zmiłuj tak mi do....li, ze juz potem uważałem. Mozna?

    • 0 2

    • No nie można.

      • 0 0

  • 90% tu to ameby

    Z syndromem niewolnika

    • 0 0

  • A o sprawności i stanie opon, podzespołów w wyeksploatowanych starych autach że średnia 15lat to już nikt nie napisze także o kierowcach których na kursie uczy się precyzyjnie parkować co do 1mm a nie jeździć-tragedja dno i wodorosty paranoja

    • 1 1

  • fotoradary są potrzebne, jednakże w miejscach gdzie faktycznie nadmierna prędkość może stwarzać zagrożenie, a nie, że są ustawiane w szczerych polach, miałem taką sytuację i na szczęście pomogła mi legalnajazda

    • 0 0

  • po zdjęciu fotoradarów liczba wypadków spadła o połowę: z 16 do 12 a ostatnio do 8

    a liczba rannych z 19 na 8 i 11 ostatnio. co do "statystyk" ofiar śmiertelnych to rzeczywiście imponujący wzrost: z zero, ana zero i 1.
    Jedyny wzrost to kolizje czyli stłuczki lub zderzenia (bez skutków zdrowotnych) przyczyną może być jazda na zderzaku, przy takim natężeniu ruchu są nie do uniknięcia. Zresztą żaden przepis nie pomoże na świrowanie.
    czy redaktorek umie interpretować dane?

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Alpina produkuje auta na bazie marki:

 

Najczęściej czytane