• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przewieźć bezpiecznie rower samochodem?

27 maja 2001 (artykuł sprzed 21 lat) 
Zbliżający się okres letni skłania do zastanowienia się nad sposobem przewożenia naszych bicykli. Możliwości wnętrz aut są w wielu przypadkach niewystarczające. Rozsądnym wyjściem są bagażniki rowerowe. Jakie wybrać, czym się różnią o tym poniżej.

Podstawowym podziałem jest miejsce montażu: na dachu lub montowane z tyłu auta.

Bagażniki dachowe

Kompletowanie zestawu zaczynamy od zakupu bagażnika bazowego, na który składają się dwie belki poprzeczne oraz odpowiedni dla naszego samochodu komplet 4 stóp i uchwytów mocujących. (Fot. 1) System "belki + stopy" zapewnia optymalne dopasowanie bagażnika do konkretnego modelu auta, zaś zmiana samochodu pociąga za sobą konieczność wymiany jedynie najtańszego w całym zestawie kompletu stóp i uchwytów mocujących. Warto przy tym dodać, że jeżeli bagażnik ma nam służyć dłużej niż jeden sezon, należy zwrócić uwagę na jego trwałość, a przede wszystkim odporność na korozję.



Do poprzeczek bagażnika bazowego mocowane są specjalistyczne przystawki umożliwiające przewóz nie tylko rowerów, ale również desek surfingowych, a w zimie nart i snowboardów. Niezwykle użyteczne są również boxy bagażowe.

W najpopularniejszej przystawce koła przewożonego roweru spoczywają w odpowiednio ukształtowanej stalowej rynnie, do której mocowane są dwoma paskami, zaś jego rama przymocowana jest ruchomym wspornikiem. (Fot. 2) W modelach bardziej wyrafinowanych możliwe jest dopasowanie rozwartości głowicy wspornika do średnicy i kształtu przekroju rury głównej ramy roweru, koła mocowane są pewniejszymi opaskami zaciskowymi, stal zastąpiona jest aluminium, zaś rower i cała przystawka zabezpieczone przed kradzieżą (obejma głowicy zamykana na kluczyk).



Nieco mniej popularne, stosowane częściej przez profesjonalistów, są przystawki wymagające demontażu przedniego koła roweru. (Fot. 3) Mocuje się go za przedni widelec, zaś koło przewozi w dodatkowym uchwycie lub wewnątrz samochodu. Zaletą tego rozwiązania jest bardzo duża stabilność transportowanego bicykla.

Bagażniki tylne

To najprostszy sposób przewożenia roweru na krótkie dystanse. Rozróżnia się bagażniki montowane na klapę tylną samochodu oraz na hak.

Pierwszy sposób przedstawiają Fot. 4 i 5. Zestaw montuje się na klapie bagażnika za pomocą prostego stelażu (najczęściej aluminiowego), który w zależności od wersji pozwala wykorzystać go zarówno w samochodach typu sedan, jak i kombi, coupe czy minivan. Nie produkuje się bagażników tego typu na więcej niż 4 rowery. Przed kupnem powinniśmy się skontaktować z producentem i uzyskać informację, jakie dopuszczalne obciążenie może wytrzymać klapa naszego auta. Stelaż mocowany jest na zasadzie rozpięcia pomiędzy krawędziami klapy tylnej a elementami podwozia. Przed naciskiem na szybę oraz części nadwozia samochodu chronią gumowe nakładki.



Bagażniki montowane na hak auta są rzadko spotykane. Polegają na bardzo silnym zaciśnięciu szczęk na główce haka, co wbrew pozorom wystarcza na przewiezienie trzech rowerów (Fot. 6) lub czterech (Fot. 7). W tym ostatnim sposobie stosuje się 7 lub 13-pinowe złączki na przekazanie prądu do kierunkowskazów i świateł stopu, a producent gwarantuje wytrzymałość i bezpieczeństwo konstrukcji aż do 60 kg.



Wybór rodzaju bagażnika zależy głównie od odległości, na którą zamierzamy przewieźć bicykle oraz ich ilości. Na dachu przewieziemy maksymalnie 4 sztuki, ale musimy się liczyć ze wzrostem spalania o 1 do 1.5 l/100 km. Z kolei bagażnik montowany z tyłu nie nadaje się na dłuższe trasy - w wersji z Fot. 4. blokuje on dostęp do bagażu. Ponadto nieprawidłowo zamontowany może stać się przyczyną wgniecień nadwozia (szczególnie biorąc pod uwagę stan naszych dróg). Wybierając bagażnik powinniśmy również pamiętać o blokadach przeciw złodziejom - zarówno "stóp-łap" montowanych bezpośrednio na dach, jak i samych szyn czy zacisków - aby krótki postój i opuszczenie auta nie wiązało się z ryzykiem utraty naszych rowerów.

Najbardziej doświadczonymi producentami bagażników na rynku europejskim, a co najważniejsze - dostępnymi w Polsce, są THULE (www.thule.se) i FAPA (www.fapa.it).

Opinie (8)

  • bagazniki rowerowe

    Tylko bagazniki dachowe sa do przyjecia. Jestem nieszczesliwa posiadaczka bagaznika przyczepianego z tylu samochodu. Moj maluch przewrocil sie pod obciazeniem czterech rowerow... Za duzo?!

    • 2 2

  • *** (1)

    ciekawe że pomija się zupełnie iż bagażniki na hak bardzo skutecznie zasłaniają lampy, przez co mogą spowodować zagrożenie. Z przedstawionych wyżej tylko ten z zamontowanymi dodatkowymi lampami jest do przyjęcia.

    • 0 1

    • POmija się bo trzeba znać przepisy i wiedzieć co się kupuje

      TRzeba kupić platformę z dodatkowymi lampami. Idiotyczne przepisy nie mówią tylko co z tablica rejestracyjną.

      • 0 0

  • bagażniki Thule

    jestem posiadaczem bagaznika Thule 9102 na tylną klapę {skoda fabia kombi} -super sprawa, montaż -demontaż kilka sekund --polecam

    • 0 0

  • ale rower...

    Ja wożę rowery na dachu. Jest to bardzo uciążliwe, ale jak sobie pomyślalam co by się mogło stać z moim boskim rowerem gdyby był na tylnej klapie. Przecież ktoś może mi wjechać w tył samochodu i co? Samochód można naprawić i już, ale rower...

    • 0 0

  • Bagażnik hakowy Tylko

    Z moich doświadczeń wynika, że bezpieczny przewóz roweru jest możliwy z tyłu samocgodu, NA HAKU oczywiście bagażnik z dodatkowa tablicą rejestracyjną i ze śwaitłami.
    Przewóz rowerów na dachu powoduje dużo większy opór powietrza i większe zużycie paliwa,
    ponadto w samochodach trzydrzwiowych montaż bagażnika dachowego jest wręcz niebezpieczny !!!
    Uchwyt tylnej belki musi być wciśniety pod tylną szybę.- w tym przypadku nieotwieraną.
    Zamontowane w ten spos ób rowery ( na dachu ) samochodzie Nissan Almera 3 D
    po prostu mi spadły !!. Na szcxzęscie nikt nie jechał
    z przeciwka.
    Dobrym rozwiązaniem są fabryczne relingi dachowe ( najczęściej w samochodach kombi )

    • 1 2

  • bagazniki MONT BLANC

    sa rewelacyjne, sklep jest na stronie www.autocaros.pl

    sa ladne, bezpieczne i po konkurencyjnej cenie

    • 0 0

  • ANPETRO - Niemieckie bagażniki rowerowe marki Eufab

    Mamy bardzo szeroka ofertę na bagażniki rowerowe - za równo na hak jak i na dach. Najnowsze rozwiązania których nie posiada samo Thule. Niemiecka jakość i precyzja potwierdzona licznymi certyfikatami. A do tego niewygórowane ceny przygotowane na rynek polski. Wszystko to zapewnia gdańska firma ANPETRO - wyłączny dystrybutor w Polsce niemieckiej firmy EUFAB GmbH. Zapraszamy, www.anpetro.pl

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni Otwarte w Citroen Zdunek

dni otwarte

1/8 mili - Street Meeting Race v1

29 zł
zlot, zawody / wyścigi

Street Meeting Show

39 zł
pokaz

Sprawdź się

Sprawdź się

4MOTION to napęd na wszystkie koła stosowany przez którego producenta?

 

Najczęściej czytane