Wiadomości

stat

Nocami malują pasy na jezdniach

Pracują w nocy przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Za pomocą malarek ręcznych i samobieżnych odświeżają znaki na 300 gdańskich ulicach, na powierzchni ok. 70 tys. m kw.



Wykonujesz niecodzienny zawód?

tak, tym, co robię zajmuje się garstka ludzi w Polsce 26%
i tak i nie, nie jest to normalna praca, ale też nic przesadnie wymyślnego 29%
nie, moja praca jest zwyczajna 45%
zakończona Łącznie głosów: 737
W połowie kwietnia informowaliśmy o rozpoczęciu prac związanych z odnowieniem oznakowania poziomego na 300 gdańskich ulicach. Na początek objęły one swym zasięgiem główne trasy w mieście, m.in. al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska, al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska, Błędnik zobacz na mapie Gdańska, ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska, ul. Spacerowa zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

W drugiej kolejności prace będą prowadzone na ulicach Głównego Miasta, we Wrzeszczu, w Oliwie, na Oruni, Chełmie, Ujeścisku oraz Jasieniu. Ponadto odmalowane zostanie oznakowanie w miejscach wskazanych przez Komisję Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego, m.in. przejścia dla pieszych znajdujące się w pobliżu gdańskich szkół.

Pracują od wieczora do rana



Aby zminimalizować utrudnienia w ruchu, ekipy odpowiedzialne za malowanie pasów na gdańskich ulicach pracują tylko w nocy w godz. od 20 do 6 rano. Postęp prac uzależniony jest od warunków atmosferycznych - temperatura malowanej powierzchni powinna wynosić powyżej 5 st. C. Nie ma mowy o malowaniu podczas deszczu, a że w maju pogoda jest w kratkę, to i prace niestety nieco się opóźniają.

W Gdańsku do wykonania prac ekipy wykorzystują dwa rodzaje malowarek: samobieżną i ręczną. Malarka samobieżna wykorzystywana jest do malowania linii segregacyjnych oraz krawędziowych. Urządzenie sterowane jest komputerowo, a pistolety natryskowe włączają się i wyłączają w sposób automatyczny.

Z kolei do malowania tzw. elementów drobnych, czyli m.in. przejść dla pieszych, strzałek czy linii zatrzymań, wykorzystuje się malarkę ręczną.

Dwa lata nauki malowania



- Operator obsługuje sterownik-komputer odpowiadający za długość i rodzaj linii, a jednocześnie jest kierowcą urządzenia i ma bezpośredni wpływ na ich proste wykonanie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Umiejętność odpowiedniego aplikowania farby nabywa się wraz z liczbą wymalowanych znaków na jezdni. Przeważnie trwa to około dwóch lat. Przez cały ten okres pracownik uczy się pod okiem doświadczonego operatora nie tylko obsługi malowarki, ale także umiejętności czytania projektów organizacji ruchu czy też trasowania znaków na jezdni. Trasowanie jest to wyznaczenie miejsc, w których będą pomalowane linie wydzielające pasy ruchu i inne elementy oznakowania poziomego.

Do malowania nawierzchni bitumicznej oraz betonowej używa się specjalnej farby wykonanej na bazie żywicy akrylowej z dodatkiem rozpuszczalników organicznych. Farba charakteryzuje się białą barwą oraz dużą trwałością i odpornością na ścieranie. Czas schnięcia farby, gdy temperatura nawierzchni ma 10 st. C. wynosi od 20 do 30 minut.

- Trwałość oznakowania uzależniona jest od natężenia ruchu na danej ulicy. Ta ścieralność jest dużo większa na głównych drogach, którymi porusza się także komunikacja miejska - kończy Magdalena Kiljan.

Opinie (89) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Sprawdź się

Type R to sportowa odmiana: