Wiadomości

Jak poprawnie parkować motocyklem?

Najnowszy artukuł na ten temat

Zastawiają samochodami drogę do szpitala, a strażnicy miejscy walczą z koronawirusem

Przykład sprytnego wykorzystania przestrzeni parkingowej przez użytkownika skuterów na minuty.
Przykład sprytnego wykorzystania przestrzeni parkingowej przez użytkownika skuterów na minuty. fot. kk/Trojmiasto.pl

Łagodna, niemal bezśnieżna zima, dodatnie temperatury i zagrożenie koronawirusem zachęcają do jazdy motocyklem - szczególnie na krótkich, miejskich dystansach. Ale czy wszyscy miłośnicy jednośladów wiedzą, jak prawidłowo parkować? O interpretację przepisów poprosiliśmy policję, strażników oraz urzędników, którzy rozważali wdrożenie pewnych ułatwień w tym zakresie w Gdańsku, lecz ostatecznie nie zyskali akceptacji rad dzielnic.



Czy motocykliści powinni być zwolnieni z obowiązku parkowania w liniach SPP?

tak, przecież motocykle zajmują mniej miejsca niż samochody 86%
tak, ale wyłącznie w miastach, gdzie są zwolnieni z opłat 4%
nie, motocykliści powinni stosować się do tych samych regulacji co kierowcy aut 6%
nie, oznakowanie SPP porządkuje parkowanie w miastach 4%
zakończona Łącznie głosów: 181
Motocykl jest traktowany w polskim prawie jak pojazd samochodowy, co przekłada się na obowiązek przestrzegania zasad parkowania na równi z kierowcami samochodów i stosowania się do tych samych znaków.

Parkowanie z dala od jezdni



Najważniejsza i dość często łamana zasada dotyczy postoju z dala od krawędzi jezdni np. pod balkonami lub wykuszami budynków, aby ochronić jednoślad przed opadami deszczu. Tak zaparkowany motocykl nie jest też narażony na przewrócenie przez nieostrożnie parkującego kierowcę.

Choć parkując w taki sposób motocykl, niekoniecznie złamiemy przepis mówiący o zakazie jazdy po chodniku, bo w przypadku lżejszych maszyn można motocykl przeprowadzić niczym rower, to i tak należy liczyć się z ryzykiem otrzymania mandatu.

- Zgodnie z obowiązującymi przepisami parkowanie motocykla na chodniku powinno odbywać się przy zachowaniu przepisu art. 47 pkt 2 Ustawy prawo o ruchu drogowym, który mówi, że dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego motocykla, motoroweru przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 2 tego artykułu (szerokość chodnika pozostawionych dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 metra). Przepis ten jasno wskazuje, że motocykl parkujemy na chodniku przy krawędzi jezdni i niedopuszczalne jest jego parkowanie np. przy ścianie budynku - rozwiewa wszelkie wątpliwości Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
- Motocykliści popełniający wykroczenia drogowe są traktowani przez strażników dokładnie tak samo jak kierowcy innych pojazdów. Jeśli parkują nieprawidłowo, muszą liczyć się z konsekwencjami - dodaje Marta Drzewiecka, rzecznik Straży Miejskiej w Gdańsku.

Salony i sklepy motocyklowe - Trójmiasto i okolice


Tego typu parkowanie jest niezgodne z przepisami i zasadami panującymi w strefie płatnego parkowania. Motocyklista powinien zająć miejsce na chodniku tuż przy jezdni, pomiędzy autami.
Tego typu parkowanie jest niezgodne z przepisami i zasadami panującymi w strefie płatnego parkowania. Motocyklista powinien zająć miejsce na chodniku tuż przy jezdni, pomiędzy autami. fot. kk/Trojmiasto.pl

SPP w Gdańsku: obowiązek bezpłatnego postoju jak autem



Ukaranym można zostać również za parkowanie poza liniami (oznakowaniem poziomym) stref płatnego parkowania (w godzinach ich obowiązywania). W przypadku Gdańska, gdzie motocykliści zwolnieni są z opłat za parkowanie, prowadzi to do dość kuriozalnej sytuacji - motocykliści mają bezwzględny obowiązek zajmowania miejsc kierowcom aut, choć za taki postój nie płacą.

Posiadacze motocykli, w przeciwieństwie do właścicieli aut, nie mogą również ubiegać się o identyfikator - kartę opłaty zryczałtowanej mieszkańca, więc nawet pod domem muszą parkować wyłącznie w liniach SPP.

W ubiegłym roku sprawę zapisów uchwały miasta w tej sprawie próbowali zmienić radni KO: Agnieszka Owczarczak oraz Cezary Śpiewak-Dowbór.

- Motocykle czy skutery zajmują na tyle mało miejsca, że można byłoby rozważyć dopuszczenie ich parkowania również poza wyznaczonymi miejscami postojowymi, aby zwiększyć dostępność miejsc parkingowych dla samochodów - argumentowali we wspólnej interpelacji wystosowanej do prezydent miasta.
Sprawa ostatecznie trafiła do rozpatrzenia przez lokalne rady dzielnic, w granicach których funkcjonują SPP. Rozpatrzenie pozytywnie tej sprawy przez większość rad miało pozwolić na zmianę zapisów uchwały.

  • Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny - pozytywna opinia,
  • Rada Dzielnicy Oliwa - negatywna opinia,
  • Rada Dzielnicy Aniołki - negatywna opinia,
  • Rady dzielnic: Przymorze Małe, Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia oraz Śródmieście nie zajęły stanowiska w tej sprawie, choć potwierdziły odbiór pisma od urzędników.

- W związku z takimi decyzjami rad dzielnic na ten moment nie włączymy jednośladów do grupy uprawnionych do postoju poza miejscami wyznaczonymi w SPP i tym samym nie rozszerzymy również katalogu uprawnionych do otrzymania karty opłaty zryczałtowanej mieszkańca - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czytaj też: Motocykliści w Gdańsku nadal zwolnieni z opłat za parkowanie

W Gdyni motocykliści muszą wnosić opłaty w SPP w wysokości identycznej jak kierowcy aut.
W Gdyni motocykliści muszą wnosić opłaty w SPP w wysokości identycznej jak kierowcy aut. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

SPP w Gdyni: gdzie pozostawić wydruk z parkometru?



W Gdyni, jako jedynym mieście Trójmiasta, motocykliści nie tylko muszą stosować się do oznakowania SPP, ale muszą również uiścić opłatę za postój w wysokości identycznej jak kierowcy aut. W jaki sposób umieścić bilet z parkometru na lub w motocyklu?

- Wszystkim użytkownikom SPP proponujemy skorzystanie z systemu pay and go, czyli wniesienia opłaty w parkometrze wraz z wpisaniem numeru rejestracyjnego pojazdu. Ten system nie wymaga wydruku biletu papierowego i umieszczania go w pojeździe. Od lat umożliwiamy też opłacenie postoju przez aplikację mobilną, a w obecnym systemie kontroli nie ma potrzeby posiadania za szybą naklejki informującej o sposobie wnoszenia opłat - wyjaśnia Karol Kozak, kierownik Samodzielnego Referatu Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni.
Czytaj też: [2010 r.] Motocykliści nadal będą płacić za parkowanie w Gdyni

Tabliczka T30h. W jej przypadku motocyklista może zaparkować motocykl na jezdni lub na chodniku, ale nie może pozostawić motocykla prostopadle do krawędzi jezdni, choć w ten sposób kierowcy aut zyskaliby więcej przestrzeni do parkowania.
Tabliczka T30h. W jej przypadku motocyklista może zaparkować motocykl na jezdni lub na chodniku, ale nie może pozostawić motocykla prostopadle do krawędzi jezdni, choć w ten sposób kierowcy aut zyskaliby więcej przestrzeni do parkowania. fot. kk/Trojmiasto.pl

Tabliczki T30, wskazujące sposób parkowania



Skoro motocykliści zgodnie z literą prawa muszą zajmować cenne miejsca w SPP, to czy mogą chociaż nie stosować się do tabliczek T30, które informują o sposobie poprawnego parkowania?

Przykładowo tabliczka T30i nakazuje pozostawienie pojazdu na jezdni wzdłuż krawężnika, podczas gdy znaczna część motocykli jest na tyle krótka, że można nimi zaparkować prostopadle w tak wyznaczonym miejscu. Ponadto, w jaki sposób interpretować w przypadku motocykli tabliczkę T30h, która nakazuje kierowcom samochodów częściowy postój na jezdni oraz chodniku?

- Kierujący motocyklem ma obowiązek stosowania się do tabliczek T30 i podczas parkowania uwzględnić sposób postoju, na jaki wskazuje tabliczka. Jeżeli chodzi o tabliczkę T30h, motocykl można zaparkować na chodniku lub jezdni, lecz zawsze równolegle do krawędzi jezdni - objaśnia Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku.
Motocyklami można parkować także pomiędzy słupkami, o ile nie są łamane inne przepisy prawa o ruchu drogowym.
Motocyklami można parkować także pomiędzy słupkami, o ile nie są łamane inne przepisy prawa o ruchu drogowym. fot. kk/Trojmiasto.pl

Parkowanie pomiędzy słupkami nie zawsze legalne



Co ciekawe, motocykl można również zaparkować pomiędzy słupkami pod warunkiem m.in.:
  • braku wyznaczonej SPP lub wymalowania jej w obrębie słupków,
  • innych lokalnych zakazów wynikających z organizacji ruchu,
  • pozostawiając co najmniej 1,5 m przejścia dla pieszych na chodniku,
  • parkując przy krawędzi jezdni,
  • stosowania się do pozostałych przepisów m.in. w zakresie odległości od przejścia.

- Jeżeli oznakowanie lub inne przepisy tego nie zabraniają, dopuszcza się parkowanie motocykli pomiędzy słupkami - potwierdza Magdalena Ciska.

Materiał z grudnia 2019 r.



Motocykle, skutery, quady - ogłoszenia z Trójmiasta

Opinie (20)

  • Ludzie zostancie w domu to nie czas na jazde motocyklem dodatkowo sami siebie i innych trujecie spalinami (3)

    co obniza odporność

    • 4 46

    • Płacą Ci za udawanie głupiego, czy ty tak na serio?

      • 11 1

    • i do tego ten hałas, oszczędzcie swój słuch i innych.

      • 4 2

    • ok

      zostanę, przekonałeś mnie

      • 5 0

  • parkowanie motocykla w SPP (4)

    A czy było by wielkim problemem wyznaczenie miejsc postojowych dla motocykli w SPP wzorem parkingów podziemnych? Jedno miejsce samochodowe mieści dwa motocykle.

    • 14 4

    • Śmiem twierdzić...

      Że nawet więcej niż 2. Na spokojnie 4 motocykle się zmieszczą na typowym miejscu dla samochodu o szerokości 2,3m i długości aż 5m. Upieranie się, aby motocykle parkowały na miejscach w SPP to moim zdaniem czysta złośliwość osób, które nie mają jednośladu i zazdroszczą tym co mają, że poruszanie się i parkowanie w mieście jest łatwiejsze.

      • 10 1

    • Tak, ale na południu Europy

      U nas motocykle to raczej sezon ciepły, więc poza nim miejsca dla jednośladów byłyby wolne, a zablokowane dla aut.

      • 2 0

    • (1)

      Parking na przedmieściach przy PKM niech tam pałują, śmierdzą i hałasują aż się uczłowieczą.

      • 1 10

      • Sam się zaparkuj przy PKM

        tam się pałuj, śmierdź i hałasuj.

        • 1 0

  • Pokażcie jak parkują firmy od skuterów na minuty. Na środku chodnika, najlepiej tak aby zastawić całe przejście.

    • 13 0

  • Artykuł dobitnie pokazuje, że przepisy drogowe są dla kierowców pojazdów czterokołowych

    A stosowanie ich do motocyklów, rowerzystów czy pieszych tworzy sytuacje absurdalne, niekorzystne z punktu widzenia społecznego. Nakladanie na motocykle, rowery i pieszych niemalże identycznych obowiązków jak na pojazdy prawie dwutonowe to zwykła opresyjność.

    Doskonale widać, że gdyby nie przepisy drogowe, to kierowcy pojazdów dwutonowych pozabijaliby się na drogach. Ale gdyby z ruchu drogowego wyeliminować te pojazdy, a dopuścić tylko motocykle, rowerzystów i pieszych, to żadne przepisy im nie potrzebne, bo doskonale dadzą sobie radę bez nich.

    • 27 2

  • Droga pożarowa

    A na drodze pożarowej można?

    • 2 0

  • jak poprawnie?

    Zawsze, ale to zawsze zajmując jedno miejsce postojowe dla samochodu parkując na jego środku.
    Bardziej wskazane jest jednak zaparkowanie w poprzek linii rozdzielającej zajmując dwa miejsca.

    • 7 1

  • Wystarczy ...

    ... na jednym miejscu dla samochodu, wyznaczyć 5-6 miejsc do parkowania poprzecznego dla jednośladów. Tak jak np. w krajach południa Europy.

    • 9 0

  • parkowanie poza liniami SPP

    poza godzinami lub dniami działania SPP jest legalne, obowiązują ogólne przepisy dotyczące parkowania

    • 0 0

  • Jest jedna poprawna odpowiedź: z głową!

    np miarę możliwości zostawiając miejsca autom, wybierając chodniki mniej uczęszczane, nie parkować głośnych motocykli koło ławki gdzie siedzi matka z niemowlakiem, 1,5m przy bardzo ruchliwym chodniku to za mało - można stanąć w innym miejscu, przytulać kilka maszyn do siebie - szczególnie jak przyjechaliśmy grupą itd, itd, itd..

    • 8 0

  • Zacznijmy jezdzić jak busem:) (1)

    A może trzeba utrudnic i zacząć stosować te chore przepisy i jeździć jak święte krowy w samochodach, zajmować im miejsca parkingowe, nie robić miejsca na skrzyżowaniach jak chcą skrecić na zielonej jak my jedziemy prosto itp., może kierowcy samochodòw przejrzą troche na oczy że nie tylko nam się lepiej poruszać ale i dla nich więcej miejsca zostaje. Jeżeli chodzi o podejscie wladz miast do motocyklistów to nawet komentować szkoda, jedno jest pewne są mocno ograniczonymi osobami.

    • 6 0

    • Rety, jak większość ludzi, nad czym się tu spinać

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Co to jest CVT?